Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten akkuja ehkä parjataan suotta?

Aloittaja Partanen, 15.07.07 - klo:21:32

« edellinen - seuraava »

Partanen

Kiinalaisen akku ei välttämättä ole niin huono kuin monesti annetaan ymmärtää. Keväällä sai oikeasti sahata uutta Fudea ihmeen pitkään, ennenkuin hyytyi akku. Toinen esimerkki on Sanili, ehkä noin kolmisen vuotta vanha, mutta ajettu oli vain 600-700km. Ei jaksanut seisonnan jälkeen lähteä startilla, mutta kun autosta antoi virtaa, niin sen jälkeen on toiminut.

Akku kannattaisi ehkä ladata ajoittain annettujen ohjeiden mukaan, sillä mopon oma laturi ei varmastikaan ole kovin tehokas, eikä virtaa välttämättä riitä loputtomiin, jos matkat ovat lyhyitä, tai mopoa joutuu pitämään paljon tyhjäkäynnillä vaikkapa liikennevalojen vuoksi. Monesti ajovalo kirkastuu kun kierroksia nostaa tyhjäkäynniltä. Tämä viittaa siihen, että tyhjäkäynnillä virta ei riitä ihan kaikkeen. Oma tämän kevään Baotianin akku otti virtaa vastaan 0.5A, kunnes oli täysi. Ei ehkä paljon, mutta kertoo, ettei akku ollut täynnä, vaikka on melko uusi.

Nyt en harmikseni muista niitä ohjeita, kun akkukin on taas mopossa kiinni. Muistaakseni hidaslataus tapahtui 0.5A virralla ja jännite sai nousta korkeintaan 12.8 volttiin latauksen aikana.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

En nyt muista suoraan minäkään noita latausohjeita. Sikäli huolia tuosta ei ole, että latailen kanssa aina välillä mp-laturilla. Voi mennä nyt täysin metsään, mutta joissakin Kiinalaisissa oli ainakin YUSA merkkisiä aukkuja jotka ovat kokemukseni mukaan erittäin hyviä (en edes tiedä onko merkki Kiinalainen mutta hyviä ovat olleet). Tuollainen lyhyt ajomatka ei paljon ehdi lataamaan. Joskus laskeskelin tuota lataussuhdetta oikein ajatuksella tyyliin montako kilometriä tulee ajaa, jotta akku latautuu x-määrää ja tulos oli yllätävän monta. Jos skootterilla ajetaan vaikkapa 500 kilometriä vuodessa on akku todennäköisesti nopeasti entinen, jollei sitä lataile välillä.

Esim. Bilteman ns. normaaliakkuja (eli akkuja jotka hapotetaan itse) en suosittele käyttämään. Kokemusta on useamman akun verran ja ovat ihan susia. Bilteman huoltovapaat akut ovat puolestaan ihan kelvokkaita ja hyviä vaihtoehtoakkuja. Piikkiskootteriin löysin jopa orginaalin mittakaavassa olevan virraltaan isompikapasiteettisen akun jonka oitis ostin. Hyvin on toiminut.

Autolaturia en lataamiseen suosittele, ellei väliin laita vastusta. Tälläkin tavalla on tullut tuhottua muutama akku.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kappas Vaan

Baotianin suomenkielisessä manuaalissa kehotetaan tekemään eka käynnistys polkimella ja sen jälkeen tyhjäkäynnillä paikallaan kymmenisen minuuttia valot sammutettuna. Tämän jälkeen satulaan ja baanalle.

Samppa

Harmi vaan että se poljinkin oli kiinni ainoastaan siinä varikopan puolella ja helposti hajoavaa, jos joutuu kauan sotkemaan... Vitsi Vitsi ;) Kyllä näitä Piaggioitakin saa polkea kevätkäynnistyksen yhteydessä urakalla jos ei ole vähään aikaan käytetty...  :)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

skootteritypy

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 15.07.07 - klo:21:32
mutta kun autosta antoi virtaa, niin sen jälkeen on toiminut.

kerran autosta annettiin minulle virtaa ja sen jälkeen ei skootteri enää toiminut. Sanoisin et turvallisempaa on käyttää poljinta jos akku on tyhjä.   :( :)

Partanen

Joo sitä apuvirtaa antavaa autoa ei saa pitää käynnissä käynnistyksen aikana. Kaapeleilla vaan lainataan auton akkua, jolloin ei pääse syntymään mahdollisesti sähkölaitteita rikkovia jännitepiikkejä puolin ja toisin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Tiina89

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 15.07.07 - klo:21:47
Baotianin suomenkielisessä manuaalissa kehotetaan tekemään eka käynnistys polkimella ja sen jälkeen tyhjäkäynnillä paikallaan kymmenisen minuuttia valot sammutettuna. Tämän jälkeen satulaan ja baanalle.

