Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

zoneri ei kierrä.

Aloittaja pera8x, 30.07.15 - klo:19:40

« edellinen - seuraava »

pera8x

nyt tarttis vinkkiä, jos joku osaa auttaa. kaverin mopedi, tollanen qinggi zoner. viimekesänä se hyytys jostain syystä, oletettavasti kaasarin puolella oli jotain häikkää. no, nyt innostuttiin sitä korjaan ja samaan syssyyn pistettiin sitten vähän virityshiluja kiinni.

elikkäs, homma alkoi siitä, että purettiin vanha pytty ja mäntä, sitten kasattiin uudella 82cc pyttyllä ja männällä ja uusilla tiivisteillä. kannesta koneistettiin vähän tavaraa pois, ettei ole liikaa ruttuja. sen jälkeen lähti käymään ja kävikin jotenkin hetken aikaa, kunnes sitten sammu ja loppu akusta virta. samalla huomattiin sitten että oli startin solenoidi jumittunut kiinni ja startti pyöri aina, kun oli piuhat akussa kiinni. ilman akkua siis sai käyntiin, kun vaan käytti piuhoja akussa, mutta otti heti irti, kun kone kävi. kiksi oli ja on edelleen sökönä ja starttikin tosta hyytyi, jotenka jäi odotteleen uusia osia. no, sitten tuli postissa startti ja uus CDI poksikin. nuo kiinni ja kokeileen, niin hetken aikaa toimi jotenkin, ei keretty tien päälle pääseen, kun jo katkesi kaasuvaijeri.

sitten vaihdettiin kaasuvaijeri ja startin solenoidi, niin johan alkoi startti toimia niinkun kuuluukin. sitten meni muutama minuutti, niin paloi sulake. kokeiltiin toista sulaketta ja toimi hetken ja taas paloi sulake. sitten kokeiltiin vielä kahdella eri CDI:llä, mutta ei mitään vaikutusta. toinen CDI toimii omassa mopossa ihan normaalisti. sitten kokeiltiin isompaa sulaketta, 30 ampeerista. tuon seurauksena alkoi savu nousta CDI:n mustasta piuhasta. tossa on siis 4+2 CDI ja tuosta nelinapaisesta, missä on musta piuha, niin alkoi savu nousta, eikä sulake palanut. no, sitten pantiin takasin 15A sulake ja kokeiltiin katkastas tuo musta piuha CDI:ltä ja nyt kone lähti käymään ja toimiikin muuten normaalisti, mutta ei kierrä. ottaa joku pari tonnia maksimissaan kierroksia ja alkaa sitten röpöttään ihan, kun kipinä häviäisi.

ja nyt ihmetellään, että missä vika. laitteessa siis ihan uusia osia: startti, CDI boksi, ilmansuodatin kokonaisuudessaan. ja aika uusia osia puola ja kaasuvaijeri. jotain meni kait jossain pieleen, kun aikasemmin toimi, vaikka kaikki piuhat oli kiinni CDI:ssä ja nyt polttaa sulakkeen, jos tuo musta piuha menee CDI:lle. mietin, että olisko kaasuvaijerin asennuksessa joku piuha vetänyt maihin, tai jotain.

osaako joku sanoa tuosta CDI:n piuhasta, että tartteeko se sitä ja voiko siinä olla syypää? sitten tehtiin mittauksia, niin ainakin puola ja pickup coili oli ohmiarvoissaan. alakäämien ohjearvo on 500 ohmia, mutta mittari näytti vaan 450. voiko siinä olla vika? ei ainakaan haissut palaneelle, eikä ole tummunut ja se kipinä nyt kuitenkin tulee, vaikkakin alkaa pätkiä parin tonnin jälkeen.

tuosta jollekkin kiinanskoottereiden asiantuntijalle pähkinä purtavaksi. muuten kyllä handlaan noita, mutta sähköt on vähän heikompi osaamisalue oli merkki mikä hyvänsä..

jwalk

Hmmmm..Olikos se mustavalko piuha? Se on killswitch, eli maadottaa boksin kun sammutetaan. Se on oikeastaan ainoa cdi.n piuha, jota ilman kone käy.. Nappaakohan sej ostain jännitettä...
Cdi:stä varmaan konkat saanu kipeää, eikä ne kerkee/pysty kunnolla lataantumaan, jotta ehtis kipinää isommille kierroksille.
Valitettavasti täältä käsin varsin huono neuvoa  :(

pera8x

#2
CDI vikaan en oikein suorilta usko, koska kokeiltu ristiin oman mopon kanssa ja toimii kummallakin cdi:llä. Sekä tolla kaverin mopon poksilla ja mun omalla. Ja samanlailla takkuaa toi kaverin mopo kummalla tahansa boxilla.

EDIT:

Niin ja täysin musta piuha siis oli tuo, mikä pätkästiin ja lakkasi sulake palamasta. Erikoista on kyllä kiinalainen sähkö..

Ja nyt siis toimii ja pelaa ihan hienosti, kunnes nostaa kierroksia korkeemmalle. Sit alkaa terävästi pätkimään. Ja kaasun asento ei tunnu vaikuttavan juurikaan. Samalla kierrosluvullu tuntuu pätkivän oli kaasua sitten ihan vähän, tai täydet.

helkama sc-r

Missä kohdassa cdi boksin liittimessä musta johto on tai oli?

