Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Coastside

#1245
Tässä ketjussa on jossain ohjeet avata sen kotelo. Sen pituus pitää mitata ennen ruuvaamista ja pehmustaa pihdit ettei tee koloja. Olen yhden viaksi löytänyt hapettuneen vastuspillerin jonka kiillottamalla se taas toimi. Neula liikkuu kolme milliä. Kesä ja talvisäätöina siinä voi käyttää eri pituiseksi ruuvaamista. Jos sen lämpöeristää, se on nopeammin pois päältä.

Sen virtajohto voi olla yhdellä säikeellä kiinni ja se ei saa siksi virtaa. Se on valojohdosta haaroitettu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Vai jumittaako pelkkä mäntä eli ryyppy itsessään toimii?

Mulla on ollut muutaman kerran parissa vanhemmassa skootterissa jumittava ryyppymäntä (Dellorto) ja olen hionut sitä ihan tonnisella paperilla ja voidellut, jonka jälkeen on taas toiminut.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Art51

#1247
Tutkiseklin vähän ryyppyä, ja näyttäisi siltä että se toimmii sittenkin. (en ole varma)

Eli ongelmana on että mopo ei kulje eikä kiihdy kunnolla, ennen vika oli satunnaisesti esiintyvä yleensä pakkasella ilmeni.
Ole luullut että ryyppy on jäänyt päälle, mutta huomasin juuri että kun ryypyn johdon irrottaa mopo alkaa kulkemaan lähes normaalisti ja johto paikallaan hyytyy.

Saakohan ilmaa jostakin, vai tökkiikö bensan saanti?

Samppa

Ryyppyhän on oletusarvoisesti päällä eli kun irrotat ryypyn johdon, niin se on aina päällä.

Kannattaa lukaista:

http://www.skootterini.com/vianhaku-ja-korjaus/94-automaattiryypyssae-vikaa.html

PS. Eli ongelma on ainoastaan talvikeleillä? Onko sulla pääsuutinta isonnettu talveksi?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Art51

#1249
Vika on on/off tyylinen ,ja esiintynyt satunnaisesti aiemminkin, mutta yleensä on talvellakin toiminu. En usko että suutin on liian pieni.  Tuon ryyppy jutun tiesinkin, siksi epäilin että käyköhän laihalla. Eli aiemmin talvellakin täysin samoilla säädöillä toiminut.

E:   Mitä haittoja koituu jos ajaa ryyppy päällä kokoajan?
Osaatteko arvioida kuinka paljon bensankulutus lisääntyy?

Sillikai

Hyvin kirjoitettu juttu (Lontooksi) oikean suuttimen valinnasta ja kaasuttimen säätämisestä. Hyvin myös perusteltu miksi sytytystulpan värin perusteella säätäminen on hankalaa.

http://www.pedparts.co.uk/blog/introduction-to-moped-jetting

helkama sc-r

Jos ajaa ryyppy päällä rikkaalla seoksella, tulppa nokeentuu, noki johtaa sähköä ja maadoittaa kipinää, mistä tietysti aiheutuu tehon putoamista ja käyntihäiriöitä.
Kun bensan kulutus on vakio 4 tahtikiinalaisessa yli 2,5 l/100km kesällä, käy ehkä rikkaalla se.

Nuukailija

Omassani oli sellainen, että ryyppyä ei oltu asennettu kunnolla, o-rengas oli sen ryypyn 'pesän' ulkopuolella, eli oli vain laitettu hollille ja kiinnike ruuvattu päälle, joka oli sitten tyylikkäästi vinossa.

Tuosta tulee helposti 1mm lisää kuljettavaa sille ryypyn liikkuvalle männälle, jonka pitäisi sulkea se ryyppykanava kun ryyppy on lämmennyt.

En ole päässyt vielä kokeilemaan mitä vaikutusta tuon korjauksella on, kun en tahdo löytää mistään DANI PD18J kaasarin bensapinnan säätöön valmistajan mittaa kohosta kaasarin runkoon, jotta saisin tuon tehdassäätöihin, joista sitten pystyisi hakemaan optimisäädöt, tai etsimään lisää korjattavia vikoja, mikäli säädöt ei edelleenkään riitä. Ilmaruuvin saa ruuvata melkein kokonaan ulos, että tyhjäkäynnin seokset olisi kohdallaan ja mokoma meinaa tipahtaa sitten pois.


Liian rikkaalla ajamisessa on huonoa myös se bensan reilu kulutus, karstakokkareita voi tulla niin, että venttiilit ei sulkeudu kunnolla, nakutukseenkin muistaakseni oli karstalla vaikutusta ja öljyt voi ohentua niin, että alkaa voitelu heikkenemään, kun tuon käytetyn skootterin sain, niin öljyt haisi niin bensalle, että silmät kiinni ei hajusta olisi voinut bensasta niitä öljyjä erottaa.


