Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

CDI sytytyslaitteet

Aloittaja Coastside, 30.03.08 - klo:16:15

« edellinen - seuraava »

Coastside

Siirsin kiinanosiosta  ketjun tähän kun osoittautuu ettei niissä käytetyt itse laitteina poikkea muuten kuin melko villinä liitäntä/värikoodikäytäntönä. Periaatehan on se sama tyristori-kondessaattori toiminta ja lisänä erillaisia säätö ja rajoitintoimintoja.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kinkster

#1
Edellinen omistaja on siis katkaissut kierrostenrajoittimen.
Jossakin näin varoteltavan, että kone saatta pidemmällä välillä kärsiä siitä jos tuo piuha on poikki. (kone huutaa enemmän, eteenkin vakiorullilla)

Vakio vehkeestä katkaistuna tuo temppu tuo ilmeisesti muutaman km/h:n lisää vauhtia. Jos laitat piuhan kiinni niin kerro toki vaikutukset.

Hourailua, älkää lukeko saatika uskoko:
Jos sulla on prikkalevy pois ja kevyemmät rullat niin tuskin tuota piuhaa tarttee edes katkaista, kone kun ei ikinä pääse niin isoille kierrosalueille, että rajoittimen poisto hyödyttäisi.

Omasta skodestani en ole ko. piuhaa katkaissut mutta voisin joskus keväällä huvikseni koittaa mitä siitä tapahtuu. Saahan sen aina teipillä tmv yhdistettyä uudelleen...


Partanen

Nyt kinkster hourii omiaan. Sininen johto joissakin malleissa tosiaan on kierrosten rajoitin, ja se on pakko katkaista, jos vaihtaa keveämmät rullat. Keveämmät rullat -> enemmän kierroksia, mutta jo kierroksia rajoitetaan, niin huippunopeus laskee alkuperäistä alhaisemmaksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Kiitos tiedoista. Sähelsin tosin akun kanssa ja ehkä cdi-boxi meni uusiksi, joten kun saan sen käymään, testaan sen vaikutuksen.

Skode yltyi kyllä sillointällöin selvästi ylikierroksille ja kulki yli rajoittimen 45, mutta vastaavasti joskus selvästi sammui ja moottorijarrutti muutaman sekunnin ja palautui normaalikäyntiin. Johdon eristämättömät päät ovat ajoittain voineet kytkeytyä ja aiheuttaa oikkuja?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kinkster

#4
Enkä houri. Hourin hourin.
Ottamalla qingqistä (zoner) varin rajoitinlevy pois ja vaihtamalla rullat niin kone ei silti pääse (melkein) ikinä kiertämään niin paljon, että rajoitin iskisi päälle. Ehkä jossain todella pitkässä isossa alamäessä näin voisi käydä. Ainakin näin minun qinkkini tapauksessa.

Mutta siis jos vain vaihtaa rullat eikä ota kuria pois (tai vakiovehkeellä) niin johdon katkaisusta on varmaan hyötyä.

Tuosta katkenneesta piuhasta voit muuten vetää sellaisen kytkimen jonnekin mistä napsauttamalla rajoitin on päällä/pois päältä.

Baotian

Nyt täytyy huomioida että elektronisella nopeudenrajoittimella oleva Baotian on eri juttu kuin mekaanisesti rajoitetut, ihan vaan tiedoksi yleisesti.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.03.08 - klo:21:09
Kiitos tiedoista. Sähelsin tosin akun kanssa ja ehkä cdi-boxi meni uusiksi, joten kun saan sen käymään, testaan sen vaikutuksen.

