Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

ultravga81

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 26.10.15 - klo:14:35
ootko kokeillu jos ihan pikkasen painaa kaasua lähteekö käymään?

No "vika" oli sellainen, että kun eilen hukkasin ton sähköryypyn lukitsinlevyn toisen ruuvin ja ajattelin että on se tarpeeks kireällä yhdelläkin, niin se ryyppy oli sitten kallellaan siellä kolossaan hieman. Laitoin sen suoraan ja kaapista kaivamalla korvaavalla ruuvilla sain sen sitten oikeeseen asentoon ja nyt lähtee kuten ennenkin käymään. Seoksetkin sain aika hyvin kohdalleen kun käänsin seosruuvin kiinni ja avasin 2 kierrosta ja siitä sitten vielä avasin hiljalleen kierroksen kahdeksasosia kunnes moottorin käynti muuttui hieman kovemmaksi, sitten laitoin tyhjäkäynnin suht kohdilleen. Tuloksena, että mopo lähtee paljon kiivaammin kiihtymään kuin eilen, vastaa kaasuun paljon paljon paremmin. Liekö sitten ollut liian rikkaalla tai laihalla.

Huomenna varmaan saa säätää uusiksi kun hain sen PD19J:n ja jos ei sada niin lyön sen kiinni. Onko tietoa mikä pääsuutin Virivaran edellämainitussa Keihinissä on kiinni vakiona? Jossain muussa kaupassa oli vastaavassa mallissa 85, mutta jos joku vahvistaa että näin on myös virivaran vehkeessä, niin ei tartte alkaa availemaan heti. Ajattelin kyllä vaihtaa vähän isompaan, kun vanha suuttimeni oli 85 ja sillä ei ainakaan toimi ilman ilmanputsarin kureja, heti alkaa lähtemään vedot pois kun antaa kaasua. 90 varmaan olis aika hyvä, aattelin ostaa 88 ja 90 kokoiset nyt alkuun jos löytyy jostain.

ultravga81

#1411
Noniin. Nyt on uusi kaasari asennettu. Pientä ongelmaa tuli kaasuvaijerin kanssa kun se oli päästä rispaantunut ja ainakin mulla on sellanen systeemi että pitää tunkee pienestä reiästä vaijeri  (rispaantuminen meinas tehdä siitä mahdotonta) ja kiristää se sitten kiinni siihen sellasella ruuvihässäkällä.

Testilenkki ykkösellä huomasin että kaasukahva oli jämäkämpi, eli vanhan kaasarin jouset oli löystyneet. Mopo kulki hyvin, pientä laiskuutta oli kiihdytyksessä, mutta kelasi helposti ilman ongelmia ja tyhjiä kohtia sinne 60km/h. Kaasu ei enää pätki kun päästää täydeltä pois ja antaa heti perään uudestaan täyden kaasun.

Testilenkki kakkosta varten ruuvasin ilmanputsarin kuristuksen pois, eli sellainen kumitötsän jossa on verkkoa ja joku ristikko. Mopo alkoi heti tuntumaan paljon tehokkaammalta. Kiihdytyksessä meinasin tippua suurinpiirtein penkiltä kun se hyökkäsi niin äkäseen, veto oli taas tasaista ja ei mitään kuolleita kohtia jossa mopo alkais miettimään ennen loppunopeuteen kiihdytystä. Loppunopeutta sai helposti kerättyä mittarin mukaan 70km/h(Oisko oikeasti jotain 65km/h) ja mäessä ei hyytynyt enää yhtään (ihmettelen tätä, kun aiemmin tippu melkein 30km/h) vaan meni sitä alkunopeutta eli viittäkymppiä ylös ja melkein kiihtykin vielä.

