Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)

Aloittaja Coastside, 18.07.09 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 29.06.15 - klo:11:12
Mietityttää mitä se tuning nokan mainosteksteissä vaan meinaa...
Ehkä se että nokkaa on aikaistettu nokkarattaaseen nähden. Onhan se silloinkin jo tuunattu ;)

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 29.06.15 - klo:14:01
Ehkä se että nokkaa on aikaistettu nokkarattaaseen nähden. Onhan se silloinkin jo tuunattu ;)

Kovin pientä se tuning tuossa tapauksessa taitaa olla, toki sekin on totta, että jo vähän erinäköinen nokkaratas olisi sitä Karponkin mainostamaa tuninkia :D


jwalk

Joo, oli mulla hetken tuo forextreme nokka kiinni, aika vaisua, ei juurikaan vakionokasta eronnut, persdynolla mitattuna.
Jos vääntöä haluat, ni tuommosta kanteen:http://www.scooterworks.com/ncy-performance-camshaft--qmb139-products-995.php#.VZFze6Q99gk
Hintavahan tuo on.
Mutta kuten olen ennenkin todennut, Virivaran A9 on vallan kelpo nokka. Tykkää kierroksista, mutta ei mun mielestä mitään vie alemmilta kierroksiltakaan

Uikukka

Tänään olikin sitten vuorostaan taas pieniä probleemia... Eilen ajoin lyhyen lenkin ja tuntui toimivan ihan hyvin. Skootteri seisoi pihassa yön yli ja menin aamulla starttailemaan niin ei sähköllä lähtenyt. Viidennellä polkaisulla lähti käyntiin. Lämmittelin pienillä kierroksilla ja sammutin kokeillakseni uudelleen starttaako paremmin. Ei lähtenyt lainkaan.
Työnsin skootterin aurinkoon ja otin tulpan irti joka oli piki musta kuiva. Sitten avasin 24mm kaasuttimen jonne vaihdoin 105:n tilalle 96 kokoisen pääsuuttimen. Ja katselin, että kaikki kanavat ovat auki. Kokeilin uudelleen, mutta tuntui vaisulle ja hain laturin jonka säädin 12 voltille. Hetken päästä kokeilin startata ja skootteri lähti käyntiin.
Kävin kyselemässä kylmempää tulppaa, mutta ei löytynyt kun vakiota 7 arvoista. Tulin siihen tulokseen, että saattoi käydä liian rikkaalla seoksella. Voi myös olla, että startista loppuu puhti kesken. Täytyisi tilata tehokkaampi sytytys yksikkö jos auttaisi asiaan.

Keskustelitte erilaisista nokista. Huononeeko normaali ajettavuus paljonkin? Yleensähän auttavat korkeilla kierroksilla enemmän.


Coastside

Minulla oli naraku v 2 jolla tuli ylemmillä kierroksilla juuri huomattavissa oleva tehonlisä. Alemmilla se röksötti niin kuin  kireillä nokilla tekee. Tulos oli lähtöjen hidastuminen ja hieman suurempi nopeus mäissä. Syitä joiden vuoksi sellaista ei ensiasenneta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Uikukka - 30.06.15 - klo:19:49
Tänään olikin sitten vuorostaan taas pieniä probleemia... Eilen ajoin lyhyen lenkin ja tuntui toimivan ihan hyvin. Skootteri seisoi pihassa yön yli ja menin aamulla starttailemaan niin ei sähköllä lähtenyt. Viidennellä polkaisulla lähti käyntiin. Lämmittelin pienillä kierroksilla ja sammutin kokeillakseni uudelleen starttaako paremmin. Ei lähtenyt lainkaan.
Työnsin skootterin aurinkoon ja otin tulpan irti joka oli piki musta kuiva. Sitten avasin 24mm kaasuttimen jonne vaihdoin 105:n tilalle 96 kokoisen pääsuuttimen. Ja katselin, että kaikki kanavat ovat auki. Kokeilin uudelleen, mutta tuntui vaisulle ja hain laturin jonka säädin 12 voltille. Hetken päästä kokeilin startata ja skootteri lähti käyntiin.
Kävin kyselemässä kylmempää tulppaa, mutta ei löytynyt kun vakiota 7 arvoista. Tulin siihen tulokseen, että saattoi käydä liian rikkaalla seoksella. Voi myös olla, että startista loppuu puhti kesken. Täytyisi tilata tehokkaampi sytytys yksikkö jos auttaisi asiaan.

