Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#2505
Mulla on hajonnut monta. En edes muista kuinka monta kymmentä kaikkiaan. Kiristäessäkin on jäänyt 100% varmuudella ehjäksi, mutta niin vain on myöhemmin haljennut bakeliitti silti löytynyt. Ilmeisesti imukaulan pinnapulttien lämpölaajeneminen/kutistuminen rikkoo noita ja liikakiristys on eteenkin siksi myrkkyä. Ne pultithan on loppujen lopuksi melko pitkät. Imukaulahan kun pysyisi kiinni varmasti yhtä lyhyillä mitä pakopuolikin..

Noh.. Summasummarum.. Mulla on muutama alumiiniplootusta tehty spaceri jolla bakeliitin voi korvata. Niiden kanssa ei ole ollut koskaan mitään spaceriin itseensä liittyvää kestävyysongelmaa, mutta niiden kanssa tuntuu imukaulan elinikä lyhenevän entisestään. Eli; Suo siellä, vetelä toisaalla jne. siis..

Valmiinakin voi moisen ostaa: http://www.racing-planet.co.uk/intake-manifold-spacer-naraku-aluminum-milled-139qmb-p-5390-1.html#.V5uDjxLZ3iw

E: Mikä vitta taas copypasteakin vaivaa.. nyt pitäisi olla oikea linkki.

Rific

#2506
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 29.07.16 - klo:19:22
Mulla on hajonnut monta. En edes muista kuinka monta kymmentä kaikkiaan. Kiristäessäkin on jäänyt 100% varmuudella ehjäksi, mutta niin vain on myöhemmin haljennut bakeliitti silti löytynyt. Ilmeisesti imukaulan pinnapulttien lämpölaajeneminen/kutistuminen rikkoo noita ja liikakiristys on eteenkin siksi myrkkyä. Ne pultithan on loppujen lopuksi melko pitkät. Imukaulahan kun pysyisi kiinni varmasti yhtä lyhyillä mitä pakopuolikin..

Noh.. Summasummarum.. Mulla on muutama alumiiniplootusta tehty spaceri jolla bakeliitin voi korvata. Niiden kanssa ei ole ollut koskaan mitään spaceriin itseensä liittyvää kestävyysongelmaa, mutta niiden kanssa tuntuu imukaulan elinikä lyhenevän entisestään. Eli; Suo siellä, vetelä toisaalla jne. siis..

Valmiinakin voi moisen ostaa: http://www.racing-planet.co.uk/intake-manifold-spacer-naraku-aluminum-milled-139qmb-p-5390-1.html#.V5uDjxLZ3iw

E: Mikä vitta taas copypasteakin vaivaa.. nyt pitäisi olla oikea linkki.

Kah kiitti linkistä. Juuri mietin että miksi penteleessä se on tehty bakeliitista eikä alumiinista. Syykin on selvä - bakeliitti johtaa huomattavasti heikommin lämpöä, lämpöeristeenä kun tuo tuolla toimii. Täytyypä hakea kassillinen noita bakeliitteja ensin. Liian paksu tiiviste on varmaan myös avainasemassa tuon halkeamisen kanssa. Tasaista painetta kun bakeliitti kestää hyvin. Josko tekisi klingeriittimatosta tuon bakeliitin kokoisen tiivisteen bakeliitin molemmin puolin.  Onko koitettu? En näe syytä miksei se tiivistäisi yhtä hyvin, kiristyksen paine vaan jakaantuisi kokonaisuudessaan bakeliittiin.

