Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Fude

Aloittaja Tiina89, 15.06.07 - klo:10:49

« edellinen - seuraava »

Tiina89

Minkälaisia käyttökokemuksia muilla on fudesta?

Minulla kolme vuotta vanha fude, jolla ajettu nyt noin 2400km. Takuuhuolloissa kävi uutena kolme kertaa. Ensinnäkin ohjaustanko oli vinossa, sitten hajosi lukko ja sitten vielä sammuili joka kerta kun paino jarrua nyt onkin pelannut ihan kohtalaisesti. Ainahan siinä jotain pientä on mutta sen kanssa pärjää kun tietää   :-\ :-\ Kaverilla on kanssa fude ja vähän samoja ongelmia on ollut.

Kappas Vaan

#1
Fudekin on Baotian, ja yksilöitä ne kaikki ovat.  Täydelliset kulkupelit ovatkin sitten hiukan kalliimpia. Kuten tuolla kerroinkin, niin naapurini Fude on toiminut yli 4000 km ilman ongelmia, paitsi mitä nyt takarengas puhkesi naulaan. Kun naapuri maksoi silloin 2002 Fudestaan tonnin ja nyt hinta on halvimmillaan 599 â,¬ , niin oliskohan  mopoissakin tapahtunut materiaalimuutoksia jne.?

Kinkki

Itellä ollu pikkuvikoja tuossa 20 000 ajetussa kinkissä. Kaasuvaijereita, variaattorin hihnoja, rullia, jännitteensäädin ja variaattorin osat pitäny uusia. Niin ja menihän tuosta etuhaarukkakin poikki ihan vasta  ;D Muuten on ollut luja peli ympärivuotisessa käytössä.

fillaripongari

Tuo etuhaarukan katkeaminen kuulostaa aika pahalta, toivottavasti ei kovassa vauhdissa katkennut?
Paljon on kilometrejä jo tullut? onko vielä alkuperäinen sylinteri ja mäntä?

Samppa

Niin minkä vuosimallinen vehje siis oli kyseessä? Kiinalaisissa, siis jossakin näistä merkeistä oli ainakin jossain vaiheessa (olisiko ollut vuosi sitten) tapetilla juuri nuo etuhaarukoiden murtumiset ja katkeamiset. Oli vissiin sattunut ihan pahempiakin onnettomuuksia, kun on kovemmasta vauhdista vetänyt pyörän lintalleen (olikohan tästä juttua Suomi24:sessa ja jossakin muuallakin?).

Olen ollut kuitenkin siinä ymmärryksessä, että nämä ongelmat on korjattu?? Tähän olisi mukava saada vahvistus joltain asiaa paremmin tuntevalta. Luulisi, että valmistajan puolelta tulisi joku tarkistus-, / takaisinkutsu, mikäli näitä on ollut enemmänkin. Muutenhan, mikäli kyseessä on rakenteellinen heikkous, ei tuollaisia saisi edes myydä. Hengenvaarallista ja edesvastuutonta.  :( :(
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kinkki

05 mallin vehje mulla. Alkuperäinen sylinteri ja mäntä paikoillaan.

Haarukka meni poikki semmosessa 50 km/h vauhis ja mukava asfalttitervehdys tuli  ;D

Samppa

#6
Mikä oli maahantuoja / huollon kommentti?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kinkki

Maahantuoja sanoi että takuu ei korvaa kun on ajettu niin paljon. Minusta ei ole tarpeeksi pätevä syy??

Kappas Vaan

Ei ollut pätevä syy, tuotteilla on takuunkin jälkeen myyjän osalta virhevastuu käsittääkseni. Eli jos osa ei kestä kuten sen yleisesti oletetaan kestävän käyttöä on tuotteessa virhe ( joka on siis ollut uudesta asti). Hmm, olikohan tämä nyt selkeästi ilmaistu arvailu?

