Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Coastside

Kannattaisi olla pyrkimys pitkävenaiseen. Minulla on kolmas vuosi menossa ilman konevikaa ja tehot riittää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pera8x

sain moponi taas pelittään. vanha mäntä/sylinteri oli jo pikkasen väljä, tai sitten venavaren kumet valskasi. alkoi sauhuttamaan niin paljon, että lopulta tukehtui omiin sauhuihinsa..

purin tietenkin palasiksi ja ihmettelin, että mitähän sitten. missään ei mitään näkyvää vikaa, enkä jaksanut alkaa tilaileen osiakaan, vaan menin niillä hiluilla mitä sattui nurkista löytymään. no, yhden kannen ostin foorumilaiselta. männän olin jo ostanut valmiiksi. porasin pytyn vähän reipas 52,4mm:iin. männän laesta jouduin ottamaan millin verran pois, että mahtuu palotilaansa. se oli jonkun kiinan crossin mäntä.. palotilaan samaten millin lastu pois levittäen palotilan koon samaan 52,4mm:iin. nyt mäntä ja kansi sopi hyvin keskenään. sitten vaan hilut kasaan ja kokeileen.

alkuun oli vähän vaikeuksia, kun ei meinannut lähteä millään käymään ja lopulta kun lähtikin, niin sammui ekaan töyssyyn.. aikani mopoo tönittyäni takas kotia ja vikaa hakiessani löysin irronneen tulpan johdon. hattu oli paikoillaan, mutta johto ei. piuha takas paikoilleen ja kas, kone alkoi toimiin kun ihmisen mieli. savutus poissa ja vetoja ihan eri malliin. koitin huippujakin, mutta ei nousseet yhtään. loppuu välitykset kesken, mutta kiihtyy paljon paremmin tonne vähän reipas 80 korville. lisää välityksiä kaipailis, jos kovempaa tarttee päästä. nyt tuolla on kyllä mukava ajella, kun pysyy entistä paremmin liikenteen mukana.

Meisselix

88cc pytyllä, isoventtiilikannella, 24mm kaasutin, suurempi imukurkku ja bakeliitti ja vakiofiltteri , tällä kokoonpanolla 102-105 suutin on aika lailla kohdallaan. Kaasutin vaatii sen putken suodattimen ja kaasuttimen väliin. Löysin tällaisen ebaysta: http://www.ebay.com/itm/131890061951/ lähti saman tien tilaukseen.

Lainaus käyttäjältä: pera8xmutta kiihtyy paljon paremmin tonne vähän reipas 80 korville.
Sullahan kulkee toi vehje hurjasti.
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

pera8x

ei toi nyt niin hurjasti kulje.. se satanen on ollut tavotteena, mutta tiataa jäädä haaveeksi tuolla moottorilla. ei vaan välitykset piisaa, vaikka on jo nyt pidemmät perävälitykset. konetehoa tuntuisi nyt olevan jo sen verran, että yli 80 kulkisi, jos sen saisi välitettyä sopivasti renkaalle. tuskin silti sataan asti pääsisi noilla tehoilla, mutta varmaan lähelle 90, tai ehkä jopa ylikin. niin ja nokkakin tuossa laitteessa on pikkasen virkeempi, kun orkkis. se tekee aika paljon yläpäähän ja huippukierroksille lisää potkua.

ei toi ihan säädöissään ole siltikään. variaattorissa on jotkut vaan rullat. sellanen puksutin. mutta, kun vauhtiin pääsee, niin jaksaa sen ylläpitää aika hyvin. tossa eilen just kattelin mittaria, että vielä yli 60 vaudissa jaksaa kiihtyä kohtalaisen jyrkkiin ylämäkiin. ne on ne välitykset, mitkä tässä nyt kanittaa. ja toinen on toi cdi, mikä rajottaa tehoja kun kierrokset alkaa lähennellä 9000. toisaalta toi cdi on ihan hyvä, koska edellisen mopon moottorin rikoin ahneuksissani rajottamattomalla cdi:llä ja 90cc pytyllä. se kyllä kulkikin vielä pikkasen kovempaa, mutta vaan hetken. ;D kaks kertaa remppasin, kun pakoventtiili löyty palasina männästä. sitten loppu into.