-Zone-

Heh.. Tässä kun tulli epäsuorasti puhetta eri materiaaleista, en malta olla heittämättä soppaan sekaan Berylliumia. Se olisi mielenkiintoinen materiaali moneen. Vaikkapa jarruihinkin, se on kevyttä kuin magnesium ja se sietää paljon, (sulamislämpötila korkea) mutta se on myrkyllistä ja siihen kuolee.. En tiedä nykyhintaa, mutta Beryllium maksoi joskus 60 kertaisesti sen mitä titaani.. Ei siis ehkä ihan kaikkein halvin metalli työstettäväksi :D

-Zone-

#2508
Lainaus käyttäjältä: Rific - 29.07.16 - klo:19:40
..koitettu?..
Tavallaan on. Tiivistepapria ja tiivisteliimoja olen bakeliitinkin kanssa käyttänyt. Bakeliitti on tuossakin tapauksessa haljennut, mutta mitään ihan katastrofaalista imuvuotoa ei silti ole ollut.. Toisaalta: Voisi se bakeliitti olla halkeamattakin ilman liimoja tai tiivaripapruja.. Siinä suhteessa kiinnittäisin vastuuta valmistajien suuntaan... Kait lämpöeristeestä nyt tänäpäivänä kestävänkin saisi.. Ihminen on sentään kuussakin käyny jo 60-luvulla.. ;)

Rific

#2509
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 29.07.16 - klo:20:15
Lainaus käyttäjältä: Rific - 29.07.16 - klo:19:40
..koitettu?..
Tavallaan on. Tiivistepapria ja tiivisteliimoja olen bakeliitinkin kanssa käyttänyt. Bakeliitti on tuossakin tapauksessa haljennut, mutta mitään ihan katastrofaalista imuvuotoa ei silti ole ollut.. Toisaalta: Voisi se bakeliitti olla halkeamattakin ilman liimoja tai tiivaripapruja.. Siinä suhteessa kiinnittäisin vastuuta valmistajien suuntaan... Kait lämpöeristeestä nyt tänäpäivänä kestävänkin saisi.. Ihminen on sentään kuussakin käyny jo 60-luvulla.. ;)

Heivaamaan uudesta o-renkaan ja myös imukaulasta, tilalle molemmin puolin klingeriitistä tiivisteet. Katsotaan miten kestää.. Liima sotkee ja kestää kuivua.

Nuukailija

Siellähän on O-rengas bakeliitissä, perinteisesti O-renkaiden kanssa kiristys on sellainen, että O-rengas puristuu vain vähän littaan, jos sen imukaulan vetää kiinni, niin O-rengas litistyy jo pilalle tai vaihtoehtoisesti on bakeliitti kiinni kannessa, jollaista tilannetta ei se kestä.

Sormimomenttiin ja avaimella vartti päälle on omat imukaulat olleet kiinni, ei ole bakeliitit haljenneet ja ei ole ollut kummallisia imuvuotoja.

Pointtina siis, ettei sitä kannata vetää kiinni kuin rautaa rautaa vasten, sama kuin peltikatto vedetään ruuveilla kiinni, jos ne vetää ihan kiinni, niin pian tulee vuotoja, O-rengas antaa lämpölaajenemiselle tilaa.

Niin tai siis pitäisi, aika onnettomia olleet nuo O-renkaat omissani, saisi olla vähän paksumpia, niin olisi enemmän tuota lämpölaajenemisen varaa, johonkin taisin vaihtaakkin paremman, vaseliinillä sain pysymään paikoillaan asennuksen ajan, kun eihän se paksumpi oikein muutoin tykkää pysyä.

Jos se O-rengas on niin littonen ettei kunnolla ole ulkona bakeliitin pinnasta, niin kannattaa vaihtaa paksumpi, ei se toimi jos O-rengas on likipitäen kokonaan siellä uran sisällä.

Rific

Totta muuten, kun tarkemmin ajattelee. Ehkä kuitenkin laitan uuden paikoilleen o renkailla, tuolla mainitsemallasi kiristyksellä.

pera8x

en tiä mikä on oikea tapa, mutta itse ainakin pyrin kiristään pultin, kun pultin sellaseen momenttiin, mihin se on tarkotettu. toi imukaulan kiristys on vähän niin ja näin. mulla ainakin toi kinukki tärrää niin paljon, etten uskalla jättää mihkään 5nm momenttiin, vaan vedän kiinni asti. toisaalta multa onkin löytynyt noita haljenneita bakeliitteja melko montakin..

