Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Helkama

Aloittaja Kappas Vaan, 29.04.07 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

Samppa

En tiedä mistä syystä noita bokseja tuntuu menevän kohtuu usein, mutta suosittelen vetämään yleishuoltotoimenpiteenä aina kunnon lisämaapiuhan akun miinuksesta runkoon ja moottoriin. Ei siitä ainakaan haittaa ole.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pekpel

Joku huono kontakti on yleensä syy boksin kuolemaan..
Itsellä Bellasta meni boksi ja toinenkin sivujalan tappokytkimessä pyörivän vesihelmen takia, samalla outoa pysähtelyä ajossa välillä..
Kinroadia kiusasi cdi:n liittimeen takarenkaasta roiskuva räntä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

jouni

Taisi hajota veden vaikutuksesta,älkää ajelko Helkamalla ilman akunsuojaa koska boxi on suoraan sadeveden armoilla.

pizza

Ennen kuin kevät pääsi käyntiin, taisi Helkama SC2 tulla tiensä päähän (2007, ajettu 18 000).
Pitää keulasta pauketta ja melua ajaessa, käytin huollolla katsottavana ja diagnoosi oli ohjausakselin laakerit romuna.

Kysymyksiä on kaksi, joista yksi johtaa toiseen:
1: Onko kenelläkään tietoa, millainen tuon ohjauslaakerin pitäisi olla ja/tai mistä niitä saa? Alkuperäisosia ei saa, eikä ainakaan tuossa pienkonekorjaamossa eikä toisessa (joka mopoa on aikanaan myynyt ja huoltanut) ole saatavilla. Varmaan jonkun toisen mopon vastaava kävisi, mutta minkä?

2: Onko vaihto paha homma? En ole mopoa isommin korjaillut, mutta kiinnostusta on ja oppaan haen kirjastosta. Korjaamolla arvelivat että vaihto on parin tunnin homma, eli tulee maksamaan n. 150e (ilman osia), mutta mielestäni tuo on aika arvokas korjaus tuon ikäiseen mopoon. Tarvittaessa saan varmaan ammattiapuakin, mutta kannattaako tuohon edes ryhtyä?

Coastside

Aika satavarmasti kaikissa kiinalaisissa on samat laakerit.  Romuja on paljon joista sen saisi. Pane ostopalstalle täällä. Työnä se ei ole vaativa vaihtaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

1. Esim. tuolta, jos ei ulkomaan tilaus ole vastenmielinen:http://www.racing-planet.de/steering-bearing-set-rms-for-china-stroke-kymco-p-25228-1.html?backcPathco=17&cPath=10025_10145
Käsittääkseni samaa ohjauslaakerisettiä käytetään muissakin kiinanskoottereissa, en ole varma, koska en ole omaan Helkamaani vielä vaihtanut.

2. Homma ei ole kovinkaan "kinkkinen". Suurin ja ikävin homma on katteiden purkaminen ehjinä ja kasaaminen. Jos polkupyäräremontit tuttuja, niin aikalailla samanlainen systeemi laakeroinnissa.

-Zone-

#246
Ohjauslaakerin vaihto ei ole järin iso homma tehdä itsekään. Helkamassa pitäisi olla samat kuin liki kaikissa kiinanskoottereissa. http://www.emc24.fi/fi/ohjauslaakerit-tangot-ja-etuhaaruka/66763-ohjauslaakerisarja-kiinaskootterit-50cc-139qmb4t.html?search_query=ohjauslaakeri&results=11

Tämä ei ole skootteri, mutta hyvin samanlainen homma kyseessä: https://youtu.be/xDZOPKWFdkg

Coastside

#247
Laakerikuppien irroitukseen on pitkittäin halkaistu putki hyvä. Se levitetään ensin niin että se sisään vedettynä leviää ja tarttuu kupin reunaan.

Kuppeja ei välttämättä tarvitse irroittaa vaan se sisäkartio joka kuluu vinoksi. Tuossa laakerikuulien karattua mitään kulumaa tuskin on.

Jotta keulan saa alas kannattaa skode ripustaa korkealla tai asettaa kyljelleen tankki tyhjänä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

xx851z

#248
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.04.16 - klo:22:21
Laakerikuppien irroitukseen on pitkittäin halkaistu putki hyvä. Se levitetään ensin niin että se sisään vedettynä leviää ja tarttuu kupin reunaan.

Kuppeja ei välttämättä tarvitse irroittaa vaan se sisäkartio joka kuluu vinoksi. Tuossa laakerikuulien karattua mitään kulumaa tuskin on.

Olen vaihtanut Honda Varaderoon ohjauslaakerin, alemman, haarukassa olevan sisäkoolin irrotukseen Dremel oli oiva peli, pienellä laikalla syvä kolo ja taltalla tai meisselillä poikki. Alemman ulkokoolin asentaminen varttitonnin painoiseen moottoripyörään oli vaativin homma. Skootteriin luulisi menevän helposti.
Oletan, että kuluma tulee ruostumisesta, jolloin kaikki osat kannattaa vaihtaa kun kerran on auki. Kinkeissä ei ole mitkään hyvät tiivisteet ja halpoihin romuihin ei tehdä ennakoivaa huoltoa, eli rasvausta ja laakereiden puhdistusta.

Polkupyöriin minulla on prässi, eli pitkä karkeakierteinen pultti ja kappaleet, jotka painavat koolit emäputkeen paikalleen. Haarukkaan tuleva sisäkooli voi vaatia lämmityksen, että menee nätisti paikalleen.

http://www.wiggle.com/cyclus-headset-press/
Keep the shiny side up and the rubber side down!

Coastside

Syy miksi kuulat meni, voi olla vakavakin eli murtunut emäputki. Kannattaa tutkia hyvin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

Pizzalle: Minulta löytyy noita laakeriosia ,ehjiä. Varmasti hintakin on sopiva.Jos soitat , niin sovitaan hinta . Neuvojakin saat , ja ne ei maksa mitään.
Terv.Tapio Vuorenmaa
p.0445141540

pizza

Huh, tulipa siihen vastauksia :D On tämä foorumi melkoinen tietopankki - jos johonkin ei jo ole vastattu niin vastataan heti!

Kiitos vinkeistä ja linkeistä, menen heti huomenna EMC:hen laakeria hakemaan ja alan orientoitua korjaukseen. Vähän ounastelinkin tuota, että kiinalaisen mopon osat menee kiinalaiseen mopoon, mutta kahden huoltoliikkeen sana, ettei laakeria ole, sai epäröimään, miltei luopumaan toivosta, mutta laakeri löytyykin samasta kaupungista. En varmaan itsenäisesti ala tuohon laakerinvaihtoon, vaan yritän saada apuja asiaan.

Raportoin sitten miten menee, hautasinko mopon maahan vai ajetaanko vielä yhdessä auringonlaskuun.

pizza

Olipa tämä pitkä juttu ja kesä on melkein ohi, ennenkuin Helkama kulkee. No summa summarum - vika ei ollut ohjauslaakerissa vaan pyöränlaakerihan se metelöi. Vein lopulta skopan huoltoon, kun en saanut itse hoidettua. Pienempi homma oli kuin luulin, hyvä näin. Sitä en tiedä, miksi korjaamossa sitä ohjauslaakerin viaksi väitettiin.