Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Fude

Aloittaja Tiina89, 15.06.07 - klo:10:49

« edellinen - seuraava »

Partanen

Kostea nollakeli on aina hankala kaasuttimille. Alipaineen vuoksi ilma jäähtyy kaasuttimessa, muistaakseni jopa parikymmentä astetta, eli vesi siinä ainakin jäätyy. Siksi kaasutinautoissa on yleensä imuilman esilämmitys. Mopoon sitä on hankala viritellä.

Melko haasteellinen juttu kuitenkin. Mitenkäs ilmanpuhdistin, onko täysin alkuperäinen, hiukan muuteltu alkuperäinen, vai jokin vapaavirtaussuodatin? En tiedä onko sillä merkitystä jäätymiseen, mutta seossäätöihin varmasti. Seosruuvillahan säädetään ilmanmäärää tyhjäkäynnillä, eli ruuvi kiinni seos on rikkaimmillaan. Jos/kun kiinalainen vähän lämpimämpiin keleihin suunniteltu, niin tuo sinänsä hyvä nyrkkisääntö 2-2,5 kierrosta ei toimikaan. Muistaakseni mun mopossa ilmaruuvi oli alkujaan auki 1,5 kierrosta. Talvella voisi kuvitella, että toimiva voisi olla 0,5 - 2. Eli se millä mopo vastaa kaasuun, eikä sammu kun pysähdytään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Koskien seoksia... Onhan imukaula ehjä ja kaasutin kunnolla kiinni imukaulassa? Joskus jos em. viat löytyvät ei seoksia saa kohdalleen tekemälläkään.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 25.01.08 - klo:11:09
Ei sinulla taida olla sähkölämmitteinen kaasari,,?? Kyllä nykyskodeissa se jo löytyy tai vaihtoehtoisesti nestelämmitteinen. Jos sähkömokkula on rikki   ...

Eipä kiinalaisissa ole varsinaista kaasuttimen lämmitystä, eikä kai missään kaasuttimessa. Imusarjaa lämmitellään autoissa aina jollain keinolla, mutta mopossahan ei ole imusarjaa. Vai tarkoitatko sähköryyppyä? Enpäs ole tullut ajatelleeksi, että sähköryyppy voisi lämmittää kaasutinta. Enkä kyllä ole tullut kokeilleeksi, että lämpeneekö se niin paljon, että lämmittäisi kaasutinta.

Tuli äkkiseltään mieleen, että jos luistin voitelisi koneöljyllä, tai aseöljyllä, niin jospa se vesi ei sinne väliin enää menisi. Varsinkin jos sitä on huuhdeltu jäänestolla, joka liuottaa kaiken öljyn pois.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Joissakin Suzuki-koottereiden kaasareissa (Mikuni) oli tuo lämmitys. Muissa en ole nähnyt. Ja imuilmaahan se ei lämmittänyt vaan koko kaasaria. Tuskinpa sähköryyppy mitään lämmittää.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

hnurkka

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 25.01.08 - klo:11:10
Mitenkäs ilmanpuhdistin, onko täysin alkuperäinen, hiukan muuteltu alkuperäinen, vai jokin vapaavirtaussuodatin? En tiedä onko sillä merkitystä jäätymiseen, mutta seossäätöihin varmasti. Seosruuvillahan säädetään ilmanmäärää tyhjäkäynnillä, eli ruuvi kiinni seos on rikkaimmillaan. Jos/kun kiinalainen vähän lämpimämpiin keleihin suunniteltu, niin tuo sinänsä hyvä nyrkkisääntö 2-2,5 kierrosta ei toimikaan. Muistaakseni mun mopossa ilmaruuvi oli alkujaan auki 1,5 kierrosta. Talvella voisi kuvitella, että toimiva voisi olla 0,5 - 2. Eli se millä mopo vastaa kaasuun, eikä sammu kun pysähdytään.
Alkuperäinen putsari on,  vakio-osat muutenkin, pääsuutin on vähän isompi näin talvella, kokoa en tiedä suurensivat huollossa(ei merkkihuolto). Ei ole tarvinut viritellä kun vakionakin kulkee >70kmh
Kurkku on vielä ehjä, ja liitokset tiiviitä. Pitänee kokeilla vääntää seosruuvia pienemmälle eikä tuijottaa noihin ohjeellisiin numeroihin:) Miksikö vääntelen seosruuvia: Tyhjäkäynnillä ei oikein pysy käynnissä tai sitten tyhjäkäynti pitää kiertää niin ylös että skode ei pysy paikkallaan. Tyhjäkäynnillä moottori "röpöttelee" harvakseltaan ja kierrokset elää jonkun verran.
Ja todellakin se jäätymisongelma ei ole tullut ajossa esiin vaan aina käynnistettäessä ilmanlämpötilanmuutoksen jälkeen, jos koneen saa käyntiin niin sitten ei ole mitään ongelmia. Mutta ei lähde käyntiin jos luisti jäässä.
Heikki

