Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

juza

#330
Onko kukaan kokeillut noita litium pohjasia akkuja?

http://www.shoraipower.co.za/product-category/batteries/

Yleensä vaan kaikki lituim akut vaativat balansointia kennojen jännitteiden välillä. Huomasin että noihin akkuihinkin myydän balanseria. Liitin varmaan kuvissa näkyvän suojalätkän alla.

Näissä on se balanseri sisäänrakennetuna: http://earthxmotorsports.com/

viisnelonen

Kumma kun tuo akun oikea talvisäilytys on yhä niin monella hakemisessa. Akku syksyllä ladataan täyteen ja talveksi kylmään (esim.ulkovarasto)  varastoon. talvella 1-2 välilatausta tai jos on ns ylläpito/älylaturi niin se kiinni koko seisokin ajaksi.
Jos vähänkin epäilee että skodussa on virtahävikkiä seisoessa niin EHDOTTOMASTI vähintään - kaapeli irti akusta.
Pannuhuone tms lämmin paikka on huonoin mahdollinen talvisäilytyspaikka (lyijy-happo) akulle, joita 2-pyöräisten käynnistysakut ovat mukaanlukien ca/ca ja hopea/kalsium akut .. ja hyytelö..  ja agm akut jne

Mitä kylmempi säilytyspaikka, sen pienempi itsepurkautuminen. 
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

tagatubos

Jaahas.. se on akkukauppaan sitten lampsittava, kun retroxin akku on kaput.
Syksyllä se ei oikein kunnolla ottanut edes vastaan ja nyt ei siis mitään eloa... optimistisena kuitenkin koitin.  ;D
Noh.. enpä ole kovin yllättynyt noiden orkkis kiina-akkujen kestävyydestä.
Täytyy lampsia biltemaan ja tutkia, josko sieltä löytyisi jotain akkukoteloon sopivaa.
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

pekpel

Löytyy kyllä ja ihan sopivakin..
Varo sitä mopottimen hälytintä, se imasee akun kuiviin jos skopalla ei aja..
Vajaa kuukausi ja akku kupsahtaa kerralla kuoliaaksi..
Itellä kävi noin, vaikka siskonpoika lupas ajeluttaa Bellaa kun se oli niillä hoidossa kuukauden..
Eihän se paska jätkä ajanu Bellalla, kurvaili vaan 350cc enskallaan vaan..

Nauroin sitten paskasesti kun oli vaihdattanu enskaan takarenkaan, prätkä teki villiaasit firman pihalta lähtiessä ja heitti kuskin selästään, kaks kylkiluuta ja puolet pärrän katteista palasiks.. Ja syyläriin reikiä ym..
Tuumailin sille että Bella kosti huonon kohtelun..
Ei kaveri tykänny yhtään mun mietteistä, "älä tee mitä lupaat ja joudut kohtalon jonoon.."
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

tagatubos

Muistan juu, kun siitä oli hälyttimen virrankulutuksesta oli puhetta, kun syksyllä akkua jo manasin.
Hälytin taisi kurmottaa akkua jo parissa viikossa sen verran pahasti, ettei siitä toimivaa enää saa.
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

pekpel

Juupa juu... Hälärijuttuu..
Laita sille oma katkaisin jonnekin piiloon, vaikka satulaboksiin..
Ite suosisin sellasta "älämölömankka"viritystä jota autoissakin käytetään ja veneissä..
Jos jännite laskee alle 12.00 Volttiin niin rele tai vastaava transistori sydeemi vetasee lisälaitteen irti toiminnasta..

Parastahan olis kun ajelis vaan joka päivä tai ainaski kerran viikossa reilummin, ei tarttis näitä mietiskellä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Juissi

Mulla on hälärissä kytkin etukatteen sisäpuolella, missä on muutkin lisäkytkimet ja tupakansytytin.
Laitoin sen siihen, että saa hälyn pois käytöstä helposti.
Ajattelin, ettei kukaan hoksaa että hälyn saa hiljaiseksi näkyvillä olevasta kytkimestä.

Voihan sen tietysti satulaboksiinkin piilottaa.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

tagatubos

Tommosen katkasimen voisi kyllä laittaa vaikka satulaboksiin, niin akun piuhaa ei tartteis riuhtoa aina irti, jos pitkään seisoo.
Tuo jännitettävä nuuskiva rele-juttu menee kyllä mun ymmärryksen yli totaalisesti.. se on sellasta avaruustiedettä!  ;D

Parastahan se tosiaan olisi, jos vain ajelisi sillä riittävästi!  ;D
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

pekpel

Lainaus käyttäjältä: tagatubos - 05.04.13 - klo:01:31
Tommosen katkasimen voisi kyllä laittaa vaikka satulaboksiin, niin akun piuhaa ei tartteis riuhtoa aina irti, jos pitkään seisoo.
Tuo jännitettävä nuuskiva rele-juttu menee kyllä mun ymmärryksen yli totaalisesti.. se on sellasta avaruustiedettä!  ;D

Parastahan se tosiaan olisi, jos vain ajelisi sillä riittävästi!  ;D
Tollasen kytkennän väsääminen on helpompaa kuin kelvollisen oluen teko..
Molempia olen kokeillu ja vain toisessa onnistunu niin että vieraillekin kehtas tarjota..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Juissi

Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Juissi - 05.04.13 - klo:01:42
Tarjosit kytkintä vieraille?

Taisi laulaa vielä vieraille että " sinun silmiesi tähden,nostan kytkimen ja lähden"....... ::) ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

viisnelonen

Onko joku rakentanut tommosen lyijyakun desulfatointi laitteen ? Tai onko käyttäjäkokemusta. Niin ja en siis tarkoita näitä älylatureita vaan pelkkää jännitepulssia antavaa vekotinta jota pidetään kiinni akussa jopa pari viikkoa riippuen akun koosta ja kunnosta..
Kytkentä kaavioita näkyy olevan tarjolla netissä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Peximan

Moro,

tuli pienoinen ongelma vastaan. Rupesin eilen laittamaan akkua talven jäljiltä paikoilleen, niin Kymcon (agility city) toinen akkujohto katkesi. Tai siis se metalliosa mikä ruuvaraan akkuun kiinni, siihen jäi sellainen pieni pala jäljelle, jonka kyllä saa kiinnitettyä ruuvin alle, mutta irtoaa kyllä pienemmästäkin töyssystä. Selailin varaosaluetteloa, mutta sitä osaa ei näyttäisi löytyvän mistään....Onko jollain jotain vinkkiä saako tuollaista jostain ostettua vai pitääkö säätää jotain muuta?

Coastside

#343
Kuori sitä johtoa sen verran että saa sen napaan sivulta sen ruuvin mutterin päälle ja kiristät, niin se toimii kunnes saat osan. Sitten ostat "Abico" liitinsarjan jossa on ne pihdit ja kiinnitä sopiva silmukkaliitin siihen. Harjoittele johonkin jotta liitin pysyy, siinä on kovat virrat startille.


Malliksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopo305

Meinasimpa mökillä käydessä startata Derbin, mutta oli 2v. vanha Varta nuupahtanu- Ei ottanu enää virtaa vastaan, ei millään, vaikka miten latas. No hain motonetista tänään uuden Euroglopen 16,90e, pitää tuolla koittaa seuraavalla mökki reissulla.
......näin teemme, rahat juomme, ja kävelemme kotiin.