Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

tinkeri

Moikka,

olen ostamassa Vespaani (lx50 4t 4v) uutta akkua. Osaako joku sanoa, minkä kokoinen sen pitäisi olla? Nakkasin vanhan akun varastosta onglemajätteeseen (elä kysy tarkemmin:)), enkä tajunnut tsekata tarkempia speksejä.

Katselin Biltemasta tällasta geeliakkua: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Varaosat/Akku/Geeliakut-moottoripyoriin-ja-skoottereihin-80810/. Kävisköhän 50-kuutioiseen Vespaan toi 12-volttinen ja 4-ambeerinen (120x71x92)?

Kiittää jo etukäteen kaikesta avusta!

mopo305

Tuon kokoisen juuri tuohon Derbiin hankin, muun kokoinen ei mahdu, aika ahdas lokero.
......näin teemme, rahat juomme, ja kävelemme kotiin.

Juhana N

#347
tinkeri: Katso esim. AllRightin tai Duellin sivuilta sopiva akun malli, jos siellä ei ole mittoja, katso mitat akun valmistajan sivuilta. Oli valmistaja mikä hyvänsä, tietyn tyyppinen akku on standardimitoitettu lähes millilleen...

EDIT:

tinkeri: http://www.vespa.fi/files/derbi/kayttoohjekirjat/Vespa_LX50-S50_4T4V_FI.pdf

12v 9 ah

tommi

Kävin ostamassa uuden akun skodeen. Akku (6ah) oli kuivavarattuna paketissaan ja myyjä hapotti sen siinä kaupanteon yhteydessä. Sen jälkeen akku suljettiin pysyvästi eli nestettä ei (saa?) tarvi lisäillä jälkikäteen. Ainakin kannessa lukee "do not open".

Kävin ajelemassa muutaman kymmenen kilsaa ja seuraavana aamuna mittasin lepojännitteen niin oli 12.7V. Vanhassa akussa oli 12.3V. Ennen hyytyi jo lyhyen starttailun jälkeen, nyt jaksaa pyörittää konetta paljon pitempään. Uusi on aina uusi  ;)

35e oli hinta paikallisessa akkuliikkeessä. Jostain Biltemasta tai vastaavasta saa varmaan halvemmalla.


konenikkari

#349
Akku on tärkeä osa moposkootterin sähkölaitteiden toimintaa.
Moposkootterit joissa on akku, akun on aina syytä olla toimiva ja sulakkeen on syytä olla alkuperäinen ja eheä.
Skotu saattaa käynnistyä polkimesta ilman akkua mutta skotun käyttäminen ilman kelvollista akkua ei ole suositeltavaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Näin,ja jos haluaa kokeilla miksi ei ole suositeltavaa,varautukoon ostamaan uusia sähköosia....
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

fudeisti

Perhana, ku piti tämäki mennä lukemaan - joutuu ostaan Symiin nyt akun. Aamulla saa aina akkua houkutella hereille. Sitten ku on  jo ajeltu, niin kyllä starttaa ihan hyvin. Aattelin ajaa niin kauan ku se sillä akulla lähtee käyntiin, mutta jos tosiaan sähkölaitteet on vaarassa, niin parempi ostaa se akku pian.

konenikkari

#352
Hei äläs sure sitä akkua ja sen hintaa, se on yksi pienimmistä vuosittaisista kustannuksista.
Ja tosiaankin saattaa säästää monen muun sähkölaitteen turhalta hankinnalta.
Akun hinnallahan ei saa kuin......1...tankillisen bensaa.
Ja kokemusteni mukaisesti ei ole montaa typerämpää asiaa kuin kehnon akun kanssa voimistelu.
Olkoon kysymys autosta tai skootterista tms.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Palosella

Juu se akku ei tosiaankaan maksa niin paljoa kun ne rikki menneet sähkölaitteet.. autoissa saattaa mennä laturit yms jos pitkään ajelee huonolla akulla. Mites se meni kun naapuri kerto kun joku oli aatellut säästää kenkiä ja asteli sitten pitkiä askelia, mutta sen seurauksena sitten ratkeskin satasen housut :D

