Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

tommi

#885
Lainaus käyttäjältä: pettynyt - 04.09.11 - klo:11:27
En ole kyllä niinä 38vuoden aikana mitä olen kaikenmailman moottoreiden(Mopo,Perämoottori,Moottorisaha,Ruohonleikkuri,Maamoottori,Moottoripyörä ja Auton) kanssa touhunnut niin aikaisemmin kenenkään kuullut kutsuvan kaasuttimen luistia KOHOKSI?

No nytpä oot.

http://www.motorshop.fi/product/Kaasutin-PD19J.html

  ;D

VariJari

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 04.09.11 - klo:00:58

Se vain ihmetyttää, kun itse ajoin muutaman päivän ilman luistia ja kalvoa "kalvo puhki, ja töihin oli mentävä" niin kulutus ei muuttunut miksikään. Ainoa ominaisuus mikä moisessa kombinaatiosta puuttui, oli käynnistyminen lämpimänä ja hiukan omituinen kaasukahvan tottelevaisuus. ;D

Neula systeemit taitaa olla sellaista hienosäätöä.. onhan niitä autoissakin kaasareita joissa on vaan kaasuläppä ja rööri pääsuuttimelle (no on niissä yleensä se venturi pohjainen ilmavirran avulla säätely)... ilmavirta sitten imee voimakkuutensa mukaan kohtuu sopivan annoksen polttoainetta.
Harrastelussa: bt49qt-12

-Zone-

#887
Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 04.09.11 - klo:11:59
Neula systeemit taitaa olla sellaista hienosäätöä..
Pistänpä jälleen itseltäni lainauksen jonka postasin jo toisaalle, kun en jaksa sitä uudelleenkaan kirjoittaa. Ehkä se saa ymmärtämään mopo/mp kaasutinta paremmin tai ainakin uudessa valossa. Tekstillä en kyseenalaista kenenkään älynlahjoja, vaan tarkoitus on että , hekin ymmärtäisivät joille kaasutin on mystinen kapistus. Siispä rautalankaversiona asiaa:

**
Mikä on kaasutin?

Moottoreista vähän ymmärtävät ja miksei osa pidemmällekin ehtineistä määrittelee kaasuttimen merkityksen olevan seossuhteen säätämisen ohella myös tehoa tuova kapistus. Asia on tietyllä tavalla ymmärrettävää sillä kaasukahvan kääntäminenhän suuremmalle saa pyörän kulkemaan kovempaa. Asia on seossuhteen osalta oikein, vaan kaasuttimen tehtävä on toimia myös tehoa rajoittavana tekijänä. Kuulostaako hullulta? Minäpä selitän...

Jos otamme moottorista koko kaasuttimen pois + laitamme polttoaineletkun päähän sopivan suuttimen ja työnnämme tämän kaasarin imukaulaan, voidaan vehkeellä ajaa, mikäli seossuhde on käymisen kannalta edes likimain kohdillaan. Moottorin käynnistyttyä "kaasutin" on nyt periaatteessa täysillä ja ajaminen olisikin varsin mielenkiintoista, kun ainoa tapa hillitä eteenpäin liikuttavaa energiamäärää olisi jarruttaminen.

Tähän perustuu kaasuttimen luistin tehtävä. Sen tarkoituksena on säätää virtauspinta-alaa. Eli sitä määrää ilmaa, minkä moottorilla on mahdollisuutta sisään imeä. Kaikki varmaan sen verran tietävät, että liian pieni kaasutinhan rajoittaa moottorista saatavaa tehoa.

Eli kun emme käännä kaasukahvaa, luisti tukkii ilman virtausreitin lähes kokonaan ja rajoittaa moottorista saatava tehoa ja vastaavasti kun käännämme kaasukahvasta saamme luistin nousemaan ylemmäksi. Virtauspinta-ala suurenee ja moottorin teho suurenee. Näin ollen kaasutinkin ON myös tehoa rajoittava elementti. Vaikutettiin luistin liikkeeseen sitten suoraan vaijerilla, alipaineella tai muullatavoin, tämä on luistin tehtävä.

