Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Virtalukko temppuilee?

Aloittaja Eki, 10.04.12 - klo:21:01

« edellinen - seuraava »

Eki

Elikä jos minulla on vaikkapa lyhyet kytketty, niin silloinhan on kahdet halogeenivalot päällä, koska lyhyet ja pitkät eivät pla samaan aikaa, nehän vaihdetaan valokytkimellä. Mulla on kaksi jännitteensäädintä, kaksi magneettoa ja kaikki ovat ehyet, käytössä tietysti kumpaakin yhdet kerrallaan, mutta vaihdettu ja mitattu, niin ilmoittaa ihan samat virtalukemat akulle! Sain neuvoja AV-Motorsin 35 vuotta alalla olleelta kaverilta, pyysi mittaamaan virtalukolta tulevat vihreän yleismittarilla maihin, mikäli piippaa saa maita, sekä mustavalko johto myös, mikäli piippaa kun virtalukko on asennossa off, niin vika ei ole silloin virtalukossa, tuo musta-valko menee cdi boxille kun liittimet ovat kiinni. Lataa akkua tuo nykyinen jännite kun ajan parkeilla, nykyvalot siis halogeenit ovat philipsin 35w/35w/3a3 elikä tismalleen samat kuin alkuperäiset, mutta silti kirkkaammat selkeästi, en tiedä miksi vaikka arvot ovat samat? Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Suorita silmämääräinen tarkastus :D, hehkuuko lampuissa varmasti vain toinen lanka.
Ja on tuo 2kertaa 35 Wattia jo kait lähes laturin tuottama teho, varmaankin.
Vielä jos jarruvalo 21/5 W palaa koko ajan ylittää.....tai "tasaraha" 
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

juza

#32
Saatko tehtyä sellaisen testin että mittaat käydessä jännitteen akulta ja sitten erikseen ajovalon polttimolta. Jos niissä eri jännite niin sillon magneetossa omat käämit valoille ja muulle sähkölle. Voit myös mitata onko polttimolla oleva + edes yhteydessä akun + napaan. Jos eri jännite ja + ei edes yhteydessä niin sillon ajovaloilla ei ole mitään tekemistä akun latautumisen kanssa.

viisnelonen

#33
Tästä: http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2809.0   löytyy Coastsiden kaivamia speksejä, niistä saa vaikutelman että säätimeltä olis oma lähtö ( AC ? ) ajovaloille ja omansa akulle
tehoakin luvataan 144 W...  On kait se täysin mahdollista toteuttaa yhdellä puolalla kun on vaan tarpeeksi viisas säädin..  Tuli mieleen että onkohan se virtapuola liian kaukana magneetosta ?
Edit: Öhöm.. Onhan siinä selvästi mainittu erikseen kaks puolaa..
       "Magneeton teho 0,144 kW
Vastusarvoja: Valopuola (keltainen johto) 0,1 - 1 Ohm, Latauspuola (valkoinen johto) 0,2 - 2 Ohm
Jännitteen säädin: Valo 12 - 14 V/5000k/min, Lataus 14,5 V  3000 - 8000 k/min"
2 johtoa = 2 käämiä , jos olen väärässä niin oikaiskaa



taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

Sama jännitteensäädin hoitelee akun ja valot.
Ja molemmat jännitteet (joissain skotuissa valo tulee AC:nä),
ja akulle tuleva DC ovat peräisin
samasta magneetosta jonka teho on hyvinkin rajallinen.
Ja sähkö loppuu akusta, kaikissa tapauksissa
jos sitä tuotetaan vähemmin kuin kulutetaan.
Akun onni on ettei se lihoa :D
vaikka sähköä tuotettaisiinkin enemmän kuin kulutetaan ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#35
144W kuullostaa kolmivaiheiselta.
Tuleeko siis alakäämistä kolme keltaista johtoa.
Jos ei tule 144W on hyvin..hyvin :) teoreettinen koko magneeeton teho.
Joissain ylikuormitus tapauksissa on magneeton magneettisuus pienentynyt pysyvästi.
Homma ei korjaannu kuin vauhtipyörää vaihtamalla.
Jos vauhtipyörä ja käämi ovat eriparia
myös teho saattaa pienentyä vrt. napaluku.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kani

No ei ne valot edelleenkään pala muuta kun sillon kun kone käy!!! Eli siellä on pakosti eri käämit magneetossa. Valot ei selitä tätä ongelmaa. Ja varsinkin kun minun pyörässä on samat tuplavalot kuin Ekillä ja kummasti vaan riittää lataus taas kun on ehjä akku! Ja kyllä 13-13.5 riittää akun lataukseen jos se on kunnossa.