Keskustelitte erilaisista nokista. Huononeeko normaali ajettavuus paljonkin? Yleensähän auttavat korkeilla kierroksilla enemmän.

Kylmästä käynnistätteässä ryyppy on yleensä päällä ja se pistää seokset aika rikkaalle, tulppa on mustana jos kesken ryypyllä käynnin sammuttaa/sammuu ja alkaa tulppaa ihmettelemään.

Paikoillaan pihassa käytettäessä myös pääsuuttimen rooli on suhteellisen pieni, sen kokohan vaikuttaa täyskaasulla eniten, joutokäynnillä lähinnä joutokäyntiseoksen säätöruuvilla vaikutusta yhteistyössä tyhjäkäyntisuuttimen kera.

3/4-kaasusta täyskaasulle on se alue, jolla tuota pääsuutinta kannattaa syyttää, 1/2-3/4-kaasulle sitten neulan korkeus ja 0-1/4 kaasulla tyhjäkäyntisuutin ja säätöruuvi, muttei nuo mitään absoluuttisia rajoja ole, neulan muoto, luistin pohjan muoto, sekä moottorin kuormitusaste vaikuttaa myös siihen kuinka nuo eri osat vaikuttavat yhteispelissä, sehän on kumminkin jonkinlainen kokonaisuus.

Kertomuksesi pohjalta tulee vaan mielikuva, että nyt vaihdettiin pääsuutinta kun ryypyllä pihassa joutokäyntiä käydessä tulppa mustui lyhyellä käynnillä, tuossa tilanteessahan sen 'kuuluukin' mustua.


Coastside, Narakulla on Sport V2 sekä Touring V2, joista NK500.02T on touring ja NK500.02R on sport, jota jossain racing akseliksi kehutaan.
Kuten yleensä, skootterin osissa nokissakin hehkutetaan usein jotain nimeä, joka ei vielä kerro mikä se tuote on, kauppojen sivuilta ei oikein mitään muuta mainintaa löydäkkään.

Luin juuri eilen A9 nokasta vähäsen, eräs skootterinosia myyvä kauppias oli mittaillut tuttunsa kanssa yhtä samalla merkinnällä olevaa nokkaa, mutta ajoituksessa ja nostossa oli selviä eroavaisuuksia vaikka oli muka ns. samaa tavaraa.
Siksi kai noita tarkempia speksejäkään ei irtoa, kun voit ostaa kaksi nokkaa, vaikka A9 ja ne voi erota toisistaan kohtalaisesti.

Jotain sinneppäin sitä saa kun ostaa, vähän kuin talossa voi olla ikkuna tai ovi, aukeava luukku se kumminkin on ja maksavaa asiakasta silti riittää.

Onko sitten esim. Naraku sellainen, että enemmän saa sitä mitä kuvittelee saavansa, sitä en tiedä, mutta joissain osissa olen lukenut olevan Narakussa lähinnä nimilisää, samaa kakkaa nätimmässä paketissa?

Omassa skootterissa kun kierrokset on aina sen suht saman määrän, 6500-7500 väliin nykysetupilla (5g rullat varissa, yli 70km/h pitäisi ajaa, että alkaisi kierrokset kasvamaan merkittävästi ja rajoitin käytössä 45km/h) se osuu, niin tuo alakierrokset ja yläkierrokset on vähän suhteellinen käsite, mun nähdäkseni skootterissa moottori kannattaa rakentaa niille kierroksille joita ajossa tahtoo käyttää / variaattori säätää niille kierroksille millä se kulkee, jos sitä kulkua tahtoo.

