Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Työkaluja ja kemikaaleja

Aloittaja Coastside, 31.07.08 - klo:22:06

« edellinen - seuraava »

Coastside

Infrapunalämpömittari on oiva väline nopeaan mittaamiseen koskettamatta. Suomessa hinnat on kovat mutta ebaystä löytyy noin kympin maksavia jotka näyttävät samoilta kuin täällä myydyt. Jääkaapin lämpöjakauman saa selville ja oletusarvot heittää häränpyllyä. Oven alakotelo onkin kaapin kylmimpiä paikkoja.

Seoksen säädössäkin se toimii, mittaa käyrän lämpötilan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skegge

#451
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.06.16 - klo:21:55
Infrapunalämpömittari on oiva väline nopeaan mittaamiseen koskettamatta. Suomessa hinnat on kovat mutta ebaystä löytyy noin kympin maksavia jotka näyttävät samoilta kuin täällä myydyt.

Liiteristä ostin omani, maksoi muistaakseni 25 €.
http://www.lidl.de/de/powerfix-infrarot-temperaturmessgeraet/p212041?utm_source=preisvergleich&utm_medium=cpc&utm_campaign=preisroboter

Ensimmäisen IR-pyrometrin ostin duuniin vuonna 1999, maksoi 12000 mk. Oli tuo MX4+ malli.
http://sp.prime-electronics.com.au/datasheets/data/ECE%20Fast/Raytek%20Raynger%20MX%20series.pdf

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Meisselix - 18.06.16 - klo:19:45
Oliko ne nämä?: http://www.ebay.com/itm/200959794311?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Jos oli niin ei viitti löyhkääviä tilata. Niissä kiinan kumeissa on joskus uskomattoman paha haju.
On haisukahvat. Nyt liotan niitä sitruunahappoliuoksessa uunissa noin 60 *C lämmössä. Edelliset sain aika hajuttomiksi kylmässä vedessä liottamalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Meisselix

Lainaus käyttäjältä: CoastsideOn haisukahvat.

Ok. Empä viitti niitä sitten ottaa. Kiitos tiedosta
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.06.16 - klo:21:55
Infrapunalämpömittari on oiva väline nopeaan mittaamiseen koskettamatta. Suomessa hinnat on kovat mutta ebaystä löytyy noin kympin maksavia jotka näyttävät samoilta kuin täällä myydyt. Jääkaapin lämpöjakauman saa selville ja oletusarvot heittää häränpyllyä. Oven alakotelo onkin kaapin kylmimpiä paikkoja.

Seoksen säädössäkin se toimii, mittaa käyrän lämpötilan.

Aikanaan tuli hommattua ir-mittari, mutta käyttö lähinnä hupailua: 45 asteen mittakulma ei helpota, ja huomasin että mittari ottaa huomioon omaa lämpöään. Pidin sitä nimittäin pakastimessa ja sen jälkeen sain aika erilaisia tuloksia kuin auringossa lämmitetyllä mittarilla.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12582__Turnigy_Infrared_Thermometer_33_220Celsius_.html

Coastside

Kosketusmittarilla se vasta temppu on mitata kovia kappaleita. Ei tahdo onnistua millään kovin tarkasti. Tuolla senkun osoittaa kohti, riittävän läheltä. Minun mittarin spot on 12:1 eli tuuman spot 12" etäisyydellä. Lämpötilaherkkyyttä tässä tuskin on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 30.06.16 - klo:20:38
, ja huomasin että mittari ottaa huomioon omaa lämpöään. Pidin sitä nimittäin pakastimessa ja sen jälkeen sain aika erilaisia tuloksia kuin auringossa lämmitetyllä mittarilla.

Mittarit on tarkoitettu käytettäväksi huoneenlämmössä.
Vain kalleimmissa mittareissa on lämpötilan kompensointi.
Komponenttien arvot muuttuvat jos niiden lämpötila muuttuu

Coastside

#457
Täytyi tuo kokeilla. Mittasin lattian mittari huoneen lämmössä ja oltuaan puoli tuntia jääkaapissa. Ero oli aluksi -2 astetta ja korjaantui noin kahdessa minuutissa samaksi. Se anturin linssin lämpiäminen vei sen ajan. Kylmästä lämpimään otettu huurtuu ja veden haihtuminen sitoo lämpöä. Jos pysyvää eroa ilmenee, voi kosketusmittarin avulla tehdä korjausarvot. Käyttiksessä huomautettiin tuosta. Lämpimästä kylmään se vaatii puoli tuntia korjata arvot.

