Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Helkama

Aloittaja Kappas Vaan, 29.04.07 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

RRouta

#165
Moro taas!

Nyt on kyllä kumma. Iskä osti itselleen toisen helkama skootterin, se on vajaa 2000km ajettu. Siinä on variaattorirajoitin(eli se varille menevä johto) + se on täysin vakio muutenkin. Eli vakiorullat+jousi. Ollut melko mopoista tietämättömällä käyttäjällä..

No, tuo isän ostama Helkama ottaa kiihdytyksessä kierroksia max +6000rpm, minun ottaa 5.1 rullien ja jäykemmän VP:n ansiosta 8000rpm ja skootterit kiihtyvät identtisesti. Vasta kun rajoitin ottaa huipuissa vastaan, niin minun skode alkaa mennä ohi.

Tuossa toisessa (isäni) skootterissa on myös hiukan matalampi käyntiääni + puristuksia tuntuu olevan enemmän. Myös vääntöä on paljon paremmin. Mikä minun skootterissani on vikana kun menee niin huonosti?..

jalat

Kannattaa muistaa että nämä kiinan ihmeet kootaan aina niillä osilla mitä tehtaan varastossa sattuu olemaan. Voi hyvinkin olla että isäsi skootterissa on yli 50cc sylinteri kiinni. Tai omassasi sattuu vaan olemaan väljempi sylkkä tai mäntä. Ei näitä voi rinnakkain koskaan samanlaisiksi sanoa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

0kk

No kerroppas onko kummakki 4t vai 2t koska nelitahissa on enemmän vääntöäki ku 2 t
Cpi Oliver -06

jouni

Tuli ostettua tuollainen sc2,Ja muutamia aloittelijan kysymyksiä?

Moottori pysyy nyt tyhjäkäynnillä kun sääsin tyhjäkäyntiä,varsinainen ongelma on tyhjäkäynnin voimakas aaltoilu jopa 1000-4000 rpm välillä.Ajossa ei ole ongelmaa,oisko joku alipaineletku löysällä,vai mikä aiheuttaa noin kovan aaltoilun??

Miten vaihtaa ajovalopolttimo?


Plom

kiristele kaikki letkut ja kaasarin imukaulan kiinnityksen ruuvit tiukille, myös kaikki mikä vaan on mahdollista kiristää kannattaa kiristää kuten se kaasuttimenkin kiinnitys. Ajovalopolttimo yleensä vaihdetaan irrottamalla valokate tai umpion takakautta vaihtaen jos se paikallaan ollessa onnistuu, valitaan alkuperäisen tyyppinen polttimo.

Artturi

Olisko kellään tietoa mistä lähtis vikaa etsimään. Kyseessä olis Helkama SC-1 vm.2008 ja ei tahdo lähteä käyntiin jos valot on päällä. Sitten kun lähtee käyntiin niin valot voi laittaa päälle. Kun on jonkun aikaa käynyt niin yhtäkkiä alkaa tyhjäkäynti laskemaan ja jos kaasua vääntää niin ei ota kierroksia ja koneesta kuuluu kolinaa, ja tämä menee sitten ohi. Kun kierroksia saa niin voi lähteä ajamaan ja toimii aivan normaalisti. Eli muuten toimii normaalisti mutta tyhjäkäynnillä tekee tuollaista ihme vikaa. Akulta mittasin niin kunnossa on ja käynnissä tuli 14v ja tuon vian tullessa ei mitään erikoista mittarissa näy. Jännitteensäädintä meinasi se jolta skootterin ostin mutta itse en uskoisi koska mittarilla ei mitään erikoista näkynyt akulla.

Samppa

Jos sieltä oikeasti kolinaa kuuluu, niin lähtisin etsimään jo vähän jotakin suurempaa vikaa eli avaamaan konetta...

