Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Onko JetForce ruisku vai ei?

Aloittaja juhsav, 06.02.10 - klo:07:41

« edellinen - seuraava »

juhsav

Elikkäs semmosta utelisin?
Ostin tossa syksyllä ton Bögötin Jetforce scootterimopon ja oon ihmetelly kun kaikkialla puhutaan,että se on ruiskupeli.
Olen aina kuvitellu,että moinen maininta tarkoittaa ,että polttoaine ruiskutetaan sylintereihin.
Oon katellu konetta ja sen manuaalia kyllä siel ainakin manuaalissa mainitaan perinteinen kaasari ja oon tietty kurkistellu menopeliäkin ja kyllä siel tosiaan se perinteinen kaasari näyttäs köllöttelevän paikallaan!
Joten kertokaattes viisaammat mitä ruisku sanonta tämä masiinan yhteydessä tarkottaa muuta en kesinny kuin sen,että onko tuoreöljyvoitelu toteutettu sitten ruiskuttamalla??
Vai onko niin,että se kaasutin vain säätelee imanottoa ja bensa ruiskutetaan jonkin erikanavan kautta?
Tuossapa on utelua ,mutta jos joku on perehtynyt moiseen asiaan niin olisin kiitollinen tiedoista.
Juha

Samppa

#1
Eikös uudet Jetforcet ole kaasaripelejä (C-TECH) ja sitten nämä vanhemmat oli niitä ruiskuja (TSDI). Pösö siirtyi jostakin syystä takaisin tuohon kaasariin. Kukin voi vain arvailla miksi.  ;)

Pösötietäjät jatkakoon.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pugt200

Taisivat lopettaa sen ruiskuskoden maahantuonnin ja (ainakin).

Samppa

Essonbaarikeskustelujen mukaan syynä olisi lähinnä talvikäyttäytyminen / akkutehto ja talvi (ei kiksiä).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Mielenkiintoista sinänsä, että aprilia tuo ruiskua ja vanhemmatkin ruiskupelit on käytössä. Ensimmäisen polven aprilian ruisku vaati talvella toimiakseen tehokkaamman akun, eikö pösöllä ollut omassaan sitten käypää talvisettiä... ??? Uudemmat apriliat vain taitaa nykyään olla osa piaggio konsernia.. jotenka niissä sitten eri moottorit..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

pugt200

Juttelin mp-messuilla aiheesta "ruisku mopoissa" erään ison skodemerkin maahantuojan kanssa. Valmistajat ovat kuulemma luopumassa ruiskuista mopoissa kustannus- ja luotettavuussyistä. Sitä paitsi EU-mopossa ei tarvita ruiskun tuomaa tehonlisää, eikä polttoaineen säästökään ole niin suuri, että sillä voisi perustella kalliimpaa tekniikkaa. Kuulemma.

Coastside

Mopon imago ja käyttäjäryhmät ei kannusta hitech - teknologian kehittämiseen, joka suunnataan moottoripyöriin jossa saa suuremmat katteet eikä halpatuotanto ole niin suuri uhka. Mopossa jo muutaman satasen hintaero merkitsee valinnassa. Harrastajille voi myydä kallistakin palikkaa jälkiasennukseen.

Suomen markkinat eivät vaikuta mitenkään kehitystyöhön. Saksa on ilmastoltaan lähin suurmarkkina-alue.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

NusNus

Fortecosta kertoivat, että mopon huoltamiseen tarvittava laitteisto on liian kallis verrattuna myytyihin ruiskuskodeihin. TSDI Jetforcessahan on ECU ja sen tietoja pitää saada luettua.

Ihmettelen vaan laitteiston hintaa. Se kun tapahtuu piuhalla joka kytketään Gameboy Color konsoliin.