Fudessa (Baotian) käynnistyspoljin kyllä hajoaa helposti. Takuussa korjattiin kertaalleen ja taas on välillä löysä. Akku on mulla alkuperäinen, mutta jos ei ensimmäisellä käynnistysyrityksellä käynnisty, on turha tämän jälkeen sähköstarttia edes käyttää.  :)

Kappas Vaan

Nyt kun olen pelkkää sähköstarttia käyttänyt on akku aamuisin pelottavan vaisu. Kunhan poljin tulee kuntoon niin on pakko sitäkin käyttää.

Samppa

Minkäs merkkinen akku tossa no Kappas Vaan? Jos ajat muuten ainoastaan lyhyttä matkaa, kannatta akkua siltikin ladata akkulaturilla silloin tällöin. Lyhyellä matkalla (tai paljon liikennevaloissa seisoskelua) ei akku ehdi lataantua.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Anna-Maria

Lainaus käyttäjältä: Tiina89 - 20.07.07 - klo:22:21
Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 15.07.07 - klo:21:47
Baotianin suomenkielisessä manuaalissa kehotetaan tekemään eka käynnistys polkimella ja sen jälkeen tyhjäkäynnillä paikallaan kymmenisen minuuttia valot sammutettuna. Tämän jälkeen satulaan ja baanalle.

Fudessa (Baotian) käynnistyspoljin kyllä hajoaa helposti. Takuussa korjattiin kertaalleen ja taas on välillä löysä. Akku on mulla alkuperäinen, mutta jos ei ensimmäisellä käynnistysyrityksellä käynnisty, on turha tämän jälkeen sähköstarttia edes käyttää.  :)

Ulkolämpötilan laskiessa alle 5 asteen Fude ei edes lähtenyt käyntiin startilla, vaikka akku oli uusi. Käynistyspoljin hajosi minultakin kertaalleen siten, että poljin ei palautunut yläasentoon vaan sen joutui aina jalalla nostamaan.  ???

dealer

Meillä MTX-2:n akku on ollut ihan OK, talven ajan oli paikallaan ja lähti kuin lähtikin startista keväällä käyntiin vaikka tavan käynnistystä pitempään joutui sahaamaan.
Työpaikan MTX-5:n akku kuoli talven aikana lopullisesti, mopolla ajettu 300 km ja talvisäilytys lämpimässä.

Kappas Vaan

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 21.07.07 - klo:20:34
Minkäs merkkinen akku tossa no Kappas Vaan?

Alkuperäinen akku, merkkiä en ole katsonut, kiinalaista alkuperää varmaankin.

Partanen

Lyijyakullahan on semmoinen ominaisuus, että jos sen päästää aivan tyhjäksi, niin se ei enää palaa aivan ennalleen. Jos niitä syväpurkukertoja on useita, niin akkukin voi olla sen vuoksi huono. Eli vika ei ehkä aina olekaan akussa, taikka sen valmistajassa, vaan käyttäjässä. Toisaalta ehkä voidaan syyttää liian tehotonta mopon laturia. Toisaalta tehokas laturi taas kuivattaa akun, kuten nykyautoissa tuntuu olevan ongelmana. Omassa työkalussani (autossa) ammattikäytössä akku kestää n. vuoden. Kaukana ovat ne ajat, kun auton akut kestivät kahdeksankin vuotta. Nykyakku kun on "huoltovapaa", niin siihen ei oikein edes voi lisätä vettä, vaikka haluaisi.

Lyijyakkua ei voi tehdä kovin monella eri tavalla. Testeissä kyllä saadaan eroja akkujen välille, mutta erot ovat melko pieniä loppujen lopuksi kuitenkin. Eli ei se välttämättä ole se valmistusmaa syynä, jos akku ei toimi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

dealer

Autojen akuista valtaosassa on korkit joista voi ja pitää lisätä tarvittaessa akkuvettä vaikka akut "huoltovapaita" ovatkin.

Partanen

Sen kummempaa tilastoa mulla ei ole esittää, että löytyykö "valtaosasta" markkinoilla olevista akuista korkit. On sitten vaan omalle kohdalle osunut niin monta korkitonta akkua, että on jäänyt tunne, ettei niihin akkuihin juurikaan vettä lisäillä. Esim. tällä hetkellä pihalla seisovassa autossa ensiasennusakussa ei ollut korkkeja, vaan akku vaihdettiin suoraan takuuseen yrittämättä edes lisätä vettä huollon toimesta. Tässä uudessa akussa on näköjään jonkinlaiset korkit, mutta eivät ehkä ole tarkoitettu viikoittaista akunhuoltoa ajatellen.

Osannetko kertoa, että miksi niitä mahdollisia korkkeja kielletään avaamasta siinä akun kannessa olevalla tekstillä? Onko se vain varmuuden vuoksi laitettu se teksti, ettei vaikkapa tyhmä jenkki pilaa vaatteitansa, vai onko sillä joku oikeakin merkitys..
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003