Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopokortti

Aloittaja Sampuli, 10.09.12 - klo:18:38

« edellinen - seuraava »

Coastside

Olen tuosta itsekin joskus paasannut jotta peruskoulussa opetettaisiin juuri niitä taitoja mitä elämän alkutaipaleella tarvitaan. Kyllä niitä muita asioita sitten tulee tutuksi kun elämä eteen tuo. Liikenne on hyvä oppia pian.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

oskuk

Ja ketaleet ottavat niistä mopoistakin maksun! Eriarvoistavaa ja syrjäyttävää että osalla on ja osalla ei!

Partanen

Olipa huono otsikko keksitty aiheelle, josta löytynee jo ennestään olemassa olevia ketjuja.

Miten niin autokoulu ei ole ansainnut rahaa, jonka veloittaa lakisääteisestä ajo-opetuksesta, ja maksaa palkkaa työntekijöilleen. Ja meinaatko, että peruskoulussa opettaminen olisi ilmaista? Mun verorahoja ei ainakaan tarvitse käyttää ajamisen opettamiseen. Eihän kaikki edes halua korttia. Siksikään sitä ei tarvitsisi lahjaksi antaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Toistan itseäni mutta entinen mopokorttisysteemi nettikokeineen a' 50 euroa oli aivan kelvoton. Käytännössä nuorilla ei ollut mitään käsitystä mopon ajamisesta kortin saatuaan. Jouduin opetettamaan kahta teiniä pari kuukautta käsittelyssä ja liikennesäännöissä. Meikäläisen tuntihinta on 128,- eli noille korteille vasta arvoa kertyi  ;)

oskuk

Autokoulujen käynnin hinnoista maristaan. On aina maristu. Mikäpä olisi muuttunut?  Mulla oli töihin menessäni kk-palkka n.800mk, ja henkilöautokortti maksoi melko tarkkaan 2000mk, hiukan yli. Onko monivaiheinen ja monipuolinen nykyautokoulu suhteessa kalliimpi?

...niin kallis että muden se pitäisi maksaa? Vaikka mikä ettei, haluaahan nykyporukka, että joku muu maksaa heidän autoveronsa ja polttoaineveronsakin...

pugt200

Taas toistoa mutta kun poika hankki kevarikortin oikean opettajan kanssa, niin 3-4 viikkoa koulutusta yli vuoden mopoilun jälkeen opetti jätkän ajamaan kunnolla. Eikä arvailemaan mitä missäkin tilanteessa pitää tehdä.

Partanen

Sama "nykyporukka" haluaa "kilpailua" ihan kaikkeen, ja loput menot saisi maksaa yhteiskunta. Miten se edes voisi toimia niin? Siis pelkät hyvät puolet sosialismista ja kapitalismista. Eikö jo kuulostakin liian hyvältä ollakseen edes mahdollista.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Niinpä, ja kaiken huipuksi niiltä jää tajuamatta että yhteiskunta olemme me itse.

openflow

Jos Suomessa autokoulut päättäisivät keskenään minimi hinnasta -- kutsuisimme sitä kartelliksi. Kun autokoulut nostavat kaikki minimihintaa samanaikaisesti, koska lait / säännökset  vaativat -- miksi sitä voisi kutsua ? Ja kun näitä säännöksiä on ollut vaatimassa autokoulut...

Ennen ajokortti oli todistus, tänäpäivänä se on passi. Yhteiskunta passiintuu. esim. todistukset ovat korvaantumassa passeilla: tuli,hygienia jne. Passi eroaa todistuksesta siten, että se on usein maksullinen ja voimassa rajoitetun ajan; kyse ei ole tiedosta ja taidosta, vaan kontrollista.

Kun miljoona ihmistä uusii vaikka 5 passia, ja 5-vuoden jaksoin, ollaan luoto miljardibisnes ilman, että yhteiskunnan tuottaisi mitään uuttaa -- byrokratia kannattaa  :D

oskuk

Ihan ju persiistä, kylllä kaiken pitäisi olla ilmaista ja voimassa ikuisesti. Kaikihan me se nähdään että kuskit alkaa kypsyä kunnollisiksi vasta tuossa 80:n jälkeen, ja ihan ilman mitään kurssitusta!

pekpel

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 10.10.13 - klo:23:40
Ihan ju persiistä, kylllä kaiken pitäisi olla ilmaista ja voimassa ikuisesti. Kaikihan me se nähdään että kuskit alkaa kypsyä kunnollisiksi vasta tuossa 80:n jälkeen, ja ihan ilman mitään kurssitusta!
Just noin
Mutta vain sulle, minä ja moni muu ei olla yhtä täydellisiä ja joskus palautus maan pinnalle tekee ihan pirkaleen hyvää..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..