Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

karkulainen

Minulla oli tuollainen, kaasariin ei saa suoraan (ainakaan mitenkään helposti/kestävästi), imuäänet oli täysin vakiona aika kuuluvat, suodatusteho on hyvä jne.

Kaikkein helpoten saa kiinni ottamalla sen suodatinkotelon irti niin, että se putki (kaasarilta koteloon) jää kaasariin. Minulla oli tuollain, piperi meni siihen hyvin, mutta oli aikalailla näkyvillä.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

hannu8619

Jep, taidampa kokeilla moista kun saisin kaverilta puoli-ilmaseksi  :) Onko se sitten kamalan laiton jos se näkösälle jää notta mitä polizei sanoo  ::)
Baotian bt49qt-11

-Zone-

Hmm.. Lähes 1:1 CVK kanssa, mutta valmistaja on "moottorisaha-kaasareista" tuttu Walbro.
http://jonwayparts.org/images/walbro.jpg Bongaako joku specsit.

huoltomies

Nyt on sitten kokemusta kaasarista! En tehnyt pakeliitti sovitinta joten suurensin imua-aukkoa niin että se on suppilon muotoinen,ollen kiinnitys kohdasta 24mm. Ainakin vääntöä tuli lisää ja bensan kulutusta,eli ei hukka ostos,ihmettelin kyllä hetken sitä letku hässäkkää.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Plom

#575
Narakun 24 mm kaasari. imukaula

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 07.06.10 - klo:18:14
http://www.scooterpartscatalog.com/gy6-carburetor-164-49.html
24 mm  ja selvästi saman tyylinen kuin cvk
Katos vain, niin onkin. Asiasta viidenteen.. Onkos joku muuten sattunut tutkimaan tuon viri ja varan pd18j kaasarin ACV kalvoa? Ei nimittäin ole lainkaan. Kalvon kansi on kyllä ruuveilla kaasarissa, mutta jousi ja kalvo puuttuvat. Myöskään niitä sen ilmakanavia ei ole porattu.

huoltomies


Espi

Lainaus käyttäjältä: openflow - 09.06.09 - klo:19:01
Kaasuttimen koon arviomisesta...

kaasuttimen keskimääräinen virtaus nopeus ,m/s
Z = k/2 * (db^2 / dk^2)  ,m/s

k = männän keskinopeus ,m/s
db = sylinterin halkaisija ,mm
dk = kaasuttimen halkaisija , mm

Virtausnopeuden pitäisi olla ~25 - 35 m/s ,yleensä tähdätään arvoon 30 m/s .

k = 2 * s * rps / 1000
s = iskunpituus ,mm
rps = kierrokset /sekunti  == rpm/60

Kaasuttimen laskukaavoja on paljon erilaisia ,saa näillä jonkinlaisen käsityksen suunnasta ,vaikka ei mitään absoluuttista totuutta edustakkaan.

esim.
Jos kierroskset 6000 rpm ja isku 41.4 mm -->männän keskinopeus == 8.3 m/s

8.3/2 * 39^2 / 18^2 == 20 m/s  #39 mm sylinteri, 18mm kaasutin
8.3/2 * 47^2 / 18^2 == 28 m/s  #47 mm sylinteri, 18mm kaasutin
8.3/2 * 49^2 / 18^2 == 31 m/s  #49 mm sylinteri, 18mm kaasutin

8.3/2 * 49^2 / 24^2 == 17 m/s  #49 mm sylinteri, 24mm kaasutin


Vakio kaasutin näyttää siis ihan hyvältä ~72cc pytylle ,liian isolta 50cc:lle.

Vertauksen vuoksi kiinan minikroseissa 110-125cc on 24mm kaasutin;virtauslukemat niissä on 28m/s @6000 rpm.
Miksi tuo vertailu on tehty 6000 kierroksen kohdassa?
Eikö se pitäisi olla maksimitehon kierroksilla, eli esim 8000?
Kun viritysaste nousee, niin käsittääkseni samalla pyrkii tuo huipputehon kierrosluku nousemaan?  ???


