Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa PX200E -kokemuksia

Aloittaja Baotian-73, 11.06.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

Partanen

Jostain se piti lukea, en muista mistä, että perinteinen saksitunkki on oiva apuväline Vespan omistajalle. Kävin sitten Biltemasta hakemassa moisen, kun hinta oli sopiva, ja tunkkiin on kiinnitetty kumityyny jo tehtaalla:

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlarge/15-829_xl_2.jpg



Tolla tunkilla voi nostella myös takalokarista jos tarvetta, vaikka renkaanvaihdon aikana. Sama tunkki toimii hyvin myös Gts:n nostimena.


***********

Aavistuksen pettynyt olen jo vuoden ikäisiin peltivanteisiin. Ne myytiin Piaggio-tuotemerkillä. Kun otin renkaan pois, niin vanteen sisäpinnoilta löytyi ruostetta. Ei paha vielä, mutta onpahan kuitenkin. Oikein ei viittisi uutta sisärengastakaan ruosteen päälle laittaa, ennenkuin jotain vanteelle tekee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Mikähän siinäkin oli, kun alkuperäisenä myytävä moottorin lohkojen väliin tuleva (ruskea) tiiviste alkoi vuotamaan ennenkuin ehti metriäkään ajaa. Samanlainen tiiviste oli lohkojen välissä (vähän vuoti sekin), kun ensi kertaa koneen avasin toissa talvena. Viime kesäksi laitoin uudemman PX:n alkuperäisen tiivisteen (vihreä), joka pitikin hyvin. Vaatii vaan vähän muokkausta, jotta sopii. Ja eilen vaihdoin taas vihreän tiivisteen, jospa pysyisi öljyt vaihteistossa.

Tässä vihreä ja paremmin toimiva tiiviste:



Ja tässä kuvassa ruskea ja vihreä päällekkäin:



Vihreä on kaiketi tarkoitettu 150/125 kuutioisiin. Pitää hieman leikellä, jotta sopii 200 kuutioiseen.

SIP:iltä löytyy sitten vielä parempaa tiivistettä, taikka ainakin niin lupaavat. Paljon parempi ei tarvitse ollakaan, että on jo paljon parempi kuin ruskea alkuperäinen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

xx851z

Laitoitko mitään muuta kuin paperitiivisteen?  Ohut sipaisu lohkojen tasoille ei ainakaan vähennä tiiviyttä. Sopivalla tiivistesilikonilla, esim. Loctite 5910  kone pitää kuin pullo vaikka paperitiivistettä ei olisi lainkaan. Monet moottorit kasataankin pelkän liimamassan kanssa.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

Partanen

Sivelin tiivisteeseen vaseliinia, kuten kokeneemmat (englantilaiset) on neuvoneet. Tiivistetahnoja ei luulis tarvitsevan, kun ei niitä ole tehtaallakaan käytetty. Mutta ehkä justiin tiiveysongelmien vuoksi ovat vaihtaneet tiivistemateriaalia. Englantilaiset käyttävät tiivistetahnoja vain jos tiivistepinnat on huonossa kunnossa. Mulla tiivistepinnat näyttää olevan kunnossa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

xx851z

Joo, ei kuullosta vain ihan normaalilta, jos vuotaa ennen kuin on ajettu metriäkään tai joutuu uusimaan tiivisteen vähän väliä vuodon takia. Taitaa olla vain niin, että silloin kun kyseinen teknologia otettiin alun perin käyttöön, tiivistetahnoja ei edes ollut.

Minulla oli joskus Citroen AX, joka oli ranskalaiseen tapaan melkoinen mehumaija. Öljyä kone hikoili vähän joka lävestä. Sen TU-moottorista tuli täysin öljytiivis kun laitoin joka paikkaan paperitiivisteen lisäksi em. Loctitea.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

Partanen

Olen nähnyt kuvan, jossa näkyi auton jakoketju, jossa oli kerros tiivistetahnaa. Sen jälkeen olen ollut tarkkana mihin tahnaa laitan, vaikka kuvan tapauksessa koneen kasannut henkilö lienee ollut täyttä ymmärrystä vailla.

