Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

Partanen

Ei vain korvaa, vaan on parempi se älylaturi. Ei niin etteikö Matti:lla voisi pärjätä, mutta olishan se semmoista kittuuttamista. :-)

Älylaturilla se veden lisäämisen tarve varmasti vähenisi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Mr X

Lainaa
...
Aivan 100% varmaa on että mikään ällyytyslaturi ei korvaa perinteistä laturia ja sen viisasta käyttäjää.
Näin on...
http://aijaa.com/X2Rg84

Coastside

#437
Lion akku alkoi kiehtoa. Hurjat virrat ja keveys. Hinta on tuplat. Akku tosin jatkaisi elämäänsä vielä skoden mentyä. Latauksen voi tehdä laturilla jonka jännite ei nouse yli 15 V Sama ehto on lyijyakullekin. Jos akku olisi ronkeimpi, ei sitä voisi ladata ajaessa.

Tabletin latausvirrat akulta ovat sadasta neljäänsataan milliin. Yhden ampeerin laturi riittää. Kännyille puolet vähemmän.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04


Kaatolovi

Oma älylaturisto muodostuu Defan 4A ja 8A latureista ja CTek 3.6A laturista

Vespa 50LX 4V 2010 , Peugeot Speedfight 50LC 1998

kani

Kevät ja uusi akku. Sopivasti keravan honkkarissa oli alkuperäiskoko loppu joten samalla tuli pakostakin tutkittua asiaa lisää. Ja kuten olin jo arvellut, sai isomman 8 amperisen akun mahtumaan eikä ollut kuin 4e hintavampi ja 1,2cm korkeampi eli sopi paikoilleen heittämällä.

Ei tarvitsisi enää kuin magneettoa ruudittaa niin jospa virta riittäisi paremmalla marginaalilla jatkossa.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.01.15 - klo:19:09
Lion akku alkoi kiehtoa. Hurjat virrat ja keveys. Hinta on tuplat. Akku tosin jatkaisi elämäänsä vielä skoden mentyä. Latauksen voi tehdä laturilla jonka jännite ei nouse yli 15 V

Litiumkennon nimellisjännite on 3,7 volttia, täynnä jännite 4,2 V, jännite ei saisi laskea alle 2,7 volttiin.
Jos mopon latausjännite on 14,4 volttia, pitää kennoja olla vähintään 4 (3x4,2v=12,6), neljään kuitenkin latautuu sarjaan kytkettyinä vain 3,6 volttia, mikä on liian vähän, koska akut säilyvät parhaiten aika täyteen, mutta ei täyteen ladattuina, eikä tyhjähköinä.
Litiumakkuja voi yleensä ladata moninkertaisella virralla, esimerkiksi merkintä 25C tarkoittaa 1 ampeerin akussa 25 ampeerin latausvirtaa.

Coastside

#442
http://www.digikey.com/ja/articles/techzone/2012/sep/a-designers-guide-to-lithium-battery-charging

https://m.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs

Pitkä luento lithium akuista

http://www.ebay.it/itm/NATIONAL-SEMICONDUCTOR-LM3658SD-BATT-CHARGER-LI-ION-USB-AC-LLP-10-/181208915866

Yksi latauspiiri.

Lithium Ion Battery Charging

Basics

These remarks apply equally to lithium ion and lithium polymer batteries. The chemistry is basically the same for the two types of batteries, so charging methods for lithium polymer batteries can be used for lithium-ion batteries.
Charging lithium iron phosphate 3.2 volt cells is identical, but the constant voltage phase is limited to 3.65 volts.

The lithium ion battery is easy to charge. Charging safely is a more difficult. The basic algorithm is to charge at constant current (0.2 C to 0.7 C depending on manufacturer) until the battery reaches 4.2 Vpc (volts per cell), and hold the voltage at 4.2 volts until the charge current has dropped to 10% of the initial charge rate. The termination condition is the drop in charge current to 10%. The top charging voltage and the termination current varies slightly with the manufacturer.

However, a charge timer should be included for safety.