Art51

#1253
Lainaus käyttäjältä: Art51 - 20.02.15 - klo:22:02
Tutkiseklin vähän ryyppyä, ja näyttäisi siltä että se toimmii sittenkin. (en ole varma)

Eli ongelmana on että mopo ei kulje eikä kiihdy kunnolla, ennen vika oli satunnaisesti esiintyvä yleensä pakkasella ilmeni.
Ole luullut että ryyppy on jäänyt päälle, mutta huomasin juuri että kun ryypyn johdon irrottaa mopo alkaa kulkemaan lähes normaalisti ja johto paikallaan hyytyy.

Saakohan ilmaa jostakin, vai tökkiikö bensan saanti?

Nonii, puhdistin kaasarin ,ja vaikuttais niinku ois alkanu toimiin normaalisti. Ryppy päällä kulkee samaa vauhtia kuin ryyppy pois päältä, johtuu varmaanki siitä että ilman ryyppyä käy vähän laihalla, ja ryypyllä vähän rikaalla.
Saattaahan se teoriassa olla niinkin että kaasarin irrotuksen ja kiinnittämisen yhteydessä olisi joku imuvuoto korjautunut. Eli jos ryyppy ei ole jumittunut päälle, vika korjautui kaasarin putsauksella. ;D (Vesi+paineilma)
Mopo: keeway ry 6

JaskaPappa

Kaasarin säätövinkkejä kaipaillaan.
Solifer XTR50 herätelty 4 vuoden talviunilta mittarissa 5800km. Kaasari + imukurkku uusittu vanha kaasari oli ihan tukossa /jumissa.

Tyhjäkäynti häröä on eli kun starttaa pitää pitää avata hieman kaasua ja hörähtää heti käymään, ilman kaasun avaamista ei lähde. Kylmänä käy noin 1000 rpm tyhjäkäyntiä mutta aika pian se nousee 3000 tonniin.
Lämpösenä kun käy tyhjäkäyntiä tuota 3000rpm ja avaa kaasua ja nopeasti sulkee kaasun mopo sammuu. Jos sulkee kaasun varovasti, kierrokset tippuu, mopo käy takerrellen ja hiljalleen hilaa kierrokset takas 3000rpm.
Jos tyhjäkäyntiä pienentää, ei käy kylmänä ollenkaan tyhjäkäyntiä. Jotain hassua on. Ja kaasari on uusi. Ja imukurkkukin on uusi ja on kiristetty kunnolla.

Vedossa ei ole eroa kylmänä / lämpimänä.

Veto päällä kun ajaa 30-40 ja painaa kaasun pohjaan tulee ensin tehotaantuma, josta kone rupeaa takerrellen vetämään. Takertelu kestää useita sekunteja, sitten rupee vetämään normisti. Ihan perstuntumalla sanoisin ettei saa soppaa tarpeeks tai sitten ... entiä...
Mitä luistin neulan asento vaikuttaa moottorin käytökseen? Se on nyt keskellä. Seosruuvin väänsin samaan asentoon kuin alkuperäisellä kaasarilla.

Coastside

Tyhjäkäyntiseoksen säätöä ja pääsuuttimen koon tarkistus, joka on hyvä olla 72 - 75. Eri kaasareissa on eri kokoisia ventureita jonka vuoksi kokeilla täytyy. Imukaulan oikea kiristys on kevyesti, muuten panta leikkaa kumin poikki. Kovettuneeseen putsarin putkeen auttaa kuumennus.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

#1256
Venttiilien säätö?
Hiukankin jos kantaa/vuotaa,niin erityisesti tyhjäkäynnin säätö mahdotonta

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 16.04.15 - klo:09:02
Tyhjäkäyntiseoksen säätöä ja pääsuuttimen koon tarkistus, joka on hyvä olla 72 - 75. Eri kaasareissa on eri kokoisia ventureita jonka vuoksi kokeilla täytyy. Imukaulan oikea kiristys on kevyesti, muuten panta leikkaa kumin poikki. Kovettuneeseen putsarin putkeen auttaa kuumennus.
Vähän naftilta minusta tuntuu tuo suutinkoko..Mun xtr50, minkä myin pois oli 85 suutin, kaasari oli 18mm luistilla, tietääkseni originaali ja hyvin toimi.

helkama sc-r

Imukaulan bakeliitti"tiiviste" haljennut kiristettäessä/imuilmavuoto?

jwalk

#1259
Oireet viittais enemminkin liian rikkaisiin seoksiin. Et maininnut ilmanputsarista mitään,,puhdas,uusittu? Vai 4v paskat...?
Pointtinahan mulla se, että ENSIN tarkistaan KAIKKI ennen-jälkeen kaasarin ja SITTEN keskitytään kaasarin säätöihin