Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 08.10.15 - klo:22:17
Ok:).Mihin kannatas se rekkari laittaa kun aijon omasta typhoonista sen roiske "suojan" leikata pois.

Ole rohkeasti erilainen äläkä leikkaa pois :D

-Zone-

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tota muotimodaamispelleilyä. Eli että tehdään jotain muutoksia vain siksi että se on muotia. Mä ymmärrän kyllä sen että jos haluaa muuttaa jotain, mutta ei sitä silloin kysellä muilta. Jos kerran haluaa jonkin asian ajokissaan muuttaa niin kait siitä sitten on se OMA mielipide.

pera8x

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 09.10.15 - klo:14:56
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tota muotimodaamispelleilyä. Eli että tehdään jotain muutoksia vain siksi että se on muotia. Mä ymmärrän kyllä sen että jos haluaa muuttaa jotain, mutta ei sitä silloin kysellä muilta. Jos kerran haluaa jonkin asian ajokissaan muuttaa niin kait siitä sitten on se OMA mielipide.

samaa mieltä. mää ainakin teen just niinku huvittaa ja ittestä parhaalta tuntuu. jos tota omaa mopedia innostun "tuunaamaan", niin varmaan pellistä vääntelen katteet. muovi ei jotenkin sovi meikäläisen makuun. ne vaan hajoilee ja rämisee. kiillotettu rst on huomattavasti miellyttävämpää omaan silmään. tai ihan vaikka mustakin pelti, kun sen vaan maalaa.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 08.10.15 - klo:22:17
Ok:).Mihin kannatas se rekkari laittaa kun aijon omasta typhoonista sen roiske "suojan" leikata pois.

Siihen roiskesuojan paikalle,teet vain pellistä kiinnikkeen ja kyltti siihen,vaatii vaan hieman mielikuvitusta..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Kone1

#2089
https://www.hobbyhall.fi/urheilu-ja-vapaa-aika/moottoriajoneuvot/mopot-skootterit-monkijat-ja-mopoautot/solo-manki-musta?nosto=category-nosto-7

On aikaa, kun viimeksi tuommosella ajoin. Honda Monkeyssa tuon tapaset renkaat oli, sillon joskus, kun Saab 96 oli pop. Eli, yhden talven noilla renkailla ajelin, enkä muista, että hirveesti kaatuilin. Nyt reaktiot ehkä heikentyneet,(ja muistot) mutta pikkasen voi olla kokemusta liikenteessä enemmän.

Niin, ajeleeko noilla talvella, vai nastat alle? Tietysti ajeleehan autollakin kesärenkailla talvella, ainakin vähän aikaa, mutta tuleeko noilla toimeen, vai ne nastat alle?

joni_k

kyl tollasilla nyt talvella ajelee mutta jalat saa kyllä roikkua eli pitoa ei liikaa ole saati jos on jäätä. 3 vuotta mankilla tuli painettua putkeen tollasella kuviolla ja kaatumisia oli 1-3 per talvi.  tais olla duron joku kumi..kerran vuodessa joutu vaihtamaan takarenkaan kun kesäkeleillä  suorastaa suli asfaltti ajossa. jos nyt pitäis valita en uskaltais kyllä ilman nastoja ajaa metriäkään, kattoo uskaltaako ajaa edes nastoillakaan kun talvikelit iskee..  ;D yli 30v kun on ikää yks kaatuminen ja se voi olla luita poikki. teininä kaatuminen tuntunu missään.

Coastside

Yksi äijä ajeli talvella mankilla sen alkuperäisillä renkailla. Keskinopeus tosin oli parikymppiä tai alle ja kelit mitä etelässä on, loskaa ja suolamössöä. Saa ruuvattavia nastoja joilla peruspito paranee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kone1

Mitenhän nuo irtonastat ruuvataan siihen renkaaseen?

Coastside

#2093
Akkuporakoneella tai hylsyvääntimellä riippuen tuleeko työkalu  mukana. Itse tein hylsystä sopivan teroittamalla sen kärjen jotta sen sai tarpeeksi syvälle. 

http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/maatiloille/jaaketjut_--nastat/jaanastat

Tuossa yksi valikoima, ei välttämättä edullisin.

http://www.mc-scatter.com/monkija-osat-lisavarusteet-tarvikkeet-muut-tarvikkeet-original-ruuvinastat-1000kpl-11mm-p-48367.html
Tuossa peltikattoruuvin näköisiä paljon edullisemmin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skegge

Mikä on moposkoottereiden tekniikan "elinikä"? 80-luvun japanialaiseen satapiikkiin ei tarvinnut 30 tkm aikana tehdä normaalihuoltojen lisäksi juuri muuta kuin vaihtaa ketjuja ja rattaita. No jarrupaloja ehkä.

