Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Fude

Aloittaja Tiina89, 15.06.07 - klo:10:49

« edellinen - seuraava »

Samppa

Lainaus käyttäjältä: fudeisti - 02.11.07 - klo:19:12
Jotenkin tuolta rullista luulisin kaiken johtuvan, kun se äänikin on sieltä muuttunut. En todellakaan ole niitä katsonut, enkä niitten päälle mitään ymmärrä. Pitänee ottaa taas työkalut käteen ja katsoa....paitsi, että tietämätön taitaa tehdä vaan vahinkoa siellä....
Veikkaan kyllä vahvasti rullia noilla kilometreillä. Ei ole vaikeaa vaihtaminen, tuossa ohjeet hieman erimerkkiseen, mutta sama periaate. Rullat olisi syytä tarkistaa aina variaattorin hihnan vaihtamisen yhteydessä ja myös useamminkin.
http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=71

E Partanen ja muut Kiinanskoottereiden omistajat kertonevat sinulle rullien oikean painon.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Hiukan tympii ohjeita jaella, tai ongelmia pohtia, jos edellisiinkään neuvoihin ei ole edes viitsitty kommentoida. Olin nimittäin ihan vakavissani tuon edellisen ohjeeni kanssa.

Mikähän siellä variaattorissa mahtaisi olla niin kulunutta 5000km ajetussa mopossa, että vaikuttaisi huippunopeuteen? Ei mikään. Jos onkin, niin se on nopeasti selvitetty: Loppuuko moposta välitykset tuossa 45km/h nopeudessa, eli huutaako kone kuin viimeistä päivää? Jos kyllä, niin rullat, tai variaattori jumittaa, eikä siten anna tarpeeksi välityksiä. Jos taas kone käy yhtä rauhallisesti 45km/h nopeudessa, kuin 30km/h nopeudessa, niin vika on muualla kuin variaattorissa. Suurella todennäköisyydellä koneesta loppuu tehot.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

#32
Osa rullavalmistajista, samoin kuin myös osa skootterimerkeistä kehoittaa vaihtamaan rullat noin 5000-7000 kilometrin välein. Rullien kulumiseen vaikuttaa myös ajotapa (kaasu auki, jarru kiinni, kaasu auki, jarru kiinni). Ja tämä siis vain yhtenä mahdollisena heittona ongelmaan. Toki voi olla ihan mitä tahansa muutakin...  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

fudeisti

Ei se kone huuda 45 km vauhdissa, vaan kierrokset ei nouse. Säätelin niitä venttiilejä uudelleen, mutta ei auttanut. Ajoin pätkän ilman ilmansuodatinta- ei auttanut. Seoksiin ei oo kukaan koskenut, saaneeko niitä muutettuakaan?
Taidan seuraavaksi viedä tuon kiinan ihmeen pajalle, kun tässä lähellä yksi mainostaa skoottereiden huoltoa. Täällä maalla se ei oo niin kallistakaan kuin kasvukeskuksissa. 5900 km on nyt mittarissa.

Partanen

#34
Seokset menee pieleen, jos ilmanputsaria on muuteltu, tai sisuskaluja poisteltu. Käytännössä mopon ei pitäisi toimia oikeastaan ollenkaan ilman ilmanputsaria. Paikallaan kyllä käy ja ottaa kierroksi, mutta ajaa ei pysty. Seoksia säädellään pääsuuttimella, jos tarpeen. Vakiosuodattimella ei tarvitse suutinta vaihtaa, taikka seoksia säädellä.

Onhan nyt varmasti ilmanputsarin ja kaasuttimen välinen letku ehjä? Jos haljennut, taikka rikki, niin seokset ovat varmasti pielessä, eikä toimi mopo.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Entä kaasarin imukaula? Sekin kannattaa tarkistaa.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 06.11.07 - klo:01:09
Entä kaasarin imukaula? Sekin kannattaa tarkistaa.
On ollut tuo kaasuttimen imukaula useasti hapero. Ongelmana on ollut silloin myös huono käynnistyvyys.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

fudeisti

Ei oo imukaulakaaan hapero, eikä mitään muutakaan näkyvää syytä löydy.
Saattaapi tulla keväällä myyntiin tämä Fude. Ostetaan sitten tilalle oikein reilusti 2:n  hengen mopo, kun noita kavereita pitää tytön näköjään kyyditellä jatkuvasti...
Kiinalainen juttu tää Fude. Idästä ei oo koskaan mitään hyvää vielä tullut...

