Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

openflow

Lainaus käyttäjältä: tohveli - 23.07.14 - klo:13:21
Lykkäsin 72cc fudeen kiinni ja rauhaisaa sisäänajoa suoritan. 0-35km/h löytyy vääntöä ihan ok mutta siitä etiäpäin tuntuu nuha iskevän. Puolkaasulla 40-45 tasasella ja talla pohjassa just ja just 50.
Kanilla muutama sivu takaperin taisi olla täysin sama ongelma, jokohan vika siihen on jo löytynyt? Kunnossa ollessa pitäisi mennä ~50 km/t noin 1/4 - 1/3 kaasulla. Kannattaa kokeilla hieman isommalla ja pienemmällä suuttimella, jospa ne säädöt sieltä löytyisi.


---------------------
Hitusen jatkoa kampura höpinöihin.
Luulen, että näitä kampuroita ei tasapainoiteta kun silmämääräisesti. Eli hajontaa näidenkin osalta löytyy. Puristuksia nostettaessa huippupaine kasvaa sylinterissä paljon, vaikka keskmäärin paine nousee vain vähän. Se on se huippupaineen "isku" joka on käsittääkseni myrkkyä laakereille. esim 10 bar nousu huippupaineessa voi nostaa hetkellistä kaasupainevoimaa useampi kN  esim 10000 N -> 15000N.

Tietysti voihan noi kampuran laakerit pettään usemman syyn takia. Esim väljä laakeri pesä, ja kampuraa pääsee aavistuksen värisemään. Itseltä nokka-akselin laakerit taisi hajota juuri värinän vuoksi, alumiini shimmit oli liian pehmeitä ja nokka pääsi elämään ja tämä taisi lopulta hajottaa laakerit.


Karkeasti ihmeen männän hitausvoimista.
60g mäntä+tappi
rpm keskinopeus(m/s) kiihtyvyys(ykk)  max_hitausvoima(N)
4000 5.52 4571  274N
5000 6.90 7143   429N
6000 8.28 10286 617N
7000 9.66 14001  840N
8000 11.04 18287  1097N
9000 12.42 23144  1389N
10000 13.80 28573 1714N
11000 15.18 34574 2074N
12000 16.56 41146 2469N
15000 20.70 64290  3857N
20000 27.60 114294 6858N

100g mäntä+tappi
rpm keskinopeus(m/s) kiihtyvyys(ykk)  max_hitausvoima(N)
4000 5.52 4571  457N
5000 6.90 7143  714N
6000 8.28 10286  1029N
7000 9.66 14001  1400N
8000 11.04 18287  1829N
9000 12.42 23144  2314N
10000 13.80 28573  2857N
11000 15.18 34574  3457N
12000 16.56 41146  4115N
15000 20.70 64290  6429N
20000 27.60 114294 11429N

Esimerkiksi hitausvoimat on 90cc:llä 6000 rpm:llä suunnillen sama kun 50cc:llä 8000 rpm. Toisin sanoen 90cc:llä kun tiputtaa kierokset ~30% alemmas mitä 50cc:llä hitausvoimat on samat. Tähän päälle tulee vielä mahdolliset epätasapainon vaikutukset.

Coastside

#1081
Jos aikoo ottaa tehoja, kannattaisi viedä kampura tasapainoitukseen kun on ensin vaihtanut siihen hyvät laakerit koska värähtelyt rikkoo, eivät voimat. Silti, niin kuin kisalaitteissa, toinen setti kestää ja toinen ei ja mikään ei kauan. F1 turbon kehittelyissä alan huiput poksautteli koneita 1 barin paineilla 12000 rpm kun eivät tajunneet että se värähteli hajalle.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Lainaus käyttäjältä: Daywalker-75 - 23.07.14 - klo:23:34
Tommin kanssa joskus vertailtiin bensan kulutusta ja annoin lukuja sisäänajon aikaan ja onhan se kulutus kovempi kuin se 2,6 l satasella. Heittäisin sellaisen ~3 litraa olevan lähempänä totuutta.

Yllättävän paljon sulla vie bensaa. Meillä on kyllä hiukan eri kokoonpanot, kun mulla on se 21/19 isovenakansi, eli vähän pienemmät venat kuin sulla, ja lisäksi VirijaVaran virinokka, jossa 45 astetta pidempi aukioloaika. Sulla taisi olla vakionokka?

