Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopokortti

Aloittaja Sampuli, 10.09.12 - klo:18:38

« edellinen - seuraava »

juza

Aikaisemmat jo olemassa olevat opetusluvat ei käy. Ovat kerta käyttöiset ja sidottu yhteen oppilaaseen. Opettajan teoriakoe saattaa olla voimassa. Muuten lupa anottava poliisilta uudestaa. En tarkalleen muista kuinka nuo meni,  opetin pari kolme vuotta sitten muijalle B kortin.

Mr X

Lainaus käyttäjältä: Tero - 08.11.12 - klo:19:29
Ensimmäiseksi, voinko suorittaa mopokortin joukukuussa, jos iskä opettaa?
Toiseksi, päteekö mun iskän kevytmoottoripyörän opetusluvat, jotka ovat heinäkuulta, enää joulukuussa ja voiko niillä opettaa muutenkaan mopokorttia?
Kuten edellä todettiin, niin kaikki menee käytännössä uusiksi. M-luokan (mopo) opetuslupa haetaan polisiilta ja sitä varten:
- opettaja on soveltuva kyseiseen tehtävään
- opetusajoneuvo muutoskatsastetaan opetusta varten
- opettaja suorittaa M-luokan (mopo) opettajan teoriakokeen (esim. itselläni oli voimassa oleva B-luokan teoriakoe voimassa, mutta aina täytyy suorittaa opettavaa luokkaa vastaava)
- opetettava hankkii ajokorttihakemusta varten tarvittavat paperit
Tai jotain sinnepäin...
Kööklen kautta tietysti löydät varmasti paljon tietoa, mutta oheisena sivusto, josta löytyy oheislukemistoa ja opetussuunnitelmaa yms.

http://www.trafi.fi/kumppanit/tieliikenteen_kumppanisivusto/tutkintojen_vastaanottajat/tutkinnon_vastaanottajan_kasikirja/ohjeet_ja_maaraykset

Opettajan ja opetettavan on yhdessä osallistuva ennen ajo-opetuksen aloitusta TURVALLISUUSTUNNILLE, joita järjestävät autokoulut. Talven tullen saattaa olla paikkakuntakohtaista ongelmaa kyseisen tunnin järjestämisessä, mutta kyselemällähän tuo selviää.

Ajokorttilain uudistus ensi vuoden alussa tuo oman mausteensa opetukseen, joten vetelin muistista nykyisen voimassaolevan version mukaan...

Tero

Eikö opettaja ajakkaan autolla perässä? Ja sitä kautta on yhteydessä oppilaaseen puhelimilla. Ainakin veljen kevarikortti tehtiin näin

Mr X

Lainaus käyttäjältä: Tero - 10.11.12 - klo:22:32
Eikö opettaja ajakkaan autolla perässä? Ja sitä kautta on yhteydessä oppilaaseen puhelimilla. Ainakin veljen kevarikortti tehtiin näin

Viittaatko mahdollisesti kysymykselläsi edellisellä sivulla olevaan pugt200:n viestiin vai?

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 31.10.12 - klo:08:26
Vaasankadulla on tullut parina päivänä vastaan mopokorttioppilas opettajineen. Ope menee kevarilla edellä ja oppilas Aeroxilla perässä.

Tuo edelläajaminen 2-pyöräisellä saattaa olla hyväkin juttu, mikäli opettaja haluaa ens´hätää näyttää oppilaalle esim. oikeita ajolinjoja / ryhmittymisiä. Perässä seuraamalla on helppo toistaa virheet.  :)
Muuan autokoulun opettaja sanoi siirtyvänsä heti opetuksessa 2-pyöräisen selkään, kunhan saavat kypäräpuhelimet toimintaan.

Autolla perässä ajamisen hyöty on siinä, että samalla turvataan esim. kaistanvaihtojen yhteydessä oppilaan turvallisuus, kun ensin vaihtaa itse kaistaa ja sitten antaa oppilaalle ohjeet. Miinuspuolena auton käyttämisessä on mm. oppilaan näkyminen taaksepäin, jolloin opettajan auton ohittajiakin löytyy, kun ei edessä "tientukko" näy.

Ajo-ohjeet annetaan määräysten mukaan radion välityksellä. Kyseiseen tarkoitukseen hyväksytään esim. matkapuhelimet ja PMR-puhelimet handsfree- laitteistolla. Opetuslupaa haettaessa vaadittiin kyseinen viestintämenetelmä määrittämään, ja se kirjattiin lupaan.