Nettimoton myynti-ilmoituksia kun katsoo niin esim. 8 tkm ajettuun Peugeotiin on vaihdettu kaasutin. Siis mitvit? Mikä siinä kaasuttimessa kuluu 2-3 ajokauden aikana niin että koko paketti pitää vaihtaa? Onko kaikki tällaista mikä tulee Kiinasta? Olisiko kuitenkin pitänyt satsata vähän enemmän ja ostaa vaikka ruiskukoneinen Honda Vision?

-Zone-

#2095
Lainaus käyttäjältä: Skegge - 10.10.15 - klo:01:33
Onko kaikki tällaista mikä tulee Kiinasta? Olisiko kuitenkin pitänyt satsata vähän enemmän ja ostaa vaikka ruiskukoneinen Honda Vision?
Ensimmäiseen kyllä suurin piirtein näin juuri on. Kaasarit kinkeissä ei varsinaisesti kulu, vaan osa kaasareista on jo tehtaalta tullessaan susia ja sohloovia. Osa vaihdetaan ihan puhtaasti siksi ettei niitä osata säätää. Toiseen vastaan että ehkä. Itse vierastan noita ruuttakoneita ja suoraansanottuna nykyään kierrän ne kaikki kaukaa. Useita aprillian ruuttakoneitakin (vaikka laatupeli onkin) on jälkikäteen muutettu ongelmien jälkeen kaasarikoneiksi. Kaasarin saa myös yleensä puhtaaksi siellä tienvarresssa hevon kuusessakin, ruuttapelille harvoin pystyy tekeen mitään muuta kuin soittaan peräkärrykyydin.

Itse ajan kiinalaisilla. Laatu on huonoa, mutta tekniikka yksinkertaista ja kaiken saa itse kuntoon eikä osat (viritysosat mukaanlukien) maksa oikeastaan mitään. Nykyisen mopon ostin 160€ 2000km ajettuna ja oli kuin pakasta repästy. Reilu 4000km olen sillä nyt itse rullannut ja edellisellä kiinalaisella ajoin 20 000km jossa purin sen varaosiksi. Kalassakäynti-kauppakassina ja harrastevirittely/parantelukohteena mulla mopo pääosin onkin ja tuskinpa mä laatupelilläkään viitsisin pitempiä matkoja edes jurruttaa, sitä varten on muita kulkuneuvoja maailmassa. Halpa kiinalainen soveltuu mulle juuri hyvin tohon harrasteeksi kun tein autoihinkin aina kaikki itse koneremonteista vaihdeaskiremppoihin.

Sellaselle joka tykkää vaan ajaa, en kiinalaista suosittelisi ja vielä vähemmän pitkiin reissuihin. Remonttitaitoiselle sekä remonttihaluiselle kiinalaisessa riittää harrastettavaa ;)

80 luvulla tehtiin tosiaan vielä laatua. Mullakin oli Yamaha RD 125 YPVS malli 10 vuotta. Hyvä peli ja tehty aikana jolloin tehtiin oikeasti laatua. Maailma ei vaan ole enää ihan sellanen. Laatumerkeissäkään. Pesukoneetkin esim. kestää sen muutaman vuoden, ei niillä pestä pyykkiä enää yli 20 vuotta vanhoina.

Coastside

#2096
Kiinalaisen hankinnassa olen huomannut epäortotoksisen asian: osia ei kannata ostaa! Tavallinen, laatulaitteisiin sopiva aatostenkulku menee niin että korjataan vain se missä on vikaa, helvetti miten loogista että alkaa kusettaa. Osatkaan ei maksa juuri mitään. Mikä voisi mennä pieleen. No, se että kun sen korjaa niin se prakaa jostain toisesta kohtaa ja taas tilaat osia jne. Hintaa ja etenkin huolta tulee triplat. Kannattaa ostaa se 200 maksava jonka kone ei toimi ja ostaa koko koneen kerralla. Koneita valmistava ja myyvä myy maantaikappaleet halpoihin skodeihin ja priimat suoraan koska kytkös tehtaaseen hämärtyy tai ei hämärry myyntitavasta riippuen. Moni luulee ettei siellä ole laatutarkkailua, on mutta kaikki myydään silti, mutta eri tavoin. Kehnoimmat skootteritehtaille, kakkoslaatu varaosiksi ja priima moottoreissa. Kohta toinen vuosi täynnä ilman remonttia virijavaran koneella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pera8x

zonen kanssa samoilla linjoilla. kiinalainen skootteri on maailman huonoin ostos sellaselle, kuka haluaa vaan ajaa, eikä osaa korjata sitä itse. halpa mopo tulee äkkiä kovin kalliiksi, jos joka remontin joutuu korjaamolla teettään.

