Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

Varmaan pakettiauton omistajana tiedät, että joidenkin on vaan ihan pakko päästä ohi, vaikka se paku liikuisikin normaalia nopeutta? Tai no periaatteen vuoksi olet tietenkin eri mieltä. Sama se on kun ajaa Vespalla. Joidenkin on ihan pakko ajaa aivan perässä kiinni, tai sitten pitää päästä ohi. "Sehän on vain skootteri". Tätä kirjoittaessa tuli mieleen se vakuutusyhtiön täti, joka oli ihmeissään kun kerroin että kaikki skootterit eivät ole 50 kuutioisia.

Että tervetuloa tänne isolle kirkolle ajelemaan, jos ei muuten avaudu mistä on kyse.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 31.08.14 - klo:23:35
Varmaan pakettiauton omistajana tiedät, että joidenkin on vaan ihan pakko päästä ohi, vaikka se paku liikuisikin normaalia nopeutta? Tai no periaatteen vuoksi olet tietenkin eri mieltä. Sama se on kun ajaa Vespalla. Joidenkin on ihan pakko ajaa aivan perässä kiinni, tai sitten pitää päästä ohi. "Sehän on vain skootteri". Tätä kirjoittaessa tuli mieleen se vakuutusyhtiön täti, joka oli ihmeissään kun kerroin että kaikki skootterit eivät ole 50 kuutioisia.

Että tervetuloa tänne isolle kirkolle ajelemaan, jos ei muuten avaudu mistä on kyse.

Ei tarvitse mennä edes isolle kirkolle ajelemaan, kun Vespaa mopona pidetään. Vaikka Vespan moottorin koko on iso, sen ulkoinen koko on "mopomainen"ja autoilijat sitä pitävät myös mopona, tästä mulla on kesän kokemus. Vaihtaessani Isoon viisisataseen Peugeotiin, on kulkineen koko myös reilusti kookkaampi, en enää koe syrjintää maanteillä ajaessani.  Isolla kirkolla ajaessani autoilijat eivät aina edes pysy kannassani kiinni ja saan mennä rauhassa menojani. Tienopeuksia ajaessani käytän myös koko kaistanosan, enkä suinkaan aja tiukasti ihan oikeassa laidassa, silloin näen kyllä hengenvaarallisia ohituksi autoilijoiden ohittaessa muutaman sentin päästä minut.

Oskuk, kaikkien kirjoituksia pitäisi kunnioittaa, sinun mielipiteesi ei ole aina se ainoa oikea. Muuten, miksi Vespistien pitää toisiaan "nokitella" koko ajan? Tuntuu joskus, että haluat nokitella kaikkia koko ajan, miksi? Kokeiltaisko olla sovussa?

tuoppim

#827
Snadisti ihmetyttää oskuk:n avautuminen, mutta toisaalta osan on vaan pakko yrittää saada trollaamalla sota joka asiasta. Itsellä ei harmillista kyllä aika riitä moiseen, harrastan mieluummin salillakäyntiä  ;D

Jos ei koskaan ole joutunut 60 nopeudessa bemarin pientareelle kiilaamaksi, kun toisen on pakko päästä ohi vaikka vastaan tulee auto, niin sitä vitutuksen määrää on vähän vaikea tajuta. Moottoripyörällä en koskaan ole kokenut samaa käytöstä. Että tervetuloa vaan Suomen Hesaan  8)

Partaselle kiitokset, tilailen nyt alkuun vaan sitten rullat, liukupalat ja hihnan.

edit: kirotusvireet

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: tuoppim - 01.09.14 - klo:07:53
Snadisti ihmetyttää oskuk:n avautuminen, mutta toisaalta osan on vaan pakko yrittää saada trollaamalla sota joka asiasta. Itsellä ei harmillista kyllä aika riitä moiseen, harrastan mieluummin salillakäyntiä  ;D

Jos ei koskaan ole joutunut 60 nopeudessa bemarin pientareelle kiilaamaksi, kun toisen on pakko päästä ohi vaikka vastaan tulee auto, niin sitä vitutuksen määrää on vähän vaikea tajuta. Moottoripyörällä en koskaan ole kokenut samaa käytöstä. Että tervetuloa vaan Suomen Hesaan  8)

Partaselle kiitokset, tilailen nyt alkuun vaan sitten rullat, liukupalat ja hihnan.

edit: kirotusvireet

Koolla on väliä 8)

GTS300SS

Kyllä se tosiaan niin on, että joillakin autoilijoilla näyttää olevan kova tarve päästä Vespasta ohi.  Tyypillinen tällainen tilanne on, 60-rajoitus vaihtuu
isommaksi niin siinä sitten pitää "mopolle näytää".  Ja totta sekin, että osalla autoilijoista ei ole mitään käsitystä isommista skoottereista. Ajelin kerran yhteen työpaikan tilaisuuteen vähän kauemmaksi (noin 100 kilsaa matkaa) ja eräs kollega totesti että "ai tuollako tulit, ajelit neljää kymmpiä koko matkan?".  ;D  Myös sellaisia komentteja kuulee toistuvasti, että "saakos tuolla ajaa moottoritiellä", yms.