Yläkierrokset tahtoo olla sitten se kierrosluku millä kone tekee voiman, riippuen kokoonpanosta se voi olla alle 8000 tai yli 10 000, nokan valinta vaikuttaa tuohon millä kierroksilla se voima tulee ulos ja virinokat yleensä tahtovat olla sellaisia, että kierroksilla se vaikutus alkaa vasta näkymään. Jokaisen skodessa sitten kun ne ns. yläkierrokset on ihan jotain muuta kuin viereisen skodessa, niin hyvä olisi jos kokemustiedossa olisi tuo kierrosluku jollain tarkkuudella mainittuna.

On siis sekin mahdollista, että virinokkaa kokeiltaessa ei ole mitään vaikutusta, kun kone ei koskaan pääse sinne alueelle jolla sitä vaikutusta alkaisi tulemaan ja ilman nokan speksejä on vähän vaikea tietää sitten millä alueella se on tarkoitettu toimimaan, vielä hauskempaa on jos nokan profiili, nosto ja ajoitus vaihtelee useammalla yksiköllä ns. saman mallisten yksilöidenkin välillä.

Yksi sanoikin hyvin, kiinanosissa mikään ei jää myymättä, se mikä hylätään linjalta myydään vaan halvemmalla hintalapulla näille köyhille kuten meikäläinen, jotka hakee sitä halvinta hintaa, sieltä voi tulla 100 nokkaa jotka on täysin persiillään ja kun ne ripotellaan muutaman tuhannen erään jotenkin sinneppäin olevaa, niin jokainen voi arvata mitä se bulkkipaketista paljastuva hilu sitten on.

Tuo asia on sellainen joka kannattaa ymmärtää näistä osista kokemuksia kysyttäessä ja kokemuksia luettaessa.

Omaan silmään Forextremen nokka eroaa niin vähän vakiosta, että linjalta taitaa normaali vaihtelu olla jo samaa tasoa, kovasti olen toiseen vakionokkaan sitä vertaillut ja jos siinä nyt on aikaistusta, niin kyllä se katoaa jo silmällä mittauksen epätarkkuuteen, mutta onhan siinä sentään uudet laakerit :)

Pitäisi kai ihan mitan kanssa tuota arpoa, jos pääsisi jonkinlaiseen tulokseen, josta joku joskus saattaisi jotain hyötyäkin löytää, tämä silmällä mulkoilu nyt ei suoranaisesti muuta auta kuin sen että kovin hurjasti ei moisesta kannata maksaa.

Autoissa mulla on ollut säädettävää nokkapyörääkin, mutta ei taida skoottereissa moisia olla tarjolla? Vähän lisää pyörivää massaahan siitä tulisi.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 01.07.15 - klo:05:15
Autoissa mulla on ollut säädettävää nokkapyörääkin, mutta ei taida skoottereissa moisia olla tarjolla? Vähän lisää pyörivää massaahan siitä tulisi.
Isompiin gy6 koneisiin näitä on. Hammasluku on kyllä sama kuin 50cc koneessa joten sovittaminen lienee melko kivuton toimenpide.
http://www.ebay.com/itm/GY6-ADJUSTABLE-CAM-SPROCKET-DEGREE-125-150-SCOOTER-/270801646229?forcev4exp=true&item=270801646229&vxp=mtr
*
https://vudoogarage.wordpress.com/tag/gy6-performance/

Coastside

#1342
Narakun nokkien eroiksi taidettiin löytää reikien muotokin. Minulla on pyöreäreikäinen. Toinen versio tuli ehkä ostoni jälkeen jonka vuoksi tuota ei mitenkään eroteltu nimikkeellä. Koneen setti oli vakio viiden gramman rullilla rajoitinjohto irti. Hyvin virtaavan kannen kanssa nopein mäessä mitä olen ajanut. Tarkoitus oli piristää arkiajoa ja sen teki haittoineen. Nykyinen pitkäventtiilinen on arkikäyttöisempi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Aika kuumia pakokaasuja puhaltelee tuo isoin pyttykansi-satsi, ihan joutokäynnilläkin pakoputki lämpiää paksusta villakerroksesta huolimatta niin, ettei siihen tee mieli räpylää laittaa. Tuo ei paljoa yli 40C ollut pinnastaan vakiopytyllä.