parasta lääkettä mun mielestä on korvata koko o-rengas kuumankestävällämoottoritiivistesilikoonilla. ja vaikka koko bakeliitti pois, jos vaan voi. no, nää on vaan mun mielipiteitä, mutta tollaset bakeliitit on vaan heikkoja lenkkejä, jotka on parasta eliminoida. ehkä tässäkin pätee, ettei ole yhtä ainoata oikeata tapaa hoitaa tuota hommaa. minä vissiin hoidan sen vaan vaikeimman kautta aina. ;D

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 29.07.16 - klo:20:54
en tiä mikä on oikea tapa, mutta itse ainakin pyrin kiristään pultin, kun pultin sellaseen momenttiin, mihin se on tarkotettu. toi imukaulan kiristys on vähän niin ja näin. mulla ainakin toi kinukki tärrää niin paljon, etten uskalla jättää mihkään 5nm momenttiin, vaan vedän kiinni asti. toisaalta multa onkin löytynyt noita haljenneita bakeliitteja melko montakin..

parasta lääkettä mun mielestä on korvata koko o-rengas kuumankestävällämoottoritiivistesilikoonilla. ja vaikka koko bakeliitti pois, jos vaan voi. no, nää on vaan mun mielipiteitä, mutta tollaset bakeliitit on vaan heikkoja lenkkejä, jotka on parasta eliminoida. ehkä tässäkin pätee, ettei ole yhtä ainoata oikeata tapaa hoitaa tuota hommaa. minä vissiin hoidan sen vaan vaikeimman kautta aina. ;D

Eräs elämän totuus, jonka olen havainnut toimivaksi, Kiinanskootterissa jos tahtoo pultit ja mutterit pysyvän matkassa mukana, on ne varmistettava ruuvilukitteella, muutoin tuo ravistin kylvää ne tienposkeen.

Toimiihan se ilmankin bakeliittiä, tai tiivistetahnalla laitettunakin, se pitää aina hakea itselle toimivin vaihtoehto, itse olen niin paljon kierteitä särkenyt, että tulee jätettyä kaikki vähän turhankin löysälle, ruuvilukite korjaa ongelman useimmiten.

Mulla on muuten noissa imukaulan muttereissa hampaat, joilla se pureutuu imukaulan alumiiniin, jos mutterit on korvattu tavallisilla, niin sitten ei ehkä pysy sen vertaa? En kyllä usko, että jollain 5 newtonilla ne kestäisi hampaidenkaan kera, lukitetta ne tarvitsevat, kuten kaikki muutkin, nokkapukin muttereita ja venansäätöruuveja myöten :D

Kinkster

Sanokaas millä nimellä etsiä ebaysta tai mistä muualta voisi etsiskellä 139QMB/A moottoriin kannen ja kannenkopan ympäri tulevaa muovista tuuletuksen tiivistettä?


Tuossa oikealla näkyvä musta lakunauha siis kyseessä.

Tovin aikaa ebaysta ja aliexpressistä moista metsästänyt vailla yhtäkään osumaa.


jwalk

Lainaus käyttäjältä: Kinkster - 01.08.16 - klo:18:41
Sanokaas millä nimellä etsiä ebaysta tai mistä muualta voisi etsiskellä 139QMB/A moottoriin kannen ja kannenkopan ympäri tulevaa muovista tuuletuksen tiivistettä?


Tuossa oikealla näkyvä musta lakunauha siis kyseessä.

Tovin aikaa ebaysta ja aliexpressistä moista metsästänyt vailla yhtäkään osumaa.
Mulla ei ole aikoihin ollu tuommosta tiivistettä ja hyvin pärjänny. Saattaa tietysti räminöitä vaimentaa tuo...

xx851z

Shround seal, Kymcon osanumero Mascossa 19625, hinta 10,45€

Racing Planet varaosanumero mx0572


http://www.masco.fi/advanced_search_result.php?keywords=19625

En löytänyt Aliexpressistä
Keep the shiny side up and the rubber side down!

Kinkster

Yes. Nyt alkaa sentään löytymään osumia.
Oikea termi on siis Shroud Seal tai Cowl seal tai Fan Cover Gasket
USA:ssa 3$ mutta mitä lie postit.

helkama sc-r

Löytyisikö tiivisteitä suomesta parilla eurolla?