Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pytyn, kannen, kampuran ja nokan ym. korjauksesta (139QM)

Aloittaja Coastside, 29.06.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#405
Sylinteri kannattaa ainakin kevyesti hoonauttaa,ja pistää uusi mäntä.
"Tiukat" koneet toimii paremmin reiluilla välyksillä  ::)
Ja ajossa seurata öljyn kulutusta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tohveli

Männän toinenkin puoli oli samalla tavalla hankautunnu.
Laitoin pytyn ja männän tilaukseen.
Nykysenkin vois hoonata. Motonetissä näyttäis olevan hoonauslaite  :D

joni_k

Enemmän sääntö kuin poikkeus noi kulumat männässä.. :D

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 11.07.14 - klo:14:40
Enemmän sääntö kuin poikkeus noi kulumat männässä.. :D
Samaan lopputulokseen tullut vuosien saatossa. Mä luulen että männissä on näissä käyntivälykset vedetty vähän turhan pieniksi alapäässä. Mäntähän ei kylmänä ole sylinteri profiililtaan, vaan kartio ylöspäin ja päältä katsoenkin hiukan ovaalikin. Yläpää lämpiää alapäätä enemmän ja laajeneminen on suurempaa tapin suuntaisesti, jolloin epätasaisen lämpölaajenemisen kompensoimiseksi yläpää on pienempi jotta normilämpöisessä moottorissa männän muoto olisi mahdollisimman lähelle sama sylinterin kanssa.

Hiljaisemman kylmäkäymisen vuoksi taitaa olla mäntien käyntivälykset alapäässä hivenen turhan pienet ja mulla on veikkaus että nuo jäljet tulee uuteenkin mäntään jo sen ensimmäisen lämpimäksi käymisen aikana. Empiiristä tutkimusta ei ole tullut tehtyä kun ei ole koskaan ollut tarpeen aivan heti avata konetta uudestaan männän vaihdettuani, mutta veikkaan asian olevan näin. Hyvin nopeaan ne on kuitenkin aina siihen uuteenkin mäntään tullut.

joni_k

toi hitsaaminen ei ole meikäläisen alaa eikä ole kunnon vehkeitä/paikkaa mut tällanen rumilus syntyi..  :D kai se on pääasia että ajaa asiansa.venttiilijousien puristustyökalu ois kyseessä. hiomalaikkaa jos antais sais paremman näköseksi. aijai ei linjauskaan menny nappiin kuvassa näyttää kierolta.  ;D



Coastside

Puustakin vastaavan tekee. Putkesta muotoiltu jousen painike ja kierretanko on tarpeen. Mutteriksi käy huonekaluissa käytetty uppoimutteri. Kierretankoon kiristää vastakkain mutterit niin saa kannan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tohveli

Lainaus käyttäjältä: joni_k

Nyt ollaan asiassa :D. Venanjouset on laittannu hikoilemaan ihan tarpeeks monta kertaa että vois itekkin kehitellä vastaavan.
Mitäs oot aatellu laittaa tuohon ruuvattavan pään suojaks ettei naarmuta kantta?

ja kysymys koskien kantta:
Olen testannu venttiilien tiiviyden vedellä, fairyvedellä ja sinolilla. Sekä kanaviin ja vuorostaan venakuppiin myös. Odottelin useita tunteja ja ei tipan tippaa toiselle puolelle..
Voinko huokasta helpotuksesta eli onko tuo luotettava testi?


joni_k

toi pyöritettävä pää osuu irrotettavan venttiilin lautaseen. mut joku muovinpala tms on hyvä olla alla.

Coastside

Ajoitukset tarkistaa:
Tulppa pois ja tikulla koettamaan YKK Kiekon T-merkki sen paikkaan ja nokka-akselin rattaan merit tasaan kannen kanssa. Sen akselin ja rattaan kohdistusmerkit täytyisi tehdä jos niitä ei ole. Jos se on kääntynyt saa sen vääntämällä takaisin.

Kun selviää vaikka verraten oikea asento, voi nokan kiinnittää penkkiin suojaten naarmuilta ja naputellen ratasta tylpällä taltalla. Kuumentaminen löysää liitosta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skodesetä

Uusi kampiakseli 4t vehkeissä ei saa liikkua sivuittaissuunnassa juurikaan enempää kuin ylösalaisin. Muuten on kyse viallisesta osasta. 
Vauvanaskelin on päästy liikkeelle.

Coastside

Vanhoissa mopon koneissa oli levyt joilla keskittää akseli muuten ei kestänyt. Näissä 139 qm* koneissa on välys kaikissa. Eipä tuosta ilmeistä haittaa ole ollut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kinkster

Otin Kymcosta pytyn pois ja tältä näyttää 9000km jälkeen:


Männässä hieman jälkeä.


Venat karstassa.


Pytyn tiivisteet...

Kommentteja?
Kunhan nuo venat puhdistan ja vanhat tiivisteet saan pois niin uutta pottaa paikalleen.

jwalk

Eipä noissa mitään outoa minun silmiin näy...Nuo männänjäljet tullu vastaan jokaisessa avaamassani qmb139 koneessa, kilometreistä riippumatta. Taitaa olla normaalia noille

-Zone-

Sama täällä. Jos ei kinkin koneessa männässä ole jälkiä, siinä on jotain vikaa :D

xx851z

Aika rajusti on karstaa. Kannattaisi ehkä vaihtaa venttiilinohjainten kumit kun kansi on auki, jostain se öljy on tullut joka noin karstoittaa.
Keep the shiny side up and the rubber side down!