Muutoinkin selvästi lämpimämpänä kone käy, kai tuo tehokkaampi puhallin on sitten ihan tarpeellinenkin.

Hyvä kai tuo vaan on, liian kylmänähän tuo pienellä pytyllä kävikin noin parasta palamista ajatellen, tulpan lämpöarvokin ehkä nyt on paremmin kohdallaan, kylmäksi kun värien perusteella sen arvioin ennen, nyt ei näytä kylmältä.

Pitää vielä saada säätöihinsä tuo vekotin, mutta kyllä tuolla sitä 35 vauhtia nyt mäkiäkin pääsee ylös, tosin kilsan päässä oli eka mäki jossa huomasi, että kun oikein hyvin tuulee vastaan, niin ei se 45 pysy ainakaan nykysäädöillä, 40 nopeutta tosin entisen 25 sijaan, paraneehan tuo sisäänajon myötä vielä sitten vähäsen.


jwalk

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 04.07.15 - klo:00:16
Aika kuumia pakokaasuja puhaltelee tuo isoin pyttykansi-satsi, ihan joutokäynnilläkin pakoputki lämpiää paksusta villakerroksesta huolimatta niin, ettei siihen tee mieli räpylää laittaa. Tuo ei paljoa yli 40C ollut pinnastaan vakiopytyllä.

Muutoinkin selvästi lämpimämpänä kone käy, kai tuo tehokkaampi puhallin on sitten ihan tarpeellinenkin.

Hyvä kai tuo vaan on, liian kylmänähän tuo pienellä pytyllä kävikin noin parasta palamista ajatellen, tulpan lämpöarvokin ehkä nyt on paremmin kohdallaan, kylmäksi kun värien perusteella sen arvioin ennen, nyt ei näytä kylmältä.

Pitää vielä saada säätöihinsä tuo vekotin, mutta kyllä tuolla sitä 35 vauhtia nyt mäkiäkin pääsee ylös, tosin kilsan päässä oli eka mäki jossa huomasi, että kun oikein hyvin tuulee vastaan, niin ei se 45 pysy ainakaan nykysäädöillä, 40 nopeutta tosin entisen 25 sijaan, paraneehan tuo sisäänajon myötä vielä sitten vähäsen.
Pikkuasiat tekee tuossa paljon, imukaulan sovitus, pienetkin pykälät jarruttaa menoa selvästi. Myös kanavat kannattaa ainakin siloitella, ainakin minun kannessa oli varsin karskia valujälkeä. Reilusti sai dremeliä käyttää.
Pakosarja saisi olla kernaasti avarampaa mallia, enimmäkseen lämpöjen takia

jwalk

#1345
Ei helvata, taas rupes pakoventtiili vuotamaan isoreikäsestä :(  Lisäksi venttiilin varsi hieman mutkalla yläpäästä, semmosen reilu sentin yläpäästä oli pieni mutka. Silmällä tuota ei edes huomannu, mutta venaa irrottaessa huomasi,että ahdisti. Liekö ollu jo valmiiksi. kun en irrottanu niitä vaan innoissaan löin koneen kasaan.
Mitään kosketuksia en pidä mahdollisena.
No, hioin venan tiiviksi ja sain naputeltua suoraksi, mutta vähän epävarma makuhan tuosta.
Kiukutti sen verta, että ostin huutiksesta kerran kokeillun Narakun setin, jos vähä laadukkaampi olisi. No, mentiinhän täs yli 2000km ilman ongelmia..
Tilais virivarasta venat ja laittelis ajan kanssa tosta vanhasta varakoneeseen palikan

Niin, mielen kiinnon vuoksi kaivoin kaapista omasta virheestä vääntyneen vanhan venan ja taivuttelin ruuvipenkissä...Aika meltoa tavaraa, pitäiskö nuo muka olla karkaistuja jotenkin?