Mulla tosiaan lähempänä kahta kuin kolmea litraa bensankulutus. Mutta enivei. tärkeintä että setti kestää. Eipä ole tänä kesänä tarvinnut kuin ostaa bensaa ja öljyä. Varaosiin ei ole mennyt senttiäkään  ;)

openflow

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 24.07.14 - klo:06:40
Jos aikoo ottaa tehoja, kannattaisi viedä kampura tasapainoitukseen kun on ensin vaihtanut siihen hyvät laakerit koska värähtelyt rikkoo, eivät voimat.
Tottakai tasapainolla on merkitystä, etenkin jos tehtaalla se on ryssitty perusteellisesti. Kuitenkin näissä 4t-ihmeissä kierrokset on varsin alhaiset, jos vertauksena vaikkapa 2t-mopo.

Staattisesta epätasapainosta.
Jos epätasapaino olisi 40g ihmeessä niin ylimääräinen piikki rasitus laakereille olisi karkeasti
4000 rpm ja 100 N
6000 rpm ja 300 N
8000 rpm ja 565 N
10000 rpm ja 900N
15000 rpm ja 2000 N

Kampurassa on dynaaminen epätasapaino joten se on vähän eri juttu, mutta suuntaa antava kumminkin. Suurimmat hitausvoimat on ykk:ssa ja akk:ssa, mutta epätasapainon voimat taitaa olla suurimmillaan suunniilleen kohdissa joissa männän kiihtyvyys on lähellä nollaa. Hyvin karkeasti 90 astetta jykk. Ykk:ssa ja Akk:ssa epätasapainosta johtuvat voimat taitavat vastaavasti olla pienimillään.

Karkeasti 40g epätasapaino lisäisi laakereiden kuormitusta ~1/4, ja kun laakereiden kuormitus lisääntyy ~25% niiden kestoikä lyhenee puoleen. Vertauksena pelkästään 90cc:n lisääntynyt männän paino liki tuplaa laakereiden kuormituksen.

Jos arvataan että vakiolaakerit kestäisi 50cc:llä 1000 tuntia / 8000 rpm, niin silloin tasapainoisella 90cc:llä se kestäisi ~200 tuntia. Epätasapainonen 90cc ja ~25% lisääntynyt kuormitus edelleen puolittaisi tunnit --> käyttötunnit olisi 100.

Karkeasti 90cc 6000 rpm:llä kuluu saman mitä 50:cc 8000 rpm:llä, jos epätasapainoa ei huomioda ja jos on se 40g epätasapainossa niin kierroksia pitäisi tiputtaa ~5000 rpm:n asti.

Omista mopoista ainankin tiedän, että 90cc:llä motojet käy paljon siistimmin kun 50cc:llä. 50cc:llä mopo liikkui "kävelyvauhtia" keskituella kaasutellessa pelkästä tärinästä. 90cc:llä keskituella kaasutellessa mopo tärisee hieman, mutta ei liiku mihinkään.

En tiedä kuinka pitkäikäisiksi ihmeiden kampuroiden laakerit on suunniteltu, mutta kyllä nyt luulisi että edes 1000 tuntia kestäisi.

Mielestäni kauheasti ei kannata stressata onko kampura täysin tasapainossa vai ei, näissä on kumminkin aika pienet kierrokset. 2t-mopossa joku Metrakitin pro race tms kierroskone niin tasapainolla on toki suuri merkitys.


Coastside

#1084
Kun resonanssit sattuvat korkeille kierroksille missä rasitukset ovat suuret jo muutenkin, se kuluttaa ja rikkoo todennäköisemmin kuin matalilla kierroksilla vaikka molemmissa tapauksissa moottorin käyttöikä lyhenee. Jos tiedetään resonanssitaajuus sen voisi tehdä kielletyksi alueeksi niin että se käy alle tai yli sen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jari96

Seinäjoelta(Menopeli market)  ja Kauhajoelta (SVH) kävin kyselees 44mm mäntää. Menopeli marketin äijä totes, ettei oo 20v aikana kuullukkaa 44mm männästä tai 63cc pytystä. SVH taas kehui ettei kuvasto tunne sen kokoista mäntää, eli sellaista ei olekkaan. Sanoin et "Avaappa viri ja vara ja etti" ja lähdin pois ;)

Vakio kansia avarrettiin 3 kpl pakopuolelta ja imu kiillotettiin. Venttiilien seetit hiottiin kans, onko jollaki hyvää tapaa varmistaa onko venttiilien kiilat urissaan?