kaasarit ei kulu millään 20tkm matkalla. joku 100tkm alkaa oleen sitä oikeata lukemaa, missä kaasuttimet alkaa oleen kulahtaneita. onhan sielläkin liikkuvia osia. no, jos on kalvoluisti kaasutin, niin se kalvo kyllä kulahtaa ehkä aiksemminkin, ainakin kiinalaisessa. mutta noissa oikeissa kaasareissa kun ajetaan paljon, niin olikohan niin, että venturiputket kuluu soikeiksi ja kaasuläppäakseli alkaa valskaan, jollonka sitä ei enää saa hyviin säätöihin. useimmiten oireilee sillain, että kaasuttaessa keirrokset jää leijaileen jonnekkin parin tonnin yläpuolelle ja laskeutuu hitaasti, jos on laskeutuakseen. ikään kuin ilmavuoto.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.10.15 - klo:08:18
ja priima moottoreissa
Poikkeus vahvistaa säännön vai miten se oli ;)

Tuttavakin nimittäin osti tollasen silloin heti kun niitä sinne myyntiin tuli. Virivaran irtomoottorin siis. Se osti sen etukäteen varamoottoriksi ja pitkään se sillä paketissaan olikin. Vaihtoi kun kiinniolevassa alkuperäisessä alko laakeri kolistaan hiukan päälle 11 000km ajettuna. "Laatuyksilössä" nyt vain hakkasi mäntä imuvenan hiukan kieroon heti ensimmäisessä käyttöönottostartissa. Ei tosin alkanut sen kummempiin reklamaatioihin, vaihdettiin vain siihen sen vanhan koneen kansi kun konekin oli jo kerran rungossa kiinni. Eikä asia virivaran vikakaan edes ole.

Tuosta opin, että jos itse joskus koko uuden irtokoneen ostan, niin puran (lähinnä yläkerran) ja tsekkaan että koneella on edes mahdollisuus käydä. Myi sitä sitten mikä firma tahansa. Käytetyissä mulla on tapana ollutkin koneet avata ja tutkia. (suurin osa ilmaiseksi, käyvistä oon joskus maksanut 20-30€) ne hyödynnän pääosin varaosina ja mikäli yksilöllä on vähän ajettu, sen voi kasata valmiiksi vaikka nyt joutuisikin jotain osia tilaamaan.

Mulla nykyisestä öljypumpun ratas hajosi kun koneella oli kaikkiaan ajettu noin 6000km ja tästäkin täysin vakiona muistaakseni ensimmäiset 4800km. Edellisen mopon ostin itse liikkeestä kun oli tarjouksessa 499€ ja ajoin sillä yhteensä 20 000km, eikä sääliä annettu ja kun purin sen ei siinä ollut kampiakselissa, kiertokangessa, ei öljypumpussa eikä pumpun rattaassa mitään moitittavaa. Variaattori siitä tosin hajos monta kertaa ja yksi vakionokan laakeri.
Toinen tuttu, vanha pappa on ajanut omallaan yli 35 000km joista se on vetänyt jo liki 30 000km 72cc sylinterillä. Mitään muuta ongelmaa sillä ei ole ollut kuin hihnoja on mennyt. Kaikkiaan 11 kuulemma on katkennut tolla matkaa tienpäälle. Tuurista on kiinni millasen yksilön saa.

Halvat varaosat voi kyllä olla normaalia paskempaa laatua jos niitä tekee joku muukin taho kiinassa kuin tehdas, mutta kellään ei nykykiinassa ole aikaa valkaan parempia ja huonompia osia ja 100 varma oon että koneeseen lyödään se osa jonka liukuhihna eteen kuljettaa + mopoon lyödään se kone mikä liukuhihnalta seuraavana ulos tulee ja myyntiin menee se irtomoottori mikä sattuu menemään. Tuurista on sitten kiinni onko joku moottori laadukkaampi kuin toinen vai ei.

Coastside

#2099
Minäpä ostin moottorin wandamotorista toiveissa saada käyvä peli heti. Heh, oikea kukkopillihän se. Staattori oli vääränlainen eikä siksi antanut kipinää. Lyhytventtiilisessä kannessa oli pitkäventtiilisen pukki. Kopasta puuttui bendixin pusla. Takapyörä oli liimattu akseliin. Öljyissä oli metallihilettä. Kaikki kopan ruuvit olivat katkeamispisteeseen väännettyjä ja miltei avaamattoman tiukkoja. Kytkinkello oli kiero. Kun sen sain toimimaan, leikkasi mäntä kiinni helmastaan. Koko paskan hinta oli satkun halvempi kuin virivaran moottorin. Vanne sentään sopii hyvin talvipyöriin kun sen tohotin ja ulosvetäjällä irti sain. Koko paska oli kuin harkiten kiusaksi tehty. Soitin sinne ennen ostoa ja kysyin onko se käyttökuntoinen, vastaus oli että on.

Tuo oli vain kevyttä kenttäkiusaa, eihän siitä suutu. Sitten kun tilasin johtosarjan, sai riittää. Ensin saatuani sen totesin sen täysin vääränlaiseksi. Kysyin sähköpostilla voinko vaihtaa sen samanhintaiseen toiseen osaan. Sain omat viestit vastauksena. Kun lähetin palautusosoitteseen, maksoin postikulut ja sain paketin aukirevittynä takaisin maksaen taas postikulut. Sitten uskoin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04