A_sentaja

Jep ne on monesti hengen juttuja nuo kiinalaiset, ja toisinaan sattuu niin että linjalta tuloopi ns maanantaikappale. Mutta uudessa pelissä on juuri sen vuoksi takuu että saa pahimmat oireet korjattua.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Steelwing

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 01.12.07 - klo:00:54
Jep ne on monesti hengen juttuja nuo kiinalaiset, ja toisinaan sattuu niin että linjalta tuloopi ns maanantaikappale. Mutta uudessa pelissä on juuri sen vuoksi takuu että saa pahimmat oireet korjattua.

Takuu, jonka hyödyllisyydestä/toimivuudesta voi olla montaa mieltä, (huollot kalliita ja liian usein huonolaatuisia).

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 03.11.07 - klo:11:30Mikähän siellä variaattorissa mahtaisi olla niin kulunutta 5000km ajetussa mopossa, että vaikuttaisi huippunopeuteen?

Öh, rullat, hihna? Molemmat ovat kulutusosia, joiden vaihtoväli alkaa viimeistään olemaan n. 5000 km:n kohdalla tai aiemminkin, kun kyseessä on vielä kiinalainen vehje (tutun kiinalaisesta katkesi hihna n. 2500 km:n kohdalla). Rullien muotoutuminen kulmikkaiksi (kuluminen) vaikuttaa negatiivisesti kiihtyvyyteen ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että jos hihna on tarpeeksi kulunut, niin mopo ei oikeen mihinkään kuljekaan (paitsi alamäessä).

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 01.11.07 - klo:21:36
Heh, mopon laillinen enimmäisnopeus on se 45 km/h. Eikös sillä ehdi ihan hyvin ?

Ei. Tai ehkä, mutta autoilijat ja muut liikenteen käyttäjät eivät varmaan vastaa kyllä. Nimittäin kyllähän se tosi asia on, että 45 km/h on liian vähän autoteille ja toisaalta pyörätiet voisi turvallisuuden nimissä olla vapaana moottorikäyttöisistä ajoneuvoista, enkä ainakaan itse tykkää ajaa pyöräteillä mopolla. Mopo on tietysti vain mopo ja laki on laki, mutta 45 km/h on silti liian vähän, jotta sillä voisi turvallisesti ja miellyttävästi ajaa liikenteessä.


Partanen

Lainaus käyttäjältä: Steelwing - 13.12.07 - klo:18:22

Öh, rullat, hihna? Molemmat ovat kulutusosia, joiden vaihtoväli alkaa viimeistään olemaan n. 5000 km:n kohdalla tai aiemminkin, kun kyseessä on vielä kiinalainen vehje (tutun kiinalaisesta katkesi hihna n. 2500 km:n kohdalla). Rullien muotoutuminen kulmikkaiksi (kuluminen) vaikuttaa negatiivisesti kiihtyvyyteen ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että jos hihna on tarpeeksi kulunut, niin mopo ei oikeen mihinkään kuljekaan (paitsi alamäessä).

Täysin vakiosta moposta remmi poikki 2500km kohdalla? En usko helpolla. Tai toki, jos remmissä on valmistusvirhe. Ja kulmikkaat rullat aiheuttavat kierrosten muuttumista kiihdytyksen aikana. Tai vaikka liikkeelle lähdössä kone käväisee kovemmille kierroksilla, kunnes rullat lähtevät liikkeelle. Siis omien kokemuksieni mukaan. Huippuihin ei kulunut rulla vaikuttanut.

