Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Liikaa vai liian vähän, ilmaa vaiko bensaa?

Aloittaja Eki, 01.10.14 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Testierkki

Ongelmat alko kaasarin vaihdon jälkeen. mopo on 2t ja kaasari 2t. kaasaria lukunottama täysin originaalissa kunnossa. Entisellä kaasarilla toimi mutta siinä oli todennäköisesti koho väärässä kohdassa, siksi sen vaihdoin. Ja originaalin kaasarin kohdalla viat olivat sellaisia että kaasari tulvi bensat pihalle viileemmillä keleillä. Laitan originaalin kiinni jos korjaamo saa sen korjattua tai jos saan ton dellorton säädöt pelittämään. Viikonloppuna kerkeen kokeilee noita suuttimia.

Testierkki

Vika oli simppeli. Pääsuutin jäänyt löysälle ja siitä sitten avautunut kohokammion pohjaa vasten.

Eki

#47
Jatkan tähän tuosta viimeisimmästä TGB:stä, mikä lämpöleikkasi kiinni Riihimäen reissulla hiljattain ja minkä möin pois. Elikä männänrenkaat palaneet kiinni ja sitten oudompi asia että pakoaukko kovasti karstassa, suutin vakiona 60, nyt oli 0-keli ja 74 suutin, oli aiemmin 80 suutin ja tehari putki, olisiko pitänyt teharilla olla ainakin talvisissa kylmyyksissä joku 85 sen 74:n tilalla vai millä hitolla tuon lämpöleikkaamisen oikein estäisi sillä jälleen on liki uusi Tgb? Pakoaukon karstottuminen johtuu kuulemma halvasta öljystä (Teboil 2-T MIX)!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

Biltemalta saisi pakokaasulämpömittarin. En tiedä millainen anturi siinä on mutta sellaisen asentamalla näkee liian laihat seokset heti. Ne on pääsyy kiinnileikkaamisiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

kyl musta eki tuntuu että ne kilometrit mitkä oot entisellä ajanu niin ei oo kumma jos leikkaa kiinni tms..  ;D viel jos tietäis mistä kohdin se on lämpöleikannu?pakoaukon kohdalta jos on niin veikkaan että karstaa kertyny niin paljon että aiheuttanu sen.

Eki

#50
Mopokellarin pitäjä/omistaja totesi että kunnon öljy ja 10 pykälää suurempi suutin talveksi, siis joku 85 jo 0-kelille, ostinkin mutta tuli vahingossa 94, kun merkintä oli präntätty hyvin epäselvästi suuttimeen, täytyy vaihtaa huomenna! (selvisi 7 x:lla suurennuslasilla) oikea lukema suuttimesta ja nyt on vakiputki tässä siten uudessa ettei sillä ole ajettu kuin noin 3000km, naapurin isännältä ostin tänään, kun hänellä on 2:si TGB:tä! Edit: tuli mieleen kun käytin liki koko kesän bensan seassa siis ennen tankkausta korkillisesta kahteen tankissa lisänä että pakoaukko sylinterissä oli täysin karstassa, voiko yksi Teboilin 2-T MIX öljy aiheuttaa muuten moista? (Nyt on sitten kalliimpaa Teboilin ööliä, täys synteettistä purkin päällä texti matala savuinen ja prätkän kuva)!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

sopivasti sisäänajettua mallia. ohi otsakkeen tuli eki katottua 80% sun filmit läpi juutuubissa.. :D miellyttävää katsottavaa ja melkein opin jo perusteet kuseilusta vai mitäs se oli..  :D

Eki

#52
No ne on laitettu lähinnä koejuttuina milloin minkäkin kameran videolla, kun youtube ei tietääkseni pakkaa niitä lisää kuten tekee mm. Face book .... :) Edit: qso on sähkötyslyhenne ja esim. qsoilu puhekielellä radioamatööreillä tarkoittaa samaa kuin yhteyden pitäminen ... :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