-Zone-

Ja onko AC vai DC cdi ?

pera8x

en tiedä onko AC, vai DC boksi. ainakin sama boksi kävi molempiin mopoihin, tuohon zoneriin ja mun soliferi xtr exporttiin. tai siis ainakin tuo zonerin boksi toimi ihan hyvin mun solkussa.

piuha oli siis täysin musta ilman mitään värillisiä raitoja ja muistaakseni sijaitsi poksin vasemmassa alakulmassa, jos poksi on liitin katsojaan päin ja sillain, että liitin on poksin yläosassa. mutta tästä en nyt ole ihan 100% varma, enkä jaksa enää mennä tarkistamaankaan. huomenna voin tarkistaa asian. ja myös mustavalkonen piuha lähtee poksista, mutta siihen ei olla kajottu.

nyt, kun asiaa kaverin kanssa pohdittiin, niin se oli muuten jo aikasemminkin tehty samalla tavalla, että se yksi "karva" oli poistettu käytöstä. oltiin vaan sillon joskus pari vuotta sitten käännetty se pinni poksista vinoon, ettei ota liittimeen kiinni. eli tuskin siinä itse piuhassa on vikaa. tai mistä sitä tietää, mutta itse en näillä eväillä oikein jaksa uskoa siihen.

-Zone-

#6
DC boksit on yleensä suurempia ja niihin ottaa magneetti kiinni. AC bokseihin ei ota magneetti.
Tuossa noista kytkennöistä. Klikkaa myös tuo linkki auki niin sieltä löydät sen kuvankin.
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 24.06.15 - klo:20:12
Johtojen värit voi olla ihan mitä vaan näissä kuten itsekin olet huomannut siitä toisesta johtosarjasta. Tärkeintä on se mikä mihinkin napaan on kytketty ja se onko kyseessä AC boksi vai DC. Itse olen kytkenyt 5, 6 ja 4+2 AC boksit samaan mopoon ja hyvin on toiminut. -> http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=5921.msg101935#msg101935

Mikäli on kuvista poikkeava cdi tai DC boksi niin ne on sitten oma juttunsa. Esim noissa helkamoissa on olleet vähän hämärät boksit.

EDIT: Korjasin nuo AC-DC termit oikein päin. Jokin ajatuskatko kävi.

pera8x

se on aika pieni poksi ja juurikin tuon viimesen linkin vasemman puoleisen kuvan mukainen. tarvii huomenna, tai koska nyt jaksaa/kerkeekään, niin perehtyä tarkemmin.

kiitos vaan tähän astisista neuvoista. palaan asialle, jahka tutkin lisää, enkä osaa, tai sitten osaan ja saan jotain tolkkua tähän mysteeriin. nyt tarvii mennä nukkuun.

-Zone-

#8
Korjasin virheeni tuonne aiempaan. Mutta jotain on sikäli perin hämärää, että sen ei pitäisi kipinää antaa jos jokin muu johto kuin sammutusjohto puuttuu. Tämän pitäisi koskea niin ac kuin dc cdi-boksiakin.
Ne DC boksit ei kylläkään aina ole yhtään isompia kuin ac-boksit joten sekaannuksia saattaa tulla. Esim: http://www.av-motor.fi/tuotteet.html?id=40/979

helkama sc-r

Kysyjän kertoma johto on miinus, siellä on toinenkin maadoitusjohto, joten toisen voi irrottaa, mikä onnistuu helpoiten, kun irrottaa liittimen nuppineulan avulla.

pera8x

nyt asia varmistettu ja boksi on ac. tarkemmin malliltaan tuo boxi. http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=220. jos tohon laittaisi väärän boksin, niin ei kävisi ilmeisesti ollenkaan?

pera8x

tääkin on vielä vaiheessa. aika mystinen vika. tuo CDI poksi vika on vähän niin ja näin. kun tosiaan toimii omassa mopedissa tuo poksi ihan kiltisti, mutta tässä ei toi toimi mikään poksi. tai sitten vika on jossain muualla.

ei kenelläkään olis antaa linkkiä sähkökaavioihin? jos sitä kautta löytyis jotain vinkkiä. baotianin kaaviot ei täsmänneet. tai ainakin piuhojen värit oli ihan erilaiset.

tohveli

onko tähän vikaan löytynny ratkasua jo?

pera8x

ei oo, kun ei kaverillani ole ollut intoa peuhata tämän kimpussa, enkä itsekseni jaksa sen romuja parsia. kyllä tämäkin varmaan viimeistään talvella kuntoon tulee.. koitan muistaa ilmotella, mikä tätä vaivas, jos joskus saadaan pelaamaan kunnolla.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 30.07.15 - klo:19:40
kokeiltiin toista sulaketta ja toimi hetken ja taas paloi sulake. sitten kokeiltiin vielä kahdella eri CDI:llä, mutta ei mitään vaikutusta. toinen CDI toimii omassa mopossa ihan normaalisti. sitten kokeiltiin isompaa sulaketta, 30 ampeerista. tuon seurauksena alkoi savu nousta CDI:n mustasta piuhasta.

Eli teillä oli jossain oikosulku ja saitte jotain kärähtämään vaihtamalla riittävän suuren sulakkeen, jotta hitsaaminen onnistuu. Tuo kohta alkoi jotenkin hymyilyttämään, aika moni jossain vaiheessa kokeilee tuon kompastuskiven :)

Katteet pois ja etsimään sulanutta johtoa, sekä mittailemaan johtoja mistä kohtaa on oikosulussa, sähkökaaviosta voi olla apuja, zoneriin mielestäni löytyy netistä korjausopasta pdf muodossa, jossa on sähkökaaviokin.

Sähköt ovat siinämielessä rasittavia, että siellä voi olla yksi ihan mitätön piuha tai liitos, joka saa sähköt kulkemaan perin kummallisella tavalla, mutta löytääkseen sen kohdan, aika usein sitä joutuu aloittamaan yhdestä päästä käymään kaiken läpi ja toivottavasti löytyy ennen kuin on päässyt toiseen päähän.