Partanen

Kierroksien "heittely" on yleensä merkki liian laihasta seoksesta. Ilmaruuvia on siinä mielessä turvallista säädellä ja kokeilla, ettei sillä yleensä saa mitään tuhoa aikaan, vaikka ei ihan kohdallaan olisi. Käyttömukavuuden kannalta se vaan on mukavampi, että tyhjäkäyntiseos on ainakin sinnepäin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Hmm.. Onhan se "kuminen" letku ilmanputsarilta kaasuttimelle kunnossa ja ehjä? Se on kuulema herkkä halkeilemaan ja siten sitten sekoittaa seokset pieleen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 25.01.08 - klo:11:16
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 25.01.08 - klo:11:09
Ei sinulla taida olla sähkölämmitteinen kaasari,,?? Kyllä nykyskodeissa se jo löytyy tai vaihtoehtoisesti nestelämmitteinen. Jos sähkömokkula on rikki   ...

Eipä kiinalaisissa ole varsinaista kaasuttimen lämmitystä, eikä kai missään kaasuttimessa. Imusarjaa lämmitellään autoissa aina jollain keinolla, mutta mopossahan ei ole imusarjaa. Vai tarkoitatko sähköryyppyä? Enpäs ole tullut ajatelleeksi, että sähköryyppy voisi lämmittää kaasutinta. Enkä kyllä ole tullut kokeilleeksi, että lämpeneekö se niin paljon, että lämmittäisi kaasutinta.

Tuli äkkiseltään mieleen, että jos luistin voitelisi koneöljyllä, tai aseöljyllä, niin jospa se vesi ei sinne väliin enää menisi. Varsinkin jos sitä on huuhdeltu jäänestolla, joka liuottaa kaiken öljyn pois.

Kyllä noissa eurooppalaisissa mopoissa alkaa tuo kaasarin lämmitys olemaan, esim derbissä sähkötoiminen mötikkä ja jammussa kannesta lähtee 2 letkua kaasarin imukurkun tienoille. Ja ainakin aerox oireili juuri noin, kun letkut irroitti nollakelin aikaan. Vaan derbin systeemi ei tunnu aivan yhtä tehokkaalta, ts lämmitysefekti on aika olematon.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

hnurkka

Päivitystä:
Nyt pysyy hyvin käynnissä tyhjäkäynnilläkin. Seosruuvi on auki vain puoli kierrosta :D
Riittävän monena aamuna kun joutu aukaisemaan kaasarin ennen töihin lähtöä niin sain lopulta kalvonkin sököksi. Uusi kalvo ja luisti paikallaan ja ihme on tapahtunut! enää ei ole luisti jäätynyt kiinni vaikka kelit on ollut pahimmanlaatuisia... Vanhan ja uuden kalvon ero oli melkoinen, vanhasta näki melkein läpi kun oli niin ohut ja liru, uusi taas on melko jämäkkää tavaraa. Noinko se kumi ohenee ajan myötä ???
Heikki

A_sentaja

Siinä on varmaan varaosapuolella tapahtunut kehitystä, ts huomanneet että paksumpi on parempi.. ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Hyvä että selvisi! Osataan jatkossa arvuutella sitten tätäkin syytä...  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

fudeisti

Missä siinä Fudessa on seosruuvi? En ole huomannut muuta kuin tyhjäkäyntiruuvin, joka vaikuttaa kaasuläpän asentoon.
Tuo kalvohan vois olla syynä, ettei mun Fude enää oikein kulje???
Tarkoitus on kyllä viedä se huoltoon, ennen kuin ajokelit täällä pohjoisessakin alkaa. Turhauttavaa kun mummot veivaa polkupyörällä ohi. ;D

Partanen

Kaasuttimen vasemmalla puolella, uimurikammion ja kaasuttimen liitoskohdan lähettyvillä. Näkyy tässä kuvassa kaasuläppä-akselin tulpan alla. (älä välitä nuolesta.)

http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/IMG_1603.jpg
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

fudeisti

Kiitos. Tosi hyvä kuva. Kannattaiskohan kokeilla säätää sen laiskuuden takia?

Partanen

Tolla ruuvilla säädetään pääsääntöisesti tyhjäkäynnin seosta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003