The charge cannot be terminated on a voltage. The capacity reached at 4.2 Volts per cell is only 40 to 70% of full capacity unless charged very slowly. For this reason you need to continue to charge until the current drops, and to terminate on the low current.

It is important to note that trickle charging is not acceptable for lithium batteries. The Li-ion chemistry cannot accept an overcharge without causing damage to the cell, possibly plating out lithium metal and becoming hazardous.

Float charging, however, is a useful option. The safety issue with keeping the battery on constant charge is that if the charger should somehow go haywire and apply a higher voltage there could be problems. And, so the logic goes, the shorter the charger is turned on the less likely the charge will go haywire while connected to the battery. However, there is another safety method, the battery protection board, which should be included either on the battery or in other circuitry between the battery and the charger. The BPB (also known as PCB for "protection circuit board") or other battery management circuit will stop the charge if the voltage gets too high.

Fillarissani litiumrautafosfaattiakut vaatii eri jännitteen, 3,65 V se näkyy sen laturissa huomioidun.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Litiumakkujen ominaisuuksissa on eroja, käyttäjiltä tulleen palautteen mukaan nämä ovat parhaita tällä hetkellä. Niiden todellinen paino on huomattavasti pienempi kuin sivulla kerrottu pakkauksen paino.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__378__85__Batteries_Accessories-Turnigy_nano_tech.html

oskuk

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 16.03.15 - klo:00:58

Litiumakkuja voi yleensä ladata moninkertaisella virralla, esimerkiksi merkintä 25C tarkoittaa 1 ampeerin akussa 25 ampeerin latausvirtaa.

Juu, suurin virta mitä omat akkuni sallivat on 5C, mutta on parempiakin. Ylilataustahan nämä kestävät myös huonosti.

Coastside

Kuten siinä luennossa oli on lämpö pahin myrkky. Ei ihme ettei kisavehkeissä hulluna ole.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#446
Olen jonkun aikaa ihmetellyt miten näistä Li kennoista saa ajoneuvokäyttöön soveltuvan akkupaketin?(ajoneuvon käynnistysakku) juurikin tuon latausasian takia? kuten helkama tuolla kirjoittikin. kolmen kennon paketti on liian vähän ja neljän kennon paketti vaatisi jo 16v ja yli latausjännitettä. Lähteestä riippuen neljän kennon nimellisjännite on14,4 - 14,8 V. Turha puhua akun painosta latausvirran suuruudesta jne jos ajoneuvon latausjännite ei vaan matsaa ko akkupakettiin. Jännitteensäätimien avullahan meillä on käytettävissä n 13- 14,8 voltin alue mistä ei juuri ole poikkeaminen.

Edit: Kaitpa ne sitten on noita Coastsiden mainitsemia LiFePo akkuja joita myydään MP käyttöön. Niissä näyttäs tuo latausjännitealue olevan aika lähellä.   http://www.powerstream.com/LLLF.htm
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Autosovitteissakin on 9 -30 v sopivuus joten eiköhän niiden akun sisäinen säädin toimi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kinkster

Noh niin. Otin Kymcon 3kk:n talvilevosta esiin ja ei lähde käyntiin polkemalla eikä käynnistynappula tee mitään.
Otin akun irti ja mittasin, että jännite on 11.7V. Akku on gtx5l-bs mallinen eli taitaa olla geeliakku.

Onko akku entinen? Vai saako sen vielä laturilla henkiin. Millainen laturi tokmannilta/biltemasta olisi halpa ja passeli?

Vai pitääkö ostaa uusi akku? Onko väliä onko 4Ah vai 8Ah, vai kunhan vain sopii akku paikoilleen?

Coastside

#449
Voi vielä elpyäkin. Alkuun voi ladata autolaturilla tai jollain jossa on yli 14 volttia jännitettä, puoli tuntia ja sitten alle ampeerin virralla älylaturilla. Jos akku on sökö, lopettaa ällilaturi kun jännite nousee vaikkei latausta oli tarpeeksi. Jos noin käy niin pakkolataa peruslaturilla josko elpyy.

Akun ampeerimäärä on hyvä olla suuri kunhan mukaan mahtuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04