Seossuhde.

Jotta moottori toimisi mahdollisimman hyvin pitää polttoaineen määrä suhteessa moottorin ilmamäärään olla sopiva. Koska käytössä on kiinteäkokoinen pääsuutin, mutta kaasuttimen virtausala muuttuva liikkuvan luistin johdosta pitää polttoaineen määrää jotenkin säätää suuremmalle sitä mukaa, kun ilman virtauspinta-ala kaasuttimessa kasvaa. Tämä toiminta on hoidettu luistin neulalla. Kun luisti nousee, nousee neula sen mukana.

Luistin neula liikkuu suutinputkessa ja polttoaine virtaa suutinputken ja neulan välisestä raosta. Jotta polttoainetta saataisiin enemmän kun luisti on noussut korkeammalle, pitää neulan olla sen päästä ohuempi, jotta neulan ja suutinputken väliin jäävä rako suurenee. Aivan samoin, kuin luisti säätää kaasuttimen ilman virtauspinta-alaa, säätää neula suutinputken virtauspinta-alaa.

Tämä on helvetin yksinkertaistettu versio kaasuttimesta, mutta tässä on sen perusajatus joka tulee ymmärtää jos aikoo kaasutinta ajatella edes yhtään sellaisena värkkinä, kuin se on.

Jos edellä kirjoitettu on ymmärretty, ei pitäisi olla vaikea tajuta esim. miksi neulaa nostamalla seos rikastuu ja päinvastoin. Eli sekin nyt vielä rautalangasta: Jos ajatellaan luistin olevan samassa asennossa ja nostamme neulaa, niin virtausala neulan ja suutinputken välissä kasvaa sillä neulahan ohenee sen päätä kohden. = Seos menee rikkaammalle sillä ilman virtauspinta-ala ei muuttunut, mutta polttoaineen virtausala muuttui. Tästä syystä neuloillakin on numeroarvot. http://img13.imageshack.us/img13/7381/mikimage1.jpg
**

http://img16.imageshack.us/img16/9050/simage1.png

Tuosta on hommaa myös helposti hahmotettavissa. Pääsuutin alkaa vaikuttamaan vasta puolenkaasun jälkeen (luistinousuna) ja eniten se määrää seossuhteen täyskaasulla. Neula ei enää juurikaan silloin vaikuta, sillä suutinputken (kuvassa neulaputki termillä) ja neulan välinen virtausala on tuolloin suurempi, kuin pääsuuttimen virtausala ja pienin tekijähän määrää minkä verran läpi voi virrata.

Kinkin kaasareissa myös neula vaikuttaa usein täyskaasuasentoon, mutta syy taitaa olla se ettei luisti nouse ihan ylös asti. Venynyt luistikalvo aiheuttaa myöskin sitä. Toinen on liian heikko alipaine kaasarille.

Coastside

Laskin että 2,5 litraa sataselle kuluttava mopo syö keskimäärin ajossa 15 g minuutissa ja tyhjäkäynnillä gramman osia. Määrän vaihtelu on suuri ja reakointivaatimus myös tärkeä, joka tekee rakenteen monimutkaiseksi. Lämpötila vaihtelee moottorissa ja ilmassa. Siihen nähden joitakin kymmeniä senttejä tuotantokustannuksia vaatineen kaasarin toiminta on hyvä.
CVK kaasarihan on tavallaan automaattisesti säätyvä, jossa ilman tiheys määrää luistin liikkeitä. Pitäisi  vertailla mikä sen vaikutus on verraten mekaanisella luistilla varustettuun.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 04.09.11 - klo:12:59
Siihen nähden joitakin kymmeniä senttejä tuotantokustannuksia vaatineen kaasarin toiminta on hyvä.
Kustannuksiin nähden hyvä, mutta mun mielestäni moottorin seossuhdetta ja sitä kautta moottorin toimivuutta ajatellen cvk on huono. Tuosta tulikin mieleen, että tuttavalle laitoimme kinkin 4T koneeseen Dell'Orto PHVA 17,5mm:n ja täytyy sanoa että säätöjen hakemisen jälkeen näyttäisi siltä että meikäläiselle tulee myös.