Samppa

#9
Pitää paikkansa. Kyllä etuhaarukalle pitää antaa yli kahden vuoden kestävyystakuu.. Myyjällä on em. tilanteessa virhevastuu. Etuhaarukan voi olettaa kestävän katkeamatta yli kaksi vuotta. Sinuna reklamoisin asiasta kyllä uudelleen, jos myyjä ei ota asiaan enää kantaa, ottaisin yhteyttä kotipaikkakuntani kuluttaja-asiamieheen. Kodinkoneiden osaltahan vastaavia tapauksia on ollut äärettömän paljon, kun esimerkiksi hellaan annetaan vuoden takuu. Näillehän on jotkun aikamääreetkin olemassa ja etuhaarukan osalta on varmasti yli 2 vuotta. Sikäli, että katkeaminen on johtunut esim. metallin kulumisesta -> valmistusvirhe.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

fillaripongari

Mistä kohtaa haarukka repesi? ja mikähän sen aiheutti? metallin väsyminen tietysti, mutta jousituksen pitäisi vaimentaa haarukkaan kohdistuvaa tärinää, jos ohjausakselissa oleva laakeri/laakerit? on kulunut väljäksi niin sekin voi ehkä vaikuttaa?

Samppa

Siis kyllähän tuon etuhaarukan saa pitkällisen väärinkäytön jälkeen ainakin vääntymään myös itse (enkä tarkoita sitä, että ajetaan kanttarin reunaan 50 km/h, tai törmätään johonkin).

Esim. Piaggiossa on teleskooppihaarukassa on joissakin malleissa rakenne, jossa haaarukan sisempi putki tuetaan uloimpaan tiiviisti nylon-holkilla. Tietysti liitoskohdassa on stefa ja myös öljyt välissä. Mikäli kuitenkin stefa alkaa vuotamaan ja runkorakenteeseen pääsee moskaa, syntyy ruostetta. Ruoste puolestaan saa aikaan sen, että metalli "sulaa" nylonholkin ympäriltä jolloin holkki ei enää ole tiivis. Ruostumisen pitää jatkua melko pitkään, sillä holkki on noin 5cm pitkä ja pelkkä yhden kohdan ruostuminen ei sitä väljälksi saa.

Kuitenkin, tämän johdosta sisempi putki (joka siis on haarukassa alempana ja jonka yläpuolella varsinainen jousitus on) ei ole ulompaan putkeen nähden tiivis, vaan alkaa heilumaan. Mikäli tuo heiluminen pääsee ajan myötä pahenemaan, alkaa sisempi putki pikku hiljaa taipua. Tämän kyllä huomaa melko helposti, sillä teleskooppihaarukka on ikään kuin hieman lintallaan. Tietysti mitä enemmän eestaas-liike, eli heijaus kasvaa, aiheuttaa se myös väsymistä metalliin. Tällainen kuluminen ei synny kahdessa vuodessa, eikä varmasti edes viidessäkään, tai seitsemässäkään. Ellei sitten skootteria upoteta säännöllisiksi väliajoiksi läheiseen lampeen ja stefojen tiiviyttä ei tarkisteta koskaan.

Sitä en muista, miten Fudessa tuo etuhaarukan rakenne on toteutettu. Joku joka haarukan on purkanut, voisi sen tänne kertoa.

Jousitus vaimentaa tässä mallissa pääasiassa ylös-alas liikeen johdosta syntyvän tärinän, mutta ei juurikaan eestaas-liikkeen johdosta syntyvää. Toki esim. kuopissa sisempi putki on syvemmällä ulommassa putkessa (jousi), jolloin eestaas-liikettä ei pääse niin paljon syntymään (putken kokonaispituus lyhyempi). Kuitenkin tuo putkien "lyhenemin" on maksimissaan noin 4-5cm luokkaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kinkki

Haarukka katkesi siitä missä ohjaustangosta tuleva tanko ja haarukka yhdistyvät. Tavallisessa käytössä hajonnut (ei ole upotettu järveen eikä mihinkään muuhunkaan :) ). Haarukka nitku jo pitemmän aikaa ja loputa hajosi. Tuohan alkaa olla jo kovassa vauhdissa vaarallista..

Samppa

Jep. Hengenvaarallista ja varmasti liitoskohta, jonka pettäminen ei pitäisi olla "kilometreistä" kiinni. Onko T-haarukkarakenne kasassa pelkän hitsin varassa, vai onko tuossa liitoskohdassa reikä ja sitten hitsi?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kinkki

Kyllä siinä haarukassa on reikä, ja tanko siinä sisällä, mutta hitsaussaumat näytti puutteellisilta. Mitä lie räpeltääneet kiinassa..