Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

yamaha

Näköjään löytyi tosta 18mm kaasarin suutimesta suutin koko 78.muilla ollut tuota kokoa?käväsen stormilta kyselee isompaa jos ei löydy pitää tilata,taitaa olla tuo kierre M4

-Zone-

#1426
Joissain malleissa on ollut pienempiäkin. En muista mitä kokoja on ollu esim niissä harvinaisemmissa siipiluistisissa kaasareissa. Sitten on kaasareita myös pyöreällä porauksella, useimmissa taitaa olla poraus ovaali. Molemmat on silti oikeasti pienempiä kuin 18mm vaikka teknisissä tiedoissa kooksi sitä väitetäänkin.

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 26.09.09 - klo:14:40
Vakiokaasari kokona riittää aika pitkälle, joka sekin on monesti mitattu vähän sinnepäin. Kaasarin kokoahan ei mitata imukaulan liitoskohdasta, vaan sen määrää kaasarin pienin nimittäjä pinta-alassa. Tavallisimmin tämä on kaasarin kurkku luistin kohdalla. Jos luistin (joka siis näissähän nousee alipaineen voimalla) halkaisija on 18mm, ei kaasarin kurkku voi olla edes sama, vaan sen on oltava tätä hieman pienempi (Pyöreä muoto siis. Ovaali on eri asia). Mikäli se olisi saman kokoinen tai suurempi, virtaisi raakaa ilmaa suoraan moottoriin luistin ympäriltä.

.. Mutta mutta.. koska näissä on myös läppä, pitäisi vielä laskea läpän ylä ja alapuolelle jäävä virtauspinta-ala silloin, kun läppä on vaakatasossa. Ylä ja alapuolen yhteispinta-alasta lasketaan sitten ekvivalenttihalkaisija ja sitä verrataan luistin kohdalta saatuun kurkun halkaisijaan. Se kumpi on pienempi, on kaasarin todellinen koko.

yamaha

Stormilta löyty oikeita suuttimia tuohon kaasariin :)otin 90 92 95 98 suuttimia hintaan 20e.on säätö varaa nyt. :)

JaskaPappa

No niin skoba on taas otettu liikenteeseen.
Tällänen ilmiö mikä vaivasi syksylläkin jo on nyt tutkinnan alla.
Tyhjäkäynti käyttäytyminen on outo. Kun kone on lämmin ja sulkee kaasun hitaasti, tyhjäkäynti jää korkealle (4000ropm). Jos sitten antaa hanaa ja sulkee kaasun nopeasti, kone melkein sammuu ja tyhjäkäynti kierrokset jää n. 1500RPM. Ja tämä on toistettavissa, koitin monta kertaa ja aina samalla tavalla toimi.

Jumiiko luisti vai mikä mättää?

-Zone-

#1429
Oletan, että kyseessä on perinteinen kaasutin, jossa vaijeri vaikuttaa suoraan luistiin, eikä kyseessä ole alipainekaasari. Kuulostaa siltä, että jousi ei meinaa jaksaa painaa luistia ala-asentoon hitaasti kaasu suljettaessa. Tähän voisi olla syynä tosiaan takerteleva luisti ja myös niinkin yksinkertainen asia kuin kaasuvaijeri. Jos siitä on muutama säie katkennut, se voi hyvinkin takerrella. Jos takerteleva osa olisi kaasukahva, luultavimmin huomaisit tämän heti.

Coastside

Takertelevan vaijerin huomaa kahvan puolelta siitä että se tekee mutkan vaijeriin. Se syntyy kun kahvaa kierretään vasten vaijeria.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#1431
Ja lisätääs nyt tähän, että jos kyseessä on kiinan alipainekaasari, niin ilmiö on enemmän ominaisuus kuin vika. Sille on silti jotain tehtävissä, mutta kyse on silti enemmän kaasarin toimintaperiaatteesta. Eli kun perinteisessä kaasarissa tyhjäkäyntiruuvi pysäyttää luistin laskeutumisen aina tismalleen samaan kohtaan, alipainekaasarista tämä mekaaninen pysäytys puuttuu.  Koska luistin liike perustuu pelkkään alipaineeseen, sen suuruus määrää miten luisti käyttäytyy ja näin kaasun sulkemisnopeus vaikuttaa siihen, että välillä luisti laskeutuu alemmas kuin jonain toisena kertana.