Kaasuttimen säätö ei ole vielä aivan valmis sillä yksilöön laitamme lambda-anturin mittareineen ja syvennymme viimesilaussäätöihin vielä. Toiminta on kyllä nyt jo eri planeetalta verrattuna alkuperäiseen.

VariJari

Jumankekka, nyt se tapahtui, viimeisimmässä Baotiaanissani havaitsin kaasuttimen järkyttävän herkkyyden jos ilmanputsarin suunnalta muuttaa jotain!!! Tätä ei käynyt aiemmassa projektissa jossa uusin ilmanputsarilta kaasarille menevän letkun ja poistin ilmanputsarin sisältä ja ulkoa letkunpätkän. 85 suuttimella toimi "hyvin" silloinkin..

Mutta nyt kävi ja pyörrän mieluusti aiemmat puheeni että eihän tommoset pikkujutut mitään vaikuta :)

Nyt oli niin että virien jälkeen (kannen porttaus viimeisin) huippunopeudesta puuttui jokunen kilsa ja siellä loppupäässä kone hiukan takelteli, noh, siihen auttoin hieman suurempi pääsuutin (87) ja kulku parani n.3km/h (73km/h) mittauspätkällä ja samoin takeltelu huippunopeuksilla hävisi.

Noh, tästä sitten innostuin että otan sen ilmanputsarin sisällä olevan n. 5cm jatkoletkun pois ahistamasta. Koeajolle -> hirmu rykimistä 50+ nopeuksissa ja kulku loppu 60 paikkeille !!!! En ollut uskoa, eihän se tötsä edes varsinaisesti ahistavalta näyttänyt (hieman ohuempi kuin sisääntuloreikä/putkiosa. Eikun tötsä takaisin ja kulku palasi välittömästi.
Seuraavaksi otin pois koko ilmanputsarin sivuseinän ja vaahtomuovi suodattimen... uskomatonta, kone pökelsi sikana jo ihan melkein alusta asti ja vauhtia oli turha toivoa 30 päälle!!

Että huh huh... toimiikohan tuo ollenkaan avonaisena millään suutin koolla vai onko kyse (myös) alipaine luistin toiminnan sekoittumisestakin? (en kyllä aio kokeilla..)

Olipahan opetus ja samalla muistutus että muutoksia pitää tehdä yksi kerrallaan, voin kuvitella että jos olisin ottanut ilmanputsarin tötterön pois ja muuttanut jotain muuta samalla niin ei olisi mieleen tullut että koneen heittäytyessä rykimään olisi vika ollut siinä pienessä 5cm muoviputkessa..
Harrastelussa: bt49qt-12

latromster

Mikähän on, kun suurin kiihtyvyys ei löydykään täyskaasulla vaan nopeuden noustessa pitää kaasua vähentää, liian rikas seos? Tuntuu, että siitä lisäkaasusta ei ole kiihtyvyyteen mitään hyötyä.

MTK

Tuosta ilmanputsariasiasta omalla kohdallani...Eli jos minä laitan sen jatkotötsän/supistimen paikalleen niin röpeltää, ei jaksa kiertää.

Kulku on erittäin hyvää kun tötsä on pois paikaltaan, liiankin. Ärsyttää nuo imuäänet ilman tötsää, saisi olla hiljaisempi..

Lisäksi mietityttää että miten pirulla tuon saisi käymään kylmänä tyhjäkäyntiä, eli startatessa. Nyt kun tuli viileämmät kelit niin käynnistyy kyllä, mutta ei oikein jaksa käydä..Monkeyssä oli hyvä aikoinaan kun käänti ryypyn päälle niin aina toimi, vaikka pakkasta olisi ollut 30 astetta.

tommi

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 07.09.11 - klo:19:05
Jumankekka, nyt se tapahtui, viimeisimmässä Baotiaanissani havaitsin kaasuttimen järkyttävän herkkyyden jos ilmanputsarin suunnalta muuttaa jotain!!! Tätä ei käynyt aiemmassa projektissa jossa uusin ilmanputsarilta kaasarille menevän letkun ja poistin ilmanputsarin sisältä ja ulkoa letkunpätkän. 85 suuttimella toimi "hyvin" silloinkin..

