Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

LX50 4t moottorin öljymäärän tarkistus

Aloittaja Jkarha, 17.05.16 - klo:17:17

« edellinen - seuraava »

Jkarha

Minulla on tapana tarkistaa öljymäärä siten että öljytikku on ruuvattuna pohjaan, sen jälkeen avataan ja todetaan öljyn määrä.   Tämä on tietääkseni oikea tapa.
Mutta en ole missään manuaalissa tms. nähnyt mainittavan tuota että määrä tarkistetaan nimenomaan alasruuvattuna ja sen takia joskus vielä tämä päivänäkin
pohdin että onkohan tuo varmasti noin.  Kun joissain mopossa sitä ei ruuvata alas. Miksi eri tavalla ja tietääkö joku missä vespan ohjeessa mainitaan että
tikku ruuvataan paikoilleen ennen tarkistusta?  Vai olenko ihan hakoteillä?







Vespa LX50 4T4V 2013

Partanen

Gts:n englannin kielisessä ohjekirjassa lukee, että tikku kierretään pohjaan. Se tosin ei tarkoita, että muissa Vespoissa olisi sama homma. Onko sulle käytössä englannin kielistä ohjekirjaa, kun sieltä sen tiedon voisi ehkä varmistaa?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Ja mulla Piaggion ohje myös komentaa ruuvaamaan tikku paikalleen ja sitten vasta tirkistellä pinnan tasoa.
Sama oli siinä mopossa joka oli hetken mulla, piaggion tekele ja gastrolin väreihin maalattu, se jonka annoin kaupassa RedOwliin ja InsOmnia sitten kauppas edelleen..
Pyörii tuo mopo muuten espoossa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Jkarha

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 17.05.16 - klo:17:40
Gts:n englannin kielisessä ohjekirjassa lukee, että tikku kierretään pohjaan. Se tosin ei tarkoita, että muissa Vespoissa olisi sama homma. Onko sulle käytössä englannin kielistä ohjekirjaa, kun sieltä sen tiedon voisi ehkä varmistaa?

Kyllä mä tarkistin molemmat,  suomenkielisen ja englanninkielisen, ei mainintaa asiasta.

Onhan siinä kumminkin se muutaman millin ero kiertääkö kiinni vai ei, luulisi että joku merkitys sillä on.
Vespa LX50 4T4V 2013

Partanen

Ohjekirja, jonka löysin netistä, sanoo näin: "Check by pushing the dipstick all the way into the hole."

Eli ei käsketä kiertämään (screwing) pohjaan, vaan painamaan (pushing). Mutta sitten kuitenkin kyse on käännöksestä, jotka Vespojen ohjekirjoissa eivät aina ole kovin onnistuneita.

Onko öljytikku niin lyhyt, että se ei hyvin ulotu öljytilaan, jos sen jättää kiertämättä? Niin on Gts:ssä. Ja jos öljypinnan nostaisi niin ylös, että öljypinta olisi ylämerkillä kiertämättä tikkua pohjaan, olisi öljyä jo täyttöputkessa asti. Niinhän se ei ole hyvä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Jkarha

Kyllä se ulottuu ja tarkistuksen voi oikeasti tehdä kahdella eri tavalla.

Tekisi melkein mieli häiritä maahantuojaa asiasta,  huollossa ne tuskin tietää.
Vespa LX50 4T4V 2013

Partanen

Pelkään pahoin, ettei ne maahantuojallakaan osaa varmaa vastausta antaa. Tai maahantuojan huolto ehkä voisi osata.

Jos ruuvaat sen pohjaan, ja varmistut öljytason olevan ylämerkissä, niin öljytaso on alamerkillä, jos et sitten kierräkään tikkua pohjaan. Paras kompromissi. Ylitäyttö kun on vaakasylinteriselle pahasta. Ja siinä on ylitäytön vaara, jos pidät öljytason ylämerkillä niin, että tikku ei ole kierrettynä pohjaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

Luulis että tossa on toleranssia ainakin sen kierteen verran.  Yleensä ainakin tuotteet suunnitellaan niin että saa jo hölmöillä kunnolla ennen kun siitä seuraa ikävyyksiä.

konenikkari

#8
Taitaa olla oleellisempi tuo skotun asento maapallolla, mittaustilanteessa kuin tuo dippailutapa.
Kokeilin noita joskus käännellä, työpöydällä.
Aikas paljon vaihtelee pinnankorkeus,pituus tai leveyssuunnassa kääntelemällä.
Kaikissa moottoripyörissä käyttäjät ei kierrä tikkuaan pohjaan, eikä ongelmista ole raportoitu.
Yleensä ne ketkä on täysin laiminlyönyt öljymäärän tarkastamisen, selittelee, eniten.