- Moottori käynnistyy, ryyppy menee päälle (on päällä) kierrokset nousee ja kun ryyppy poistuu, niin kierrokset laskee (normaalia). Jos laskee liian alas, niin tyhjäkäyntiä täytyy säätää korkeammalle. Jos kierrokset heijaa edestakaisin, niin joko ryyppy ei toimi oikein tai sitten kyseessä on imuvuoto eli vetää ilmaa jostakin välistä (todennäköisesti imukaulasta).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Artturi

#172
Tuossa purkasin kaikki muovit pois että näkee paremmin tuonne koneeseen. Sellaset huomiot tuli että kun kierrokset on n. 3000 luokkaa tyhjäkäynnillä niin pelaa moitteettomasti mutta kun alkaa käymään huonommin ja sitten kun kaasua vääntää niin alkaa se terävä kolina ja ei ota kierroksia. Kolinaa ei kuulu kun koneessa on kierroksia ja se toimii normaalisti, vain tyhjäkäynnillä temppuilee. Sen huomasin että startti oli löysällä ja se nyt ainakin täytyy kiristää kun taas kerkeää skootterin kimppuun. Siinäkin on se maadoitus niin voi kai sekin temppuilla.
Tuosta ryypyn toiminnasta että mitä se tekee jos ottaa johdon irti? Ei ainakaan vaikuta mitenkään tuon käyntiin, samat viat ja hyvin toimii välillä.
Kaasarista on tutkittu imuvuodot mutta ei tunnu olevan.
Tuo valo homma on kans ihmeellinen että valot täytyy olla pois niin starttaa.

EDIT:

Tässä tapauksessa oli vikana tuo löysällä ollu startin maadoitus. Nyt Helkama käy ja kukkuu hienosti :)

jippo66

Onko kenelläkään tietoa tahi kokemusta helkama sc3:sta
Itselleni työmatka-ajokiksi hankin ja nyt 3000 km kohdalla alkaa olemaan ongelmia käynnissä. Huollossa helkaman "merkki"korjaamolla eivät tunnu tietävän edes säätöarvoja venttiileille. Ne itse hain heille netistä. Mutta paikka onkin joku työkeskus ja työhöntutustumistalo.
Kylmänä joutuu sahaamaan ikuisuuden että lähtee käyntiin. Lämpimänä ei ongelmia. Veikkaisin itte noita alipaineleikukasoja, mutta en ole vielä päässyt avaan katteita. Kesälomat edessä, niin pistän palasiksi. Tuo kaasari vaan ihmetyttää.En ole moista ennen nähnyt missään. Eli onko paremmin tietäviä???? Seoksen ja tyhjäkäynnin kyllä olen löytänyt, mutta muuten tuo härpäke on tuntematon.

RV

Ootkos Tampereelta päin?  Katos ensalkuun et tuleeko tarpeeks voimakas kipinä, Helkamissa tuntuu olevan puola aika tehoton ja muutenkin sähköviallisia laitteita.

jouni

Akku oli mennyt sc2 sta talven aikana vaikka toin sen sisään,no biltemassa maksaa 20e.

En ruvennut ees potkimaan tuota käyntiin,koska ei meinannut lähteä hyvällä.Muistelen että joltain hajonnut poljinmekaniika joten pitemmän päälle järkevämpää akkulla startata.

riplax

Elikkä noin vuosi sitten hajosi cdi boxi ja tilalle laitettiin 55kmh kulkeva boxi joka taitaa olla taas rikki :o  cdi boxille menevässä johdossa oleva sulake kärähtää heti kun laittaa uuden ja kun kokeilin ohittaa sulakkeen niin ajovalot himmeni aivan kokonaan eli jossain on vikaa...olisikohan jollakin ollut samanlaista vikaa,en viitsisi ruveta arvuuttelemaan missä on vika

Coastside

#177
Irroita johdoista kaikki laitteet liittimistä ja kokeile yksi kerrallaan mikä polttaa sulakkeen. Jossain on oikosulku. Johtosarjan voi joutua kaivamaan esiin, joka on suurin työ katteiden vuoksi. Yleismittari akun napoihin auttaa selvittämään saman kuin sulakkeen polttokin. Jännite laskee kun jokin kuorma on kytkettynä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

riplax

tuli muutes mieleen vielä että kun skootteri on tyhjäkäynnillä niin vilkut vilkuttaa todella nopeasti mutta kun antaa kierroksia niin rauhottuu ja sen verran tutkin piuhoja että punainen johto menee etupäähän ja olen jo purkanut takapään katteet eli pitäisi varmaan purkaa vielä etupääkin

Samppa

Mystistä. Oletko vetänyt lisämaan miinukselta runkoon?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.