Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

FlatLander

Hellurei taas!!!  8)
Tuli seuraavanlainen juttu mieleen ja haluisin muiden mielipidettä...  ::)

Olis semmosta tiedustelua tällä kertaa etä mikä on teidä mielestä paras nokka 72cc skodeen (joren virinokat poislukien)? Ja mistä semmoisen sais hankittua?

Kiitos jo etukäteen ymmärryksestä.  ;D
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: FlatLander - 22.07.12 - klo:23:45
Olis semmosta tiedustelua tällä kertaa etä mikä on teidä mielestä paras nokka 72cc skodeen (joren virinokat poislukien)? Ja mistä semmoisen sais hankittua?

Eiköhän se vakionokka ole ihan paras 72cc: kaveriksi. Virinokat tahtoo näissä kaikki olla vääntönokkia ja kierrosluku lipsahtaa turhan alas niitten kanssa. Vasta 90cc:n kaveriksi kannattaa virinokkaa harkita ja silloinkin vain jos haluat alavääntöä ja pienemmät kierrokset matka-ajossa "tosin välitykset ja varinsäädöt menee myös silloin uusiksi".

Itsellä käytössä tällä hetkellä 90cc, vääntönokka ja pitkät välitykset ja toimii.

Edellinen kokoonpano oli 72cc, ja pitkillä välityksillä ja nokan vaihdolla vaan loppunopeus tippui ja mäet kiipesi aavistuksen paremmin. Vakionokalla sai tosin mäkiin enemmän vauhtia otettua, joten nokan hyöty oli olematon.

FlatLander

#722
InsOmnia: kiitos tiedosta

anyone else?

EDIT:

Mistä sais tilattua NCY: nokkia suomeen?
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo


Espi

Täällä www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2138.0 omat kokemukseni forextreme nokasta vakiopytyllä. Kymcon vakioon verrattuna selvä parannus. En usko, että vakionokka olisi paras mahdollinen millään sylinterillä, variaattori vaan pitää säätää sille sopivaksi. Nosto ei ole pääasia, vaan profiili ratkaisee. Valitettavasti vertailukelpoista tietoa on vähän tarjolla, kun mittaustuloksia on vähän saatavalla ja yleensä vertailukohtana on vakio nokka, ja nekin saattaa olla eri gy6 moottoreissa erilaisia. Lisäksi moottorin iskutilavuus ja muu "hengitys" vaikuttaa tulokseen. (mittauksia vaan lisää näkyviin foorumille)  :P
Kyllä taksi porsaan kotiin ajaa. (Vanha Maskulainen sanaparsi)

Kymco Super 8 50 4-tahti

-Zone-

#725
Hitto, kun ei millään saa diagnosoitua, mikä hitto tossa rupes vetään jumiin. Kaikki toimii n. 4km ihan ok, kunnes meno alkaa tökkiin ja meno hyytyy miltein totaalisesti. Ensin meinasin että kone pyrkii leikkaan kiinni kun tuntui ajossakin ihan siltä, mutta se pirulainen käy ihan nättiä tyhjäkäyntiä kun heivaa kapulasta. Variaattorin puolella kaikki ok ja ilmeisesti on perässäkin. Etupyöränkin laakerit on ok.

Kun antaa jäähtyä 5 minuuttia pelittää taas ok ja saattaa päästä muutaman kilsan ilman mitään ongelmia. Tämän jäähdyttelyjakson aikana en huomannut minkäänlaista tahmeutta renkaidenkaan pyörimisessä. Tässä on nyt tää päivä mennyt vian syytä etsiessä ja ihan yhtä ymmällä olen kuin aamupäivälläkin.

E: Joo, eipä tarvii ihmetellä enää. Kävin ajamassa lenkin ja kyllä se motti vaan otti ja laukes.

InsOmnia

Mikäköhän laite on kyseessä? Mukava lueskella, kun ei mitään muuta vinkkiä ole, kuin mopo ja kinkki. :o ;D

-Zone-

Milan sportti. Näitä samoja romuja kuin muutkin 4T koneiset siis.
Eipä tossa loppupeleissä mitään ihmeitä käynyt.

Mitä nyt männästä lähti pari palaa karkuun:
http://s1103.photobucket.com/albums/g466/Napanuora/?action=view&current=Image1.jpg
82cc mäntä siis jos joku tota kokoa ihmettelee.

Venttiilit otti niistä palasista itseensä, mutta venttiiliremppa oli pikkujuttu. Uudet venat läppäsin siihen kanteen tossa päivällä tiiviiksi ja löin 72cc pannulla ja uudella männällä kasaan.
http://s1103.photobucket.com/albums/g466/Napanuora/?action=view&current=Dscf0032.jpg
Taas pörisee ja paukkuu.

InsOmnia

Ei kai tuommoisen matalapuristeisen männän hajoaminen, mikään iso yllätys ole? :o
Mitä interwebistä lukenut, niin noitten matalapuristeisten mäntien käyttöikä ollut aika marginaalinen. :'(
Saattaa kulkea jopa paremmin tuolla 72cc kombolla, kun kaikki rutistukset tulee käyttöön?  ;D

-Zone-

#729
Tuosta "matalapuristeisesta.."