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

#41
Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 14.12.07 - klo:10:51
Täysin vakiosta moposta remmi poikki 2500km kohdalla? En usko helpolla. Tai toki, jos remmissä on valmistusvirhe. Ja kulmikkaat rullat aiheuttavat kierrosten muuttumista kiihdytyksen aikana. Tai vaikka liikkeelle lähdössä kone käväisee kovemmille kierroksilla, kunnes rullat lähtevät liikkeelle. Siis omien kokemuksieni mukaan. Huippuihin ei kulunut rulla vaikuttanut.
Olen kuullut kanssa juttuja alle 3000km:n kohdalla katkenneista hihnoista. Nämä kuitenkin juttuja ja sen tarkempaa tietoa niiden luotettavuudesta ei ole (mikä oli hihnamerkki, vehje ja pitääkö edes paikkaansa, itsellä ei ole katkennut). Varmasti voi katketakkin, jos hihnassa on valmistusvirhe ja kyllähän niitä valmistusvirheitä aina löytyy.  Ja kaippa ne kantikkaat rullat myös vauhtiin vaikuttavat siinä vaiheessa kun alkavat kevetä tarpeeksi. Itsellä oli Italialaisessa edellisen omistajan toimesta rullat aivan kantikkaat ja jo ennestään kevyemmät kuin alkuperäiset.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Niin no minullahan on omakohtaista kokemusta tuosta katkeamisesta, omassa topikissani aikaisemmin mainitsemani aeroxin myynnin yhteydessä hihna meni poikki alle 500 kilometrin ajon jälkeen. Eroja syntyy tietysti silloin jos koneen luonnetta on muuteltu ja standardiremmi ei välttämättä kestä niitä voimia, mutta mutta tämä on pelkkää spekulointia ja aina joskus kohdalle vain tulee se kuuluisa "maanantaikappale"...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

hnurkka

Hei vaan kaikki!
Omistan siis -04 Fude skooterin jonka kanssa olen paininut kaikenlaisten käyntihäiriöiden kanssa.
Kaikkein ihmeellisin on ollut käynnistymisvaikeudet ilman lämpötilan vaihdellessa 0c molemmin puolin. Fude lähtee nappia hipaisemalla käyntiin kun lämpötila on reilusti plussalla tai pakkasella mutta ongelma on juuri tuo nollakeli, starttia kun saa pyörittää akun tyhjäksi ja sitten polkea maailman tappiin asti mutta ei lähde. No syykin löytyi, kaasarin luisti jäätyy kiinni aina nollakelillä, kun aukaisee kaasarin kannen ja ottaa luistin pois niin luistia ympäröi todella ohut jääkalvo, kalvo pois pyyhkimällä ja luisti takaisin kaasariin niin lähtee käyntiin... Tähän ei jäänestoaineella ole ollut suurempaa vaikutusta, jäätä tulee jäänestoaineella ja ilman... Eli plussakelillä joutuu aina ottamaan luistin pois ja puhdistamaan sen ennen käynnistystä >:(


Nyt kysymys seosruuvista:
Mistähän on kysymys kun seosruuvilla ei tahdo saada tyhjäkäyntiseoksia kohdalleen. Ruuvi tuntuu käyttäytyvän jotenkin nurinkurisesti: Lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä kierrokset on korkeimmillaan kun seosruuvi on kokonaan kiinni? Olen ymmärtänyt että noin 2 ja 1/2 kierrosta +-1/2kierrosta olisi oikea ja tyhjäkäyntikierrokset korkeimmillaan, mutta ei ainakaa tässä yksilössä...
Heikki



A_sentaja

Ei sinulla taida olla sähkölämmitteinen kaasari,,?? Kyllä nykyskodeissa se jo löytyy tai vaihtoehtoisesti nestelämmitteinen. Jos sähkömokkula on rikki tai johto irti niin kaasari ei lämpiä ja jäätää kiinni juuri nollakelin tienoilla, tuohon seossäätöön on vaikeaa lähteä arvailemaan, koska siihen vaikuttaa niin moni muukin asia ja konetta kuuntelematta ei voi ottaa vastuuta neuvoistaan.. :P Mutta pääsääntöisesti ilmaseosruuvi on 1 1/2 auki. Jos sen säätäminen ei auta, niin vikaa voi olla muuallakin mm ilmavuotoa,kaasarin kanavissa likaa tms.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...