Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Virtalukko temppuilee?

Aloittaja Eki, 10.04.12 - klo:21:01

« edellinen - seuraava »

Eki

Lainaus käyttäjältä: Eki - 10.04.12 - klo:22:35
Ok, just tänään ajelin Hyvinkäältä Vantaan biltemaan mistä kuittasin takuuseen uuden akun 12v/9Ah elikä kyllä entisetkin siis vakio ja vastaava bilteman ovat ok, mutta tuossa bilteman akussa oli jotain häikkää minkä näkivät myös testerillä infopisteessä. Nyt toki on moottoripyörän laturilla tuo uusi latauksessa, mutta kyllä ne ajovalot imevät vaan akun tsippiin, ei riitä lataus, ei, tai sitten jossain muualla mättää? Muuten tässä mallissa ei ole sitä kyseistä hyppylankaa liittimessä, kuten liki kaikissa aiemmissa on ollut, tässä on myös diginopeus/lataus/bensa/mittari ja iso analoginen kierrosnopeusmittari, nuo mittarien taustavalotkin himmenevät ja mm. vilkut vaikuttaa mittarivaloihin himmentävästi vilkuttaen niitä! Ei purkaudu normaalia enempää esim. tallissa seisoessaan, katellaan kunhan saan huomenna tuon uuden akun tulille! Eki
Tuossa sisällä kun latailen moottoripyörän laturilla niin se työntää akkuun 11.75v elikä minusta vähän, mutta lataa akun mielestäni ihan ok, kun antaa yönyli olla latauksessa. Tietenkin kun akku on skodessa kiinni, vie takavalo, parkit (ledi) sekä mittarin taustavalot virtaa, mitä tyhjäkäynnillä tulee akulle jos akku on liki täynnä, niin n. 13.50v ja ajovalot päällä tulee noin 13.00v tyhjäkäynnillä, silti syö akun tyhjäksi pitemmilläkin reissuilla jos ajan jatkuvasti kahdet halogeenit päällä, yhtä ei saakaan palamaan, elikä molemmat tai ei mitään! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

Et sitte mitannut enään latausjännitettä kun laturi oli vielä kiinni ja oli ollut ns yön yli ? Se pitäis näyttää yli 14 ellei sitten ole äly/automaatti mikä voi näyttää mitä vaan 12,7- ? V
Tuo 11,75 on niin vähä että akku,laturi tai yleismittari on huono... tai sitten akku oli vedetty ihan pimeeksi ja mittasit sen heti kun olit kytkenyt akun laturiin.  ??

Jos se tyhjäkäynnillä molemmat valot päällä nostaa 13.0 V niin kyllä pitäis kierroksilla nousta vielä siitä reilusti tai sitten akku ei ollut täynnä/ei oo kunnossa.  Tee vielä tää mittaus.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 11.04.12 - klo:23:18
Et sitte mitannut enään latausjännitettä kun laturi oli vielä kiinni ja oli ollut ns yön yli ? Se pitäis näyttää yli 14 ellei sitten ole äly/automaatti mikä voi näyttää mitä vaan 12,7- ? V
Tuo 11,75 on niin vähä että akku,laturi tai yleismittari on huono... tai sitten akku oli vedetty ihan pimeeksi ja mittasit sen heti kun olit kytkenyt akun laturiin.  ??

Jos se tyhjäkäynnillä molemmat valot päällä nostaa 13.0 V niin kyllä pitäis kierroksilla nousta vielä siitä reilusti tai sitten akku ei ollut täynnä/ei oo kunnossa.  Tee vielä tää mittaus.
Niin tuo 11.75v oli mitattu siten että hauenleuat oli kiinnitetty suoraan ilman akkua yleismittariin, kyllä se laturi yönyli ladattuna sinne 14v:n pintaan lataa akun jännitteen ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

#18
 :) Ok. sitten ymmärrän. Ainakaan perinteisiä akkulatureita ei voi mitata tolleen ilman akkua, saattaa näyttää vain muutamaa volttia tai sitten jopa yli 16 V, ilmeisesti sun laturissa on jotain automatiikkaa.
Kun jännite nousee ladatessa sinne 14 volttiin alkaa akku vasta kunnolla varautua varsinkin jos tekee homman ulkona/kylmässä tilassa.
Mittaa nyt vielä se skodun oma latausjännite kierroksilla ja ajovalot päällä.

Edit: Kyllä sitä akkua uskaltaa ladata perinteisellä laturilla 14,5 V asti ellei ole geeli eli hyytelöakku. Akun kyljen teksteistä pitäis käydä ilmi akun rakenne..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

Kyllä mielellään, mutta sehän se ongelma onkin kun skoden laturi antaa vain 13.50 ja valot päällä hädintuskin 13.0v, mikä ei riitä pitämään latausta yllä, siksi ajankin sinertävillä kirkasledi parkeilla paljon päiväsaikaan ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

Joo, onhan tää aika yleinen vaiva.. sitte vaan toinen polttimo pois, tai erkkarinpalalla eristää ainakin toisesta lähivalosta kannan irti.

Ei ole kauankaan kun täällä kirjoiteltiin että molempien umpioiden yhtäaikaista kytkemistä ei kiinanskoduissa ole... no nyt on sekin muuttunut.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kani

#21
Kyllähän sen pitäisi toimia normaalisti valot päällä ajettaessa ilman että toista lamppua tarvii kytkeä pois.. Onko se akku varmasti kunnossa eli pystyykö se ottamaan virtaa vastaan kylmällä ilmalla. Huomasin juuri omalla vanhalla biltsun akulla ettei se tainnut latautua kuin lämpimässä ollessaan. Kun ajeli ulkona (eikä sisällä hah hah) eikä ladannut akkua mopon ollessa lämpimässä niin se vaan hiipui ja hiipui. Kyllähän ton 13-13.5 pitäis ladata akkua.