Naapuriki kyllästy ku  suoralla skodu kulki vain 55kmh -> stroukki kampi, 100cc big bore, pitkät perävälit, virivari satsi, suurtehopuola ja rajoittamaton cdi. Hintaa oli n. 130$ Taitaapi tulla Jalasjärven nopein kinuski skootteri :D

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Jari96 - 27.07.14 - klo:00:27
onko jollaki hyvää tapaa varmistaa onko venttiilien kiilat urissaan?
Mä olen napauttanut puunuijalla terävästi venan päähän kun olen kasannut kannen. Kiilat asettuu sillä paikoilleen jos ne ei kasatessa täysin menneet. Kiiloja kannatta myös katsoa ylhäältäpäin. Kiilojen päät ei saa ottaa toisiinsa kiinni vaan pieni rako on oltava. Jos kiilat ottaa yhteen kiilan päätyä voi hioo hienohampaista viilaa vasten.

Jari96

juuri noin tehtiin, kiilojen välissä pieni rako, sitten mitättiin kiilojen syvyys työntömitalla purkamattomasta kannesta venttiilin päähän nähden.




Jari kiittää.

joni_k

jaaha virhe meikäläisen kannessa. ei tullu katottua että noiden kiilojen väliin tuli rako.. :D mut se on sata varma ettei sitä rakoa ollut ennen purkuakaan. toinen kylki kiilasta osui toiseen kiilaan.

hmm..mites toi imupuolen kiillotus..kun ihan niinku täältä oisin lukenu että aiheuttaa pisaroitumista..?

Coastside

Himmeäksi hiominen on hyvä, ei peilisileä. Kupera pinta saa olla karheakin niin virtaus pysyy paremmin kiinni. Kunhan ei mitään nystyjä ja kynnyksiä ole, niillä on suuri vaikutus.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#1090
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 27.07.14 - klo:09:13
toinen kylki kiilasta osui toiseen kiilaan.
Jos toinen ottaa niin ei se mitään meinaa kunhan ei ota molemmisita päistä. Näin on kyllä joskus tehtaan jäljiltäkin. Se rako saisi olla siitä syystä että jousilautasen kartio painaa näin kiilat tiukasti venttiiliä vasten. Jos päät ottaa yhteen (siis molemmista päistä) niin ne ei puristu venttiiliä vasten ja kiilat saattaa jopa irrota kovilla kierroksilla. Yhtään esimerkkitapausta en tiedä, mutta viritysoppaat asiasta varottelee joten ei se ihan turhaakaan ole tarkistaakaan.

Jari96

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 27.07.14 - klo:09:13
...
hmm..mites toi imupuolen kiillotus..kun ihan niinku täältä oisin lukenu että aiheuttaa pisaroitumista..?

Ikuinen väittely tästäkin asiasta, toiset sanoo et pisaroituu, toiset sanoo et ei. Ihan kiiltäväksi ei hiottu, vain suurimmat kohoumat pois. Pakokanavasta tuli melkein peili.

openflow

No unohdin tietenkin mainita edellistä hitausvoima yms. lukemista sen, että sillä kiertokangellakin on massansa. Eli ei se 90cc:n asentaminen pitäisi pudota koko koneen kestävyyttä ~80% alkuperäisestä(1000->200) , vaan karkeasti puolet ~50%, jos kampura tasapainossa.

Hyvin pieni osa tavarasta virtaa seinien lähellä. Pinnan viimeistelyllä ei ole näissä vermeissä mitään käytännön vaikutusta mihinkään suuntaan. Ainostaan pakopuolella, se että karsta ei tartu niin herkästi.

tommi

Eikös Coastside ole tehnyt ihan empiirisiä tutkimuksiakin että imupuolen kiillotus lisäsi selvästi ylämäkinopeutta? Vai tehtiinkö siinä jotain muutakin, kuin pelkkää kiillotusta. Mies varmaan itse kertoilee tarkemmin.

Coastside

#1094
Se meni niin että sovitin imukaulan kanteen, saaden hieman lisää tehoa. Toisella kertaa otin venttiilit irti ja huomasin seetissä noin 2 mm kynnyksen. Hioin sen ja tulos oli järkyttävä +8 km mäkinopeutta virinokan kanssa. Kansi sattui olemaan muuten hyvä. Nyt siihen kanteen voisi kokeilla pitkiä 69 mm venttiilejä, josko olisi entistä parempi. Siihen kauteen liittyi myös putsarin viritys jonka putkea muuttaen sain myös lisää tehoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04