Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

Kone

Akku latauksessa ,vaikka Toukokuussa ostin uuden. Ei mulla skodessa tarvinnu akkuja latailla 2kk välein. Tarviiko/viekö tuo Intru sitten enemmän virtaa startatessa, tai jotain?

konenikkari

Mittauta lataus, säätimiä noista on särkynyt.
Saattaa silti ladata mutta vain n.1/3 teholla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#392
Virittelin akkulaturin kiinteästi skodeen ja nyt tarkistaessani akku oli täysin tyhjä. Aloitin tyhmällä laturilla ja jatkoin lidlin älykkäällä joka aloitti elvytysmoodilla vilkutellen merkkivaloa 12,5/14,5 V pulssien tahtiin. Saa nähdä tienaako hintansa?

Akun jännite nousi pian ja lataus keskeytyi. Kokelin ettei potkua ole ja jatkoin tyhmällä joka latasi 1,5 ampeeria. Säädin latausta rautalangalla alle yhteen ampeeriin. Keino on hyvä hakea sopiva vastus sen pituudella.

Tyhmä latasi 0.65 A virralla kolme tuntia ja kun se alkoi laskea otin sen latauksesta 0.57 A lukemalla. Jännite oli 12.88 V. Jaksoi pyörittää starttia hyvin.

Akku tuntuu samalta kuin ennen sählinkiä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Onko jollakin kokemusta skodun lataussäätimen vaurioitumisesta kun on ladannut akkua irtolaturilla, akun ollessa kiinni skodussa ja kaapelit kytkettynä ??
Kyselen tämmöstä vaikka yleisen- ja oman käsitykseni mukaan näin ei pitäiskää käydä.. mutta kun:

Ulkolaisissa foorumeissa varoittelevat tapahtuneista säädinvaurioista kun piaggio x9:n akkua on ladattu paikallaan ja tunnetusti Piaggioiden jännitteensäätimet on kulutustavaraa.
Omassa x9:ssä oli ilmeisesti jo minulle tullessa? viallinen säädin jonka sitten uusin ja samoin akunkin.Siltä osin homma ok mutta nyt tarttis ladata sitä ja ei viittis alkaa purkaan ja irroittaan piuhoja ton takia.

Onko se mahdollinen kipinöinti kytkettäessä ? älylaturin jännitepiikit desulfatoinnissa ? vai joku muu ? mikä saattaa tuon säätimen käristää ko hommassa ?
Olen ikäni lataillut akut paikallaan ajoneuvossa ja nyt alan ekaa kertaa epäröimään josko se ei oliskaan viisas valinta..
Latausvirran sais niin helposti syötettyä sytkäri-plugin kautta.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Vain jännitepiikki voi nitistää säätimen. Latureista ei sitä saa millään koska jännite on rajoitettu. Viallisessa laturissa voi jännite nousta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Kytke kaapelit ensin kiinni akkuun, ja vasta sitten kytke laturi verkkovirtaan. Sitten kun lataus on ohi, niin ensin kytke verkkovirta irti, ja vasta sitten kytket hauenleuat irti akusta. Sillä keinoin vähennät jännitepiikkien mahdollisuutta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 20.12.14 - klo:21:36
Kytke kaapelit ensin kiinni akkuun, ja vasta sitten kytke laturi verkkovirtaan. Sitten kun lataus on ohi, niin ensin kytke verkkovirta irti, ja vasta sitten kytket hauenleuat irti akusta. Sillä keinoin vähennät jännitepiikkien mahdollisuutta.

Jep. Kyllä tuo on tiedossa, ihmettelen vaan miten tuommonen "säädinvika ladatessa" maine on syntynyt. Eli onko foorumilaisilla kokemuksia vastaavista mystisistä säädinvaurioista kun on ladattu 2-pyöräisten akkuja irtolaturilla.

Tuo kytkentävaiheessa syntyvä kipinä/jännitepiikkihän on oikeesti riski. Varsinkin jos käyttää jotain tuunattua vanhaa muuntajalaturia mitä on ryyditetty ylimääräisillä konkilla tms..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#397
Olin lisätä että muuntajalaturit on oma lukunsa Mutta säädin kestää sen minkä magneetto tuuppaa normaalisti eli 50 V+. Vaatteistaan voi antaa kovat räpsyt joissa jännite riittää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Kai se edes vähän tarttee virtaakin ennenkuin särkyy. Vaatteista semmoisia tule. ::)

Mulle ei äkkiä tule muuta säätimen rikkojaa kuin se, että joku on väärin kytkenyt verkkovirtalaturin.

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Jaa, miksiköhän on rannekemaadoittimet? Puolijohteissa yksikin atomi vinksinvonksin pilaa sen toiminnan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

En usko, että näitä vehkeitä ammatikseen huoltavat käyttäisivät rannekemaadoittimia. Ja jos lataussäädin särkyy, niin se ei johdu siitä, että rannekemaadoitinta ei käytetty.  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

helkama sc-r

Jotkut puolijohteet ovat varsinkin irtonaisena herkkiä staattiselle sähkölle, lataussäädin ei siitä kuitenkaan hajoa.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#403
Noniin, siellä on nyt lidlin 600mA laturi päällä .. saas nähdä kuin kauan pukkaa virtaa. Akku on 12Ah ja jos menee virtaa yli kuuden tunnin ajan niin aika heikossa kunnossa on uusi akku ajon jäljiltä.. tosin skodussa on se ajonesto mikä syö virtaa 48 h ajan jonniinverran ja kait jotain sen jälkeenkin ??? Ledin vilkkuminen lakkaa sen 48h jälkeen mutta ainakin autojen systeemit syö sähöö koko ajan.
Niin tuon 12Ah akun ostin syyskuussa,latasin ja asensin samalla kun uusin jännitteensäätimen.  Muistaakseni mittasin mittasin vielä latausjännitteenkin pariin kertaan, seuraavina päivinä siis. Lukemia en tietty muista mutta yli 14v oli valot päällä kaiketi kun tyytyväinen olin.

Olen tuunannut kaksi vanhaa muuntajalaturia tähän tyyliin: http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/laturinviri.pdf  ja kyllä tuli vanhasta 4A Matti laturista oikeen talvilaturi..
Jos joku moiseen ryhtyy niin kesäaikaan ei sitten parane pitkään latailla ellei seuraa jännitetasoa.. kiipee nääs helposti yli 16v jos akku kunnossa ja laturi saa edes kohtalaisen verkkojännitteen.
Enkä sitte itsekkään  tommosilla lataa mitään pikkuakkuja kuten skodun tms.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 21.12.14 - klo:10:24
Kai se edes vähän tarttee virtaakin ennenkuin särkyy. Vaatteista semmoisia tule. ::)

Mulle ei äkkiä tule muuta säätimen rikkojaa kuin se, että joku on väärin kytkenyt verkkovirtalaturin.

Kaikissa pikkulatureissa on jo pitkään ollut suojaus väärää napaisuutta varten. Erityisesti pienissä alle 1Ah latureissa tämä on huomioitu. Mutta näin jälkikäteen kun asiaa uudelleen mietin niin kyllä helposti minäkin syyllistäisin akkulaturin käyttäjän itse laturin sijasta.  Täältä niitä juttuja joskus loppukesästä luin: http://www.x9ownersclub.co.uk/forum/index.php?PHPSESSID=86fbc0c5c84d74d609ea79d0f78bed79&board=1.0
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250