Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peräöljyn poistoreiän kierteet meni...?

Aloittaja rebe, 28.05.15 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

rebe

Tuli tässä ensimmäistä kertaa yritettyä peräöljyn vaihtoa Solifer Retroon, ja pipariksihan se meni... Proppu meni jotenkin todella helposti väärille urille, ja ilmeisesti oli vähän liian iso räikkä käytössä, niin en huomannut että oli väärillä urilla ja tuli ruuvattua ihan "uudet" kierteet tappiin asti. Kun sitten irrotin propun, oli sen kierteissä sellaista pehmeänlaista metallisälettä.
Onnistuin kyllä laittamaan propun takaisin, ja pysyy se joten kuten paikallaankin, mutta pyörii tyhjää loppuun kiristymisen sijaan. Eli pikkaisen nyt pelottaa tuolla ajella, jos tuo proppu irtoaa, ja vaihdeöljyt valuu kaikki tielle...
Mikäs avuksi? Pitääkö hankkia jokin tsydeemi, jolla tehdään uudet kierteet (Biltemassa näin), vai voiko jotain tuollaista Helicoil-systeemiä käyttää? Vai voisiko peräljylaatikon "öljypohjan" vaihtaa ihan kokonaan?

jwalk

Itse tekisin kylmästi uudet kierteet, en nyt muista mikä jenka siinä alunperin,( Oisko M8) mutta pykälää isommat ja sopiva pultti tiivisteellä.
Erillistä öljypohjaahan tuossa ei ole, vaan sama mötikkä, jossa tuo tyhjennysproppu, on koko koneen mittainen lohko

rebe

Mistäs saa välineet uusien kierteiden tekoon? Aika pienihän se reikä tosiaan on, paljon pienempi kuin esim. joku auton öljypropun reikä. 

-Zone-

Uusien jenkojen teko on ehkä paras konsteista, mutta meinaa monesti sitä että sinne perään tulee alumiinilastuja.
Kaverilla meni Jonwaysta samoin kierteet perästä. Pistettiin siihen reikään lyhyt (noin 7-8mm pitkä) tiukahko kumiletkun pätkä ja kierrettiin keskelle pultti. Pultti laajensi kumia sen verran että paketti pysyi hyvin kiinni ja ihan tiivis siitä tuli. Joku pieni kondenssivesitulppa saattais sopia suoraankin.

jwalk

Käsin rauhallisesti jengat vääntäen suurin osa lastuista tippuu pois. Laskee vielä oljyä läpi, ni luulis enempien poistuvan

konenikkari

Jos M8 kierre meni sileäksi, M9 kierteen voi suoraan kiertää sieheen reikään.
Alulastut tarttuu kierretappiin kunhan sieheen pistää runsaasti vaseliinia ennen kierteitystä.
Tosin M9 tappi maksaa..paljon joten reikä on ehkä syytä porata ensin M10 kiertelle sopivaksi.
Ja sama homma reikää poratessa, runsaasti vaseliinia poraan, niin lastut ei joudu öljytilaan.
Ja muutama hienojakoinen alulastu vain parantaa halvan öljyn voiteluominaisuuksia  ::)
Jos käytät Zonen kumiletku patenttia, valvo että valitsemasi kumilaatu kestää öljyn.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#6
Kierretappi vaatii tilaa ainakin puolet sen terän mitasta. Sen voi poraterällä kokeilla. Suoraan kulmaan työstö on tärkeää. Lastut on yläsuuntaan työstettäessä pieni riski ja huuhdellen ne vähät tulee pois. Vaseliinin käyttö haittaa huuhtelua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

rebe

#7
Kiitos tähänastisista neuvoista. Eli uudet kierteet varmaan fiksuinta/helpointa. Jos laitan M9-kierteet, ei siis tarvitse ennakkon porailla (suurentaa)? Jos M9 ja M10 hintaero ei ole kymppejä, niin M9:n ostamalla taidan selvitä helpommalla.
Ja onko tuo kierretappi siis käsikäyttöinen?
Porakone ja hss terät löytyy kyllä, jos niitä tarvitaan.

