Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian ja 4. remmi menossa 10 km sisään... Etuvari sulatti ropelinkin!

Aloittaja Pappismies, 30.04.10 - klo:15:43

« edellinen - seuraava »

Pappismies

Nyt olisi hyvät neuvot ja vinkit enemmän kuin tarpeen!
Ostettiin tyttärelle käytetty Baotian ja homma toimi hienosti ekat 3 km jolloin paukahti varihihna poikki. Eipä siinä mitään, tytön kaverit osas hommansa ja uutta hihnaa sisään. Nyt päästiin 2 km ja sama juttu, hihna 5 cm palasina. . Ajattelin jollain käyneen vain jonkin asennusfiban, putsasin paikat, hioin lautaset kirkkaiksi ja laitoin uutta remmia paikalleen, ei kestänyt taaskaan kun 1-2 km. Tässä vaiheessa kun otin kopan auki niin sisältä löytyi käytännössä pelkkää mustaa tomua, ei merkkiäkään paloista joista olis voinu joku edes hihnaksi tunnistaa. Siitä suivaantuneena päätin uusia koko osaston, tänään laiton uuden etuvarin, takavarin ja remmin. Pienen lenkin jälkeen selkeä käry kopan sisältä, koppa auki ja kas, tuuletinpropelli sulanut irti kiinnikkeistään ?!?!? Eli etuvari kävi TODELLA kuumana. Muistinkin saman jutun käyneen aiempienkin hihnojen poikkeamisen yhteydessä eli vanha varikin on ollut kuumana. No, pieni lenkki ja siellä se nyt seisoo, hihna poikki ja paikallaan.
Eli mikä ihme siis vikana, tuntuu että ainoa vaihtoehto on hihna, vääränlainenko? Hihnana olen käyttänyt Virivaran 788-17-28 12"-mallia.
Mopo itsessäänhän on Baotian BT49QT12.
Kertokaahan asiaan perehtyneet miten tyttö pääsee vihdoin ja viimein tien päälle...

tommi

Jaahas, tekisi mieleni sanoa etten usko koko stooria mutta jos pokkana väität että vain muutaman kilsan pääsee per hihna niin pakko kait se on uskoa. Se VirijaVaran halppishihna ei varmaan laadullaan loista joten sen puolesta ei ihmeitä kannata odottaa. Luulisi kuitenkin että edes muutaman sata kilometriä kestäisi. Itse olen kuullut muutaman tapauksen jossa uudella hihnalla on päästy ~300km ja on paukahtanut poikki, tai sulanut.

Osta Gates ja katso kuinka pitkälle pääset. En ole koskaan kuullut että Gates olisi kenelläkään mennyt poikki joten voisit tehdä historiaa sen suhteen..

Jos sekä etu että takavari on uusittu ja hihna ei kestä kuin muutaman kilsan niin sanattomaksi vetää. Joka tapauksessa hihnan pituus on oikea. Vari ei pääse kyllä muutaman kilometrin aikana kuumenemaan kovin pahasti normaalitilanteessa joten jotain on pahasti pielessä.

Mopo toimii ihan hyvin sen 2-3km minkä hihna kestää? Ei käy ylikierroksilla eikä hihna tuntuisi luistavan?

Pappismies

Jeps, kyllä koko stoori on täysin totta. En uskois itsekään ellen olisi osallinen... Mopo toimii mielestäni ihan ok, tänään kun viimeisin hihna meni ( en avannut koppaa joten en tiedä suliko vai katkesko) niin tytär sanoi että juuri ennen hajoamista kulki lujempaa/paremmin?!?! Siksipä täällä haen vastauksia jos jollain hyvää tietoa olisi, muuten menee koko vehje kohta vaihtoon. Tänään kun uudet palikat paikalleen laittelin niin hyvin huolellisesti tein joka vaiheen jottei siitä ainakaan synny mitään ongelmaa. Tosiaan vika lienee tuossa etuvarin kuumenemisessa, luulis että puhallinsiipikin pitäisi kestää sulamatta...