Oikein loistava homma että tuli vaihdettua, mopon käytös muuttui aivan radikaalisti parempaan ja nyt on kiva lähteä valoista kun saa kunnolla kiihtymään ja autoletka jää hetkeksi jälkeen.Ei paljon tunnu 47 euroa kun näin paljon sai parannettua toimintaa, kaasarin korjaussarja olis maksanut sekin jotain parikymppiä, että melkein kantsii ostaa koko kaasari jos on tollanen vakio Keihini, lisäksi saa uuden sähköryypyn joka jossain kaupassa oli 27 euroa yksistään.Tuntuu kyllä että sähköryyppykin toimii paremmin kuin entinen.Kaasarin seokset olivat aikalailla kohdillaan jo vakiona, enkä viitsinyt alkaa ruuvailemaan niitä ;) Nyt voi sanoa että aiemmin tuo vehje oli ihan TUHNU tähän parannukseen nähden :D

By the way.Onko tämä rajoitintappi,menee kannen tasan ylitse.Jos tuosta ottaisi muutaman millin pois,niin tulisiko lisää kierroksia? Kokonaan ei voi ottaa kun jousi tulee siihen.Kyseessä tuo vanha pois otettu kaasari pt18j.




-Zone-

#1412
Pistä kaasari kasaan ja koita nostaa ilmanputsarin puoleisesta päästä luistia ylös. Jos luisti nousee ihan ylös, eli luistin alareuna nousee läpiporauksen yläreunan tasalle, ei kannen tapin lyhentämisestä ole mitään hyötyä. http://aijaa.com/Aq6EDK
Jos se nousee sitä korkeammalle, saattaa käydä niin että kaasu pohjassa kulkee hiljempaa kuin melkein kaasu pohjassa.

ultravga81

#1413
Ei nouse yläreunan tasalle, sillä minä aloin miettimäänkin että siinä on rajoitin. Luistin alareuna jää noin 7mm yläreunan alapuolelle kun painan sitä ruuvarin kärjellä ylöspäin, ei liiku kuin ehkä vaivaise 4mm ylöspäin  :o Vaikuttaa siis siltä että tuossa on aika reilusti kuristusta. Uuden kaasarin kantta en ole katsonut, onko siellä vastaava homma.

Kuinka paljon tuollainen vaikuttaa mopon suorituskykyyn, jos se jää esim. 5mm yläreunan alapuolelle vs. että se olisi vain 1mm yläreunan alapuolella? Ajattelin että kun tuo kansi käy uuteen kaasariin mitä suurimmalla todennäköisyydellä, niin voisin hieman viilata, ja uuden kaasarin alkuperäinen kansi ei tuhoudu :)

jwalk

Vaikuttaahan se, en nyt osaa sanoa kuinka monta prosenttia..Optimaalinenhan se on silloin, kun kurkku on mahd. "sileä". Jos jää liian ales luisti, niin kuristaa. Jos nousee liian ylös, niin tulee haitallisia pyörteilyä.
Lyhennä vaan, siihenhän voipi vääntää ruuvinkin, niin saapi säädettävän :) Huolehtii vaan, ettei se ruuvi pääse ittekseen irtoamaan ja kulkeutumaan pyttyyn...

-Zone-

7mm peitto jo kyllä vaikuttaa kulkemiseen. Jos lasket läpiporauksen koko pinta-alan ja vähennät siitä ylhäältä sen osuuden mitä se 7mm tekee niin onhan siinä jo prosenteissa laskettuna eroa kaasarin koossa.

Viimeinen milli luistin nousussa peittävyyttä on jo lähes merkityksetön, sillä se peittää niin pienen pinta-alan koska poraus on pyöreä. Porauksen puolessa välissä yhden millimetrin nousu luistissa vaikuttaa luonnollisesti enemmän läpivirtauksen pinta-alamuutokseen kuin siellä ihan ylhäällä.

ultravga81

Nojoo. Pitää testata jos ottaa sen verran pois että nousee puolet enemmän ylöspäin kuin nyt, että jäisi sen muutama milli näkyviin luistia. Harmi kun en katsonut uudesta kaasarista miten siinä luisti nousi ja onko siellä tappia ollenkaan, jos ei, niin sitten ei maksa vaikaa testata tuota tapin lyhennystä. Pitää ruuvata kansi auki ja tsiikata tilanne. Mopo kyllä kulkee paljon äkäisemmi sillä, että ehkä siinä uudessa ei moista ole ensinnäkään tai se on lievemmin rajoitettu.

