Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Virtalukko temppuilee?

Aloittaja Eki, 10.04.12 - klo:21:01

« edellinen - seuraava »

Eki

Elikä itsellä Titan t4 skootteri, on näitä samoja kuin esim. Solifer r50 tai monza merkillä olevat myllyt, virtalukko on pitempään temppuillut siten että kaikki muu pelaa, mutta yleensä kone ei sammu katkaisemalla virran, elikä se kyllä sammuttaa mittarivalot jne mutta moottori käy? Sammuksiin saa sivuseisontatuen "tappokytkimellä", toinen kyssäri tähän perään, elikä mikä on riittävä latausvirta kun kone käy jalustallaan tyhjäkäynnillä ja akun navoille tulee noin 13.50v mutta ajaessa hiipuu akku kun on ajovalot päällä (2kpl:tta halogeeneja, elikä alkuperäiset), mutta polttimot on uusittu samaa luokkaa kuin alkuperäiset elikä 35/35w molemmissa. Sopivaa virtalukkoa ei löydä mm. virijavarasta, toki esim. smartiasta tai solifer puotista Salosta jne, mutta rokottavat hurjan hinnan verrattuna esim. virijavara puotin virtalukkoihin, joista saan vielä -25% tai kaikista muistakin tuotteista pitkäaikaisena vakiasiakkaana! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

kani

Etkö sais uuden virtalukon eli käytännössä kai lukkosarjan jotta yksiavainjärjestelmä säilyy, takuuseen smartiasta? Tuohan on alle vuoden vanha peli. Onko jännitteellä eroa riippuen onko valot päällä vai ei? Harmi että yleismittari on tallilla, en pääse nyt tsekkaamaan.

juza

Ajovalot eivät vaikuta latausjännitteeseen (eivät pala ellei käynnissä), niille on magneetossa omat käämit. Mittarivalot, vilkut, taka ja jarruvalo vaikuttaa. Ledi parkit tietysti vähän jos pilkkua viilataan. Voin olla väärässäkin, koska en ole skemaa nähnyt. Katso että etukatteen luukun alla on sellanen noin kymmenen napanen liitin kunnolla kiinni. Littimessä pitäs olla vastakappaleessa vain lenkki kahden pinnin välissä, jos liittimen irrottaa niin ei sammu avaimesta.

Eki

Olen smartiaan laittanut heidän huollonpuolelle kyselyn, kun periaatteessa takuu olisi 7/2012 voimassa, mutta kun kaikki huollot on tehty itse niin ilmeisesti ei ole enkä ole saanut heiltä tänä aamuna laitettuun kyssäriin vastausta. Elikä kysyin että mitä mahtanee maksaa ja tulisivatko vastaan kun on takuuta jäljellä, itse kyllä osaan asentaa. Valohomma on siten että ilman ajovaloja antaa magneetto akulle 13.50v ja ajovalot päällä tyhjäkäynnillä noin 13v, saattaa keikkuu hieman allekkin. On jännitteensäätäjä sekä magneetto kunnossa!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

#4
Kyllä se 13V on tyhjäkäynnillä ihan ok, jopa hyväkin mutta jo 3-4000 rpm pitäis jännitteen selvästi nousta esim yli 13,5. Tähän hommaan vaikuttaa paljon akun varaustila. Lataa akku irrallaan ensin täyteen ja tsekkaa sitten Latausjännite A) ilman valoja tyhjäkäynnillä sekä 3-4000 ja B) valot päällä samat mittaukset..  Katotaan sitte uudelleen..

Edit :  Onko niin että skodun seisoessa akku ei purkaudu ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

#5
Ok, just tänään ajelin Hyvinkäältä Vantaan biltemaan mistä kuittasin takuuseen uuden akun 12v/9Ah elikä kyllä entisetkin siis vakio ja vastaava bilteman ovat ok, mutta tuossa bilteman akussa oli jotain häikkää minkä näkivät myös testerillä infopisteessä. Nyt toki on moottoripyörän laturilla tuo uusi latauksessa, mutta kyllä ne ajovalot imevät vaan akun tsippiin, ei riitä lataus, ei, tai sitten jossain muualla mättää? Muuten tässä mallissa ei ole sitä kyseistä hyppylankaa liittimessä, kuten liki kaikissa aiemmissa on ollut, tässä on myös diginopeus/lataus/bensa/mittari ja iso analoginen kierrosnopeusmittari, nuo mittarien taustavalotkin himmenevät ja mm. vilkut vaikuttaa mittarivaloihin himmentävästi vilkuttaen niitä! Ei purkaudu normaalia enempää esim. tallissa seisoessaan, katellaan kunhan saan huomenna tuon uuden akun tulille! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