Ajattelin tosiaan että hihna olisi vääränlainen mutta moni on jo sanonut sen olevan ihan oikea.

tommi

Onko siinä varin tuuletusputken päässä mitään? Sihtiä tai jotain sen tapaista?

Pappismies

Ihan on avonainen putki eli mitään ei ole tukkeena.

Coastside

Se kannattaa käynnistää koppa auki. Bendix ensin pois ja porakoneeella tai veivillä käyntiin ja keskituella kaasutellen seuraaamaan toimintaa.

Minulla oli takavari rikki ja lyhyin kesto oli 50 km.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pappismies

Sitä ajattelin seuraavaksi kokeilla jos vaikka näkyis jotain ihan selkeää vikaa. Tosi siinä on tänään vaihdettu ihan pakasta vedetyt etu- ja takavariaattorit joten en usko että niistä sen kummempaa vikaa löytyy.

jalat

#7
Tarkistahan varikoppa ja moottorin lohko. Ettei hihna osu mihinkään. Jos osuu, niin pitäisi näkyä siinä kulumaa tai kiillottunutta pintaa. Mahdollisesti myös hihnasta pujua.

Edit: Niin siis käytännössä ei se voi lämmön takia 2-3km matkalla hajota. Pakko sen hihnan on joko osua johonkin tai sitten etuvarissa tai takavarissa on jotain karheaa kohtaa joka hiertää hihnaa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Pappismies

Jees, täytyy tuo koppa ja lohko käydä vielä luupin kanssa läpi. Molemmat varit kyllä tsekkasin huolellisesti vielä ennen hihnankin laittoa ettei ole mitään "raapivaa" kohtaa, uutuuttaan kiilsivät komeasti. Mutta tosiaan, kopan kun avasin käryn takia, oli pränikkä ropeli sulanut niin että ei ollut enää edes paikallaan. Kiinnikekohdat muuttuneet muodottomiksi.

Plom

Ilmeisesti  variaattorinhihna ei ole linjassa- runko kiero tai takavariko poissa linjasta?

pekpel

Mites se asennus itse?
En tunne asentajaa, enkä tiedä osaamista, pari juttua tulee mieleen.

Ettei vaan ole laitettu hihna "päälle" ja vedetty varimutterit kiinni ilman varien pyörittämistä, jolloin hihna litistyy hajalle jo asennettaessa.

Helpotusta tuo kun käyttää takavarissa asennuskiiloja jotka pitävät takavarin auki ja hihnan sopivasti löysällä variaattorien välissä, sekä kiristäessä variaatoreiden muttereita tarkistaa ettei hihna jää litistyksiin.

Mainitsit vaihtaneesi variaattorit, muuten olisin kysellyt enemmän takavariaattorin jousesta ja takertelusta variaatorilevyissä, etupäässä ne kolme pientä muovin palaa vastinleyssä jos on risana menee paskaksi koko systeemi tosi helposti.

Jos asennus on hanskassa, niin jää äkkiseltään mieleen vaihtoehdot:

- Uusi hihna on jo vanha, eli jos hihna on viittä vuotta vanhempi sen ominaisuudet ovat voineet häipyä varastohyllyssä ja se hajoaa melkein heti.

- Variaattorin hihnapinnat pitävät olla tosi sileät, kynnen kärjellä vetämällä jos tuntuu teräviä kuoppia ei hihna tule kestämään. Periaattessa "peilipinta" sen saa 4000 vesihiomapaperilla

- Takapään alennusvaihteistossa on jotain vialla tai takajarru laahaa.

- Onko sen variaattorikopan jäähdytysilman tulo- ja poistokanavat auki.
Ja tuloilmassa siellä etupäässä edes jonkunlainen suodatin hiekkaa yms. varten.

- Jos paikallaan pyöritettäessä ilman hihnaa, variaattoreissa on heittoa, syö hihnan.

