Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mitä mieltä olette mopon virittämisestä?

Aloittaja Partanen, 09.07.07 - klo:11:45

« edellinen - seuraava »

oskuk

Mitä ovelamman systeemin teet, sitä hauskempaa kärytä. Mutta veikkaisin, että jos kävisi semmoinen käpy että ajaisit hiljaa, ja mopo näyttää lain määrittelemältä mopolta, niin miksi ne sinua mistään epäilisi? Kaikenmaailman systeemit on vähän kuin elämä tyyliin "valehtelen aina, varmuuden vuoksi".

Coastside

#256
Useimpien käryjen syynä ei ole nopeus vaan holtiton ajotapa ja meluhäirintä tai puuttuva valo tai kilpi. Sitten kun häirikkönä on kiinnittänyt huomion vaikkapa mummon soitettua tusinan kertaa, saa partio käskyn pysäyttää ja syynätä. Muuten niillä on isommat kalat toiveissa. Poliisin henk. koht. mielenkiinnon kohteeksi päässeenä saa hänestä seuraa yllättävän usein vielä mopoiän jälkeenkin oli aihetta tai ei. Kun ne tekee rutiineitaan, ne ei välttämättä muista seuraavana päivänä pysäyttäneensä mopon, mutta jos ne saa pienenkin vastahankaisen eleen ne muistaa jopa naaman.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Rific

#257
Ei nyt periaatteessa virittämiseen liity tämä kysymys, mutta jos skootteri on vuosimallia 98, täytyykö tarvike pakoputki (TK lukee vaimentimessa) olla E-hyväksytty? Mikä on miliisien kiinnostus alkaa testaamaan skootterin kulkupuolta (tai putken E-leimoja?) jos stongan takana istuu keski-ikäinen herrasmies? En tällä kulkineella yli 50km/h tunnissa tule ajamaan, vaikka kulkupuolta löytyisikin, kyselyt siksi että kartoitan mahdollisia riskejä.

-Zone-

#258
Keski-ikäisenä ja kymmenkunta vuotta skootterilla liikkuneena omat kokemukset poliiseista varsin mukavia. Joskus mietin rajoittimen rakentamista varalle, mutta ei näemmä ole ollut tarvetta. Ei ne aikuisten mopoja ala testaileen jos nopeudet on kutakuinkin normaalit. Jos 90 lataa tutkaan niin ehkä suhtautuminen on sitten jo toinen. Omalla pääsee varsin lujaa, mutta kuuttakymppiä tulee ajettua mikä mun mielestä olisi juuri passeli laillinen maksiminopeus nykymopoille muutenkin.

Samaa mieltä tosta kuudestakympistä (täysi-ikäisten ajamana siis) oli pysäyttänyt partiokin kun juteltiin siinä mutta vaikka nopeutta olikin 60 ja siis yli sallitun, niin puhalluttivat ainoastaan ja kun mopokin oli siisti vailla jeesusteippi tai rautalankavirityksiä niin toivottivat hyvää matkaa. Kerran pysäyttivät kun rekisterikilpi oli niin paskanen että huomauttivat siitä, muutoin aina pysäyttäneet vain puhalluttaakseen ja toivottaneet hyvää matkaa.

Tietty on aina mahdollista että jossain on se virkaintonen tapaus joka ei ole itse ollut lapsi koskaan ja haluaa välttämättä testata mitä aikuisen mopo kulkee, mutta omien kokemusten mukaan valtaosa suhtautuu mopoilevaan aikuiseen eri tavalla kuin nuoriin. Kuuttakymppiä paahtavalla aikuisella kun on usein oikeastikin liikenteessä enempi harkintakykyä ja itsesuojeluvaistoa (joka suojelee myös muita) kuin kuuttakymppiä vetävällä finniposkella.
...
Tietty jos ikämittari sanoo 90 tai yli, niin kuuskymppiä liikkuva puolisokea ja umpikuuro ojien väliä seilaava risteilyohjus voi kyllä olla taas jo oma lukunsa :)

Edit: Ja tämä oli siis vastaus kysymykseen virkavallan suhtautumisesta perustuen omiin kokemuksiin. Se onko asia sitten juridisesti tai moraalisesti oikein vai väärin on musta jokaisen oma asia. Ei siitä välttämättä joka ikinen kerta tarvitse päätään rääpiä. Oskuk on tuota jatkanut sen verran pitkään, että pääsi se nyt mullakin blockatuksi.

Mulla nyt vain sattuu olemaan sellanen maailmankuva, etten joka ainoaa lakipykälää ymmärrä tai pidä tarpeellisena. Vielä kun koko laki ei edes ole tasavertainen. On naivia uskotella itselleen toisin. Varmaa on se että joskus minäkin tulisin olemaan mopolla liikenteessä muille tai itselleni vaaraksi. Tällä hetkellä en sitä koe olevani ja siitä olen varma että mulla on enemmän harkintakykyä mitä mopoikäisenä. Eli kyllä: Minusta iällä on todellakin merkitystä liikenteessä ja tällä hetkellä olen enemmän "oikean ikäinen" sinne liikenteeseen kuin esimerkiksi autokortin saadessani.

