Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

latromster

Mutta onko varihihnan vaihtaminen virittämistä?-) :D

kani

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 24.04.12 - klo:01:09
Lainaus käyttäjältä: kani - 24.04.12 - klo:00:28
Minkämoisilla varin säädöillä pääsit tuolle 7000 rpm alueelle?
Ei varin säädöt siihen vaikuta, vaan kaasukahva. ::)
Eli se kone kiertää iloisesti +10 000 rpm mutta tuolla leveämmällä hihnalla ei jaksa päälle 9 000 rpm:n kavuta. :o

Joten välityksethän ne ratkaisee hyvin pitkälti kierrosluvun. Leveämpi hihna, harvemmat perävälitykset, käytössä oleva nokka-akseli, ym, ym. ;)

No kyllä minulla ainakin kierrokset muuttui ihan erilaisiksi vaihtamalla 6.5gr rullat 5gr rulliin ja lisäämällä n. millin prikat holkin pohjaan. Ennen mopo lotkotti kuin vääntävä jenkkivessa, kulki kovaa lähinnä alamäkeen ja hyytyi ylämäkiin. Nyt se kiekuu kuin kunnon riisiraketti :). Eikö isommallakin pytyllä kannata laittaa kevyemmät rullat, tuohan on selvä kuristuskeino ollut kun rullat on noin raskaat ettei mylly nouse koskaan tehoalueelleen. Eikä varmaan 80/90cc patakaan ole niin iso että teho tulisi merkittävästi alemmilla kierroksilla? Piikkejäkinhän pitää vinguttaa kun sikaa että kulkee ja 600 prätkätkin kulkee vasta kierroksilla parhaiten :)

Mistähän saisi helposti pääkaupunkiseudulla prikkoja holkin alle lisää? Nyt mulla on kaks joista tulee yhteensä ehkä vähän reilu/noin milli. Olisko moposportissa tai jossain? Tai tietääkö joku missä olisi tuon kokoisia shimmejä valmiina niin voisi sitten kysellä. En innoissani tullut mitanneeksi kokoa joten jos ei kukaan pysty neuvomaan niin täytyy joku päivä avaa ja mittaa. Ehkä öljynvaihtorempan yhteydessä tsekkaan samalla onko rullat ok, kun sanoit että ne voi mennä nopeastikin jos ei ole laadukkaat. Miten se näkyy/kuuluu ajossa? Karmeeta rätinää/kolinaa/räminää/pauketta? Eiköhän sen luulis ajossakin huomaavan jotenkin?

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: kani - 24.04.12 - klo:10:23
Ehkä öljynvaihtorempan yhteydessä tsekkaan samalla onko rullat ok, kun sanoit että ne voi mennä nopeastikin jos ei ole laadukkaat. Miten se näkyy/kuuluu ajossa? Karmeeta rätinää/kolinaa/räminää/pauketta? Eiköhän sen luulis ajossakin huomaavan jotenkin?
Eipä ne paljoa itsestään ilmoittele, käytössä en itse huomannut mitään ongelmaa vaikka rullat oli ihan kulmikkaat.
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=3187.msg47628#msg47628

kani

Ompa jännästi menny mutterimaisiksi. Ehkä noi rullat ei vaan ole sopineet sun variin? Onko noissa mittaheittoja tai onko sun varin rampit sitten jotenkin erikoiset tai rullat jumittaneet niissä kun on menny tollasiks. Ekin hommaamat aiemmat rullat näytti aika samanlaisilta kun nämä uudet joten uskon niitten olevan samaa tavaraa eikä niissä ole mitään ihmeellisiä ongelmia ymmärtääkseni. Eks isolla pytylläkin kannata ajaa kunnon kierroksilla että saa kaiken tehon irti eikä lotkottaa pikkurundeilla (kuristettu mopo liian painavilla rullilla joilla ei pääse tehoalueelle - miksi)??

InsOmnia

Se on aina vähän tuurintynkää, millaisia rullia saa ostettua. Nuo mitkä mun kuvassa on, niin ne on ihan sormituntumalla pehmeämpipintaiset kuin mitä alkuperäiset oli. Ja merkkituotteissakin on eroja, esimerkiksi Malossilla on myös noita helposti kuluvia "pehmeämpipintaisia" rullia, joita mainostavat kisarullina. Alkuperäisethän oli minullakin kestänyt päälle 7000km/ä ja ovat itseasiassa vieläkin tuossa kaverille menneessä Avantissa paikoillaan.

Eipä sillä sylinteritilavuudella ole suurtakaan merkitystä, millä kierrosalueella kone parhaiten toimii. Ainoastaan se on erona, että suurempi sylinteritilavuus kasvattaa vääntöä, jolla saa taas nopeutta lisää "välityksistä riippuen". Tuo minun Trimaxi herää henkiin vasta päälle 5000 rpm ja menohalut loppuu pian 8000rpm:n jälkeen, käytännössä 6-8000rpm on se kierrosalue joka on käyttökelpoinen. Nokka-akselihan se sanelee hyvin pitkälti millä kierrosalueella teho ja vääntöpiikki majailee ja eihän tämä GY6 ole miksikään kierroskoneeksi suuniteltu, niin kaikki yli 8000rpm on vain koneen kiusaamista.