Coastside

#49
http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/77217/Virosta+ei+voi+hakea+halpaa+ajokorttia
Lainaa–Ajo-oikeuden saamiseksi pitää käydä kuljettajantutkinto, mutta autokoulua ei tarvitse käydä.

Tuli uudistus joka romuttaa yksityistä opetustakin ja lisää kustannuksia trafin ja autokoululiiton masinoimina. Autokoulua ei tarvitse käydä suomessa, vaan vain tutkinto. Käy koulun virossa ja tutkinnon täällä.

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/hanki+ajokortin+a-luokitus+ennen+vuotta+2013/20110574793?ext=rss

LainaaUusi ajokorttilaki pakottaa uusimaan ajokortin tasaisin määräajoin.

Jos haaveilet moottoripyörällä ajamisesta ja hallussasi ei ole moottoripyörällä ajamiseen vaadittavaa A-luokitusta ajokortissasi, kannattaa nykyinen ajokortti päivittää ennen vuotta 2013.

Tammikuussa 2013 on määrä astua voimaan uusi ajokorttilaki, joka pakottaa uusimaan ajokortin tasaisin määräajoin. Uusi ajokorttilaki odottaa muodostettavaa hallitusta, mutta laki perustuu pitkälti Euroopan unionin ajokorttidirektiiviin.

Muutoksen myötä nykyiset ajokortit eivät ole voimassa siihen päivään asti, kunnes ajokortin haltija täyttää 70 vuotta. Henkilöauton ajamiseen vaadittavaa (B-luokitus) ajokorttia on uusittava 15 vuoden välein. Kuorma-autolla (C-luokitus) ja linja-autolla ajamiseen (D-luokitus) vaaditut ajokortit on uusittava 5 vuoden välein.

Jos nykyisen ajokortin haltija päivittää A-luokituksella vaikkapa BC-korttinsa ennen vuotta 2013, hän saa pitää ABC-korttinsa nykyisenkaltaisena aina vuoteen 2033 asti ilman määräajoin tehtäviä uusintoja.

Jos BC-kortin haltija päättää hankkia A-luokituksen tammikuun 2013 jälkeen, hänen on uusittava ajokorttinsa joka viides vuosi.

Mitä uusiminen vaatii, hallintoneuvos Eija Maunu Liikenne- ja viestintäministeriöstä?

- Lähtökohtana on kortin päivitys sekä haltijan terveydellisten edellytysten arvioiminen, Siten uusiminen edellyttää uuden kortin hankkimista ja haltijan iästä riippuen lääkärintodistuksen esittämistä, Maunu selvittää.

Jos ajokortin haltija on täyttänyt 45 vuotta, niin hakemukseen on aina liitettävä lääkärin lausunto.

- Muussa tapauksessa vaaditaan vain, jos esimerkiksi lääkäri sitä on edellyttänyt tai poliisi jostain erityisestä syystä niin vaatii, Maunu jatkaa.

Uudistuksen myötä moottoripyöräkortti jakautuu kahteen osaan A1- ja A2-luokitukseen. Vuoden 2013 tammikuun jälkeen A1-kevytmoottoripyöräkorttia ei voi vaihtaa suoraan A-luokan moottoripyöräkortiksi esimerkiksi 18-vuotiaana. Väliin tulee A2-luokka, joka siirtää raskaimpien moottoripyörien ajo-oikeutta kahdella vuodella vähintään 20 ikävuoteen.

Lakiuudistus lisää lisäksi vuonna 1985 ja sen jälkeen syntyneiden mopokortin suorittamiseen vaadittavaa opetusta. Mopokortti jakautuu tavallisten ja nelipyöräisten mopojen erillisiin tutkintoihin.

Ennen vuotta 1985 syntyneiden B-luokitus pitää sisällään ajo-oikeuden kaikkiin mopoihin, myös nelipyöräisiin.

EU:n ajokorttidirektiivi tähtää ajoturvallisuuden parantamiseen ja lisää hallintoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

LainaaEnnen vuotta 1985 syntyneiden B-luokitus pitää sisällään ajo-oikeuden kaikkiin mopoihin, myös nelipyöräisiin.

Ai mitääh kauppalehti?