Mittaria voi kylmässä säilyttää taskussa ja se ei ehdi jäähtyä lyhyen mittauksen aikana.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#458
Välioton teko johdosta helpottuu pihdeillä jotka tarttuu johtoon ja työntää kuoren pois. Kun sellaisella tarttuu halutusta kohtaa saa auki noin puoli senttiä. Juottaa siihen haaroituksen. Suojaamiseen on hyvä tärpätillä ohennettu silikoni. Tai tiivistesilikoni. Wire stripper haulla löytyy.

Kuumalla veitsellä voi myös katkaista kuorta ja jäähdyttyään leikata irti, rikkomatta johtoa.

Koskettavan koestimen voi tehdä liittämällä neulan johtoon ja pistämällä kuoren läpi. Mitä ohuempi neula sen pienemmän vaurion se kuoreen tekee. Johdon toiseen päähän hauenleuka tai lamppu ja maadoitusjohto.
Jokin liitin tai kytkin on hyvä olla ettei tarvitse neulaa irroittaa välillä.

Tein neulaliitokset johdon päihin. Saan niihin hauenleuatkin ja koestusvalon. Sentti neulaa riittaa eikä se aiheuta merkittävää vastusta. Kuorin pari senttiä johtoa ja kiersin neulan päälle johon sen juotin ja eristin kutistesukalla josta myös suojatupet. Liitosten ja laitteiden tutkiminen on sillä helppoa nyt. Teen yleismittariin samanlaiset kärjet hauenleukaliittimin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#460
Puristettavat johtoliittimet on hyvä liittää niin että irroittaa muoviosan pois. Takaisin sitä on hankala saada, ehkä kuumentamalla. Sen voi korvata kutistesukalla jolla peittää koko liittimenkin. Tulee siisti ja tiukka ja ammattimaisen työn näköinen. Jos varmistaa liitoksen tinalla, se sitä on.

Tuli vedettyä maadoitusjohtdot katemuoviin kiinni. Hyvä paikka koota niitä kun tekee maatoituksen siitä runkoonkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.08.16 - klo:16:17
Tulee siisti ja tiukka ja ammattimaisen työn näköinen. Jos varmistaa liitoksen tinalla, se sitä on.

Mitään johtoja ei kannata tinailla, varsinkaan puritusliitoksia, ne katkeilevat herkästi.

Coastside

#462
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 11.08.16 - klo:05:00
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.08.16 - klo:16:17
Tulee siisti ja tiukka ja ammattimaisen työn näköinen. Jos varmistaa liitoksen tinalla, se sitä on.

Mitään johtoja ei kannata tinailla, varsinkaan puritusliitoksia, ne katkeilevat herkästi.

Johtoon puristustuksen liittimen puolelle voi laittaa hieman tinaa estämään läpimeno. Sukka tukee johtoa sitä enemmän mitä enemmän se on kutistettu kuten se on kun se peittää liittimen ja johdon. Kaksi sukkaa päällekkäin tukee enemmän, toinen johdon päällä ja toinen molempien. 1:4 kutistuvia saa jolla sekä peittää liittimen että tukee johtdon erittäin hyvin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 11.08.16 - klo:05:00
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.08.16 - klo:16:17
Tulee siisti ja tiukka ja ammattimaisen työn näköinen. Jos varmistaa liitoksen tinalla, se sitä on.

Mitään johtoja ei kannata tinailla, varsinkaan puritusliitoksia, ne katkeilevat herkästi.
Tääkin on taitolaji..
Oikein tehtynä ei parempaa olekaan
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Jenkkien AWG johtoluokitus on hyvä oppia jos tilaa ulkomailta

https://en.m.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

Skodeen riittää 22AWG (0.326 mm2) jonka maksimivirta on 5-7A. Skoden ajovalo vie 3A ja muut 0.5A per lamppu. Startille riittää 12AWG 3.3 mm2.

22AWG JST liittimet ovat pieniä ja halpoja. Tilasin sata paria kympillä. Niillä korvaisi vaikka kaikki skoden liittimet. Jos päälle kutistaa liimasukkaa on liitos äärivarma. Sukan värillä koodaa yhteenkuuluvat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04