Sillikai

Täysin samaa mieltä Zonen kanssa. Ei se mopon maksiminopeus merkkaa mitään jos ajelee rajoitusten mukaan.

oskuk

#260
..täytyy varmaan poliisin palauteosaston laittaa kiitoksia, että hienoa että viritetyt mopot, joilla ajaa oikean ikäiset saavat mennä rauhassa, se on tasa-arvoa jos mikä! ;-) ..mutta lupaan, etten käytä sanoja lahjonta tai hyväveli. ;-D

Coastside

Ette arvaa millä joutuu syyniin hepoimmin. Se on ärsyttää jotain muuten vain vikapäistä ämmää jota poliisi vielä sietää ja ne sietää kauan. Mopopojan jonka putki hieman pärisee, saa ilmiantona niin taajaan että poliisi lopulta pojan syynää. Aikuinen ajaja säästyy tuolta helpommin koska kyylän kannalta on riski siitä että hän saa kunnioittavan kotelun. Vain teknisesti on kyse mopon tekniikasta. Loppu on tahtojen taistelua. se mitä mopo kulkisi, ei ole tuon taivaallista merkitystä, vaan sillä kuka ja missä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

oskuk

Näin se on, hiljainen laittomuus pysyy paremmin salassa.

jwalk

Sitähän ei käy kiistäminen, että mopo ei saa kulkea kuin max 45kmh..Mutta, olen tietoisesti lakia rikkonut, kulkee kevyesti motoveroille jos haluaa. Lisäteho tuo turvallisuudentunnetta. Työmatka on n. 7 km ja siitä valtaosa raskaan liikenteen suosimaa 50kmh nopeusaluetta. Ajelin vähän aikaa syssyllä tyttären vakio skootterilla ja koko ajan sai pelko perseessä kytätä peiliä, varsinkin ylämäissä. Sitten myös tulee ajeltuu kaksi päällä muijan kanssa,niin vakiotehoilla meno varsin tuskaista,jos ei saa edes extravauhtia mäkiin. On mulla ollut autokin,mikä kulki kevyesti sen 200kmh, mutta en muistaakseni ikinä sillä täysiä ajanut. Pyöräteillä en tykkää ajella, kun saa olla koko ajan varuillaan pentujen, vanhusten ja kusetettavien koirien kanssa. Ovat meilläpäin vielä hemmetin röykkysiäkin.Tarkoitus siirtyä isompaan luokkaan, mut ei kehno taloustilanne sallinut sitä vielä tässä vaiheessa, vuoden päästä sitten..? Ikäähän mulla on 48v, joten pahimmat kaahailut on takanapäin.

Kaatolovi

Kyllähän se kevyt piristys kuuluu asiaan, fiksusti ajamalla tuskin virkavaltaakaan kiinnostaa.
Vespa 50LX 4V 2010 , Peugeot Speedfight 50LC 1998

Coastside

Oskuk trollaa. Virittely on maan tapa hieman niin kuin kieltolain aikaan ryyppääminen. Kansa viestittää huonoa lakia vastaan. Mopoluokka luotiin muinoin siiben kehitysvaiheeseen hyvin sopivaksi mutta hirtti päälle eikä vastaa nykykulttuurin vaatimuksia.  Muistan kuinka mopossa täytyi olla polkimet, vaikkei sillä voinut polkien kulkea.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Oskuk kertoo omalla (ärsyttävällä) tavallaan mielipiteensä virittämisestä.

Kieltolaki on vertauksena hauska, mutta ontuu vähän. Ajoneuvolaki nimittäin ei kiellä ihmisiä kulkemasta ajoneuvoilla, mutta antaa määritteitä ajoneuvoluokille. Mopolla on tietyt määritteet. On ne sitten polkimet, tai rakenteellinen nopeus. Jos mopo ei täytä mopon määritteitä, on se jokin muu kuin mopo.

Suurin osa mopoilijoista varmaan virittää ja ajelee järkevästi. Ja tietää tekevänsä "väärin" suutinta vaihtaessaan. Ongelman aiheuttaa ne harvat ylilyönnit, jotka justiin niitä vakuutusmaksujakin nostattavat.

Henkilökohtaisesti ihmettelen niitä, jotka uskottelevat itselleen, että virittäminen on sallittua. Varmaan se talousrikollinenkin ajattelee, ettei joku 200 tuhannen pimittäminen vuositasolla ole vielä rikos.  :P  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Sutase tumppuun. Jos tiellä liikkuu eri luokan ajoneuvoja se vaatisi että niille on tasavertaiset olosuhteet. Muut ajelee nopeusrajoitusten mukaan paitsi mopo. Liikennevirtaa tulee edestä ja takaa useimmissa paikoissa aiheuttaen vaaratilanteita.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Säälittäviä ovat tuollaiset perusteet. Hanki ajoneuvo jolla saa ajaa nopeusrajoitusten mukaan, niin sillähän siitä ongelmasta pääsee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kaatolovi

Vespa 50LX 4V 2010 , Peugeot Speedfight 50LC 1998