NPReal

Vähän houkutteli tänä vuonna ajaa näin vanhemmalla iälläkin tuo A1-kortti, että voisi ostaa kesäksi 125 kuutioinen työmatkoille mutta uudistuksen myötä pitänee jättää väliin. Ei noilla 125 kuutioisilla kai niin paljon vilkkaammin liiku paikasta toiseen suhteessa skootteriin, että viitsisi korttia käydä muutaman vuoden välein uusimassa.

Jotenkin hölmöltä tuntuu, että jollain tänä vuonna korttinsa saavalla tulee olemaan 9. kortti kädessä 40 vuoden päästä, kun itsellä on vielä se yksi ja sama kortti. No, näillä mennään.

FrozenCorpse

#52
Mopokorttilakia lukiessani minulle valkeni, että näin vanhana ja pitkään jo korttia pitäneenä saan ajaa edelleen mopoa ja mopoautoa. Mikähän se uuden kortin luokka sitten on, kun se pitää uusia?

Herranjumala, että on mopokortilla hintaa!! Opetus 495e+ vo- maksut 104e= 599e.  :o  ;D
http://www.prodrivers.fi/m-mopokortin_hinta.html
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

kapeliuskani

Lainaus käyttäjältä: FrozenCorpse - 28.04.13 - klo:21:49
Herranjumala, että on mopokortilla hintaa!! Opetus 495e+ vo- maksut 104e= 599e.  :o  ;D
http://www.prodrivers.fi/m-mopokortin_hinta.html

320€ opetusluvalla.
*Solifer XTR50 classic -06*

fudeisti

Vanhemmat lapseni ( -86 ja -90 syntyneet) opetin ajoluvalla ajamaan autoa ( B-kortti ). Maksoi n. 400 euroa. Nyt 15 täyttävän tytön mopokorttiin menee 500 € >:( Herrinjee!!!

pugt200

Molemmat perheen mopoilevat nuoret ovat itseopetettuja mutta kun poika suoritti kevarikortin oikean opettajan luotsaamana, oli lopputulos selkeästi amatöörihommaa parempi. 500 euroa on pikku hinta siitä, että turvallisuus paranee reilulla kertoimella. Mopo liikkuu samassa liikenteessä missä isommatkin vehkeet. Miksi turvattomimpien pitäisi osata vähiten???

pugt200

Tänään todistin muutaman metrin päästä kuinka ohutta saattaa mopopojan liikenneosaaminen olla. Oltiin Myllykosken ainoissa liikennevaloissa, joissa vasemmalle kaantyvän pitää väistää suoraan ajavia. Tämä tuli nuorelle mopoilijalle täysin yllätyksenä. Lyhyen juupaseipäs kitkuttelun jälkeen jannu ampaisi vastaantulevien eteen ja vain autoilijan nopea jarrutus pelasti nuoren miehen sairaalareissulta. Olis ehkä kannattanut ottaa pari ajotuntia lisää, koska ajotaidosta näki, ettei liika tieto päätä puristanut. Mopon käsittelyssä sen sijaan ei ollut sanomista.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 17.07.13 - klo:14:00
Tänään todistin muutaman metrin päästä kuinka ohutta saattaa mopopojan liikenneosaaminen olla. Oltiin Myllykosken ainoissa liikennevaloissa, joissa vasemmalle kaantyvän pitää väistää suoraan ajavia. Tämä tuli nuorelle mopoilijalle täysin yllätyksenä.
Ja kun ei tule aina yllätyksenä edes autoilijoille tai sitten tarkkaavaisuus puuttuu sen suhteen, onko nuolivaloa vai ei. Juuri eilen jouduin lyömään liinat kiinni, kun eräs kääntyi eteen.  :o
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Olenkin ihmetellyt miksi ne tööttäilee ... Tosin kyttään tarkkaan aina risteävää liikennettä ja nopeus on aina tilannesopiva. Nuoriin verraten olen paljon kokeneempi ja vähemmän törmäyskestävä. Se saa varovaiseksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kone

Mopokortissa on käsittelykoe. Eli ei ajeta kaupungilla, kuten esim kevarissa ja siitä ylöspäin. Kävin eilen 15v täyttävän synttäreillä.

Jotain se luetteli: porttikoe? hiljanen ajo? ja jarrutus siten että 35km/h on vauhtia ja saatava pysähtymään 9m matkalla.  :)