Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Fude

Aloittaja Tiina89, 15.06.07 - klo:10:49

« edellinen - seuraava »

fudeisti

No ei siitä sitten taida olla hyötyä. Tyhjäkäynti pelaa hyvin.

jalat

#61
Hei! (eka postaus)

Ensimmäiseksi kiitokset sivuston ylläpitäjälle. Aivan mahtavat sivut, jotka aukaisevat paljon skootterimaailmaa. Toiseksi kiitos kaikille jotka ovat näitä aukaisevia tekstejä kirjoittaneet.
Melkein voin jo kertoa osaavani huoltaa skoottereita ihan vain tätä palstaa selanneena :D

Asiaan...
Tuli ostettua tuollainen käytetty alle 1000km ajettu Fude Elegance vm. 2007. Eli se 20cm pidempi malli kuin Fude Classic. Tuossa Elegancessa on moottorina BT49QT-10 ja haku ei kertonut tällä foorumilla mitään tuosta moottorista. Tuosta elegancesta ei muutenkaan löydy haulla täältä.

Jotenka kysymyksiä:

1) Käykö tuohon samat osat kuin fude classicin koneeseen? (Mikä on classicin kone?)

2) Eroaako kone jotenkin dramaattisesti BT49QT-9 tai BT49QT-12 koneista?

3) Mistäköhän juuri tuohon BT49QT-10 koneeseen löytyy osia?
Esimerkiksi varaosa-kirjaa .pdf ei löydy juuri tuolle koneelle jm-racingin etusivultakaan.

4) Onkohan variaattorin rullien oikea koko Elegancessa 16x13mm? Ja paljonko painaa originaalit?
Ajattelin keventää niitä ja ostaa 5.1g painoiset, jotta kiihtyisi järkevämmin ja jaksaisi ylämäkeen mennä hyytymättä niin pahasti. Vehje kulkee nyt vakiona suoralla melkein 60km/h ja kiihtyy vähän heikosti ja ylämäkeen hyytyy 35-40km/h lukemiin. Tästä epäilen raskaita rullia. Olen valmis pudottamaan huippunopeutta jos vain kiihtyvyys ja mäkinousu paranevat. Skootterilla kyllä ehtii säännösten mukaankin minulle riittävästi  :)

5) Mikähän on tulpan oikea malli tai koko? Jos vaihtaisi sen samantien myös laadukkaaseen.

6) Vehje on ollut talven käyttämättä. Hienosti käynnistyy sähköstartilla, mutta kannattaisiko silti hankkia joku älylaturi ja ladata se täyteen asti kevättä odotellessa?

7) Toimiiko skootterin ääni-riikkari jos akku on vähissä? Vaikka kone siis käy ja starttaa hienosti?
Myyjä epäili sen johtuvan akun vähästä latauksesta. Oli huollossa kuulemma sanottu näin  ::)

8 ) Siinä kumisessa imukurkussa näyttäisi olevan ihan pieni halkeama. Ei varmasti läpi asti, mutta mistä ja mihin hintaan sellaisen voi ostaa uuden jos se menee vaihtoon? Käykö noihin baotian-moottoreihin kaikkiin sama imukurkku?

Jos tuollaisia nyt aluksi.

Varaosakirja olisi hyvä olla ja ehkä räjäytyskuvat koko vehkeestä. Löytyykö keneltäkään?
Kiitokset jo vastauksista  :)

tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Baotian

Nuo ilmoittamat mallisi ovat skootterimalleja, moottori on kaikissa joko  139 QMA tai 139QMB.
Tämä varmaan helpottaa vastaustenkin löytämistä.  ;D

jalat

Ahaa... tämä oli ihan uutta :)
Mistäköhän sen moottorimallin saa selville?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Baotian

#64
Taitaa olla käytännössä samat kulutusosat kummassakin, en nyt ihan varmaksi mene sanomaan, moottorien rungon pituudessa lienee se ero.

http://www.jm-racing.fi/pdf/esitebt49qt-10.pdf  tuon mukaan QMA

jalat

Sen verran tarkistin, että akku ainakin on sijoitettu tässä pidemmässä versiossa penkin alle sinne missä on se luukku kantapäiden kohdalla kun istutaan skootterin kyydissä. Lyhyessä mallissa se taitaa olla lattian alla?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Baotian

Mulla on BT49QT-7D , niin en tarkemmin osaa muita malleja tai niiden ominaisuuksia kertoa. Tässä kuitenkin on akku luukun alla jalkatilassa.