kani

No onpa niillä huonot akut. Koskas olit tähän 50R ostanut sen Biltema-akun?? Jouduin uuden hommaamaan, kävin kans tänään töiden jälkeen Vantaan Biltemassa, harmi ettei tienny niin olisin tuonut samalla sullekin :)

viisnelonen

#7
Lue täältä jostain kun "Jalat" koitti saada virran riittämään kahteen polttimoon(2xajovalo) yhtäaikaa 250 cc kinkkiin... ei muistaakseni onnannut millään. Sen perusteella olisi hämmästynyt jos sun skodussa virta riittäisi niin että jännite ei laske liikaa. Vaikka kyllä tuokin ihmetyttää että valot ottaa DC eikä omalta valovirta puolalta suoraan vaihtovirtana. No kunhan saat sen uuden akkumulaattorin paikalleen niin tutkinta voi jatkua..

Edit: mitä lyhkäsempiä pätkiä ajelee niin sitä vaikeemmaksi se akun pysyminen varauksessaan menee..

Tuo Jonway 250:ssä olikin kyse virran riittävyydestä kahteen 35 W xenoniin..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

juza

Mulla on Solifer 50R ja voisin kyllä melkeen väittää että siinä on magneetossa omat käämit ajovaloille. Ajovalot ei edes pala kun kone ei käynnissä ja kun moottori on sammumispisteessä tosi pienillä kierroksilla niin ajovalot himmenee, muut valot eivät. Kaikki merkit viittaa siihen että sähkö tulee eri paikasta. Ja tosiaan siinä kuten myös Titan T4 on vakiona 2 kertaa 35W H4 polttimo. Sähköt riittää niille vallan mainiosti.

pekpel

Mulla oli tuollainen sammutusongelma Bellassa ja syyllinen oli sivujalantappokytkin johon oli päässy vettä sisään..
Noihin sähköongelmiin vois auttaa kun tarkistat ja putsaat ne maadoituspiuhat rungosta ja moottorista ja niiden kiinnitykset, eli irti ja tarkastus ja putsaus ja paikalleen.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kani

Eikö virtalukon pitäisi kuitenkin kiinnikäännettäessä maadottaa se valkomusta johto -> moottori sammuu. Mikäs Eki siinä sammutusnapissa oli kun sekään ei toimi?? Olisko huono kontakti etukatteen sisäpuolisssa liittimissä kun ei etupään sammuttimet toimi?? Onko ne liittimet varmasti putsattu kunnolla ja kontaktit tarkistettu/mitattu johdot että on ok??

hyvaja

Mulla oli just samanlainen ongelma kuin Ekillä.Vedin ylimäärisen maajohdon akulta runkoon, ja rungosta mootoriin, ja sammutusvaivat loppuivat siihen.

Eki

Lainaus käyttäjältä: hyvaja - 11.04.12 - klo:06:07
Mulla oli just samanlainen ongelma kuin Ekillä.Vedin ylimäärisen maajohdon akulta runkoon, ja rungosta mootoriin, ja sammutusvaivat loppuivat siihen.
Tuota täytyy kokeilla koska ei ole suuritöinen ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: hyvaja - 11.04.12 - klo:06:07
Mulla oli just samanlainen ongelma kuin Ekillä.Vedin ylimäärisen maajohdon akulta runkoon, ja rungosta mootoriin, ja sammutusvaivat loppuivat siihen.
Mullahan meni syssyllä pestessä tangon sammutuskytkin oikariin, elikä vettä sisään ja savua nousi kun yritti käynnistää tai saikin käyntiin, no melkein heti se aiheutti ison patin cdi boxin kylkeen ja jäin tuonne koivukylään bilteman reissulla silloinkin ... AV-MOTORSIN OMISTAJA NEUVOI ETTÄ JUOTA IRTI KAKSI JOHTOA JA TEIPPAA ETTEIVÄT KOSKETA MIHINKÄÄN, TOISET KAKSI JUOTA YHTEEN ... sorry tuli isoilla epähuomiossa, joo elikä totesi vielä että hän poistaa uusista myymistään tuon tappokytkimen toiminnan, on täysin joutava kytkin, eikä niitä enää joissakin merkeissä olekaan laitettu edes tehtaalla! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Eki - 11.04.12 - klo:20:30
Lainaus käyttäjältä: hyvaja - 11.04.12 - klo:06:07
Mulla oli just samanlainen ongelma kuin Ekillä.Vedin ylimäärisen maajohdon akulta runkoon, ja rungosta mootoriin, ja sammutusvaivat loppuivat siihen.
Tuota täytyy kokeilla koska ei ole suuritöinen ...
Ei apuja kun alkuperäinen maa akun ja rungon sekä moottorin välillä piippaa niin maan keleesti yleismittarilla (maita saa)!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.