Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mitä mieltä olette mopon virittämisestä?

Aloittaja Partanen, 09.07.07 - klo:11:45

« edellinen - seuraava »

Partanen

http://www.poliisi.fi/poliisi/bulletin.nsf/vwSearchView/EB716CD44FD46956C22572EB00254BD5

Nyt on lähiaikoina kuulema kovasti ratsattu mopoja, ja monille määrätty suuret maksut maksuun. Mihin te vedätte rajan mopoa "säätäessänne"?

Itse olen vetänyt rajan sylinteritilavuuteen niin kauan kun liikenteen seassa ajelen. Sylinteriä en vaihda isompaa, vaan siirryn sitten isompaan laitteeseen kokonaan ja maksan asiaan kuuluvat vakuutukset yms. Olen kuitenkin yrittänyt hiukan parantaa koneen toimivuutta. Mun mopossa kun on tuo sähköinen nopeudenrajoitus, niin se mielestäni antaa vähän paremmat mahdollisuudet kiihtyvyyden paranteluun.

Jokainen tietysti tekee omat ratkaisunsa/tulkintansa ja säätelee mopoaan sen mukaan. Yleinen tulkinta taitaa olla, että niin sanotut "rajoitukset" voi poistaa huoletta. Onko se rajoitus tappi kaasarinkannessa, vaaleanpunainen piuha, ahdas pakoputki, huono ilmansaanti, liian painavat rullat variaattorissa, liian pienet venttiilit, taikka liian pieni sylinteri.. jne.  ;)

Kertokaa jotain näkemyksiänne, jos jaksatte. Kiitos.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Mopopuolella itselleni riittää ainoastaan kiihtyvyyden parantaminen (nykyään). Nopeampaa vauhtia pääsee sitten noilla isommilla vehkeillä  ;D.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kappas Vaan

Hyväksyn variaattorin rullien vaihdot, muu virittäminen ei mopossa mielestäni ole tarpeen. Oma skootterini on vakio.

Zoner-äijä

Kiihtyvyyden parantaminen on mielestäni ihan asiaa.

newstb

itseltä löytyy 70cc ja muuta hilpettä tuosta,en näe siinä mitään pahaa koska on hyvät ja päivitetyt levyjarrut ja pysyy paremmin liikenteen mukana.

fillaripongari

#5
Lainaus käyttäjältä: newstb - 10.07.07 - klo:14:53
itseltä löytyy 70cc ja muuta hilpettä tuosta,en näe siinä mitään pahaa koska on hyvät ja päivitetyt levyjarrut ja pysyy paremmin liikenteen mukana.
päivitetyt? Onko noita jarruja jotenkin paranneltu?

tero1969

Kyllä sitä tietysti kovempaakin saisi mennä mutta hyvä näin kun ei ole minneen kiire  ;D

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Spede

Ite olen ottanut prikan pois variaattorista. kulkee jotain 70 km/h. Mukava on kun kulkee vähän kovempaa kun ei ole ikää isompiin vehkeisiin. Ja sitäpaitsi eihän sitä skootteria ole tehty toimimaan kaikenmaaliman prikkojen kanssa. Tuo on vaan mun näkemys. Ja kaupungissa tulee kylä ajeltua ihan sitä 40 mutta vähän isommilla teillä sitte kovempaa ::)

Partanen

Vaikka melkein kaikki sitä prikkaa siellä variaattorissa vihaa, niin ei se välttämättä ole pelkästään kuristus. Itselläni ei prikkaa ollut, mutta... Jos kuvitellaan henkilö, joka ei halua ajaa huomattavia ylinopeuksia mopolla, eli paljon yli 45km/h, niin prikastahan on hyötyä. Oikein mitoitettu prikka alkaa nostamaan moottorin kierroksia tehoalueelle vaikkapa 40km/h nopeudesta eteenpäin, koska variaattorista ei enää tule pidempiä välityksiä. Silloin mopo jaksaa mennä paremmin ja pitää nopeutensa paremmin ylämäessä vaikkapa, kun ajetaan vaikkapa vielä ylinopeussakkorajoilla 55km/h. Tämmöisen teorian heitin toisella palstalla, niin joku aikuisen painoiseksi yhtyi näkemykseen.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

newstb

Lainaus käyttäjältä: fillaripongari - 10.07.07 - klo:22:57
Lainaus käyttäjältä: newstb - 10.07.07 - klo:14:53
itseltä löytyy 70cc ja muuta hilpettä tuosta,en näe siinä mitään pahaa koska on hyvät ja päivitetyt levyjarrut ja pysyy paremmin liikenteen mukana.
päivitetyt? Onko noita jarruja jotenkin paranneltu?

teräspunosletkut + paremmat palat.vakionakin levyt edessä&takana ja vielä hyvät sellaiset.

luultavasti kyllä osat lähtee irti että soveltuu paremmin työmatkoille.

Remmiveto

Miten muuten tuo kuuluisa prikka vaikuttaa kiihtyvyyteen??  Itsellä on otettuna pois mut arvelin laittaa muutettuna takas et huput olis alle 60 km/h..
Mut heikentääkö se kiihtyvyyttä?????
Suzuki uk 110

Partanen

Ei se kiihtyvyyttä ainakaan huononna se prikka. Sehän vain rajoittaa variaattorin liikettä siten, että suurimmat/pisimmät välitykset eivät mene päälle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Pösöe

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 12.07.07 - klo:21:10
Ei se kiihtyvyyttä ainakaan huononna se prikka. Sehän vain rajoittaa variaattorin liikettä siten, että suurimmat/pisimmät välitykset eivät mene päälle.
Kokemusta kyllä on, että kyllä se prikan poisto heikentää jonni verran kiihtyvyyttä  :-\

Make

Prikan olen poistanut ja rullat vaihtanut variaattoriin. Nopeus pysyi samana, mutta kiihtyvyys parani juuri sopivalle tasolle. Itselläni ei riitä innostusta / halua virittää mopoa sen kummemmin, mutta kyllähän sitä nuorempana riitti sitäkin enemmän ja yleensä viritystä jatkettiin kunnes mopo ei enään käynnistynyt.

Eihän mopon virittämisessä teoriassa mitään pahaa ole, mutta on varsin vaarallista ajella pyöräteillä urku auki ja tuleehan ne tilanteet tuolla ajotielläkin kovemassa nopeudessa nopeampaa. Tuskin virittäminen olisi edes kielettyä, jos viritetyillä vehkeillä ajeltaisiin "ihmisittäin".