Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Apuja viritykseen!!!! (ei yleiseen tieliikenteeseen)

Aloittaja kymco2003, 11.07.15 - klo:15:24

« edellinen - seuraava »

kymco2003

VP jousesta ja rullista on ollut juttua ja ne on vaihdettu,kiitos kaikikille avusta,tarttee soittaa moposporttii jos osais kertoo kytkin jousten värikirjosta

pera8x

onhan noista tuolla jo kerrottu pariinkin otteeseen, mutta kerrataan nytten vielä. eikös se niin mene, että kertaus on opintojen äiti?

elikkäs. mitä löysemmät jouset, sitä aikasemmin kytkin tarraa kiinni. mitä jäykemmät jouset, niin sitä myöhemmin se tarraa kiinni. jos pistät sinne jotkut "race" jouset, niin oletettavasti kytkin alkaa pitään vasta kovemmilla kierroksilla.

en jaksanu kahlata taas koko topikkia läpitte, että mikä siinä nyt olikaan ongelma sen kytkimen kanssa, mutta tuossa nyt toi kytkimen toimintaperiaate selitetty. sen mukaan sitten valkkaat itte sopivat jouset. jos kiertää mielestäsi liikaa ennenkun alkaa mopedi liikkua, niin laita löysemmät jouset. jos taas kiertää liian vähän, niin laita jäykemmät jouset. ne kytkimen jouset vaikuttaa ainoastaan siihe millä kierrosluvulla alkaa keskipakovoima painaa kytkinpaloja kelloa kohti. mitä jäykemmät jouset sitä enemmän tarttee kierroksia ennenkun kitkapinta kohtaa kellon vastinpinnan.

itse käyttäisin melko löysiä jousia ja variaattorin rullilla sitten säätelisin kierrosluvut kohdilleen. ei ole mitään järkeä huudattaa konetta ja luistattaa kytkintä tehon toivossa. mitä vähemmän kytkin luistelee, niin sitä pidempään se kestää. ja varsinkin jossain kaupunkiajossa saattaa kuumetakkin niin paljon, että menee piloille koko kytkin. jos tollasella ääreis "race" mallin kytkimellä ajelee sillain, että pitää esim. jossain liikennevaloissa stoppailla kokoajan ja taas kiihdyttää sata metria ja taas stopata valoihin.. ei tee hyvää kytkimelle. ennemmin löysät jouset ja köykäsemmät rullat, niin nostaa lähdössä nopsaa kierrokset korkeemmalle ja pitää ne siellä.

Partanen

Hankala neuvoa, kun kysyjä ei itse ihan tiedä mitä haluaa. Tai ei usko mitä kerrotaan. Silloin on parasta itse kokeilla ja erehtyä. Menestystä.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kymco2003

Siis ymmärrän ja olen vaihtanut kevyemmät rullat ja jäykemmän vp jousen ja toimii ja kiihtyy ja kulkee,mutta lähdössä kytkin ei nappaa lähdössä tarpeeksi nopsaan ja apu olis ne kevyemmät kytkinjouset,mutta mistä helkatista niitä saa ku tuntuu olevan vain jäykempää tarjolla ja kytkin on se 107mm?

-Zone-

#79
Vakioja löysempiä et löydä kuin tuurilla jostain toisesta mallista.
Ja kyllä niistä kytkinjousistakin on ollut aiemminkin jo puhetta.

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 21.07.15 - klo:14:41
Lainaus käyttäjältä: kymco2003 - 20.07.15 - klo:21:15
No miten sen kytkimen saa nappaamaan nopeemmin/kovemmin ku kestää se lähtö,pitääkö ostaa joku kisakytkin vai vaihtaa sinne niitä jousia?
Ja kuten partanen tuossa mainitsikin, jos maksimaalista kiihtyvyyttä haetaan, sen kytkimen pitääkin luistaa jos koneesta tehot tulee ylhäällä ulos. Eli haluatko nyt sen kytkimen nyt sitten purevan napakammin kiinni vai et ?