Esim liikennevaloihin tultaessa 4T kinkin kone voi pyrkiä sammumaan ja mikäli se ei sammu, tyhjäkäynti palaa hetkenkuluttua normaaliksi kun luisti hakee jälleen oikean paikkansa. Ilmiö on oman kokemuksen mukaan pahimmillaan, jos siirtymävaihe tyhjäkäynniltä pääsuutinpiirille on liian laiha. Eli ensin haetaan tyhjäkäyntipiiri seosruuvilla normaalisti ideaaliin seuraamalla kierroslukuja ja tästä lähetään avaamaan pikkusen kerrallaan seosruuvia välillä mopoa ajossa kokeillen. Jos joutuu avaamaan yli 1,5 kierrosta tuskin ongelmaa seosruuvilla vielä pois/pienemmäksi saadaankaan ja palataan takaisin aiempaan ideaaliasetukseen. Nyt nostetaan neulaa pykälällä (eli sokka alemmas) ja tehdään sama säätötesti.

Jos ongelma poistuu tai pienenee niin siitä voidaan tehdä johtopäätöksiä että ongelma liittyy siirtymävaiheen yläpäähän ja siihen vaikuttaa silloin enemmän neulan muoto kuin tyhjäkäyntisuutin ja luonnollisesti päinvastoin jos ongelmaan saadaan vaikutettua ensimmäisellä kertaa. Tuosta voi halutessaan sitten jatkaa eteenpäin vaihtamalla neulaa tai tyhjäkäyntisuutinta rikkaammaksi tarpeen mukaan. Välttämättä käyttäytymistä ei siltikään aina saa pois, mutta yleensä sitä saadaan kyllä lievennettyä tekemällä siirtymävaihe rikkaammaksi. Ihannehan olisi, mikäli luistin laskeutuminen aina tismalleen samaan kohtaan voitaisiin varmistaa ruuvilla siitäkin huolimatta, että varsinainen tyhjäkäyntiruuvi sijaitseekin kaasuläpässä.

Joistain kaasareista ilmiötä ei vaan saa pois vaikka tekisi mitä ja rukoilisi kaikkia moottorijumalia. Moni on luovuttanut suosiolla ja hankkinut sormet ristissä toisen kaasarin. Täytyy myöntää että itsellänikin välillä meinaa loppua usko kun alkaa jonkun muun mopoa säätämään. 4T kinkkien alipainekaasarit ei ole maailman kaikkein onnistuneimpia mehumaijoja. Ei todellakaan.

E: Ja lisäysmuistutuksena, mikäli bakeliitista on lohjennut pala, ei mikään kaasarin säätö korjaa sitä.
Esim yksi tapaus; http://i10.aijaa.com/b/00616/12066121.jpg
Ja perään toinen; http://i10.aijaa.com/b/00606/13906617.jpg

JaskaPappa

Joo siis solifer export, 4t on kyseessä. Ja kaasari uusittu viimekesänä (orggis kiinan viritys). 65cc pytty ja kansi putsattu ja vettiiliit hiottu.
Bakeliitti on ehjä.
Suuttimet on ne mitkä tuli kaasarin mukana. Muuten toimii. Tosin kiihdytettäessä hakee kierroksia vähän laiskasti / takerrellen. Sitten kun on kierrokset koholla, jaksaa hyvin vetää... Kiihtyä sais paremmin...

Coastside

Viiden gramman rullilla ja takertelematttomalla takavarilla kiihtyy hyvin ja jaksaa mäet.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JaskaPappa

Taka ja etu vari uusittu viime elokuussa, 6,5g rullat.