- Ja tietysti tuo edellä mainittu ulkopuolinen hankaaminen, vaikka pois paikaltaan oleva takavariaattorin nopeusanturi

Vappusimassa ei näin äkkiseltään tule oikeita syitä, vaan ehdotuksia mistä voisi lähteä vikaa hakemaan

Kaikkiin kuvailemiini vikoihin olen törmännyt, eli en ole ihan hatusta näitä vetänyt.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

tommi

#11
Yksi aika hurja vaihtoehto tuli mieleen, nimittäin josko kampiakseli olisi kiero. Sen näkee parhaiten kun otat varinkopan auki ja pyörität konetta toiselta puolelta, magneetosta, ja ylhäältä käsin katsot pyöriikö starttikehän ratas pikisuoraan. Tulppa kannattaa ottaa pois niin on helpompi pyörittää. Ihan pientä heittoa saa olla mutta esim. parin millin heitto pituus/sivusuunnassa on jo liikaa. Sitä heittoa ei huomaa koneen käydessä joten se on tehtävä nimenomaan konetta pyörittämällä, "manuaalisesti".

P.S. Olisipa mukava tietää miten sillä mopon edellisellä omistajalla kesti hihnat. Jos sulla menee niitä noin tiheään niin pakkohan sillä edelliselläkin on niitä mennyt samaan tahtiin. Ei maininnut tästä mitään? No eipä tietenkään..

viisnelonen

#12
Kannatttaisi varmaan tarkistaa onko rullien pitimeen(peltilätkä missä ns liukupalat istuu) jäänyt liukuholkin jättämiä luistamis eli pyörimisjälkiä jos näin niin kielii siitä että etuvarin lukitusmutteri on liian löysällä TAI osienvaihdon ja/tai kulumisen takia em mutteri kiristyy akselissa olevan kierteen pohjaan mutta ei kiristä riittävästi starttilaippaa(etuvarin ulompi puolisko) liukuholkkia ja rullanpidintä "nippuun" jotta rullanpidin pyörisi aina samalla nopeudella kuin liukuholkki/akseli. Vastoin yleistä käsitystä on etuvarin mutterin riittävä momentti tärkeä muutenkin kuin vain "osien pitämiseksi akselilla" Jos mutteri on alimomentissa niin seurauksena voi olla että vain ulompi puolisko vetää kunnolla  jolloin kitka-ala on 50% pienempi ja taatusti kuumenee.
Tuo rullan pidin on esim PIAGGION etuvarissa varustettu samanlaisella spoorihammastuksella kuin starttikehä jolloin tätä vaaraa ei ole. Tämä koskee siis fuden originaali etuvaria eli narakut ym tarvikevarit voi olla hyvinkin spooritettu myös rullanpitimen osalta. :)
Olis kiva lukea kommenttia ja kuis tää homma on noissa narakuissa ym virivareissa.

PS. Olen etsinyt sanastoa etuvarin osien "oikeista" nimistä tuloksetta eli korjatkaa jos on aihetta. :)

EDIT: 19.54 No niinpä olikin kuten walle kirjoitti. Kävin ittekin irtokoneesta katsomassa,spoorit on lyhkäset. Käsittääkseni se on juuri ulompi varin puolisko mikä kuumenee koska lämpö sulattaa muoviosan. Jos sisempi puolisko kuumenisi niin rullakupin rasvat ja liat käryäisivät. Juuri tämä tukee ajatustani siitä että sisempi puolisko "luistaa" akseliin nähden. Vaikka se olisi vain promillen luokkaa(RPM:stä) ja vain suurimmilla väännön lukemilla niin se aiheuttaisi sen että moottorin tehosta välittyisi suurin osa vain hihnan vasemman posken kautta hihnalle ja se kuumentaisi ulompaa puoliskoa. Tämä ilmiö pitäisi olla todettavissa/poissuljettavissa osia tutkimalla.


taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#13
Kuva ois kiva. Osien kokoonpanosta, järjestyksestä ja kunnosta. Kuvaus työtavoistakin. Varmaa on ettei syy ole osissa, vaan työtapa tai osajärjestys voi olla väärä.

Gates tai Bando hihnat heti kun vain saa vaihdettua, olisi aivan kohdallaan kaikkiin kiinalaisiin. Kumi ja muovilaatuongelmat ovat kiinalaisissa yleisiä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04