Mutta nyt kävi ja pyörrän mieluusti aiemmat puheeni että eihän tommoset pikkujutut mitään vaikuta :)


Jep, ilmanputsari on äärimmäisen herkkä kapistus näissä kiinalaisissa, vähäinenkin muutos vaikuttaa aivan ratkaisevasti koneen toimintaan. Nytpä sen sitten tiedät  ;)

Peros

#894
Lainaus käyttäjältä: latromster - 09.09.11 - klo:18:08
Mikähän on, kun suurin kiihtyvyys ei löydykään täyskaasulla vaan nopeuden noustessa pitää kaasua vähentää, liian rikas seos? Tuntuu, että siitä lisäkaasusta ei ole kiihtyvyyteen mitään hyötyä.

sama homma! imu päällä ei voi edes vääntää kaasua pohjaan kun rupeaa pätkimään vähän ja paukkumaan ilmanputsarissa.(?) imun lähdettyä pois se toimii täydellä kaasulla hieman paremmin mutta kun vähän vähentää täydestä kaasusta huomaa selvästi kuinka se lähtee kiihtymään lujempaa... outoa. välillä se toimii yli60km/h nopeuksissa aivan normaalisti.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: Peros - 12.09.11 - klo:19:35
Lainaus käyttäjältä: latromster - 09.09.11 - klo:18:08
Mikähän on, kun suurin kiihtyvyys ei löydykään täyskaasulla vaan nopeuden noustessa pitää kaasua vähentää, liian rikas seos? Tuntuu, että siitä lisäkaasusta ei ole kiihtyvyyteen mitään hyötyä.

sama homma! imu päällä ei voi edes vääntää kaasua pohjaan kun rupeaa pätkimään vähän ja paukkumaan ilmanputsarissa.(?) imun lähdettyä pois se toimii täydellä kaasulla mutta kun vähän vähentää täydestä kaasusta huomaa selvästi kuinka se lähtee kiihtymään lujempaa... outoa.

Missäs vaiheessa tuollaiset oireet alkoi tulla? Mitä muutoksia tehty koneeseen?
Harrastelussa: bt49qt-12

Peros

kaasarin vaihdon jälkeen se tuli. 19mm aiemmin nyt 24mm. aiemmin jouduin jo vaihtamaan tuohon isompaan sen vakiokaasarin suuttimen 105:sta 85:een kun ei suostunut toimimaan tasakaasulla. muistaakseni vähän sen jälkeen se tuli. ei heti vaan jonkun ajan päästä.

Terppa76

Helkama sc1 piristys huomattavasti kun nosti neulaa pykälän ja pihdeillä luistin jousesta 2cm pätkäsee poikki.

latromster

Ongelmien syy taisi selvitä. Ilmanputsarin pohjassa oli 1x0.5 cm reikä, joka on ehtinyt olla ~kuukauden. Toivottavasti ei ole imenyt paljoa hiekkaa koneeseen. Uudella putsarilla ja oluttölkin pohja & sukka -patentilla toimii hyvin. Vastaa kaasuun ja kierrokset nousevat nopeasti 6000-7000 -alueelle. Herkkää on putsarin kanssa.

Eki

Kysytäänpäs viisammilta, kun kaasarin pohjasta lähtee letku mikä menee kiinnikelemmarin kautta maata kohti tuuletin muoviosien vasemmalta puolelta, kuuluko sieltä tulla öljyä kun letku ja tuuletinmuoviosa on öljyssä suunnilleen letkun alapään kohdalta selkeästi, vai mistähän tuo öljy siihen tulee, kun kaiken pitäisi olla timmissä? Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.