Coastside

Muistelen joltain isovenakannesta löytyneen karkaisemattomat venttiilit jotka vääntyivät.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pera8x

mahtaako noita olla karakstu mitenkään, ainakaan pakoventtiileitä. sen verran kuumia pakokaasut, että äkkiseltään tulis mieleen, että karkasut häviää kätössä. taikka sitten ne on karkastu ja ideana saada varresta jäykempi, kun sehän nyt ei ihan niin kuumana käy, kun öljyssä kylpee yläpäästään.

mutta palataas asiaan. laittelin virjavaran 82cc pytty setin vakio kannella ja vekotin toimi yhden päivän moitteetta. venttiilit siis mahtui aukeamaan jne. päivän sillä pärtsäilin ja seuraavana aamuna, kun piti päästä liikkeelle, niin ei millään käymään. pistin jo sillon merkille sellasen homman, kun tuo vielä toimi tolla isolla pytyllä, että kiksistä startatessa potkii takasin, kun mikäkin monttupyörä. ja sähköstartti ei jaksanu pyöritellä konetta ollenkaan. ny kun yrittää käynnistää, niin iskee takasin, ihan, kun sytkä olis liian aikasella. ihmettelen vaan, että mitä on tapahtunut, kun illalla sen jätin normaalin ajon jälkeen pihaan ja kaikki toimi. sitten yön yli nukuttuani ei kirveelläkään käyntiin. starttailin ja ihmettelin sitä monta tuntia sillä tuloksella, että sain vain tuhoha aikaseks. ensin poljin kiksillä niin kauan, kunnes variaattorin koppa halkes, jonka jälkeen pääsin hitsaushommiin. no, koppa kuntoon ja hilut takas kasaan. sitten ajattelin, että kokeillaan startilla. annoin hitsauskoneesta vähän "apuvirtaa". 60 ampeeria, kun sääti invertteriin ja laitto akkuun kiinni, niin johan jakso pyöritellä konetta oli kaasu sitten missä asennossa tahansa. välillä niinkun meinaa lähteä käymään, mutta aivastelee kaasariin, eikä oikein edes hörähdä.

oikso vinkkejä antaa? nyt kun aikani asiaa olen miettinyt, niin tuli mieleen, että jos se on jostain syystä siinä viimisessä sammutuksessa ottanut jonkun takapotkun ja magneeton kiila on antanu periks ja magneetto ei olekkaan siinä asennossa kampuraan nähden mitä pitäisi ja sytkä on sen takia liian aikasella. vai onko tuolta nyt sitten jotain muuta, mikä voi ittekseen hajota? kaasarinkin kävin läpitte, eikä siellä mitään erikoista näkynyt.

vinkeistä kiitollisena. pera8x

openflow

Takapotkut 82cc:llä on yleensä esiintynyt kun puristuksia on ollut koneessa hitusen liikaa. Vakiokansi ja 82cc voi olla joskus vähän hankala yhdistelmä, juuri puristusten takia.

Voihan sen magneeton kiilan varmuuden vuoksi tarkistaa...

-Zone-

Joo, samat oli mullakin oireet kun ruttujen kanssa pelleilin.
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 28.05.15 - klo:21:44
11:1 meni omissa testeissä myös vielä vakiolla ennakolla 82cc:llä isovenaisella mutta 12 vaati jo ennakon pudotusta. Siis ysivitosella. Muistaakseni 12,4 sain ysivitosella onnistuun kun B.a oli 4 astetta, mutta sen yli meno ei enää onnistunut millään. Noh, mäntähän siinä leikissä sit hajosikin kun detos pakopuolelta palan irti ;)