Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

Jos skootteri keksittäisiin vasta nyt,  niin se varmaan kiellettäisiin samantien liian vaarallisena.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

hkm

#871
Muutaman vuoden vaivannut skootterikuume paheni elämäntilanteen muuttumisen johdosta. Mielessä on ollut pieni mopo, joka ajatuksen trimmaamisen myötä on tarkentunut malliksi Vespa GTS 300 Super ABS-versiona. Vakuutuksen hinnat selvitetty ja tarjouskierros meneillään.

Aikaisempaa kaksipyöräistä kokemusta on, joten ihan ummikkona en ole ajoon lähdössä. Edellisestä kierroksesta vain hieman yli neljäkymmentä vuotta.

Asianmukaisiin varusteisiin on tarkoitus satsata, joten niihin liittyen toivon saavani opastusta. Vaatekaapissa on hyvässä kunnossa takki, joka palveli aikoinaan hyvin kiertäessäni Pohjois-Euroopassa joitakin tuhansia kilometreja. Päälle kokeilin. Hartioissa istuu hyvin, mutta jostain syystä on vyötärön kohdalta kutistunut toivottoman pieneksi. Eli uusi ajotakki on tarpeen. Ensisijaisesti hakusessa sateettomana ja lämpimänä kesäpäivänä mukava takki ajettaessa Uudenmaan ja Hämeen mutkaisia pikkuteitä kuudenkympin nopeusrajoituksella. Nahka ei miellytä, monenkirjavia asusteita vieroksun ja mustat/harmaat eivät ole oikein mieleen. Onko ylipäätään olemassa soveliaita metsänvihreitä tai kamelinruskeita takkeja?

60-luvulta olevasta kypärästä ei löydy CE-tarraa, joten kypärä menee myös hankintaan. Muiden mutinoista huolimatta avokypärällä on tarkoitus liikkua. Kirjava kypärä ei kelpaa, musta pitkin hampain, mieluiten värillinen ja yksivärinen. Onko niitä olemassa? Jos, niin mihin pitää pääkaupunkiseudulla hakeutua? Lähipäivinä on myös Humppilan Hanx matkan varrella, jolloin siellä poikkean.

Onko matalasta, peilien alapuolelle jäävästä visiiristä iloa kaupungissa tai kevyessä maantieajossa?

Edit: Kirjoitusvirheitä korjattu

pugt200

Hanxista löytyy varmaa se tekstiilipuoli ja alla niin turvallinen avo kuin olla voi.

http://www.arai.fi/mallisto.php?l=2&m=55

Tuulisuoja lisää melua ja huippunopeutta n 10 km/h. Ajomukavuus myös paranee kovemmissa vauhdeissa kun tuuli ei riepottele ihan täydellä voimalla. Jos ajat pääasiassa alle sataa jätä visiiri ostamatta. Niitä saa kyllä jälkeenpäin. ;D

Partanen

Tervetuloa palstalle nimim. "hkm". Hyvän ajopelin olet päättänyt hankkia.  ;)

Olen samaa mieltä kuin nimim. "pugt200", mutta lisään vielä pari sanaa:

"Visiiri":stä, josta käytetään myös nimitystä "tuulisuoja", on mullakin jonkin verran kokemuksia. Se tumma matala malli on oikeastaan vain ja ainoastaan ulkonäköseikka. Ja kypärämelua se(-kin) lisää.

Peilien tasolle yltävästä mallista on jo vähän hyötyäkin, matka-ajossa. Vähentää hiukan polttoaineen kulutusta. Mutta 60-80km/h nopeuksilla on melkein parempi ilman tuulisuojaa, kun kypärään kohdistuva ilmavirta on pienempi -> pienempi tuulensuhina kypärässa.

Korkeammista mulla ei sitten olekaan kokemusta, kun mun mielessä niissä käytännöllisyys menee tyylikkyyden edelle. Sitä en halua.

