Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 21.07.15 - klo:19:21
Vähän jäi mietityttää tuo polkisinjuttu..Ainakin omassa se liikkuu sen verta reilusti se kuppiratas ulospäin, ei tarvi paljoo liikauttaa kun ottaa kiinni.
Aikasempi kun alkoi tyhjää lyömään, niin avasin ja totesin että ei ollu hampaat kun ihan kärjistä kuluneet.
Tarkemmin katsottuna siinä "kuppirattaassa" oli hemmetinmoinen valumöntti siellä kupissa, joka otti akselin päähän,eikä ratas täten mennyt perille asti.
Dremelöin sen pois ja taas poljettiin.

Jotenkin luulen nyt kertomuksesi pohjalta, että omassa ei tuota liikettä tapahdu ensinkään, vain pyörimistä, onkohan sellaista koskaan tapahtunut?

Jousi palauttaa polkimen kyllä ihan nätisti, mutta olisikohan joku luiskahtanut pois paikoiltaan, en nyt muista vimpaimen rakennettakaan, käsissä pyörittelemällähän tuonkin pitäisi ratketa, huomenna olisikin hyvä sadepäivä syventyä tuohon mysteeriin.

jwalk

Joo, sehän on periaatteessa samanlainen ku se startin bendixi. Vinohammastus lyö sen kuppirattaan akselin vastikkeeseen ku polkasee.

-Zone-

#1367
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 21.07.15 - klo:18:48
Tosin välillä bendiksi vähän temppuilee ja surraa tyhjää
Tämä johtuu usein bendixin jarrusta, joka ei toimi enää ihan täydellisesti (**) (Toinen mahdollisuus tyhjää surraamiseen on liika kitka keskikierteessä, mutta se taitaa olla jopa harvinaisempaa. ). Bendixissä on keskipakojarru. Eli kun bendix alkaa pyörimään käytettäessä starttia hitausmomentista johtuen keskiakseli pyörii ratasta nopeammin jolloin ratas siirtyy ulommaksi välittämään startilta voimaa starttilautaseen. Kun se on siirtynyt ääriasentoon bendixin jarrun on tarkoitus pitää ratas täällä uloimmassa päässä ettei jousi työnnä ratasta takaisinpäin ja ote hammastukselta irtoaisi.

Kun moottori sitten lähtee käyntiin pyörii kampiakselilla starttilautanen bendixin ratasta nopeammin jolloin jarrun ote irtoaa ja bendix siirtyy keskikierteen johdosta takaisin alkuasentoon. Suurin syy keskipakojarrun toimimattomuuteen taitaa olla niinkin yksinkertainen asia kuin rasva. Bendixiä voideltaessa rattaissa ja siinä harvassa keskikierteessä olisi hyvä olla vaseliinia mutta ei siinä keskipakojarrussa jotta ne jarrupalat saa hyvän otteen siitä kupista. Tietty se voi olla kulunutkin sen verran että kunnon otetta ei muodostu.

Tuo keskipakojarru on melko samantyylinen kuin on normaalin polkupyörän jalkajarrukin. Siinä vain jarrupalat ottaa pyörän napaan kiinni poljettaessa taaksepäin ja irtoavat kun suunta vaihtuu eikä keskipakovoimasta kuten bendixissä, mutta loppupeleissä se on paljolti samankaltainen. Kun ymmärtää sen bendixin jarrun käyttötarkoituksen, on helpompi tutkia mikä sitä vaivaa. Yhdestä yksilöstä purinkin sen jarrun ja santapaprulla karhensin sen "jarrurummun" kun tuntui että jarru ei saanut otetta vaikka uitti asetonissa kaikki rasvat pois. Rupes palat tarttuun kiinni paremmin ja alkoi taas sekin pelittään.

E (**): Luonnollisesti jarru ei saa ottaa kiinni heti kun bendix alkaa pyörimään, ettei se estä rattaan siirtymistä toiseen päähän. Jos syy on tämä, niin vika on useimmin jarrupaloja yhdistävässä jousessa joka on kuoleentunut.

pera8x

eilen lähti tilaukseen 150 eurolla osia virijavarasta. katsotaan nyt, että saanko tuon laitteen pelaamaan noilla osilla sillain, kun sen kuuluukin. ilmottelen sitten, että mitenkä kävi, jahka saan hilut paikoilleen ja pääsen polkeen käymään. starttia en nyt tilannutkaan, kun tuo alkoi kohtuu hyvin pelittämään CDI poksin vaihdon jälkeen. veikkaan, että siinä CDI:ssä oli jotain vikaa jo pidemmän aikaa, koska sen vaihdolla nuo takapotkut hävis lähes kokonaan. ja sai säätää pickupista sytkääkin aikasemmalle ja siltikin jaksaa startilla pyörittää koneen käyntiin.