Kyllä taksi porsaan kotiin ajaa. (Vanha Maskulainen sanaparsi)

Kymco Super 8 50 4-tahti

openflow

Lainaus käyttäjältä: Espi - 14.06.10 - klo:23:13
Miksi tuo vertailu on tehty 6000 kierroksen kohdassa?
Eikö se pitäisi olla maksimitehon kierroksilla, eli esim 8000?
Kun viritysaste nousee, niin käsittääkseni samalla pyrkii tuo huipputehon kierrosluku nousemaan?  ???
Muistaakseni siksi, että se on kiinanihmeissä osapuilleen suurimman vääntömomentin kierrosluku. Sylinterin täytös on suurimmillaan max-väännön kohdalla. Ilmamäärä mikä kaasuttimesta menee läpi ei kovinkaan paljon lisäänny yli tämän kierrosluvun. Voihan siihen kaavaan pistää periaatteessa minkä kierrosluvun tahansa(esim huipputehon) kunhan jollain tavalla ottaa huomioon sylinterin täytösasteen muutoksen kyseisellä kierrosluvulla.

Jos tarkoitat viritysasteella isompaa sylinteriä, niin 4t-koneissa huipputehon kierrosluku yleensä laskee mitä isompaa pyttyä laittaa ellei sitten vaihda nokkaa/kantta yms.

elegance50

Hienoa perehtymistä ottomoottorin toimintaan openflow!
Nyt kun tämän optimaalisen seossuhteen yms. toiminnan kanssa ollaan jo menty näinkin pitkälle niin täytyy kysyä että onko kukaan foorumilainen käyttänyt omaa kiinan skodeaan ihan pakokaasumittarissa saati ajanut/säätänyt sitä rullan päällä jossa saadaan mittailtua seoksia kohdilleen kuormitustilanteessa eli mahdollisimman lähellä normaaliajoa.
Täysin originaalia johon ei ole tehty mitään muutoksia sen jälkeen kun se on kaupasta ajoon haettu, ilman kiihdytyspumppua jne.

Kaikkia varmaan kiinnostaisi kuinka poskellaan seokset voivat olla tai ei sekä onko kiihdytyspumpulla kuin suuri vaikutus tehon muutokseen ja seokseen ajotilanteessa. Tämä kysymys ihan siksi että jokainen skoden omistaja pysähtyisi hetkeksi miettimään mitä tein, mikä oli vaikutus, minkä muutoksen on palauttanut alkuperäiselleen jne jne. Pyrittäisiin eliminoimaan turhat työt ja pienentämään kustannuksia toki muistaen että joka laite on oma yksilö! Saadaan ne pelit näin lämpimään kesäaikaan kulkemaan optimaalisesti sen mitä kukin haluaa omalta ajokiltaan oli se sitten huippunopeus, kiihtyvyys tai vaikka ihan mahdollisimman pieni bensan kulutus :)
Jatketaan kesää mukavan harrastuksen parissa!


prööööö töt töt boo klonks mitä ny justha mä sen korjasin...--> työntämään...jokainen laite vaatii joskus...herrrrrrmoja..!!! -Anssi Asentaja-

Skootteri1

Miten Baotian bt49qt-9 skootterista saisi ryypyn toimimaan kun ei mene nykyään päälle enää ollenkaan kun ei meinaa lähteä käyntiin kylmänä millään.
Yritin ottaa ryypyn irti mutta ruuvit oli niin tiukassa että ei auennut pitääkö yrittää vielä kovempaa avata niitä ruuveja kun tuntuu että hajoaa ruuvit jos kovaa yrittää vääntää niitä?

elegance50

#582
Ryypyn pitäisi mennä päälle kun sammutat virrat ja lähteä pois kun laittaa skoden käyntiin. Jos näin ei tapahdu niin lukaseppa täältä tarkemmin löytääksesi ohjeet ko. laitteen testaukseen.

Niin ja helpottaapi kovin skoden omistajaa kun googetat oman moposi huolto-ohjeet ja lataat ne koneellesi.
prööööö töt töt boo klonks mitä ny justha mä sen korjasin...--> työntämään...jokainen laite vaatii joskus...herrrrrrmoja..!!! -Anssi Asentaja-

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

karkulainen

Laitoin silloin sen #90 suuttimen paikoilleen, oli liian pieni, laitoin äsken sen ilmanputsarikurin paikoilleen ja nyt vaikuttaisi olevan parempi. Pitää putsata tulppa ja tarkistella väriä. ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.