Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Millähän konstilla se laturi tunnistaa sen johdon nokassa olevan akun kapasiteetin  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

En tiedä kuinka tunnistaa, mutta jos virta kulkee akkua laturiin kytkettäessä hetken kuormavastuksen kautta, voi yksinkertaisen elektroniikan avulla toteuttaa automaattisen virran säädön.

konenikkari

#467
Toteuta se käytännössä, tulen sitte,jos kutsut, Nobel juhliin.

Toki jo nyt on olemassa akunlatauslaitteita joiden toimintaperiaate on:Vakiovirtalaturi, joka siis nostaa jännitettä tarpeen mukaan ja lataa akkua vakiovirralla kunnes käyttäjä tai lämpövahti tai talonmies tahi palomies katkaisee virran.
Vakiojännite laturi: taitaa kuitenkin olla tämä tavallisempi jossa varausvirtaa rajoittaa latauslaitten max jännite ja akun oma sisäinen vastus.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kone

Toivottavasti nyt korjaantuu tuo minun akku ongelma. Ois tietysti pitäny jo aikaa sitten hommata parempi akku, kun nuo eurogloben paskat. No ajelee niillä sen 2kk. Tilasin saksasta Yuasa akun. Joku täällä ? sitä tais kehuakkin. Satkun siitä kärsin, mutta kumminkin kotiin tuotuna. 139€ motonetin hinta, mutta ei niitä täällä edes ole. Saahan tuon nähdä minkälainen lie? Siitä oon varma, että parempi, kun globe!

Kone

Yuasa akku tuli kotiovelle saksasta. Annoin happojen valua itsestään akkuun (joissakin on mukana neula, jolla teet reiän, että valuu nopeammin) ja annoin muhia puolisen tuntia, kunnes laitoin  happoreiät umpeen ja laturiin. En tiedä sitten, kun jotkut sanoo, ettei laturiin, muttei tuosta nyt haittaakaan ole?

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Kone - 21.08.15 - klo:11:58
Yuasa akku tuli kotiovelle saksasta. Annoin happojen valua itsestään akkuun (joissakin on mukana neula, jolla teet reiän, että valuu nopeammin) ja annoin muhia puolisen tuntia, kunnes laitoin  happoreiät umpeen ja laturiin. En tiedä sitten, kun jotkut sanoo, ettei laturiin, muttei tuosta nyt haittaakaan ole?
Ittekseen sen pitäis antaa valuakin. Neulalla jos tökkäät, ni voipi roiskahtaa ohi, kun liian kiivaasti lurahtaa. Se neula vaan sitä varten,jos ei vaan kertakaikkiaan meinaa putelit tyhjetä.
Lataamisesta..Sehän pitäis olla täydessä latingissa kun vähän on muhinut, eli ei tarvi ladata. Alkaahan se prätkäkin tosin sitä heti lataamaan, ei kai niin väliä juu

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Kone - 21.08.15 - klo:11:58
Yuasa akku tuli kotiovelle saksasta. Annoin happojen valua itsestään akkuun (joissakin on mukana neula, jolla teet reiän, että valuu nopeammin) ja annoin muhia puolisen tuntia, kunnes laitoin  happoreiät umpeen ja laturiin. En tiedä sitten, kun jotkut sanoo, ettei laturiin, muttei tuosta nyt haittaakaan ole?

Mistä puodista tilasit. Olen noita kattellut mutten ole juuri suomen hintoja erukkaampia löytänyt.. Skodussa on ok akku mutta pari muuta tarttis uusia, pienehköjä nekin kyllä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Kone

Ebayn kautta tilasin. Tyyppinumerolla hain akkuja. 97e maksoi kotiovelle tuotuna. 5pv kesti odottelu.

Mutta ongelmat jatkuu. Intruder sammuu? Ei välttämättä paikallaan, mutta (joskus sammuu silloinkin) enemmän ajossa. Ei oireile mitenkään, ei nyi, eikä mitään, sammuu vaan?