Mulla 82cc:n mukana tuli pattipäinen mäntä ja kuvassa pattia on reilusti madallettu jopa. Useimmilla on ollut kasikakkosessa taas kovera männänpää. Samanlainen siis kuin seitenkakkosen mäntä. Mulla oli tuossa 82 sarjassa tehtaan jäljiltä ihan järjetön puristussuhde. Oli jotain yli kuudentoista sillä mukana tulleella pikkuvenaisella kannella. Pudotin sen heti yhteentoista. Mietin sitä tutkiessa, että toivottavasti ei ruuvaa tutkimatta kiinni kuka saman satsin sattuu saamaan.

Seitenkakkosen sarjat on pääosin olleet sen verran pienemmillä puristuksilla, että ne voi huolettomammin ruuvata kiinni. Tää nykyinen 72cc kokoonpano pyörii nyt taas 10,5 puristussuhteella.

Joo ja sinänsä ei mitään yllätystä tässä ollut. Se tuntui vaan niinkuin leikkaisi kiinni, mutta heti kun päästi kaasusta se kävi oikein nättiä tyhjäkäyntiä, kuin ei mitään merkkiä mistään oireesta olisikaan. Aina siihen saakka, kunnes lopulta kilisi.

InsOmnia

Nykyinen Trimaxin varamoottori "viri ja varan 72cc pytyllä varustettu" on kyllä semmoinen puristushirmu "ei tullut puristuksia mitattua" että sähköstartilla ei saanut kylmänä pyörimään. :o Tosin muuten se toimii paremmin kuin nykyinen 90cc kombo. Tuli silläkin koneella ajeltua tovin ja kyllähän sen luonne oli aika makoisa. Alakerran kestävyys onkin sitten kysymysmerkki, kesti se ainakin sen 1000 km:ä ja vain kokeilemalla selviää, miten se kestäisi tulevaisuudessa?

Nythän käytössä on 90cc pata, jonka puristukset ei ole lähelläkään tuon 72cc:n puristuksia, startti pyörittää vaivattomasti koneen käyntiin joka aamu.

-Zone-

#731
Mulla oli yksi 72cc mäntä jolla puristussuhde olisi ollut vakiokannella 12:1. Pudotin sen kokeilematta kymppipuoleen, mikä on muillakin 72cc männillä ollut. Ajattelin että se mäntä oli yksittäistapaus, mutta voi olla ettei sitten ehkä olekaan. Se männän pää oli suht paksu eikä ollut niin kovera kuin nuo muut on ollu. Nooh, joka tapauksessa.. Itse on tottunut aina näitä puristussuhteita ja mäntä/venttiilivälejä mittailtua niin ei niin haittaa vaikka vähän poikkeavuuksia oliskin. Huonompi homma noille mopopojille, jotka vaan ruuvaa palikat kiinni.

Pienin väli männän ja venttiililautasen välillä vakionokalla mitä olen koskaan mitannu on ollu 0,10mm. Mietin silloin, että tähän koneeseen jos tietämätön olis menny surutta lyömään virinokan kiinni, niin venttiili-mäntäkontakti olis ollu taattu. Kyseessä oli just tuollainen tyypillinen 15v poika joka ei oikeasti tienny moottoreista juuri mitään. Sen isän kanssa ollaan tuttuja niin lupasin laittaa mopon kuntoon. Mä olen ruukannu pitää ton mäntä-venavälin vähintään millissä mitattuna ilman kannentiivistettä.

InsOmnia

Tuo onkin loistava ohjenuora. ;)
Itse olen sen verran hätähousu, että mittailut on jäänyt siihen, että jos kone pyörii vailla mekaanisia vastuksia, niin kone kasaan ja käyntiin. ;D Ei ole tietenkään paras mahdollinen skenaario, mutta toistaiseksi ei suurempia takapakkeja ole tullut.  ::) Mitä nyt yksi imuventtiili ja jotain muuta pientä. ;D

-Zone-

Se mikä tässä hommassa on se kummastuttava juttu, on se kiinnileikkaamisen tunne mitä tuo kone oireili. Sitä siis epäilin ensiksi, mutta kun kone kävi iloiseen nättiä tyhjäkäyntiä kuin ei mitään, niin epäilin jo pyöränlaakereitakin. Ja kun ottaa huomioon, että siinä 82cc männässä sen paremmin kuin pytyssäkään ei ole merkkiäkään kiinnileikkaamisesta.

Itseasiassa kummatkin on niin naarmuttomia kuin nuo nyt voi olla. Pytyssä näkyy vielä vähän hoonausjälkikin. 50cc männässäkin mulla oli enemmän jälkiä vaikka se ei koskaan kiinni leikannutkaan. Puutui vaan ne palat siitä 82cc männästä, mutta muutoin tuo näyttää siltä että voisi koneeseen lyödä takas.

InsOmnia

Sulla kävi vaan suunnattoman suuri onnenkantamoinen. ;D
Mulla tuo edellinen varsinainen isolohko "Trimaxin edellistä edeltävin kone, 90cc" rupesi kolistelemaan ja syyksi paljastui kampuran laakerit. Tosin konetta purkaessa, huomio kiinnittyi sylkyn kuntoon "vajaa 200 km:ä ajettu Naraku" sylkky oli kuin perunapelto ja kaatiskamaa. ;D