PX:n kaasarin alla on kohde, johon tekisi mieli tahnaa laittaa. Aina meinaa tihkua 2t öljyä koneen ja kaasarin välistä. Mutta niin ohut on se kanava jossa öljy kulkee, etten sinne mitään tahnaa uskalla laittaa. Vanhan malliset Vespan tiivisteet ei siellä hyvin pidä, nämä uudemman malliset vähän paremmin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Noniin, vihreällä (vai onko toi turkoosi) tiivisteellä ei ekan reissunkaan jälkeen lämmin öljy tihkunut pois vaihteistosta. Toistaiseksi hyvä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Eikös se osoita luonnetta jos se merkkaa reviiriään. :)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Sainpa vihdoinkin aikaiseksi tutkia vaihdekahvan räminän syytä. Onhan se pidempään jo äännellyt, mutta nyt se alkoi tosissaan ärsyttämään. Välys oli se oloinen, ettei sitä ehkä saisi poistettua muuten kuin kalliita osia vaihtamalla. Vaan kun päittäisvälyksestä huolehtivaa prikkaa taivutti lisää, ja laittoi liukupintoihin kunnon vaseliinit, niin johan parani. Nyt on hiljainen, ja voi kuulla taas omat ajatuksetkin. Ja mikä tärkeämpää, nyt kuulee taas Vespan moottorin sulosoinnut.

Samalla jämäköityi vaihdetuntuma. Olin ajatellut, että vaihteiden vaihtamisen pitääkin tuntua suurpiirteiseltä, mutta nythän ne vaihteet vasta nätisti napsahtelevat päälle.

Niin olin tyytyväinen, että ajeli läheiseen traktorimuseoon, joka on n. 100km päässä. Motarillakin tuli ajeltua osan matkaa. Mittarinopeus 100km/h menee osakaasulla, ja hyvällä tuulella ottaa 115km/h mittariin. Helposti menee PX:llä tuommoinen reissu. Saattaa olla, että viikon päästä ajelen viikonlopun viettoon 300km päähän. Ihan kuin tämän satulassa perse puutuisi hitaampaan tahtiin kuin Gts:n satulassa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Taas mielessä lootaöljyjen vaihto. Englantilaiset, tai ainakin kaksi englantilaista kehuu autotaattivaihteistoöljyn, eli ATF:n toimivan hyvin Vespan vaihteistossa. Kytkin toimii hienosti ja vaihteetkin kevyemmät käyttää, kuulema.

Joissain autoissakin on käytetty aikoinaan käsivalintaisessa vaihteistoissa automaattiöljyjä. Muistan heti Mazdan ja Wartburgin. En vaan tiedä oliko se jotain Haka-Auton kokeiluja, vai ihan valmistajan suositus. Haka-Auto taisi olla maahantuojana molemmille, jos oikein muistan.

Miksei sitä voisi kokeilla. Mitään suurta vauriota tuskin tulee.

Onkohan kellään suomalaisella kokemuksia ATF-öljystä Vespan vaihteistossa?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Teboilin pienkoneöljyt (sae30) sitten laitoin kuitenkin vaihteistoon.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

Tiivistetahna on kyllä hyvää. Hondalla on ihan huippukamaa (hondabond). Sillä saa bmw:n tuotoksistakin tiiviitä  ;D

Ymca

Miten mielestänne teidän uudemmat px:t vaihtaa vaihteita? Oma px150 (2011, 800km mittarissa) vaihtaa aika "fyysisen" oloisesti välillä. Vai pitäisikö sitä vaihtaa vähä rauhallisemmin kuin normaalisti moottoripyörillä?

Vaihteiston öljyjä ei ole tuon 800km aikana vaihettu. Jostain se tosin ruikkii öljyä uloskin, kun takafillarin kylki kiiltää ja moottorin alaosakin on öljynen.

Kiitos jo etukäteen!
Vespa PX150 2011

Partanen

Eikö ne lie samanlaisia iästä riippumatta. Välillä vaihtamiset tuntuu rajuilta. Mutta pienemmillä kierroksilla vaihteet loksahtelee nätisti. Kovemmmilla kierroksilla kannattaa vaihtaa isompaa heti kun kytkinkahva on tupissa, ennen kuin kierrokset laskee. Pienemmälle vaihdettaessa pitää odottaa että nopeus vastaa vaihdetta, eli jarruttaessa vaihtelee pikkuhiljaa pienempää, sitä mukaan kun nopeus laskee.

Tietysti vaijerit pitää olla oikeissa säädöissä. Ja kytkimen pitää irrottaa kunnolla. Ei välttämättä aina seisonnan jälkeen heti irroita, mutta ajamalla kytkinlevyt saa taas voitelua, ja kytkin irrottaa paremmin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Se minkä noista seitkytluvun vespa ja lambretta vaihteista muistan niin ei ne mitään hipaisukahvoilla olleet. Tarkkoja kiertosten kanssa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04