Suositukseni:
Varmin tapa taitaa olla päästää vanhat öljyt pois ja mitata sen määrä  ;)
Ja uusia kaataessa moottoriin, noudattaa valmistajan suosittamaa määrää.
Joita yleensä on kaksi, täysin kuivan moottorin öljymäärä, ja ns. vaihtotilavuus.
Noissa saattaa olla hyvinkin suuri ero.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Jkarha

Menisiköhän tähän samaan ketjuun, että mitä moottoriöljyä porukat käyttää 4t LX Vespassaan?

Manuaali sanoo  synteettinen API SL, ACEA A3, JASO MA -luokitukset omaava 5W40 öljy, ja jos sellaista alkaa hakemaan
mikä täyttää nuo kaikki niin lähinnä löytyy vaan se ENI:n kallis vaihtoehto.



Vespa LX50 4T4V 2013

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 18.05.16 - klo:16:09
Varmin tapa taitaa olla päästää vanhat öljyt pois ja mitata sen määrä  ;)
"Joo.." Vaihdoin tuossa keväällä duunipaikan leikkuriin öljyt ennen kuin sitä otettiin taas käyttöön. Sieltä tuli vanhaa ulos lusikallinen ;)

xx851z

Lainaus käyttäjältä: Jkarha - 15.06.16 - klo:10:33
Menisiköhän tähän samaan ketjuun, että mitä moottoriöljyä porukat käyttää 4t LX Vespassaan?

Manuaali sanoo  synteettinen API SL, ACEA A3, JASO MA -luokitukset omaava 5W40 öljy, ja jos sellaista alkaa hakemaan
mikä täyttää nuo kaikki niin lähinnä löytyy vaan se ENI:n kallis vaihtoehto.





50 Lx:n kone on kuulalaakereilla, päinvastoin kuin isommat. Vierintälaakeroitu moottori ei ole niin tarkka öljyistä kuin liukulaakeroitu. Jos ostan joskus mopovespan, niin laitan varmasti jotain muuta kuin Enin käärmeöljyä ja sen sijaan puolitan  vaihtovälin, joka taitaa olla 6000 km. Ilmajäähdytteinen moposkootterin moottori on melkoinen öljykeitin jossa 6000 km väli on mielestäni järkyttävän pitkä mille tahansa öljylle.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 15.06.16 - klo:12:53
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 18.05.16 - klo:16:09
Varmin tapa taitaa olla päästää vanhat öljyt pois ja mitata sen määrä  ;)
"Joo.." Vaihdoin tuossa keväällä duunipaikan leikkuriin öljyt ennen kuin sitä otettiin taas käyttöön. Sieltä tuli vanhaa ulos lusikallinen ;)

Ok pistitkö siis myös uutta öljyä lusikallisen, ::)
Oivallisesti lainasit kirjoituksestani vain sinulle sopivan osan.
Tuossa loppuosa:   "Ja uusia kaataessa moottoriin, noudattaa valmistajan suosittamaa määrää.
Joita yleensä on kaksi, täysin kuivan moottorin öljymäärä, ja ns. vaihtotilavuus.
Noissa saattaa olla hyvinkin suuri ero"
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pugt200

LainaaENI 5W-40 Moto2 1l täyssynteettien öljy
ENI eli aiemmin Agip, on maailman viidenneksi suurin energiayhtiö ja yksi kolmesta yrityksestä, joka valmistaa moottoripyöräöljyjen lisäaineistuksia. ENI tietotaito on huippuluokkaa ja kaudesta 2012 eteen päin ENI onkin Moto2 ja Moto3 luokkien virallinen polttoaine- ja öljytoimittaja.
•Täyssynteettinen 4-tahtiöljy, joka on suunniteltu alunperin Moto2 luokkaa varten mutta on nyt saatavissa myös katukäyttöön.
•Minimoi saostumien kertymisen ja pitää moottorin puhtaana.
•Suojaa tehokkaasti kulumiselta ja antaa moottorille lisäkilometrejä.
•JASO MA, API SL, ACEA A3, JASO MA2.

Moposkootteriin Moto2-öljyt .... :)

No jos tuota kuluu 2 litraa vuodessa, niin se on vain 30,-. Ei kaada harrastusta.

konenikkari

100% totta kalliimpikaan öljy ei kaada harrastusta, se hetkenaikaa halvempi, saattaa kaataa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)