Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Typhoon sähkövika (valoissa häikkää)

Aloittaja Tero, 07.09.14 - klo:14:16

« edellinen - seuraava »

pekpel

Akun navoille tulevia  piuhoja pitäis mitata DC alueella
AC on "vaihtovirtaa" ja DC "tasavirtaa"

Vaihtovirta tulepi staattorilta/magneetolta(miksi sitä kukin haluaa sanoa) jännitteensäätimelle, jossa se tasasuunnataan ja jännite korjataan akun kestämään tasoon, eli liiat voltit leikataan veke, jotta akku ei sano pam tai pum, riippuen kertojan mielikuvituksesta.

Toisissa mopoissa valot toimii vain kun mopo käy, niissä onkin erillinen "valopuola" käämitys "magneetossa/staattorissa"..
Näissä ajokeissa jarruvalo ja vilkut ja ehkä parkit toimii ilman etä mopo käy.

Toiset sitten onkin oudompia otuksia, niissä ajovalot palavat vaikka mopo ei käy, eli kaikki sähvön tehot otetaan akusta.
Niissäkin tulee jännitteensäätimelle "vaihtovirtaa" jonka se säädin tasasuuntaa akulle sopivaksi muonaksi..

Yksinkertaisten, jos jänitteensäätimelle tulee "vaihtovirtaa" (AC) jonka voltit ovat enemmän kuin akun "tasavirta" (DC) 12, pitäisi jännitteensäätimen saada aikaiseksi latusjännitettä.
Jos näin ei tapahdu niin syyllisiä ovat yleensä maadoitus (pirun vattumaisia löytää oikea kohta, jossa vika on. Helpointa vetää reilu uus piuha moottorista runkoon ja akun minusnapaan ja jännitteensäätimen maadoitukseen), jänniteensäädin poks ja viimeisenä käämitys magneetossa/staattorissa vai miksi sitä nyt kukin haluaa kutsua.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Tero - 13.09.14 - klo:00:48
Akkua ei ladannut, akku irti akulle tulevista plussasta ja miinuksesta sain tyhjäkäynnillä vaihtosähkömittauksella vissiin 8V  myös.

Mikä on akun jännite muutaman tunnin seisonnan jälkeen?
Lataussäädin voi vaatia akun kuormaksi toimiakseen, mittaa akun jännite ja kone käynnistettynä uudestaan, kierroksia riittävästi.

Tero

#47
Oho. Akun navoilta piuhat kiinni akun jännite sammutettuna 12.21V. Käynnissä tyhjäkäynnillä 12.14V. Mutta kun alkaa kaasua painamaa nii jännite loikkii 12-14,5V välillä, ei pysy samassa jännitteessä, vaan sekunnin murto-osan on vain tietty jännite. Dc alueella mitattuna. Valot eivät kumminkaan pala.

EDIT:

Eikö se tarkoita plussan ja miinuksen olevan yhdessä jossakin ku virrat päällä plus piuhan ollessa kiinni akun plusnavassa koskettelee miinusnapaa miinuspiuhalla nii näkyy tosi pientä kipinää ja rätinää?

helkama sc-r

Bensamittari ym. kuluttaa vähän virtaa, pieni kipinöinti voi olla normaalia.

pekpel

Virrat päällä pitääkin tulla pientä kipunaa..
Jos virrat on pois päältä, eikä ole mopossa häläriä, niin eipäs pitäis kipunoida.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Tero


konenikkari

#51
Tuolla yksi versio, http://www.scootershack.co.uk/tErr0/Piaggio-Typhoon-50-wiring-diagram.jpg
Ja tuolta sivu 40-->  http://www.scribd.com/doc/128747759/Piaggio-Typhoon-50-EN
Ikävän monia vaan on noita eri versioita.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Tero - 20.09.14 - klo:18:50
Mistä sähkökaavio 2010 typhooniin?

Täällä on sivulta 14 alkaen piaggion 50 cc 2t lataus(5- ja 8-pinninen!!) ja sytytyskaaviot erikseen..(ja moneen muuhun) kuvia paljon joten tarkkana että tulkitsee oikeita kuvia..
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/piaggio_teknisk_manual.pdf
Ovat käsittääkseni Piaggion julkaisemia huoltomanuaalien täydennyksi ja liitteitä
Nuo piaggion jännitteensäätimet tuntuu olevan arkoja jännitepiikeille ja mm X9 ownersclubissa tullut esille kokemuksia joissa säädin vikaantunut kun akkua ladattu paikallaan skodussa,irroittamatta kaapeleita.
Niin, eihän se pitäis vaikuttaa muttakunvaan..  itsekin tilasin uuden 5-pinnisen säätimen ja taas toimii.
Tarttee vielä lukea tää ketju alusta asti..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#53
 :) Hienoja kuvia sivulla 17 taitaa olla tuo, suomessa yleisin ja teron mopoonkin sopiva kuva.
Kiitos viisneloselle.
Pistä tero kuva siitä säätimestäsi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Tero

Nyt vasta sain sähköt kuntoon.. Taukoa hommasta on ollut mutta kuitenkin.  Vaihdoin aivan kaikki sähköpiuhat liittimineen päivineen. Lojunut nuo nykyiset sähköt tallin perällä. Oli aikamoinen modaaminen 2006 mallin sähköt 2010 malliin. Mittarinäytön kahteen isoon liittimeen tulevia piuhoja piti katkoa ja yhistellä eri piuhoihin. Kaikki sain toimimaan, paitsi bensan määrän mittauksen. Viimeinkin ajoon! ;) Kiitos teille avusta!

Tero

Mitenhän saisi etuvaloon lisää tehoa? H4 on polttimo, joka oli todella kirkas edellisillä piuhoilla, nyt piuhojen vaihdon jälkeen staattorilta ei saa toivottua jännitettä polttimolle kun on nääs aikas himmeä. Kaasua kun painaa ei valo tule yhtään kirkkaammaksi?!

konenikkari

Tuliko varmasti piuhat oikeisiin paikkoihin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Tero

Piuhoista lähtee valmiiksi 3 piuhaa liittimellä, joka sopii vain etuvalon liittimeen. Mittarinäytön valo myös tosi himmeä.. Voi kiesus, myykää joku mulle 2010 malliin koko johtosetti.. voisko jostain saada?

helkama sc-r

Katso että maadoitukset ok ja ettei virrat kierrä esimerkiksi rikastimen kautta tai onko valojen virta otettu oikealta käämiltä.
Paljon tulee jännitettä lampuille?
Kytkentäkaavio voi löytyä netistä.