Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio X8 etujouset

Aloittaja fudeisti, 04.08.14 - klo:23:24

« edellinen - seuraava »

fudeisti

Alkoi tuo vasta ostamani Piaggio pitää napsutusta kun painaa hitaasta vauhdista etujarrun äkkiä pohjaan. Tai pikemminkin kolaus. Laakereissa tai jarruissa ei tunnu väljää vaan ääni tulee todennäköisimmin etuhaarukasta. Tai siis niistä jousiputkista vai mikä niitten nimi on. Onko nämä jotenkin huollettavissa jos on tullut väljyyttä vai pitääkö tilata uutta etuhaarukkaa. Voiko olla öljy vähissä tai jotain. En noista niin paljon tiedä, mutta kelkkoihinhan jousia huolletaan.
Siis näitä tarkoitan, mutta ei tuosta saa selvää, mitä mihinkin kuuluu: http://www.fi.easyparts.nl/showdrawing/2125/38071/738/0-4019-1-m420-m886-m6296-m2125-s17650-d38071/Fork-steering_tube_-_Steering_bearing_unit.ht

yari67

Koliseeko tai tuntuuko välystä haarukassa kun paikallaan liikuttelet eestaas etujarru pohjassa? Voi olla ohjauslaakeri löystynyt, kiristä se ensin jos tuntuu että tangon alta tulee kolinaa. Ne osat mitkä on kuvassa numerolla 21.
Yamaha TMax 2011
Piaggio NRG 2005
Kymco MXU 50
Derbi Senda 50
Honda monkey Z50J
ex Piaggio Zip-1997
ex Kymco Downtown 300i-2012
ex Kymco People S 250i -2010
Ex Kymco People S 200
Ex Kymco Agility 50

fudeisti

Ei kolise jos pitää koko ajan jarrua pohjassa. Vaatii pyörimisliikkeen ja äkkijarrutuksen. Eli kun jouset painuu alas ja samalla eteenpäin niin kolahtaa lievästi.

pugt200

Omassa Suzukissani tuon tyylinen ominaisuus poistettiin vaihtamalla keulaöljy jäykempään ja hidastamalla takaiskarin liikettä. Skoden säätömahdollisuudet saatavat tietty olla rajalliset.

fudeisti

No jokin tuommoinen öljyjuttu voisi olla mahdollinen. Vävypoika epäili, josko olisi ilmaa päässyt jousiitukseen, siis öljyn tilalle.

Gilera F-250

Pistin 5mm korkuiset putken pätkät jousien yläpäähän ja astetta jäykemmät öljyt...muistaakseni 10W.
Poistui kolinat ja tuli huomattavasti jämäkämpi ajettava, mm jarrutuksissa keula ei niiaa pohjaan asti heti pienestä.

Ns. Köyhänmiehen öölinssit (Öhlins)  :)

fudeisti

Aikia herkästihän tuo niiaakin nyt.

Gilera F-250

#7
Lainaus käyttäjältä: fudeisti - 17.08.14 - klo:21:43
Aikia herkästihän tuo niiaakin nyt.

Joo, aikamoisia letkuja on vakioalustat vaikka olisi sporttinenkin skootteri.
Omastani ainakin tuli mainio, velipoika joka haki tuon jokinaika sitten loppukesäksi lainaan laittoi viestiä että skootteri tuntuu aivan erilaiselta kuin viime kesänä, kuulemma jämäkämpi ja tarkempi ohjaukseltaan...enkä siis ollut näitä muutoksia hänelle kertonut, joten vaikutusta on.

Tuota linkin keulaa katselin, on erehdyttävästi täysin sama keula kuin Gilera Nexuksen...

fudeisti

No nyt kun ajokausi on käytännössä ohi, niin voisi ensi kesää varten jotain tehdä etujousitukselle. En ole tuommoisia hommia koskaan tehnyt, niin kannattaisikohan viedä johonkin liikkeeseen? Esim. Taisto Hirvonen Oy Oulussa on Piaggion merkkihuolto. Vai tietääkö kukaan jotain pätevää pajaa Ylivieska-Oulu-suunnalla?

viisnelonen

#9
En osaa neuvoa korjaamoa ko alueelta, epäilyttää kuitenkin voisko toi ohjauslaakeri olla kuiteski osallisena asiaan..
Itsellä on x9 ja niissä tuo ohjauslaakeri on ollut ihan tyyppiviaksi luettava.

Yleensä on joka vehkeessä auttanut uusien ja oikean paksuisten öljyjen vaihto vaimentimiin. Kuoleentuneita jousia se ei auta eli uudet jouset pitää jostain löytää jos ne nyt edes on kuoleentuneet. Paljonko sillä on ajettu ?
Ota selvää minkä viskositeettinen(ja paljonko) ööli niihin putkiin kuuluu ja vaihda ne öljyt niin pääset pikkurahalla asiassa eteenpäin.. siis itsetehtynä.

Ohjauslaakerin tutkiminen: Skodu keskituelle ja joku istumaan satulaan niin että takapyörä on tukevasti maassa ja etupää ilmassa. Kääntele stongaa edestakaisin, senpitää kääntyä kevyesti koko liikeradan eikä missään kohti saa tuntua nytkähdyksi,takertelua tai jäykkyyttä. Erityisesti keskikohdan alue!
Sitten menet skodun eteen(polvilleen) ja otat tukevasti haarukan alapäästä kahdella kädellä kiinni ja nyit ja rytkytät haarukkaa (etupyörää) edestakaisin pituussuunnassa. Yhtään napsumista/naksahtelua lonksumisesta puhumattakaan ei saa olla. Jos väljyyttä on niin sitten tarkka syyni päälle että onko se ohjauslaakerissa vai muualla (missä?)