Tässä olis linkki keskusteluun, jonne kerättynä kokemuksia tuulisuojista:

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=4158.0
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

vmmattil

Jee skootterikausi avattu tänään! Pitikö jotain muuta keväthuoltoa tehdä kun öljynvaihto ja rengaspaineet? 13tkm ajettu ja hihna vaihdettu gts300:sta

Partanen

Peräöljyjä on hyvä vaihdella joskus. Justiin perjantaina ihmeteltiin kaverin skootterin peräöljyn väriä, kun oli vanhat öljyt perästä pois laskenut. Ite olin jo ajatellut, etten peräöljyjä vaihtelisi, kun eihän autoihinkaan voimansiirron öljyjä vaihdella. Näkemäni perusteella päätin, että kevään aikana ne peräöljyt vaihdan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003


Palosella

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 28.02.15 - klo:23:37
kun eihän autoihinkaan voimansiirron öljyjä vaihdella

Pakko tarttua tähän.

Kyllä mä ainakin vaihdan, kun se tulee halvemmaksi kun ostaa uutta palikkaa hajonneen tilalle. Et varmaan pidä autostasi sitten kovin hyvää huolta jos sokeasti luotat huolto-ohjelmaan, tai sitten vaan vaihdat parin vuoden välein ja jätät huollot muille :P

oskuk

Kuka hyötyisi liian harvasta huolto-ohjelmasta?

Partanen

On sanottu, että käytetyt ajoneuvot ovat parempia multa lähtiessään, kuin mulle tullessaan. Että ei osu eikä uppoa syytökset siitä, että pitäisin ajopelejäni huonosti.

Mulla on Vespan perässä synteettiset öljyt. Sitä perää ei varmaan ajamalla rikki saisi, vaikka öljyjä ei vaihtaisi koskaan. Harrastuksen vuoksi ne varmaan kevään aikana silti vaihdan.

Auto on nyt uusi, ja sen lootaöljyjä tuskin vaihdan omistussuhteeni aikana. Eli vähän ajavana uuden auton omistajana hyödyn "liian harvasta" huoltovälistä. En myöskään ruostesuojauta autoani, koska en siitä itse hyödy mitään. Kyse on edullisesta käyttöautosta, jota tuskin tarvitsee säästellä tuleville vuosisadoille.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

tuoppim

#880
On se vaan mukavaa kun kesä tulee ja vespalla ajaessa ei munat enää huurru :)

MP-messujen jälkeen tein vaikean päätöksen... ainakin tämä kesä mennään vielä GTS300:n kanssa, käyttö kun on pääsääntöisesti työmatka-ajoa kehäteillä ja keskustassa sekä kauppareissuja. Ruuhkanäppäryyttä ja kuljetuskykyä siis tarvitaan. Hyvin lähellä oli jo vaihto Hondan NC750S:ään, mutta järki voitti vielä tänä kesänä.

Kun tuo Vespa on nyt tullut ainakin hetkeksi jäädäkseen niin ajattelin laittaa ulkonäköä ja ääntä hieman parsoonallisempaan suuntaan. Tilaukseen lähti (kun halvalla sain) GTS300:n orkkis tarrasarja, musta tuulisuoja ja LeoVincen SBK tehoputki. Tarkoitus oli hakea sellaista riemukuplamaista ilmettä ja ääntä ;)

"Teho"putkeen näyttävät sopivan samat grafiittitiivisteet kuin orkkikseenkin, joten sen pitäisi toimia ihan fiksusti. Laittelen ennen ja jälkeen kuvia kun rojut on asennettu ja hieman tuntumaa pakoputken toiminnasta :)

Partanen

Kuulostaa hyvältä. Välillä käy mullakin ajopelin vaihto mielessä, mutta ei vaan malta Vespasta luopua.

Kuvia odotellessa. Putken ratkaisut kiinnostaa erityisesti.

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

tuoppim


patasusi

#883
Tilasin omaan varttilitraseen GTSään Akrapovic putken paikallisesta motoliikkeesta asennettuna. Voi pojat, että äänimaailma parani alkuperäiseen verrattuna. Sopivan mukava matala putputus tyhjäkäynnillä, ei häiritsevä tasakaasulla ajettaessa. Sopivasti ärjy, kun avataan kaasua :-)
Äänimaailmaa voi kuulostella täällä: http://www.akrapovic.com/#!/motorcycle/product/scooter/13157/sound?brandId=39&modelId=282&yearId=3755

pugt200

Alkuperäisen putken saundi oli enemmän minun mieleeni mutta kyllähän Akrapovic'in putki on hyvän näköinen. Oliko vaikutusta suorituskykyyn, kulutukseen yms?