Eki

Lainaus käyttäjältä: kani - 12.04.12 - klo:21:31
No ei ne valot edelleenkään pala muuta kun sillon kun kone käy!!! Eli siellä on pakosti eri käämit magneetossa. Valot ei selitä tätä ongelmaa. Ja varsinkin kun minun pyörässä on samat tuplavalot kuin Ekillä ja kummasti vaan riittää lataus taas kun on ehjä akku! Ja kyllä 13-13.5 riittää akun lataukseen jos se on kunnossa.
Kävin laittamassa yhden alkuperäisen halogeen polttimon ja otin toisen pois käytöstä, lataa kyllä yhdellä reilusti, elikä skootterin oma latausmittarikin ilmoittaa palkein että hötyä menee akulle. Ei kai näissä polttimoissa ole eroja, molemmat ovat siis alkuperäinen ja uudet 35/35w, loput merkinnät vanhassa on a3a ja uudessa 12v 35/35w E 2k7 10y7?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

kani

No miten sitten yksi uusi polttimo pelkästään? Joko paransit maadotuksia?

Eki

Lainaus käyttäjältä: kani - 12.04.12 - klo:22:36
No miten sitten yksi uusi polttimo pelkästään? Joko paransit maadotuksia?
Hiukan vähemmän lataa selkeästi kirkkaampia näitä philipsin 35/35w:n polttimoa/polttimoja. En ole koskenut maadoituksiin muuta kuin mitannut yleismittarilla kaikista mahdollisista paikoista ja mittari piippaa "iloisesti", mittasipa mistä hyvänsä, elikä tuo virtalukkokin on nyt semmoinen ettei sammu virtalukosta eikä sammu vielä aina tappojalustallakaan, mutta kun sivuseisontatukikin on alhaalla missä se ns. tappokytkin, niin sammuu jos vääntää kaasukahvasta ikäänkuin kaasua! Elikä täytynee odotella kevään lämpimiä päiviä ja tsekata kaikki perusteellisesti, nämä nyt vaan ovat niin oudontuntuisia juttuja ettei näitä tuulisella viileällä kelillä viitsi ruveta enempää äheltämään!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

kani

Yltää siihen virtalukon sähköliittimelle valonvaihtoaukon kautta, siitä vaan mittaamaan miten se virtalukko toimii. Juze eilen chätissä mietiskeli että voisko olla niin että jännitteensäätäjä rikki, toinen piiri kuormittaisi (valot) sitä niin ettei toinenkaan (lataus) toimi kunnolla? Ilmottele jos haluat tulla tallille lämpimään kattomaan tota mikä siinä vois olla? Samallahan vois verrata arvoja tuohon solikkaan mikä on aika samanlainen. En oo saanu mitattua kun mittarit on tallilla, bemun johtosarjaa mittailin :).

Eki

Lainaus käyttäjältä: kani - 13.04.12 - klo:09:46
Yltää siihen virtalukon sähköliittimelle valonvaihtoaukon kautta, siitä vaan mittaamaan miten se virtalukko toimii. Juze eilen chätissä mietiskeli että voisko olla niin että jännitteensäätäjä rikki, toinen piiri kuormittaisi (valot) sitä niin ettei toinenkaan (lataus) toimi kunnolla? Ilmottele jos haluat tulla tallille lämpimään kattomaan tota mikä siinä vois olla? Samallahan vois verrata arvoja tuohon solikkaan mikä on aika samanlainen. En oo saanu mitattua kun mittarit on tallilla, bemun johtosarjaa mittailin :).
Voisin poiketa mutta ilmoittelen siitä lähemmin, että milloin sulle sopii ... tosin mulla ei kyllä ole varmaankaan tallessa sun gesminumeroo, mutta voin täällä ajoissa ilmoitella, sopii melkein milloin vaan paitsi ei mielellään sateella! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

kani


pekpel

Tulipas tässä mieleen että piipparilla ei noita maajuttuja kannata mitata..
Mittarit merkistä riippuen piippaa jopa kymmenien ohmien vastuksillakin, joka on oikeesti kaikille johtoliitoksille ihan liikaa, vastus pitäis olla alle 2 ohmia joka on jo tosi huono..
Jotain 0,xxx ohmia on mittarista riippuen kelvollinen.

Ja kun aletaan virtoja siirtää muutamia amppeereja niin piipannut liitos voi lämmetä ja vastus voi kasvaa ja lämpenee lisää ja vastus kasvaa...
Tehot häviää huonon liitoksen lämmitykseen  ;)
Jos on tarpeeksi tehoja niin kierre jatkuu niin pitkään, että joku paikka palaa paskaksi..

Onneks mopoissa ei ole moisia tehoja.. ;D
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Eki

#44
No kun maajohtoonkin on laitettu kunnollinen apiconliitin ja tarkistettu että takuuvarmasti saa maita, nyt tarkoitan titan t4 mallisen skootterin sitä vihreää maajohtoa mikä tulee tai kiinnitetään magneeton muovikopan yläpuolisen ruuvin alle, elikä yhteydessä moottoriin!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.