Oman X9:n etujousitukseen olen erittäin tyytyväinen. Just tänään käydessäni Porissa ajoin pahaan pattiin mutta ei pohjannut eikä ajolinja häiriintyny. Vauhtia oli liki 80 ja kaarrepaikka missä  paha kohouma (vanha routavika) lähes koko kaistan leveydeltä. Hexagonin kanssa oli samassa paikassa ajettava alle viittäkymppiä ja sittekin rytkäytti oikeen prkleesti.

Tuo Hirvonenhan on vanha ja tunnettu liike mutta epäilen että laskun loppusummaa kannattaa aprikoida ja pyytää ainakin ensin kustannusarvio sekä keskustella että mitä he sille tekisivät ? 
Ed:  sae 7,5w ja 195cc/putki, vapaan jousen mitta 291,6 mm..  täältä:   https://www.scribd.com/doc/129006292/Piaggio-X8-400-Euro3-EN (onkohan oikea skodu)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

fudeisti

Kiitos vastauksesta viisnelonen. En tiedä, onko tuossa paljonkaan samaa kuin moottorikelkan huollettavissa iskareissa, joita käytin ihan tässä lähellä nyrkkipajalla öljynvaihdossa edullisesti ja hyvä tuli. Vois kysyä. Tai sitten kokeilen purkaa itse sen verran, että saan öljyt vaihdettua. Ei se kolaus juuri minkäänlainen ole, mutta tiheissä kuopissa ei mielestäni toimi kovin hyvin. Vertailupohjana pojan Kawasaki ER6.

kaunimik

Palaisin tähän aiheeseen. Etujousituksen öljynvaihto. Onko työnä vaikea? Katteiden poisto lienee oma juttu. Miten tehdään öljynvaihto. Valutetaanko pois vai imetäänkö jollain pipetillä. Tarvitaanko erikoistyökaluja? Räjäytyskuva löytyy. Kyseessä Kymco Xciting. Etupää on aika sohva.

arla_m6

Moi.

Itse en ollut ikinä aikaisemmin avannut minkään valtakunnan kaksipyöräisen etupäätä. Rohkeasti vaan kimppuun.
Katteita purettava vaan reilusti tieltä pois. Kun etupään katteet on irroitettu, otetaan seuraavaksi eturengas pois. Sitten jarrusatula ja lokasuoja. Kun etupumppujen yläpään kiinnityskohta on hyvin esillä, löysää pumppujen kiinnitys jolloin pumpun yläpään mutteri lähtee paremmin irti. Huomaa että mutteri pomppaa jousen voimasta 5cm ylös. Tämän jälkeen voit ottaa pumpun käteesi. Poista jousi sisältä ja kaada sisällä olevat öljyt johonkin tyhjään astiaan ja mittaa paljonko sitä öljyä oli siellä. Ota irti stefat ja pyyhinkumi ja puhdista pumppu sisältä. Ole varovainen uusien stefojen kanssa ettei vioitu paikalleen laitossa. Pumpun yläpään reuna on terävä. Laita pumppuun sama määrä öljyä kuin mitä siellä oli, tai jos ohjekirjassa on maininta, kuinka monta milliä öljyn pinta pitää olla silloin kun pumpun sisältä on jousi pois ja pumppu painettu sisään. Eli mitataan putken yläpinnasta. Esim. omassa Jonwayssa se on 63mm. Kun öljyn pinta on saatu oikeaksi, paina hitaasti pumppua sisään ja ulos sisään ja ulos, niin monta kertaa että ilma pääsee pois eikä öljyn pintaan nouse kuplia enään. Sen jälkeen pumppu ihan ulos ... jousi sisään ja nosta pumppu paikalleen. Sit se voimaa vaativa osuus. yläpään mutterin kiertäminen paikalleen. Työnnä pumppua ylöspäin ja toisella kädellä koita saada mutteri paikalleen. Mutterin kierre on hieno, joten varovaisuutta tässä vaiheessa, ettei nappaa väärille kierteille. Paina voimakkaasti jousta vasten ja kierrä mutteri kiinni. Laita pumpun pultit momenttiavaimella oikeaan momenttiin kiinni. Sit sama toimenpide toiselle pumpulle.
Tämän huollon yhteydessä olisi hyvä tarkistaa ohjauksen laakerin kunto myös ja vaihtaa / rasvata laakeri ja kiristää mahdolliset välykset pois. Huomaa että ohjaus ei saa ns. pykältää, vaan pitää kääntyä kevyesti ääriasennosta toiseen. Homma kuulosta isolta, mutta itsellä, ensikertalaisena etupään huolto vei 2h aikaa kaikkinensa. Eli tein nämä em. asiat omaan mopottimeen. Kuulostaa ehkä isolta hommalta, mutta ei se ole. Rohkeasti vaan kimppuun niin hyvä tulee.

Mitä öljyyn tulee, niin ekalla kerralla laitoin 5W pumppuöljyä, mutta tuntui etupää olevan tuolla öljyllä sellainen, että ei vaimentanut tarpeeksi. Ihan kuin olisi ollut pelkkä jousi vaan pumpuissa. Luin jostain foorumilta että 10W-30 öljy käy myös hyvin. Kun laitoin 10W-30 öljyä, niin etupäästä tuli äärettömän hyvä. Nyt huomaa öljyn liikettä hidastavan vaikutuksen paremmin.

-arska-

kaunimik

Kiitoksi, hyvin perusteellinen neuvo antaa rohkeutta ryhtyä tuumasta toimeen. Palaan asiaan jossain vaiheessa, kun hommeli on edennyt. Nyt juuri on ulkorakennusprojekti työn alla.