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 05.08.13 - klo:19:05
Akku on tärkeä osa moposkootterin sähkölaitteiden toimintaa ja sulakken on syytä olla alkuperäinen ja eheä.
Palanut alkuperäinen sulake kannattaa tosiaan eheyttää, uudet maksaa maltaita. ;D Tai voihan siitä palaneesta sulakkeesta ensin lähettää foorumille valokuvan, niin voidaan kaikki arvuutella, onko se palanut ylikuormasta vaiko oikosulusta. ;) ;D



juza

Sulakkeista puheen ollen, uudessa TGB:ssäni on kahdeksan sulaketta! Ilmeisesti kaikki sähköt ei häviä yhden viallisen laitteen polttamaan sulakkeeseen.

A_sentaja

Oi niitä aikoja,kun mopossa ei ollut akkua eikä sulaketta....
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 05.08.13 - klo:19:05
Akku on tärkeä osa moposkootterin sähkölaitteiden toimintaa.
Olisko heitää perusteluja tähän, miksi se on tärkeä?
Laturin mielestä on aivan sama onko siellä päässä akku vai esim polttimo. Akku on laturille vain muuttuvakulutuksinen kuorma. Tyhjänä ollessaan se ottaa paljon virtaa ja kun se on täynnä sen virrankulutus on vähäinen. Polttimon ja akun ero on siinä, että polttimo muuttaa ottamansa virran samantien eri muotoon, akku varastoi myöhempään käyttöä varten, mutta laturin mielestä on aivan sama mikä värkki sitä virtaa imee.

oskuk

On siinä se tolkku että sähkölaitteet saavat akulta hyvää tasaista virtaa, kun taas laturi tuottaa saastaista epätasaista kamaa. Mutta vaikuttaako akun kunto? Eipä juuri, jos skotteri akulla lähtee käymään, mikä monessa laitteessa on edellytys, koska poljinta ei edes ole, niin se toimii ok virrantasaajana joka tapauksessa.

-Zone-

#359
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 06.08.13 - klo:11:15
On siinä se tolkku että sähkölaitteet saavat akulta hyvää tasaista virtaa, kun taas laturi tuottaa saastaista epätasaista kamaa.
Starttimoottori tarvii ilman muuta akkua, mutta nyt meinasinkin että mikä komponentti vaatii toimintaan ehdottomasti sen akun. Sekin on kyllä totta että akku tasaa jännitettä kun laturin tuotto on regusta huolimatta aina jonkinverran pulssimaista. Sitten jos tutkitaan, mikä sitä mahdollisimman tasaista jännitettä sitten varsinaisesti tarvitsee on esim jotkut digitalimittarit/-istot. Siihen tosin ei välttämättä tarvita akkuakaan, vaan kondensaattori hoitaa homman ihan yhtä hyvin.

Tätä on käytettykin esim kilpaenduroissa, mikäli vaikkapa jälkiasennettu diditalimittaristo on jännitteen stabiloinnin suhteen ollut turhan kranttu. Niin kauan kun mopon sähköjärjestelmä koostuu analogimittareista + bensamittarikin on tyypilliseen vastusarvoon perustuva sekä loput sähköistä on polttimoja ja katkaisijoita, ei starttimoottoria lukuunottamatta akku ole mikään välttämättömyys. Mikään komponentti ei ole vaarassa tuhoutua siksi, että akku puuttuu piiristä. Ei ole regulaattori, ei vilkkurele, ei polttimot, ei katkaisijat.

Empiiristen testien mukaan äänitorvikin rääkyy vielä hyvinkin hämärän näköisillä pulsseilla. Tosin sen sointi voi olla melko kaukana korvia hivelevästä kun alkaa sinne eri pulssitaajuuksia sisään ajamaan ;)