TGB Bulletin todella karstottunut pakoaukko, tämän sylinterin mäntä lämpöleikkasi. <- voiko tuo johtua öljystä, kuva yli 16.000km:n ajon jäljiltä, nyt jo uutta vastaava TGB ajettuna noin 2500km ja ostettuna saman pihan kaverilta! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Samppa

Noilla kilometreillä ja 2-tahtisena tuo karstoittuminen on täysin normaalia. Esimerkiksi Piaggiolla on tuo karstanpuhdistusvälisuositus 3 vuotta tai 16 000 kilometriä, suosittelen kuitenkin tekemään jo paljon aikaisemmin...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

"10 pykälää suurempi suutin talveksi", voiko asiaa epätarkemmin enää sanoa.  :P Parasta olisi puhua prosenteista, niin pysyisi hommassa jokin tolkku.

Tossahan saattoi käydä nyt niin, että pääsuutin oli sinnepäin, mutta osakaasulla mentiin liian laihalla. Syystä tai toisesta se ei saanut kunnolla poltettua öljyä palotilassa, ja siksi pakoaukko karstoittuu, kun öljy palaa vasta siellä ja huonosti sittenkin. Ja kuumaleikkaus johtui siitä liian laihasta seoksesta osakaasulla. Kuten on ennenkin todettu, niin bensan sekaan lisätty öljy laihetaa seosta entisestään. Lisäksi se liika öljy lisää lämpökuormaa.

Oisko männästä kuvaa näyttää? Tai oliko männän kyljestä siirtynyt kevytmetallia jumittaen männänrenkaat? Vai mitä tarkoittaa se että: "männänrenkaat palaneet kiinni"?

Kilometrit ja niiden määrä eivät aiheuta leikkautumisia. Kilometrit aiheuttavat kulumista ja materiaalien väsymistä. Esim. mäntä saattaa mennä kappaleiksi, mutta mopossa tuskin sekään on ongelma.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Okei Sammpa, kiitos infosta ... kerrotko miten nuo kannattaa putsata, ei taida riittää että ottaa pakoputken pois ja mäntää vahingoittamatta yrittää niitä poistaa, ilmeisesti sylinteri kuitenkin irti ja sitten puhdistus? Samallahan voisi sitten vaihtaa vaikka männän renkaineen mikäli sylinteri olisi muuten ok? Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Minulla on vakiosuutin 60, nyt 85 elikä käsittääkseni pitäisi olla riittävä vaikka on tehoputki ja siten uusi TGB että sillä on ajettu ennen minua noin 2500km ja muuten kuin uusi, siinä se mustapohjainen mittarikin, mikä toimii myös talvipakkasissa ... Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Oisko männästä kuvaa näyttää? Tai oliko männän kyljestä siirtynyt kevytmetallia jumittaen männänrenkaat? Vai mitä tarkoittaa se että: "männänrenkaat palaneet kiinni"?

Ei nyt satu olemaan männästä kuvaa, ne renkaat olivat tavallaan jumittuneet uriinsa siten ettei löytynyt enää puristuksia, skode ja se varaosa skodekin myyty kaverille ken rakentelee niistä toimivan laitteen, itsellä uudenveroinen TGB. Eki :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Partanen

Eihän vaan karsta ollut jumittanut männänrenkaita?

Jos siellä on alunperin ollut suutin kokoa 60, niin pelkän putken vaihdon jälkeen riittäisi 10% suurempi suutin, eli kokoa 66. Jos laittaa lisää öljyä bensan sekaan, ja haluaa varmuuskerrointa, niin 15% suurempi suutin olisi kokoa 69. Noista "pykälistä" puhuttaessa homma menee ihan arvailuksi ja arpapeliksi.

Näin netin välityksellä sanoen se kävi liian rikkaalla. Ei koskaan tavoittanut lämpötilaa jossa öljy palaisi palotilassa kuten kuuluu. Siksi karstoittui liiaksi. Liian rikkaalla käymiseen viittaa sekin, kun kerroit että kone ei oikein kuumana vetänyt niin hyvin kuin viileänä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003