Tässä vielä video missä joku mittaillut jännitteitä.
http://www.youtube.com/watch?v=u8dGhevthRI

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kani - 12.04.12 - klo:10:59
Kyllähän sen pitäisi toimia normaalisti valot päällä ajettaessa ilman että toista lamppua tarvii kytkeä pois.. Onko se akku varmasti kunnossa eli pystyykö se ottamaan virtaa vastaan kylmällä ilmalla. Huomasin juuri omalla vanhalla biltsun akulla ettei se tainnut latautua kuin lämpimässä ollessaan. Kun ajeli ulkona (eikä sisällä hah hah) eikä ladannut akkua mopon ollessa lämpimässä niin se vaan hiipui ja hiipui. Kyllähän ton 13-13.5 pitäis ladata akkua.

Tässä vielä video missä joku mittaillut jännitteitä.
http://www.youtube.com/watch?v=u8dGhevthRI

Ei riitä 13 - 13,5 ulkona KYLMÄÄ akkua ladattaessa ja vielä skootterille tyypillisessä pätkäajossa.
Säädin pitäis olla ns lämpötilaohjattu että antais esim nolla kelillä 14,5 - 14,8 V
Ca/Ca akku vaatis vielä enemmän..  on menny hiukka monimutkaseksi tää akkuhomma vs ennenvanhaan kun oli vaan yhtälajia... piste
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kani

Täytyypä mittaa mitä oma antaa ulkona kylmässä latausvirtaa.  Onko nää muka noin hienoja että kylmässä on isompi latausvirta  :o

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kani - 12.04.12 - klo:13:45
Täytyypä mittaa mitä oma antaa ulkona kylmässä latausvirtaa.  Onko nää muka noin hienoja että kylmässä on isompi latausvirta  :o
Tuskin. Tarkoitinkin että tarttis olla, kuten joissain autoissa. Sitten sen pitäis vielä huomioida akkutyyppi..
Jos aikoo optimoida latausnopeuden.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Plom

Eikös Ekin skootteri ole moposkootteri vai oletko vaihtanut isompaan?

Eki

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 12.04.12 - klo:11:22
Lainaus käyttäjältä: kani - 12.04.12 - klo:10:59
Kyllähän sen pitäisi toimia normaalisti valot päällä ajettaessa ilman että toista lamppua tarvii kytkeä pois.. Onko se akku varmasti kunnossa eli pystyykö se ottamaan virtaa vastaan kylmällä ilmalla. Huomasin juuri omalla vanhalla biltsun akulla ettei se tainnut latautua kuin lämpimässä ollessaan. Kun ajeli ulkona (eikä sisällä hah hah) eikä ladannut akkua mopon ollessa lämpimässä niin se vaan hiipui ja hiipui. Kyllähän ton 13-13.5 pitäis ladata akkua.

Tässä vielä video missä joku mittaillut jännitteitä.
http://www.youtube.com/watch?v=u8dGhevthRI

Ei riitä 13 - 13,5 ulkona KYLMÄÄ akkua ladattaessa ja vielä skootterille tyypillisessä pätkäajossa.
Säädin pitäis olla ns lämpötilaohjattu että antais esim nolla kelillä 14,5 - 14,8 V
Ca/Ca akku vaatis vielä enemmän..  on menny hiukka monimutkaseksi tää akkuhomma vs ennenvanhaan kun oli vaan yhtälajia... piste
Niin minunkin mielestäni pitäisi, mutta kun ei riittävästi jostain syystä lataa, ei myöskään hyväkuntoista alkuperäistä akkua, elikä se hipuu myös valot päällä nopeasti!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Plom - 12.04.12 - klo:15:14
Eikös Ekin skootteri ole moposkootteri vai oletko vaihtanut isompaan?
Kyllä on ihan moposkootteri ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Jonttula

Lainaus käyttäjältä: Eki - 12.04.12 - klo:16:56
Lainaus käyttäjältä: Plom - 12.04.12 - klo:15:14
Eikös Ekin skootteri ole moposkootteri vai oletko vaihtanut isompaan?
Kyllä on ihan moposkootteri ...

Syttyykö sulla valot ilman mopon käyntiä? Ihan siis virrat päälle avaimesta ja valot päälle? Mietin vaan että eikös mopoissa ainakin muutamissa skoduissa jotain aikanaan ollut otti virran valoille suoraan mangeetolta. Vilkut ja jarruvalo ottaa akulta+startti. Isommissa pyörissä valotkin suoraan akulta. Toki tämä on vain mietteeni, mutta jos näin on niin sitten akku kyllä purkaa johonkin pahasti jos ei valoja edes ota akusta.

konenikkari

#29
"ajan jatkuvasti kahdet halogeenit päällä, yhtä ei saakaan palamaan, elikä molemmat tai ei mitään! Eki"
Miksi ajat "kahdet halogeenit päällä", siis yhteensä neljä halogeeniä palaa koko ajan ? :o
Mikä on siis kaikkien valojen yhteenlaskettu teho.
Ja mikä on ko. laitteen laturin max teho speksien mukaan?.
Onko ko. lamput teholtaan alkuperäisiä.
Kiinnitä huomiosi lataussäätimelle tulevaan maadoitukseen.
Viallinen tasasuuntaaja/jännitesäädin useinkin käyttäytyy juuri noin:
sähköä tulee, mutta teho ei riitä.
Asiaa paremmin tunteva saattaisi sanoa että säätimen tasasuuntausosa on rikki,
tiedä hänestä  ;) sitä kun ei näe kuin oskilloskoopilla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)