pera8x

iltaa. eilen tuli osat ja tänään kerkesin ne hakea postista ja asentaa paikoilleen. kyllä nyt on taas yhtä hymyä, kun lähtee startilla ja polkasemalla käymään. hyvin tuntuis pelaavan virijavaran osat. laittelin siis uuden variaattorin kopan, startin bendiksin ja kaikki ne kiksin hilut. ei enää lyö startti tyhjää ja polkasemallakin ottaa heti hampaalle, eikä lyö tyhjää.

uuden varikopan kanssa melkein munin koko homman. mulla ei ole tiivistettä tossa kopan ja lohkon välissä ollenkaan, niin startin bendiksille pitää porata jotain millin verran lisää tilaa. pistin terän kiinni akkuporakoneeseen ja aloin poraan. sehän honaskin ja teki läpiasti reijän. melkein iski jo synkkyys, että nyt meni uus koppa piloille ennenkun kerkes edes asentaan paikoilleen. no, onneks oli uus ja likaamaton ja rasvaton koppa, niin oli helppo hitsata reikä umpeen. rälläkällä vaan vähän maalia poies ja poraamalla uudestaan sopivampi syvennys bendiksille. lopulta sain, kun sainkin systeemit toimiin juurikin niin, kun niiden kuuluukin. kyllä nyt on hyvä mieli, kun mopedi taas pelaa. niin paljon tappelin ton kanssa aikasemmin, että hermot meinas mennä montakin kertaa. ;D

-Zone-

Mä olen mirkelissä hionut bendixin akselia päästä lyhyemmäksi jos ottaa kiinni. Se on melkeinpä helpompi tapa.

Coastside

#1371
Startin saa toimimattomaksi maalaamalla sen laippa jolla se maadoittuu. Päältä potkivaan käytökseen riittää startin tehottomuus, ei bendixin vika joka on hyvin harvinainen paitsi likaisuus. Vääntö loppuu puristuskohtaan ja moottori pyörähtää takaperin ja lyö startin päältä. Maadoitusjohdolle on startin pultti hyvä paikka.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pera8x

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 29.07.15 - klo:23:04
Mä olen mirkelissä hionut bendixin akselia päästä lyhyemmäksi jos ottaa kiinni. Se on melkeinpä helpompi tapa.

niin määkin tein edelliselle bendiksille, mutta nyt oli ihan kaupan uus, niin en viitsinyt. ajattelin, että helpompi ja varmempi porata koppaan vähän lisää tilaa. no, ei se kovin paljoa lopulta helpommaks osottautunut. :-[

pera8x

tänään vaihtelin perävälityksiä. tosta vanhasta pikkupyöräisestä mopedista purin perän ja otin siitä hilut. sitten purin käyttömopedin perän ja pistin sinne nuo pienipyöräsen hilut. sopi suoraan paikalleen ilman mitään prässäämisiä. kaksi ratasta siis vaihdoin. missään muussa en huomannut eroa, paitsi, että huippuja tuli 6km/h lisää. nyt ottaa gps:ään 71km/h. edelleenkin tuo kierrosten rajotin hannaa vastaan. alkaa pikkasen puutuileen 8 tonnin jäljeen ja 9 tonnin kohdalla menohalut häviää kokonaan. pitää varmaan hankkia sellanen cdi, mikä katkasee kipinän kokonaan sitten, kun katkasee, eikä myöhästä sitä ennen huippukierroksia. tai sitten ostaa täysin rajoittamaton malli. tai sitten joku säädettävä malli. no, kyllä tolla nyt jo matkaa taittaa, kun sen seittemänkymmentä ottaa oikeeta vauhtia, niin ei pikkuteillä jalkoihin jää. vielä kyllä puuttuu aika paljon tavoitteesta. kyllä se siitä pikkuhiljaa.

pera8x

No nyt katkes varin remmi. Keväällä sen vaihdoin, eikä varmaan sataa kilsaa takana tuolla remmillä. Mikäs sen noin rikkoo? Koppa ainakin aika lämpönen. Voisko se remmi luistella siä? Vp jousi on vakio. Ja rullat on jotkut vaan, mitkä sinne viimeks nakkasin paikoilleen.