Ajatttele asiaa näin, niin ehkä ymmärrät: Mopoahan vie eteenpäin se energia joka saadaan renkaasta välitettyä tiehen.

Oletetaan että moottori antaa esim vaikka 1hv 5000rpm ja 8hv 11000rpm. Jos mitataan takapyörältä tehot ja oletetaan nyt että me saataisiin 5000rpm ilman kytkimen luistamistakin lähes kaikki ulos eli se 1hv joka siis kiihdyttää sitä mopoa eteenpäin. Ymmärretty?

Noh jos mittaamme 11krpm ja ajatellaan että saisimme renkaalta ulos vaikkapa 5hv. Vaikka kytkin siis nyt luistaakin loppuosan mennessä kytkimessä lämmön kautta harakoille, vie 5hv mopoa rivakammin kuin se 1hv, eli mopo siis kiihtyy ripeämmin. Jotta moottori sitten hiljaisessa nopeudessa pysyisi siellä 11krpm tuntumassa kokoajan kun kiihdytetään, on kytkimen pakko luistaa sillä kytkimen ja kellon kierrosluku ei voi olla vielä samat.

PS: Kuten pera8x jo sanoi; kertaus on opintojen äti, siispä lue ylläoleva vielä 12 kertaa ajatuksen kanssa.

kymco2003

#80
Jouset.com näyttäs olevan valikoimaa

EDIT:

Omalta paikkakunnalta löytyi liike mikä tekee jousia mittojen mukaan huomenna tulee uunista,toivottavasti en ottanut liian keveitä no otetaan jäykemmät sitten :-*
Rasvailin ja putsasin kytkimen samalla....

Partanen

Jotenkin se lannistaa. kun kysyjä ei lue vastauksia, tai huomioi niitä. Se on oikeastaan epäkohteliasta, eikä ainakaan kannusta auttamaan.

Yritetään nyt vielä: Sun viritysasteella ei pitäisi olla mitään syytä vaihdella kytkimen jousia. Kytkimen kuuluu luistaa lähdössä. Vasta sitten kun kone on viritetty niin, ettei vedä yhtään pienillä kierroksilla, pitää kytkin vaihtaa sellaiseen, joka luistaa pidempään liikkeellelähdössä.

Varmaan niitä on skoottereihinkin semmoisia kytkimiä, jotka tarraavat luistamatta kiinni isoilla kierroksilla. Ei kovin käytännöllinen katukäytössä, kun tapauksesta riippuen kone sammuu, tai mopo keulii.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jwalk

#82
Mullakin on noita jäykkiä kytkinjousia laatikossa, ostin niitä aikoinaan, kun luulin niiden olevan "pakollisia" ku vähä piristää...
Vakiojouset kiinni ja jaksaa tuo isompimukinen nelitahti tämän tomumajan riittävän ripeästi liikkeelle.
Naapuritkin tykkää, kun aamuvarhaisella lähtee sivistyneesti, ilman vingutteluja.
Onhan kakstahti vähän eri juttu, mutta ei tuossa kiinannelarissakaan suurempia alavääntöjä ole.

Partanen

Oon nähnyt semmoisenkin skootterin (virityksen), että liikkeelle lähdössä kone huusi viimeistä päivää. Sitten kun sai vähän vauhtia, alkoi kierrokset laskemaan, kun kytkin alkaa ottamaan kiinni. Ei kovin käytännöllinen.

Kun kaasarin säädöt on kohdallaan, niin kyllä mopon pitäisi lähteä ihan nätisti ja kakistelematta heti kun tupista vääntää. Ja n. 15-25 nopeudessa kytkin ottaa kiinni niin, ettei enää luista. Käytännössä kone käy koko kiihdytyksen ajan lähes samoilla kierroksilla, kunnes pisin mahdollinen välitys saavutetaan, jolloin koneen kierrokset alkavat nousta.