jwalk

#2164
Kyl se satanen on tosi tiukassa, en ole päässyt lähellekään, paitsi mittarin mukaan, mutta todellinen oli jotain ehkä 95. Kovan myötäsen sekin vaati.
Nykyinen kokoonpano pääsee niukinnaukin 80 tasasella/tyynellä. Mittariin oon saanu 97 mukavassa myötäsessä. Pisimmät perävälit, mitä kaupasta saa, ei lopu kesken. Liikkeellelähdöt aika lepposia noilla väleillä.
Nämä siis ns. normiajoasennossa, en oo kokeillut mitä menis, ku vetäis ittensä oikein kyyryyn? Tuntuu vaan jotenkin hölmöltä semmonen, tän ikäiselle  ;)
Virittelyhän on aikuisen ja vastuuntoisen puuhaa  ;D

-Zone-

100km/h todellista on aika haastava. + 90km/kmh pääsee jo 82cc sarjalla vaikkei niin ihmeellistä bmep -koneesta ulos vielä saisikaan, mutta satanen on jo haasteellisempaa.. Toisaalta mateatiikka asian selittää, ilmanvastushan kun tuossa on se kovin voitettava tekijä..

Ilmanvastus nousee nopeuden neliöön. Jos nopeus kaksinkertaistetaan, ilmanvastus nelinkertaistuu, mutta koska vastuksen kumoamiseen tarvittava energia määräytyy vastuksen ja nopeuden mukaan, energiatarve kasvaa myös nopeuden neliönä. =  Käytännössä tuo tarkoittaa, että jos nopeus kaksinkertaistetaan ja ilmanvastus pysyy ennallaan, sen kumoamiseen tarvitaan 8 kertainen määrä energiaa.

pera8x

zone puhuu asiaa. noinhan se on.

mutta jos jo edellisellä setupilla pääsi sen vähän reipas 80 gepsiin ja nyt on huomattavasti enemmän potkua persdynossa, eikä huiput kasvaneet ollenkaan, niin syypää mun kohdalla on jossain muualla, kun ilmanvastuksessa. eli tuossa cdi:ssä ja välityksissä.

pystyisiköhän tuohon kiinanpaskaan koneisteleen itse billetti lautasia variaattoriin.. sellasia pikkasen isompia, missä piisaisi välityksiä vähän molempiin suuntiin enemmän. monta kertaa miettinyt tuota asiaa, mutta jäänyt lähinnä mietinnän tasolle. kait se onnistuisi, jos siirtyisi puheista tekoihin, eikä ihmettelisi. ehkä vähän haastavaa, muttei mahdotonta.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 29.07.16 - klo:20:57
zone puhuu asiaa. noinhan se on.

mutta jos jo edellisellä setupilla pääsi sen vähän reipas 80 gepsiin ja nyt on huomattavasti enemmän potkua persdynossa, eikä huiput kasvaneet ollenkaan, niin syypää mun kohdalla on jossain muualla, kun ilmanvastuksessa. eli tuossa cdi:ssä ja välityksissä.

pystyisiköhän tuohon kiinanpaskaan koneisteleen itse billetti lautasia variaattoriin.. sellasia pikkasen isompia, missä piisaisi välityksiä vähän molempiin suuntiin enemmän. monta kertaa miettinyt tuota asiaa, mutta jäänyt lähinnä mietinnän tasolle. kait se onnistuisi, jos siirtyisi puheista tekoihin, eikä ihmettelisi. ehkä vähän haastavaa, muttei mahdotonta.

Aika vähän tilaa, startin hilut tulee tielle, samoin lohko, sinne ei kovin montaa milliä taida saada lisää tilaa muokkaamatta lohkoa ja startinkin joutuisi hylkäämään.

Toki kaikki on mahdollista, mutta pitäisi saada hyviä ideoita aikaiseksi siitä kuinka muokata lohkoon enemmän tilaa, tai sellainen oma muistikuva ainakin on tuosta kun omani avasin ei nyt niin hirmuisen kauan sitten.

Mulla taitaa olla 5500 kierrosta 30 nopeudessa ja 6500 kierrosta 40-45 nopeudessa, kantta kun ei ole pahemmin viilattu ja nokkakin vakio, putkikin Zonerin vakio, niin kyllä tuosta alkaa meno puutumaan jo 7 tonnissa.