jwalk

#1375
Lainaus käyttäjältä: pera8x - 01.08.15 - klo:15:17
No nyt katkes varin remmi. Keväällä sen vaihdoin, eikä varmaan sataa kilsaa takana tuolla remmillä. Mikäs sen noin rikkoo? Koppa ainakin aika lämpönen. Voisko se remmi luistella siä? Vp jousi on vakio. Ja rullat on jotkut vaan, mitkä sinne viimeks nakkasin paikoilleen.
Mie vaihoin remmin, oli reilu 3000km sillä rallateltu. Aattelin, että piristetyssä koneessa joutuu sen verta koville et ois aika..
Paskan marjat, eipä juuri käytön jälkiä Gatesissa ollu. Leveydestä ehkä sen kuuluisan p***un karvan verran hävinny. Laitoin kumminkin uuden ja vanha kulkee varalla mukana, jos kuitenkin..
Prikka pysyköön varissa  ;)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 01.08.15 - klo:15:17
No nyt katkes varin remmi. Keväällä sen vaihdoin, eikä varmaan sataa kilsaa takana tuolla remmillä. Mikäs sen noin rikkoo? Koppa ainakin aika lämpönen. Voisko se remmi luistella siä? Vp jousi on vakio. Ja rullat on jotkut vaan, mitkä sinne viimeks nakkasin paikoilleen.

Katso onko takavarin lautasissa, siellä juuressa, hitsisauma johon hihna saattaa yltää.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pera8x

kiitos neuvoista jälleen, arvostan.

hain autolla ja peräkärrillä mopedin kotio ja tallissa sitten ajan kanssa räpläsin kuntoon. purin molemmat variaattorit, sekä etu, että taka. jonkun verta oli vuoristorataa etuvariaattorissa ja aattelin, että tehdään nyt sitten "kunnolla". otin varaosamopedista kaikki osat ja sorvissa oikasin etuvarin molemmat pinnat, vaikkei ne tuossa niin huonot olleetkaan. tuli ainakin suorat. takavariaattorille en tehnyt muuta, kun vaihdoin kymcolaisen tuon orkkiksen tilalle. siinä tuntui olevan vähän löysempi jousi, niin pääsee kokeileen kuinka se käytännössä vaikuttaa. niin ja malossin hihna tuossa varaosamopedissa oli, minkä nyt laitoin. sen verta sitä kattelin, vääntelin ja kääntelin, eikä halkeemia missään. lähes uuden veronen remmi. ehkä se on laadultaan parempaa, kun nuo kiinalaiset. sopivan mittanen ainakin. niin ja pikkasen otin vielä tuosta holkista pois, kun näytti, ettei ainakaan tuossa kymcossa ole remmi käynyt lähelläkään yläosaa. saa nyt nähdä kuinka kulkee. niin ja hitsisaumoja ei näkynyt missään remmin kulkureitillä.

ainakin, kun sain kasaan ja tuossa käyttelin paikallaan, niin rengas alkoi jälleen pyöriä. takakumi vuoti n. viikossa paineet nolliin, niin ruikkasin sinne sitä pika paikka neesua. sillä sitä tuossa käyttelinkin. koeajolle en vielä kerennyt lähteä. jos kohta kävis heittään lenkin, niin sais vähän osviittaa varin toiminnasta. lähinnä nyt se, että nouseeko se remmi nyt ihan ylösasti tuolla etuvariaattorilla. pihassa vedin rinksaa, niin ainakin siinä toimi ihan normaalisti. luonnollisestikkaan pienellä tontilla ei huippuja pääse testaileen.. ;D

pera8x

noniin, kävin illalla heittään vielä lenkin ja totesin, että viritys onnistui. eikös se sillon ole onnistunut, kun tehot ei laske yli 30%. ;D vauhdista tipahti reilu kymppi poies. joku meni pieleen, tai sitten kymcon variaattori ei vaan ole sopiva tohon solikkaan. vp jousi oli kyllä selvästi löysempi ja kierrokset pysyi aika hyvin 6000 tietämillä, kunnes välitykset loppuivat. tarvii tänään tutkia tarkemmin, josko sais vauhtia takasin. jos ei muuten, niin laitan takasin noita alkuperäsiä hiluja. tarvii nyt kattoa, että onko remmi käynyt ylhäällä asti etuvarissa. nyt sen ainakin luulisi näkevän, kun "koskemattomalla" pinnalla on remmi liikkunut.

pekpel

Takavarissa voi olla tappien liukukulmatkin erilaiset..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..