VariJari

Niin ja jos hengitystä ei muuten paranna niin suurentunut tilavuus vaan käyttää hengitys resurssit loppuun alemmilla kierroksilla, periaatteessa siis tehohuippu jää alemmas.. raaka esimerkki, 50cc kone hyytyy hengenahdistukseen 7000rpm jälkeen  -> 72cc samalla hengityskapasiteetilla hyytyy 4900rpm jälkeen.. tässä esimerkissä teho voi olla sama kuin 50cc mutta alemmilla kierroksilla. Realimaailmassa toki 50cc koneen hengitys ei ole ihan noin rajattu.
Harrastelussa: bt49qt-12

kani

Ahdistaako toi happipuoli 50cc konetta oikeasti isoilla kierroksilla, näyttää ainakin ihan tarpeeksi avaralta jos sen nelireikäsen mikkihiiritötterön poistais?? Vai onko nokka se rajoittava tekijä tässä? Nouseeko polttoaineenkulutus hurjasti kun vaihtaa nokkaa näissä? Joren nokillahan aukioloakin on niin paljon että putkeen ajautuu palamatonta bensaa joka tekee liekkiä putkenpäähän :D. Kenties 125cc nokkia käyttäessä pitäisi valita nokat niistä missä on pienempi aukiolo ja tehdä niistä sitten nokkia näihin pienempiin.. Jorehan kehuu että toimii 50-90cc, mutta jos ne olis niin sopivat 50 kuutioisiin niin miksi niissä sitten on alunperin erilaiset nokat  ;D.

Autossa on huomannut käytännössä että tehoajoituksilla kuluu kyllä soppaa merkittävästi enemmän, kulkupuolen parantuessa vain vähän. Viimeisiä tehoja kun puristetaan pois niin kulutus kasvaa selkeästi enemmän kuin teho.

En oo jaksanut edes ihmetellä sitä mikkihiirikuristusta imuputken alussa, että saisko ton kaasarin toimimaan ilman sitä kuristusta/vastetta kun kulkee ihan riittävästi ja kulutuskin on kohdallaan. Ehkä sit joskus kun on tylsää ja latausongelma on lopullisesti selviny :D. Jos olis ylimääränen mikkihiiritötterö niin porais reikiä pikkuhiljaa isommiks niin näkis kuinka paljon sitä vois suurentaa jos ei poistaa kokonaan.

latromster

Mulla on toiminut ihan ilman mitään mikkihiirikuristuksia ilmanputsari. Kun yritin laittaa vanhasta putsarista sitä verkko-osaa kiinni, niin putsari alkoi resonoimaan ja ilmaa ei liikkunut yhtään eli huippunopeus max 10 km/h. Verkkoputki pois ja toimi taas.

kani

Vois kyllä kokeilla nyt kun on 5gr rullat että toimiiko paremmin ilman sitä kuristinta kun aiemmin 6.5gr vakiorullilla.

InsOmnia

Se lmanputsarin esisuodin ei rajoita tehoja, vaan antaa kalvokaasarille sen tarvitseman imuvastuksen. Koneen hengitystä saa parannettua avartamalla ja siloittamalla kannen imu ja pakokanavia sekä avartamalla imukurkkua ja kohdistamalla imukurkku imukanavaan. Isompi kaasarikin edesauttaa asiaa, kunhan edellä mainitut toimenpiteet on suoritettu. Ja sitten vaan repullinen suuttimia ja kokeilemaan seokset kohdilleen. ;D

latromster

Kuinka tärkeää suuttimen suurentaminen on siirryttäessä 50cc:stä 72cc -pyttyyn? Riittääkö, että toimii eikä sekoile tai detoile ja tehoja piisaa?

VariJari

Lainaus käyttäjältä: latromster - 26.04.12 - klo:13:05
Kuinka tärkeää suuttimen suurentaminen on siirryttäessä 50cc:stä 72cc -pyttyyn? Riittääkö, että toimii eikä sekoile tai detoile ja tehoja piisaa?

Näissä 50-72 koneissa tuntuu toimivan ("18mm" vakio kaasareissa ) sellainen noin 85 suutin mainiosti vakio keskiverto orgis putsarilla.
Imu signaali säilyy samantyylisenä niin kaasarihan vaan annostelee bensaa ilmaan oikealla suhteella. Viri nokkakaan tuohon lisää ei tunnu muutosta tekevän mutta jos ilmanputsaripuolta muuttelee / korvaa niin sitten signaali/alipaine kaasarille muuttuu ja joudut todennäköisesti suutinta muutamaan isommaksi (heikompi signaali/alipaine -> suurempaa suutinta että ilma/bensa seos pysyy oikeana)
Harrastelussa: bt49qt-12

-Zone-

#702
ei ainakaan itsellä 72cc detonut vakiosuuttimella, mutta ei kyllä sillä kulkenutkaan mihinkään (jopa huonommin mitä 50cc). Yksilöitähän nämä, mutta 90 pääsuuttimen se mulla vaati.

osula95

joo tälläistä kyselisin että mitenkä kulkisi milani 63cc sylinterillä powerfiltterillä ja 5,5g rullilla??
ja asiasta kukkaruukkuun 72cc 90 suutin???? mulla on 50cc ja käytössä 92 suutin

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: osula95 - 18.05.12 - klo:23:51
joo tälläistä kyselisin että mitenkä kulkisi milani 63cc sylinterillä powerfiltterillä ja 5,5g rullilla??
ja asiasta kukkaruukkuun 72cc 90 suutin???? mulla on 50cc ja käytössä 92 suutin
Ihan niin kuin ennenkin, paitsi että joutuisit laittamaan nykyisen 92 suuttimen tilalle 105 kokoisen. :o