Partanen

139QMA on 12" renkaalla, 139QMB on 10" renkaalla. Moottorityyppi lukee myös moottorin kyljessä. Moottoreiden osat ovat samoja mallista riippumatta, tai vähintäänkin käyvä ristiin keskenään. Moottorin rungon pituudessa tosiaan ero, kuten Kappas Vaan kertoikin. Ainoa mikä noissa käytännön huoltohommissa eroaa on variaattorin hihnan pituus, luonnollisesti. Eli tarkkana pitää olla, kun remmin vaihto tulee ajankohtaiseksi.

Tämmöinen imukurkku sopii:

http://www.jm-racing.fi/product_details.php?p=348

Kauppa taitaa olla maailman kallein verkkokauppa, tavaran toimitus kankeaa, mutta sivut ovat selkeät.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

fudeisti

Taisinpa löytää syyn Fuden laiskuuteen. Kasuttimen kalvossa on 2 pientä reikää. Ainakin vaihdan sen kalvon ennen kuin mitään muuta teen. Tietääkö kukaan paikkaa, mistä sen vois tilata???

Kinkster

jm-racing
mc-scatter
tmi-kaasalainen

Noista varmaankin löytyy kun nakkaat ko. sanat kuukleen.

Tosin kannattaa käydä lähimmässä mp-liikkeessä kyselemässä jos heillä olisi tai jos he saavat tilattua päävarastoltaan niin ei tarvitse itse maksaa postikuluja.

fudeisti

Kiitos nopeasta vastauksesta. JM-Racingillä ainakin näkyy niitä olevan myynnissä.

fudeisti

Vika löytyi!
Kaasuttimen kalvo tuli tänään postissa ja vaihdoin sen saman tien. Jeee!!! Taas mennään niin kuin ennenkin! Tuli ihan poikamainen olo äijälle, kun tasaisella menee taas 60 km/h ja lievässä alamäessä 70 ja vähän jyrkemmässä 80 ja ylikin. Ylämäkeen hyytyy niin kuin aina ennenkin, mutta pääasia, että kulkee taas. Lievään vastaiseen semmoinen 50 km / h kuitenkin ja 10 % nousut 30 km/h: Ihan hyvä peli taas :D
Vajaa 6000 km ei siis ole koneelle ollut vielä mitään.
Kiitos kaikille hyvistä arvauksista, vaikka eivät ihan oikeaan osuneetkaan. Pieni räklätys toki voimansiirrosta kuuluu, mutta kuulukoon!

A_sentaja

Siis 10,000 tonnikaan ei ole nykymopolle matka eikä mikään.. ;) voiteluaineet on sen verran kehittyneet ja myös moottoriteknologia, että mopolla painelee jopa 30-40,000 kilometriä ikman ongelmia. Vert oma derbini, jolla todistettavasti ajettu 32,000 ja rapiat eikä vaihdettu kuin mäntä kerran. ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

jalat

Nyt on vähän epävarmaa. Säädänkö tuota seosruuvia kiinnipäin vai aukipäin, jos kylmällä koneella kinkki-skootterini sammuilee tyhjäkäynnillä. Lämpimänä skootterin tyhjäkäynti toimii hyvin ja on riittävillä kierroksilla. (saattaa olla että ehkä hieman röpöttää, mikäli olen sen käsittänyt äänestä.)

Kylmällä koneella kun lähtee liikkeelle, niin meinaa sammua ja ei meinaa reagoida kaasuun oikein kunnolla ollenkaan. Pitää silleen renkslata sitä kaasua hiljaa ja lujaa vuorotellen, että se ei sammu ja kuitenkin lämpeisi kone nopeammin. Kun pääsee liikkeelle, niin meinaa sammua aina muutamiin ensimmäisiin risteyksiin ja pitää antaa kaasua vaihtelevasti.

Lämpimänä ei tosiaan sammuile ja toimii ihan ok.

Ja jos ruuvaan sen kiinni asti, niin paljonko ruuvaan siitä sitten auki noin about?
Pitäisikö sen vaikutuksen näkyä heti kylmällä koneella tyhjäkäynnillä jos sitä seosruuvia säätelee?
Entä vaikuttaako se lämpimällä koneella myös heti röpöttämiseen?


tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

#74
Itse kokeilisin nostaa aluksi neulaa yhden pykälän (-> sokkaa alaspäin) jos tekee tuota, että käännettäessä kaasua aluksi uuvahtaa, jonka jälkeen lähtee vasta vetämään. Jos ei auta niin sitten 2-pykälää. Neulasuuttimen vaikutusalue on juuri sieltä alakierroksilta jonnekkin 3/4 osan tuntumaan. Jos neulan nosto ei auta, niin vähän isompaa pääsuutinta (jos kaasari on muuten puhdas ja esim. ryyppy pelaa oikein).

Tyhjäkäynti kuulostaa siltä, kun kävisi hiukan rikkaalla.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.