Partanen

#830
Lainaus käyttäjältä: tuoppim - 01.09.14 - klo:07:53
...

Partaselle kiitokset, tilailen nyt alkuun vaan sitten rullat, liukupalat ja hihnan.

...

Joskun tilailemaan alkaa, niin kannattaa ottaa muutakin samalla. Tässä jotain mitä tulee mieleen:

-Öljynsuodatin
-Öljypropun tiiviste (O-rengas)
-Öljysihti (sijaitsee propun takana)
-Ilmansuodatin
-Grafiittitiiviste (varsinkin jos käyttää alkuperäistä putkistoa)
-Sytytystulppa (?)

Variaattorihommiin tarvitaan sitten kaksi erikoistyökalua. Toinen taaemman hihnapyörän lukitsemiseen, jotta saadaan koppa auki. Toinen pitämään etummaista hihnapyörää paikallaan, kun avataan ja kiristetään kampiakselin mutteria. Kiristys momenttiavaimella. Näiden työkalujen hinnalla jo teetättää variaattorin huoltoa jossain huoltoliikkeessä, mutta onpahan työkalut sitten itsellä, jos jatkossa tarvitsee.

Öljypropun kanssa saa olla tarkkana, ettei kiristä liikaa. Momenttiavain on siihenkin hyvä olla olemassa. Kierteet ovat hienot, ja vaurioitumisen riski on olemassa. Samasta syystä se O-rengas kannattaa vaihtaa jokaisella avauskerralla.

Öljysihti periaatteessa kestää, mutta on niitä sulaneitakin kuulema löytynyt joskus. En tiedä onko sitten öljyn sekaan joutunut bensa aiheuttanut niitä ongelmia.

Ilmansuodatin on pestävissä ja öljyttävissä, mutta hommia helpottaa jos niitä on vähintään kaksi. Toinen on puhtaana, kuivattuna ja sitten öljyttynä odottamassa vaihtohetkeä. 10 tkm on omien kokemuksieni mukaan aivan liian pitkä huoltoväli ilmansuodattimelle. Sijoituksesta johtuen imee innokkaasti pölyä itseensä.

Tämän viestin tarkoituksena ei ollut opettaminen, vaan teinpähän samalla vähän omaa inventaariota mitä pitää omastakin hyllystä tarkistaa.  ;) Syksy tuli yllättävän nopeasti, eikä omaan Gts:ään tainnut kertyä kuin 1000km. Saa nähä viittiikö edes öljyjä vaihtaa talveksi.

Ainiin, öljyksi 5w-40 synteettinen vähintään. Tarkempi laatuluokitus löytyy ohjekirjasta. Jos lompakko kestää, niin hyvä jos löytyy prätkiin sopivaa öljyä kaiken lisäksi. Monet kyllä ajelee autojen öljyilläkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Tuossahan on sellainen juttu, että kun rullien vaihtoväli on 10 000 km ja hihnan 15 000, niin käytännössä variaattorin saa ottaa auki melko usein
jo 5000 kilsan jälkeen. Ne lukitustyökalut ei montaa kymppiä maksa eli investointi erikoistyökaluihin ei ole kovinkaan iso. Se Variaattorin tuuletusilmansuodin kannattaa kanssa muistaa puhdistaa ja siinäkin 5000 km on varmaan aika hyvä väli.

Ilmansuodattimien suhteen olen vähän itse miettinyt, että taitaa olla kätevintä vaihtaa aina uusi suodatin. Ei tarvi sitten ihmetellä, että mitä niiden
öljyisten pesuvesien kanssa oikein tekee... Itse en ole vaihtanut vielä öljysihtiä enkä öljypropun tiivistettä. Sihdin olen kyllä pesaissut petroolilla öljyn vaihdon yhteydessä ja se on olut aina ok kunnossa. Tuo öljypropun tiiviste pitänee kyllä hommata.




Partanen

Juu, ajomääristä riippuen remin voi vaihtaa jo 10tkm kohdalla. Mulla tätä tahtia 5 tkm ajamiseen menee useampi kesä. Kun remmi maksaa n. satasen, niin vähän halvemmalla pääsee, jos sen vaihtaa 15tkm välein.