Eikä väärin säädettyä kaasutinta pidä lähteä korjaamaan kytkimen jousia vaihtamalla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Partasen kanssa yhtä mieltä,notta masentavaa lukea kun hyviä ohjeita ei noudateta.. Kokeilemalla kyllä oppii, mutta toivottavasti ei sitten jollakin toisella foorumilla haukuta apuja tarjonnutta foorumia syyttä suotta.. Täällä näkee liian usein kysymyksen "laitoin malossin kisakykän ja 15% pikkujouset ja 20% vp,n, sekä turpo kitin teharin. miksi mopo ei toimi.." Variaattoritekniikka on täälläkin jo aika kaluttu aihe ja mitään yllätyksiä ei pitäisi tulla,jos osaa sisäistää lukemansa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Kannattaisi uskoa kauppamiehen sijaan konkaria joka on kauppasyötit jo maistanut. Virittäminen on yhä osaamista, ei ruuvaamista. Aikajänne mihin sijoittelee oppimis ja kokeiluvaiheet kannattaa miettiä. Voi jopa kipata kokeilut, saadessaan tietoa. Monien mopokausi on kuitenkin lyhyt eikä koviinkaan antoisa ainakaan kun virittely-yritykset vaivoineen johtaa vain sakkoihin ja mp-kortin saannin siirtymiseen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Rb

Terve parhaita säätöjä kysyisin vakio agilityyn kiihtyvyyden kannalta.kokeilin rullia 5,5g ja vp jousta 82% kone huutaa vaan.vakiot oli 6,5g.
Kertokaa hyviä setuppia.

-Zone-

Koko hommassa vaikuttaa yllättävän paljon kuskin mieltymys. Siten musta on vähän huono heittää mitään valmista settiä. Tuosta rullista ja vp-jousesta, että ei kannata vaihtaa molempia kerralla. Muuta aina vain yksi tekijä ja kokeile miltä värkki tuntuu. Kevyemmät rullat+jäykempi jousi osoittautuu hyvin usein huonoksi vaihtoehdoksi. Muutoinkin olen sitä mieltä että vp-jousi kannattaa vaihtaa vasta jos on aivan pakko, eli tehoa on nostettu niin paljon että hihna luistaa piloille.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 22.07.15 - klo:22:24
Itseasiassa se kulma ei voi koskaan ollakaan pidempi, mitä rullakupin liike kun tässä mietin (ellei sitten lautasten halkaisija ole ihan järjettömän pieni). Jos se viistottu osa on pidempi, ei hihna voisi koskaan nousta ylös saakka tollasila halkaisijoilla mitä mopoista löytyy. Eli jos A on pienempi mitta mitä B. http://aijaa.com/MqcWXy

E: Kirjoitin sikäli vähän huonosti, että jos me tuosta esimerkin variaattorista pienennämme lautasten halkaisijaa, mitta B tietysti pienenee, mutta en mä sitä tarkoittanutkaan, vaan että kun tuossa esimerkissä on tuota turhaa käyttämättömäksi jäävää halkaisijaa ja pienennämme sitä voimme sanoa että hihna nousee ylös saakka vaikka rullakuppi liikkuu saman matkan kuin ennenkin. Suhde A:n ja B:n välillä toki muuttuu.

Johtopäätelmä tuosta koko asiasta on, että lautaskulma kannattaa pitää niin pienenä kuin mahdollista jotta hihna liikkuisi ylös / alas suunnassa mahdollisimman paljon ja näin saataisiin variaattorista maksimaalinen hyöty välityssuhteen muuttumisena. Koska rullakupin maksimi liikerata akselin suuntaan määräytyy hihnan leveyden mukaan, kannattaa hihna olla riittävän leveä jotta liikerata mahdollistaa myös mahdollisimman suuren hihnan ylös / alas liikkeen.


Oikeesti on ikävä Zonea, ja hänen oivaltavia juttujaan  :'(
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)