Skode yltyi kyllä sillointällöin selvästi ylikierroksille ja kulki yli rajoittimen 45, mutta vastaavasti joskus selvästi sammui ja moottorijarrutti muutaman sekunnin ja palautui normaalikäyntiin. Johdon eristämättömät päät ovat ajoittain voineet kytkeytyä ja aiheuttaa oikkuja?

jos tosiaan sähelsit akun kanssa, niin on aivan varma että boxi kärähti. se ei kestä ollenkaan vikavirtaa.. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Kinkster - 30.03.08 - klo:21:25
Enkä houri.
Ottamalla qingqistä (zoner) varin rajoitinlevy pois ja vaihtamalla rullat niin kone ei silti pääse (melkein) ikinä kiertämään niin paljon, että rajoitin iskisi päälle. Ehkä jossain todella pitkässä isossa alamäessä näin voisi käydä. Ainakin näin minun qinkkini tapauksessa.

Yritän kyllä kovasti ymmärtää mitä tarkoitat. En ole silti ihan varma, että olisit sisäistänyt variaattorin rullien merkityksen oikein. On totta, että qingqissä on rajoitin sekä variaattorissa, että sytkäboxissa. Eli pelkkä kierrosrajoittimen piuhan katkaisu saattaa päästää moottorin ylikierroksille joissain jyrkissä alamäissä. Siksi pitääkin poistaa mieluummin variaattorin rajoitin, ja jos ei vielä kulje riittävästi, niin sitten kierrostenrajoitin. Näin siis vain jos rullia ei ole vaihdettu.

Sun mopon tapauksessa täytyy olla niin, että kierrostenrajoitinta ei ole, tai sitten rullat ovat niin painavat, että kone ei kierrä rajoittimeen asti.

Mutta asia on eri, jos rullia on vaihdettu. Rullien vaihdollahan saadaan kone kiertämään enemmän kiihdytyksessä. Jos sitten kierrostenrajoitin rajoittaa kierrokset vaikkapa 6000 kohdalle, ja rullat vaatisivat kierroksia 7000, että voittaisivat variaattorin jousen voiman, niin meno takkuaa pahasti.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 31.03.08 - klo:09:21
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.03.08 - klo:21:09
Kiitos tiedoista. Sähelsin tosin akun kanssa ja ehkä cdi-boxi meni uusiksi, joten kun saan sen käymään, testaan sen vaikutuksen.

Skode yltyi kyllä sillointällöin selvästi ylikierroksille ja kulki yli rajoittimen 45, mutta vastaavasti joskus selvästi sammui ja moottorijarrutti muutaman sekunnin ja palautui normaalikäyntiin. Johdon eristämättömät päät ovat ajoittain voineet kytkeytyä ja aiheuttaa oikkuja?

jos tosiaan sähelsit akun kanssa, niin on aivan varma että boxi kärähti. se ei kestä ollenkaan vikavirtaa.. ;)
Oletukseni meni onneksi metsään. Skode tyhjensi pikaisesti akun jostain syystä ja ulkomärkyys kasteli sen sähköt. Akun uusi lataus ja kuivaussessio auttoi ja putputtelee normaaliin tyyliin. CDI pimenee kuulemma kokonaan jos pimenee, eli jos kipinää tulee niin syy on muualla.

Siinä on edelleen että se ottaa ylikierroksia silloin kun sitä huvittaa ylä tai alamäessä. ???
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Miten määrittelet "ylikierrokset"? Jos moottori menee oikeasti ylikierroksille, niin silloin yleensä venttiili ottaa mäntään kiinni, eikä moottori sen jälkeen käy enää ollenkaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Ylikierrokset liittyvät nopeuden lisäykseen ja äänensävyn muuttumiseen vaimeammaksi pörinäksi jossa muut ajoa suurempi taajuus. Normaali turina on selvästi erillaista. Värinöissäkin on eroa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

En ymmärrä.

Ylikierroksilla tarkoitetaan moottorin kierroksia. Kinkeissä on tupla venttiilinjouset, joten ne eivät ihan pienestä säikähdä. Värinöitä kuuluu kiinalaisessa ollakin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Täytyy ottaa tarkempi kierroslukuun perustuva määrittely, jotta asia aiheuta tulkintaeroa. Käytin tuota käsitettä vain siksi ettei se tunnu normaalilta tuolle moottorille. Se siis vain poikkeaa selvästi mihin siinä olen tottunut.