Coastside

Se miten paljon se käytössä nousee selviää peilillä katsoen kun kaasuttaa takajarrua vasten. Jarruttaen sen vuoksi koska ilman kuormaa se menee osakaasulla rajoittimeen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ultravga81

Äh.Siellä olo sellainen muovinippa väärinpäin.Kyllä se nousee ylös asti kun käänsin sen. Taisin tänään ite laittaa sen nurinpäin kun muksut halus että availen sitä.Heh heh :)

joni_k

otin tossa jokunen aika sitten koko kiihdytyspumpun pois käytöstä. siis mekanismit on paikoillaan mutta ei kosketa sitä tappia. ei menny kyllä huonompaan suuntaan säädöt ja ihan niinku kuluttais vähemmän bensaa. hyvin lähtee ainakin -5 pakkasilla käymään vaikka ei pysty pumppailemaan. se ei muuten ole ihan pikku ruikkaus minkä se ruuttaa kurkusta sisään..  ;D tossa kokeilin ja kattelin taskulampulla.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 31.10.15 - klo:18:18
otin tossa jokunen aika sitten koko kiihdytyspumpun pois käytöstä. siis mekanismit on paikoillaan mutta ei kosketa sitä tappia. ei menny kyllä huonompaan suuntaan säädöt ja ihan niinku kuluttais vähemmän bensaa. hyvin lähtee ainakin -5 pakkasilla käymään vaikka ei pysty pumppailemaan. se ei muuten ole ihan pikku ruikkaus minkä se ruuttaa kurkusta sisään..  ;D tossa kokeilin ja kattelin taskulampulla.
Tekis mieli sanoa, että mitäs minä sanoin... ;) Mut jääköön sanomatta  8)

joni_k


ultravga81

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 31.10.15 - klo:18:18
otin tossa jokunen aika sitten koko kiihdytyspumpun pois käytöstä. siis mekanismit on paikoillaan mutta ei kosketa sitä tappia. ei menny kyllä huonompaan suuntaan säädöt ja ihan niinku kuluttais vähemmän bensaa. hyvin lähtee ainakin -5 pakkasilla käymään vaikka ei pysty pumppailemaan. se ei muuten ole ihan pikku ruikkaus minkä se ruuttaa kurkusta sisään..  ;D tossa kokeilin ja kattelin taskulampulla.

En tiä. Vanhassa kaasarissa mulla ei ollut se käytössä ja tässä uudessa on. Toimii kyllä paremmin tämä uusi, mutta tietty se voi johtua siitä että vanha kaasari oli vanha kaasari. En sitä saanut putsattua kun ei ollut paineilmaa talossa.

Vaihdoin tossa äsken kaupantekijäisinä saadun uuden CDI-boksin ja käynnistyy huimasti paremmin, ei tartte kuin hipaista starttinappulaa. Vanhalla sai pitää sen 1-2 sekuntia päällä. Lisäksi tuntuu että kiihtyy äkäsemmin, en tiedä onko vain mielikuvitusta vai voiko nuo vaikuttaa sitten kiihtyvyyteen jotenkin, ainakin tuntuu keskituella kiertävän vähän lujempaa. Ei mitään tietoa mikä cdi se on kun ei boksissa sen kummemmin mitään lue, muuta kuin joku numerosarja.

joni_k

onko se joku racing cdi vai joku tavallinen boksi? en pysty ite cdi boksia vaihtelemaan kun muuten menee sähköinen rajoitin pois ja siitä en kyllä uskalla luopua..  ;D

ultravga81

#1424
Sepä se kun en tiedä mikä on.Vaki-cdistä lähti sininen johto joka meni variaattorilta lähtevään rajoitin piuhaan.Tosin se oli irti,niin ei siitä ollut kiinni. Vähän erilailla tuntuu kyl pyörä menevän. Edelleen mittarin mukaan 70 ja gps:llä 60km/h. Mut jotenkin muuttu räväkämpään suuntaan hitusen.

Niin ja lisäksi kun ekaa kertaa kaasarin vaihdon jälkeen kokeilin kiksiä, niin eihän sitä tartte kun kevyesti polkasta niin hörähtää käyntiin, vanhalla kaasarilla tartti veivata ihan pirusti että sai potkimalla käyntiin.