Käytännössä takuuajan jälkeen huoltoja tulee sovellettua. Jos öljyt kerran vuoteen, mutta muut sitten kilometrien mukaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#833
Ei taida partaisellakaan tulla kilometrit täyteen, hihnanvaihdossa.
Myös esim varihihnan ominaisuuksia muuttaa, ratkaisevasti, aika.
Hihnan vaihdossa voi noudattaa samaa sääntöä kuin esim. öljyn ja sen suodattimen vaihdossa.
"Jos et enää muista koska on viimeksi vaihdettu, vaihda."  ::)
Ja ehdottomasti, puhtaat öljyt moottoriin seisontaajaksi, ja pieni ajeluretki vaihdon jälkeen.

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 31.08.14 - klo:22:51
Lainaus käyttäjältä: tuoppim - 31.08.14 - klo:21:46
Helsingissä ei muuten jengi aina hiffaa katsoa kilvistä minkäkokoinen peli on edessä... on se kumma kun ohi pitää päästä 50-alueella vaikka nopeutta on mittarin mukaan 65km/h

Ööh, mitä se pelin koko tässä tapauksessa pitäisi vaikuttaa?

No, se peli voi olla olla esim. matalaprofiilinen eturengas.

No, moposkotussa nopeusmittari valehtelee vähintäin 15%ja taitaa samaa luokkaa olla muissakin skotuissa.
Mulla auttoi kun vaihdoin eturenkaan korkeaprofiilisempaan ja ajan aina 10% yli rajoituksen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

#834
Jos "**********" luet tarkkaan, niin saatat huomata että nimimerkkini on "Partanen".

Kyllä noi Vespan valitsemat remmit on hyvin kestäneet paitsi käyttöä, myös aikaa. Valmistaja ei anna käyttöikää ajassa mitattuna, mutta kyllä se vuosia kestää.

Harvinaista kyllä, saatat olla oikeassa yhdessä asiassa. Saattaa olla että vaihdan Vespan uuteen ennenkuin hihnan vaihtaminen tulee ajankohtaiseksi. Mutta se riippuu siitä löytyykö kaupantekoon halukkaita jälleenmyyjiä.


*muokkasin herjaavan tekstin*
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#835
Hups, sori Partanen oletin että olet partainen kuten minäkin.
Siispä, ohjeesi mukaisesti perun sanomiseni.
Variaattorin hihnaa ei ole mitään syytä vaihtaa, jos sitä ei ole käytetty, sen iästä huolimatta.
Ja öljyt jotka ovat moottorissa, on syytä jättää sinne talveksi, jos ei ole paljon mopoa kaytetty.
(Suuri osa vakavista moottorivaurioista saa alkunsa moottorissa seisovasta kosteudesta ja likaisesta öljystä)
Voi elämän kevät!
Ja todennäköisesti, jos olisit  asiakkaana liikkeessä jossa minä olisin myyjänä, ei syntyisi mitään kauppoja :)
Joillekin asiakkaille kun on aivan pakko sanoa niin korkea hinta, ettei kauppoja varmasti synny 8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Höpsistä. Ajetaanhan autoillakin samoilla öljyillä 2 vuotta jatai 30 tkm. Tai en minä aja, mutta jotkut ajaa. Jos nyt ajan Vespalla esim. samoilla öljyillä kaksi kesää, yhteensä 3000km, niin saattaahan siitä kone hajota. Mutta se ei varmasti johtunut sitten öljyistä. Sitäpaitsi Piaggio ei anna mitään aikamäärettä GTS:n öljynvaihtovälille. Vain kilometrit ratkaisee.

Samoin vaihdoin hiljattain autoon moniurahihnan, joka oli ollut käytössä vuodesta 2007. Ei se vanha uutta hävennyt, mutta vaihdoinpa vaan varmuuden välttämiseksi. Paljon pidempiäkin aikoja ne remmit ovat monissa tapauksissa olleet käytössä. Ja jakoremmeillä joissakin tapauksissa mennään nykyisin 240tkm, eikä ikärajoituksia ole annettu.

Eli kohtuus kaikessa, myös suun soitossa tai sen näppiksen pieksemisessä. En minä aio Vespan remmillä viittätoista vuotta ajella. Mutta vuosia se kyllä saa työtänsä tehdä, jos se musta on kiinni.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

makexx

Tuli (taas) aika tilata puuhapussi Vespalle. En yht'äkkiä keksinyt mistään, että minkä painoset on vakiorullat 300 GTS:ssä. Tietääkö joku?

Etuvarin liukupintoihin oli hihna jo kymppitonni sitten kuluttanut selvät urat. Ajattelin vaihtaa ne täs samalla. Katselin Easypartsilta Malossin ja Polinin viripaketteja. Onko kellään kokemusta niistä? Onko tuplahinnan arvoisia (tuskin, veikkaan mä)?
o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o
|  Vespa GTS 300 SuperSport  |
o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

makexx

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o
|  Vespa GTS 300 SuperSport  |
o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o