Se mitä tuo moottori kestää kierroksia, en halua kokeilla. Tutkin sen varia piakkoin ja katson onko siella toimintaa vakiinnuttavaa tehtävänä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kinkster

Lainaus käyttäjältä: E Partanen link=topic=509.msg6083#msg6083
Yritän kyllä kovasti ymmärtää mitä tarkoitat. En ole silti ihan varma, että olisit sisäistänyt variaattorin rullien merkityksen oikein. On totta, että qingqissä on rajoitin sekä variaattorissa, että sytkäboxissa. Eli pelkkä kierrosrajoittimen piuhan katkaisu saattaa päästää moottorin ylikierroksille joissain jyrkissä alamäissä. Siksi pitääkin poistaa mieluummin variaattorin rajoitin, ja jos ei vielä kulje riittävästi, niin sitten kierrostenrajoitin. Näin siis vain jos rullia ei ole vaihdettu.

Varin rajoitin on juu poistettava jotta huippunopeus qingqissä kasvaisi mutta sen jälkeen kiihtyvyys laskee niin olemattomaksi, että tuon piuhan katkomisesta ei ole mitään hyötyä. Saattaapi johtua siitä, että qingqissä on vakiona 8,5g rullat eli edes todella isossa alamäessä en saanut konetta huutamaan vakiorullilla ja ilman kuria.
Ja en itsekään usko, että olen täysin ymmärtänyt miten varin rullat saatika koko variaattori täysin toimii vaikka olen jonkin verran netistä asiasta lukenut.

Lainaa
Sun mopon tapauksessa täytyy olla niin, että kierrostenrajoitinta ei ole, tai sitten rullat ovat niin painavat, että kone ei kierrä rajoittimeen asti.

Nyt on 4.7g rullat eikä vieläkään huuda kone huippunopeuksilla niin paljon kuin vakiorullilla ja varin kurilla. Kyllä se sininen piuha siellä ainakin on ja katkomatta vielä.

Lainaa
Mutta asia on eri, jos rullia on vaihdettu. Rullien vaihdollahan saadaan kone kiertämään enemmän kiihdytyksessä. Jos sitten kierrostenrajoitin rajoittaa kierrokset vaikkapa 6000 kohdalle, ja rullat vaatisivat kierroksia 7000, että voittaisivat variaattorin jousen voiman, niin meno takkuaa pahasti.

Pitääpi koittaa mitä tapahtuu kun tuon piuhan joskus katkaisen. Nyt kevyemmillä rullilla vehje kiihtyy selvästi vakiota paremmin ja jossain 5-20km/h vaiheilla kone huutaa jokseenkiin mutta loppua kohden rauhoittuu sitten.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 31.03.08 - klo:20:48
Täytyy ottaa tarkempi kierroslukuun perustuva määrittely, jotta asia aiheuta tulkintaeroa. Käytin tuota käsitettä vain siksi ettei se tunnu normaalilta tuolle moottorille. Se siis vain poikkeaa selvästi mihin siinä olen tottunut.

Se mitä tuo moottori kestää kierroksia, en halua kokeilla. Tutkin sen varia piakkoin ja katson onko siella toimintaa vakiinnuttavaa tehtävänä.

Onko niin, että kun lähdet paikaltaan, niin kone käväisee kovemmilla kierroksilla alkumetreillä, mutta sitten laskee hiukan? Ja että koneen kierrokset muuttuilevat nopeuden muuttuessa? Ylämäkeen tultaessa koneen kierrokset laskevat liian alas? Jos kyllä, niin arvelisin, että rullat ovat kuluneet kulmikkaiksi, eivätkä enää kulje urissaan pyörien, vaan liukuen. Mulla eräät rullat kuluivat 200km matkalla käyttökelvottomiksi, ja oireet olivat edellä kerrotun kaltaiset.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003