Vähän mielestäni nousi kierrokset virivaran sport voimansiirtolevyllä, pitää taas avata tuo, kun kytkin alkanut luistamaan lähdöissä.

openflow

100 km/t on vaikea saavuttaa teholla, mopon airodynaamiikkaa muokkaamalla huomattavasti helpompi.

80 km/t --> 100 km/t ja teho pitää suunnilleen tuplata. Yksi tapa on nostaa moottorin kierrokset kaksinkertaiseksi esim 8000 rpm --> 16000 rpm ja viritysaste pitäisi pitää samana.

Kiihtyvyydestä voi päätellä onko mahdollisuuksia 100 km/t. Kun 0 - 80 km/t taittuu vaivattomasti alle 10 s, tällöin teho saattaa riittää 100 km/t.  80 km/t --> 90 km/t ja tehoa tarvitaan lisää suunnilleen saman mitä vakio 50cc ihmeestä ylipäätänsä irtoaa.

Huipputehon pitää olla lähempänä 15000 rpm@9bmep 90cc:llä, jotta 100 km/t olisi mahdollisuuksia. Vakiovälitykset riittää ihan mainiosti 100 km/t tavoitteluun, konetta joutuu kierrättämään joka tapauksessa aika reilusti joten lyhyet välitykset on vaan hyvästä.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#2170
Otsikossa lukee 69mm Bore ja myöhemmin kuvauksessa 50mm big Bore. (69mm vaatisikin jo melkoista lohkon muokkausta)
69mm viittaa ilmeisesti venttiileihin ja kun tietääkseni isovenaista ei ole kuin 64mm venoilla, on tuossa satsissa 82cc kaverina vissiin pikkuvenainen kansi. Kaasarikin ilm. täysin vakio..

Coastside

#2171
Putken arvo on 70, cdi 30 jne. Kannelle ja pytylle ei jää paljoa hintaa. Osasettien keskihinta on 14€.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Se on tietysti noin ajatellen totta jos niitä tarvitsee. Tuo mainostaminen vaan noissa huvittaa. Tuo 100cc jo sinällään on kyseenalainen, mutta 69mm bore otsikossa on kokolailla harhaanjohtavaa mainontaa jo. Mulla tuo cdi-malli ei osoittautunut järin hyväksi. Vakion sytytyskäyräkin oli parempi. Siis 82cc ja pikkuvenaisella. Varaboksiksi sen "racing-boksin" jätin. Tolle kaasarille en hirveästi arvoa anna. Niitä on mulla muutoinkin. Pitkävenaisen sijaan musta tuossa satsissa saisi olla jo melkeinpä isovenainen.

Pääsisi tuo putkikin sillä paremmin oikeuksiinsa. Tuolle ilmanputsarille en anna mitään arvoa. Takuulla imuäänihirviö. Tuo alipainehanamalli on mulle tarpeeton, eikä mulla ole hirveän suurta hinkua enää noihin virivariaattoreihinkaan. Siksi katson tota satsia siten, että onhan siinä tavaraa, mutta aika vähän oikeasti itselleni hyödyllistä. Tiivistesarjoja ja uusia öljypumppujakin mulla jo on.

pera8x

jaahas. meitsin isolohko otti ja kyrvähti. ;D


mopo oli veljellä lainassa ja tänään ilmotti, että se oli alkanu jotenkin hyytyyn. sano, että luuli, että variaattori takertelee ja oli antanu mennä vaan. tehot oli hiipunu kokoajan ja vaivoin oli päässyt kotionsa sillä. seuraavana aamuna oli koittanut laittaa käymään, niin ei ruttuja yhtään..

mikähän lie siihenkin tullut. ei ainakaan perinteinen venttiili poikki hässäkkä, koska alkoi hyytyä tollain hiljalleen. veikkaan, että öljyt olleet vähissä tai jotain muuta vastaavaa ja sitä kautta kulahtanut ennen aikojaan. no, onneksi noihin on halvat osat ja helppoja laittaa kuntoon. pitkäänhän se kestikin. varmaan sata kilsaa yhteensä uusilla osilla. ;D no, seuraavaksi sitten varmaan taas jotain lisää viripalikkaa. mahtaakohan tolla männäntapin koolla saada enää isompaa mäntääkään mistään? paljonko se 90cc männän halkasija on? tossa oli 52,4mm nyt. eli jotain aika lähelle 90 kuutiota.

joni_k

Nopeutta saa lisää ku hankitte isompi profiiisen takarenkaan.