A_sentaja

Ilmiö on sama,kuin aikanaan autopuolella kun ruiskut ja lastut tuli. Asentajat vieroksuu systeemiä vaikealukuisena ja työläänä,vaikka idean tarkoitus on helpottaa heidän työtään.. Toki pohjolan vaatimukset myös vaikuttaa,mutta tulevaisuudessa 2T pelit tulee olemaan ruiskuilla,yksinomaan päästömääräysten takia.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

kimmol

Aprillian ecun säätöön tarvittavaa kaapeli/adapteria ei muuten saa enään uutena. :-[. Itse etsiskellyt tuolta eepaista kaapelia , nintetonhan saa huutelonetistä parilla kympillä.
Mutta ruiskun tuomat edut on sitä ja tätä. Kiihtyvyys tai tasaisuus on omaa luokkaansa ja polttoaineen kulutus, tosin ei noita kyllä helpolla viritäkkään ,mutta jos virittää , niin sitten mennään mopoksi ihan toisella mallilla kuin kaasarilla. ;D
Ja polkimen uupuminen vain siksi , että ei bensaa jos ei virtaa , vai pitäiskö viritellä ns. eko-mopo , aurinkokennolla bensapumppu pyörimään..

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 08.03.10 - klo:14:15
Ilmiö on sama,kuin aikanaan autopuolella kun ruiskut ja lastut tuli. Asentajat vieroksuu systeemiä vaikealukuisena ja työläänä,vaikka idean tarkoitus on helpottaa heidän työtään..
Pakko kiittää tuotakin juttua, OBD-pistoke kiinni ja saadaan paljon dataa näkyville. 8) Sillä erityisellä tietokoneellahan auton "aivoja" voi seurata älyttömän helposti, niillä LED vehkeillä pitää jo hetken miettiä mistä on kyse.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

kimmol

Kyllä näissä mopoissa on samanlainen ecu kuin autoissa, jopa vikahistoria jää muistiin ja paljon muuta , mutta ei taida monessakaan korjaamossa olla vehkeitä , oulussa motormania tms. on ainakin laitteet , ehkä myös muissa merkkihuolloissa?

Laitteiden kariuduttua pois tuotantomalleista on myös ns. piraatit kadonneet kysynnän myötä , toisin kuin autoissa , kiitos näiden EU-päästörajojen, tuommoista 2-T moottoria tuskin saa käymään ihan puhtaasti.

Itsellä kokemusta mönkiöiden katsastuksesta , niistäkin pitää mitata päästöt!, onneksi osaavat soveltaa konttorilla niiden kanssa ,muuten ei yhtään kiinan-kömpiää olisi tieliikenteessä.Olisiko tässä mopojen ruiskussa ollut jotain samankaltaista , tosin kyllähän nelitahtiseen sais mukavasti vauhtia ja vääntöä jos pystyis itse luomaan polttoainekartat jne.. Rupee ihan kiinnostamaan oisko hommattava jokin halpa ja kokeilta rakentaa megaruutalla ruiskunohjaus, tosin ei kait tuossa mitään järkeä olisi , mutta harrastus.. ;D

A_sentaja

Mopojen ruiskun toimivuus ei ole niinkään kiinni teknologiasta, vaan akun pienuudesta,talvella ei vakioakku yksinkertaisesti jaksa pyörittää systeemiä. Vakio 4ah ei riitä mihinkään. :(
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...


kimmol

Itse olen nyt ajanut noin 1000km ruisku aprilialla (SR50 Factory ), moottorina piaggio, Ja en voi kehua väännön tasaisuutta ja polttoainekulutusta.
Scooterista on poistettu 7,2mm rajoitin prikka. Kierrokset 7000rpm ja nopeus GPS:n mukaan 51km/h.Kaasussa vielä varaa ylämäkiin ja pieniin pyrähdyksiin... ;D
Kulutuslukemat 2,2 -2,5l/100km, mitattu tankkaamalla tankki aina täyteen.( kaksi trippiä tekee mittaamisesta helpon )
Harmi kun poistaneet noin hienon systeemin scootereista.siis päsöistä , apriliaan vielä saa, ja ensimmäiset Di-tech ei olleet piaggioiden moottorilla.