jwalk

#8
Mie kyllä teksin M10 jengat..Kierteethän on siliäksi menny tietenkin pehmeämmästä,eli lohkosta. Optimi poranterä lienee tuolle jengalle 8,5mm.
Ihan käsipelillä kannattaa tyyliin Kierros sisään ja puoli takas,jne jotta lastu katkeaa ja tippuu toivotusti lattialle. Maltti on valttia tässäkin.
Poraaminenkin ihan pienillä kierroksilla. Hyvä terä menee noin pehmoseen ku paska juustoon

rebe

Eli käsinkö tuota poranterääkin käsitellään? Minkälaisella työkalulla tuota käsin poraa? Siis jotta saa kierrettyä terää.

Millä varmistan että tuo terä 8,5 on oikea M10:lle? Onko näissä jotain nyrkkisääntöä?

M9 kierretappia näyttää olevan vaikea edes löytää.. Biltemat, IKH:t ja Motonetit katsottu läpi netin kautta, ei löydy. Oliskos ihan perinteisessä rautakauppassa?

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.05.15 - klo:20:12
Kierretappi vaatii tilaa ainakin puolet sen terän mitasta. Sen voi poraterällä kokeilla.
Tässä en ihan pysynyt kärryillä.. Siis pituussuunnassa?

jwalk

Lainaus käyttäjältä: rebe - 28.05.15 - klo:22:51
Eli käsinkö tuota poranterääkin käsitellään? Minkälaisella työkalulla tuota käsin poraa? Siis jotta saa kierrettyä terää.

Millä varmistan että tuo terä 8,5 on oikea M10:lle? Onko näissä jotain nyrkkisääntöä?

M9 kierretappia näyttää olevan vaikea edes löytää.. Biltemat, IKH:t ja Motonetit katsottu läpi netin kautta, ei löydy. Oliskos ihan perinteisessä rautakauppassa?

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.05.15 - klo:20:12
Kierretappi vaatii tilaa ainakin puolet sen terän mitasta. Sen voi poraterällä kokeilla.
Tässä en ihan pysynyt kärryillä.. Siis pituussuunnassa?
Kyllä ihan koneella kannattaa porata, mutta kierteenteko käsin
Coastside varmaan tarkentaa tuota, kun en oikeen minäkään nyt tajunnut...

jwalk

Guuglella löysin tommosen:
http://www.vaakkutech.net/kierretaulukko.html
Muistupa samalla mieleen vanha nyrkkisääntö, eli poran terä= kierteen halkaisija miinus nousu
Eli tässäkin tapauksessa kierre M10x1,5mm
10-1,5= 8,5

mao

Käyppä kysymässä autokorjaamolla laittaisivatko siihen helicoil korjauspaikan. Korjaamoilla on hyvät vehkeet ja ammattitaitoa, joten voi olla varma onnistumista.

purgiaali

Parit peräöljypropun kierteet olen rikkonut, ja molemmista lohkoista löytyi tarpeeksi kierrettä, että korjaukseksi riitti pelkästään alkuperäisen tulpan vaihto tavalliseen, mutta pidempään pulttiin.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: rebe - 28.05.15 - klo:22:51
Eli käsinkö tuota poranterääkin käsitellään? Minkälaisella työkalulla tuota käsin poraa? Siis jotta saa kierrettyä terää.

Millä varmistan että tuo terä 8,5 on oikea M10:lle? Onko näissä jotain nyrkkisääntöä?

M9 kierretappia näyttää olevan vaikea edes löytää.. Biltemat, IKH:t ja Motonetit katsottu läpi netin kautta, ei löydy. Oliskos ihan perinteisessä rautakauppassa?

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.05.15 - klo:20:12
Kierretappi vaatii tilaa ainakin puolet sen terän mitasta. Sen voi poraterällä kokeilla.
Tässä en ihan pysynyt kärryillä.. Siis pituussuunnassa?
Kierretappi on kartio jonka alkupää ei leikkaa täyttä mittaa  joten uppoamaa tarvitaan. Suositan M10 kierteitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04