Toi laiska kierrosten nosto on jo ennenkuin veto alkaa. Ja sama jos kaasuttelee takarengas ilmassa keskiseisontatuella.
Hakee jotenkin vastahakosesti jengaa. Sittenkun on jengaa niin sitten tottelee kaasua paremmin.
Eli tyhjäkäynniltä tehoalueen alkuun on takkusta...

yamaha

#1435
Tossa eile kun ajelin,täytyy kyllä myöntää et nää kiinalaiset kaasarit sais hävittää maan päältä.tossa kun luin ketjua,paljonko siinä ois työtä,jos laittais vaikka 18mm dellorton ton sohlo kaasarin tilalle,kaasuvaijeria ainakin pitää muokata että sopii kaasarin luistimeen.mites sit tuo sähköryyppy onko ton kokosissa delllrtoissa sähköryyppy?

EDIT:

Kattelin netistä taitaa olla enemmänkin käsiryypyillä nuo kaasuttimet,käy ja nukkuu kyllä nykyiselläkin.alipaineella toimiva luistin,ei aina pysy mukana,risteykseen tultaessa kestää hetken et tyhjäkäynti tasantuu,joskus saattaa sammua moottori.

konenikkari

#1436
Lainaus käyttäjältä: yamaha - 17.04.16 - klo:11:10
Tossa eile kun ajelin,täytyy kyllä myöntää et nää kiinalaiset kaasarit sais hävittää maan päältä.tossa kun luin ketjua,paljonko siinä ois työtä,jos laittais vaikka 18mm dellorton ton sohlo kaasarin tilalle,kaasuvaijeria ainakin pitää muokata että sopii kaasarin luistimeen.mites sit tuo sähköryyppy onko ton kokosissa delllrtoissa sähköryyppy?

https://www.tuontitukku.fi/tuote/kaasutin-18mm-sopii-50-125cc-mönkijöihi-crossipyöriin/9977001603718/
Tuonmoinen kiinalainen vois olla helpompi säätöinen.
Vaatii tosin asennusvaiheessa sepäntaitoja.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

JaskaPappa

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 17.04.16 - klo:12:10
Lainaus käyttäjältä: yamaha - 17.04.16 - klo:11:10
Tossa eile kun ajelin,täytyy kyllä myöntää et nää kiinalaiset kaasarit sais hävittää maan päältä.tossa kun luin ketjua,paljonko siinä ois työtä,jos laittais vaikka 18mm dellorton ton sohlo kaasarin tilalle,kaasuvaijeria ainakin pitää muokata että sopii kaasarin luistimeen.mites sit tuo sähköryyppy onko ton kokosissa delllrtoissa sähköryyppy?

https://www.tuontitukku.fi/tuote/kaasutin-18mm-sopii-50-125cc-mönkijöihi-crossipyöriin/9977001603718/
Tuonmoinen kiinalainen vois olla helpompi säätöinen.
Vaatii tosin asennusvaiheessa sepäntaitoja.


Tollanen on 72cc Skyteam Crossissa. Imukaula menee vaihtoon ja toi manuaaliryyppy ei oikein toimi skootterissa. Askartelua vaatii!

Meisselix

Hommasin uuden automaattiryypyn kaasuttimeen tarkoituksena varmistaa se, että ryyppy on varmasti kunnossa. Vanha ryyppy vaikutti pelaavan mutta siitä puuttui O-rengas. Asensin uuden automaattiryypyn paikalleen ja huomasin ettei skootteri käy kylmänä tyhjäkäyntiä. Lämpimänä tikuttaa nätisti 1700 rpm. Lähempi tarkastelu osoitti, että neula on pidemmällä uudessa ryypyssä. No, sain sentään uudesta ryypystä ehjän O-renkaan.. On näköjään tuurissaan minkälaisen version neulan pituudesta sattuu saamaan. Alla kuva ryyppyjen pituuserosta. Ryypyt samanlämpöisiä kuvanottohetkellä.
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

pekpel

Joissakin ryypyissä noita neuloja voi ruuvaamalla säätää
Kokeilitko onkos jengoja jolla neulan pituutta voi säädellä ?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..