Coastside

#473
Lidlin älylaturi, se iso on ihmetehokas. Naatista akusta alle tunnin starttikuntoiseksi sen mp asetuksella. Normilaturilla puolella ampeerilla 8 h luulisi menevän.

Jos haluaa päättää mitä lataa niin jollakin puolen ampeerin laturillä jonkä jännite on alle 15 V laskee ajan ampeeritunneista, kuten neljälle kahdeksan tuntia. Kellokytkin auttaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kone1

Kuulemma suosittelevat ainakin tuohon Intruderiin, että niin monta ampeerituntia, kun vaan mahtuu akkutilaan. On silleen mukavassa paikassa tuossa tuo akku.

pera8x

Lainaus käyttäjältä: Kone1 - 26.10.15 - klo:13:03
Kuulemma suosittelevat ainakin tuohon Intruderiin, että niin monta ampeerituntia, kun vaan mahtuu akkutilaan. On silleen mukavassa paikassa tuossa tuo akku.

mää suosin kaikissa laitteissa, varsinkin niissä, millä ajetaan talvisinkin niin niin isoa kapasiteettiä, kun vaan mahtuu ja mihin lompska taipuu. varmaan jostain sieltä ajoilta tuo, kun vanha esikammio diiseli vaati akulta aika paljon potkua, kun 30 pakkasesta piti saada ilman lisälämmityksiä käyntiin. vakioakku hyytys ennenku läks koneet käymään. skubussa mulla on penkinalla pikkuauton akku. joku 55ah. jos se intikka on se vanhankoppanen, niin akku on juu hienossa paikassa. takarenkaan edessä siellä poterossaan.

Kone1

Siellä niin ja sitäkin yrittivät varastaa. Olivat sen verran vaivaa nähneet, että sen suojakotelon olivat ottaneet, mikä akun päällä on muovinen lärpäke. Akku oli paikallaan. Sen yhden kerran, kun yön yli oli kesällä ulkona, niin yrittivät nusasta akun.

Nuukailija

Onkohan tuo 5A autolaturi vähän turhan kova peli?

Ei sitä yli puolta tuntia tarvitse pitää vaikka kuinka tyhjiin akku menisi ja 15 minuutissa täysin kuivasta saa jo starttikelpoisen.

7Ah muka akussa on kapasiteettiä, mutta kyllä tuo aika pian alkaa puutumaan, mielestäni nopeammin kuin puoli vuotta takaperin, nykyään kun saa sahata yli 10 kierrosta ennen kuin alkaa edes lupaamaankaan, niin pitäisi vähän kapasiteettiä kasvattaa, ainakin takaisin tuohon 7Ah kapasiteettiin, jota nykyisessä ei varmaankaan ole jäljellä kuin korkeintaan 50% alkuperäisestä nimellisestä.

Valot menee aika himmeäksi joutokäynnillä.

Auton akkua ei viitsi laittaa, saa hapot reisille jos talvella menee kumoon.

Kaikki paino on myös liikaa.

Tuollainen Yuasa on 30€, näyttää samalta kuin nuo lukuisat tietokoneen UPS:n akut joita on jouten:
http://suomenakut.fi/index.php?main_page=product_info&products_id=2123476

Biltemalla olisi 14Ah akkua, mutta olisi 5cm korkeampi, pitäisi tehdä uusi kansi/jalkatila, noin 2cm korkeampi akku saattaisi mennä ilman isompia muutoksia.

Nykyinen on ilmeisesti tuo 151 x 87 x 95 mitoilla oleva 7Ah malli.

9Ah menisi heittämällä ja olisi Biltemassa noin 40€, kun 14Ah olisi 56€, pitänee käydä huomenna ns. paikallisessa kysymässä hintatasoa noista geeliakuista.


Coastside

Yleisakkuja saa edullisemmin mutta ne ei kestä kovia virtoja. Kauppa ei sitä tietenkään muista mainita.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Toisen akun aion sijoittaa satulan alle, niin että se toimii omalla painikkeellaan ohi muun systeemin ja lataan kotona jossa se käyttövälit on lämpimässä. Liitäntä nopea klipsi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04