Kirjoittaja Aihe: Yleistä keskustelua Kiinan ihmeistä (ei teknisten ongelmien arvuuttelua).  (Luettu 243647 kertaa)

Poissa Riggu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 159
  • Solifer Speed
http://www.alfamer.fi/kiinalaiset-skootterit-p-19997.html

Tämähän voi olla hyvin hyödyllinen kirja kiinalaista skootteria korjaillessa. Ton vois ostaa jos näkee jossain myytävän.
Solifer Speed -08

Poissa karkulainen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2098
onks sulla karkulainen tietoo millainen toi varajavirin multivari on?
Äkkivilkaisulla näyttää olevan se teflon(?) päälysteinen vari, jollakin täällä oli kokemuksia sellaisesta. Ei ollut hyvä.

Ilmeisesti ei ollenkaan tietoo multivarista?
Öh?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Poissa joluu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
Minkälainen prosessi tuo uudelleenrekisteröinti on ja mitä se suurinpiirtein maksaa? Tarvitseeko skootteria erikseen katsastaa vai meneekö homma läpi ihan papereita täytellen?

Ei mene.
Jos siitä on viety kilvet konttorille, eli poistettu rekisteristä, niin silloin se täytyy rekisteröintikatsastaa.
 Ja todellakin, mopossa tarvii toimia kaikki tieliikenteessä vaadittavat varusteet, paperien oltava kunnossa jne.
Hintaa operaatiolle tulee sitten ihan kivasti...
 rekisteröintikatsastus 90-110e
 rekisteröintimaksu 10,20
 kilpimaksu n.20e...

 Että kovinpaljoo ei kannata kilvettömästä moposta maksaa... 50e tai jotain...
Ostin kuitenkin kyseisen skootterin ja siihen oli siis tehty liikennekäytöstäpoisto, eli kilvet palautettu. Paperit oli siis muuten kunnossa. Katsastuskonttorille sitten vein täytetyn ilmoitusosan jolla härveli siirrettiin minun nimiini ja samalla tehtiin liikennekäyttöönotto. Hintaa toimenpiteelle kertyi 16,20e (rekisteröinti 10,20e + kilvet 6,00e). Nyt on siis skootterissa uudet kilvet uudella rekisterinumerolla ja laite ajokunnossa.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18279
Aloin sovittaa Baotian pyörää Zoneriin eteen. Holkeissa on mittaero ja levy tulisi 2 mm linjastaan, niin että hankaa palaan.

Työ onnistui vaikka satulan rakenteen oivaltamiseen meni hieman aikaa. Satulan voi iroittamisen jälkeen vetää halki tapeistaan ja pöydällä asetella uudet palat (eivät ole symmetriset ja eivät mahdu väärinpäin) pidikkeisiin ja sitten asettaa se paksumpi tappi reikäänsä ja kiertää mäntä kohdalleen. Sitten ruuvaa sen toisen tapin kiinni ja satulan haarukkaan.

Akselin holkkien mittojen hakuun löytyi hieno luomu mittaväline: Tuore vuoltu koivunoksa, joka on kevyt vuolla ja riittävän tarkka. Pyörä vain paikalleen alkuperäisen paikkaan levystä  mitaten ja loppujen mittojen haku vuollen puu sopivaan mittaan, josta mittaus tönärillä holkin työstöön.
« Viimeksi muokattu: 07.06.09 - klo:13:54 kirjoittanut Coastside »
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa openflow

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1798
Sattu lähtemään takalokasuojan kiinnitysrauta ajossa irti & rauta oli hangannut vannetta vasten. Vanne varin puolelta näyttää ,kun sitä olisi rälläkällä silpastu. Kiinnitysrauta tippu jonnenkin matkan varrelle. Kiinnitin takalokasuojan suoraan ilmanputsariin pienellä pellinkappaleella.

Sattu paripäivää sitten skootteri kaatumaan pihassa. seuraus oli puristukset katosi taas. onnistuin kummin saamaan laitoksen takaisin henkiin. kaatumisen seuraksena huiput kasvoi ~5 km/t. kone on laiskistunut asteittain pitkin kesää huiput tippunut ~50(mittari) km/t hujakoille.

Putsasin pakoputkesta karstat ,ilmaputsarin ... ja vaihdoin öljyt... täytyy kattoo tulisko kulkua takasin vain pitäiskö pannu repästä auki...

Poissa karkulainen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2098
Eilen (toissapäivänä) kaasua kokeillessa tuntui ylimääräinen ääni, ihan kuin vaijeri olisi rispaantunut. Äsken avasin sen ja tottahan se oli, vaijeri oli 3/4 poikki. ::) Pitää jossain vaiheessa käydä ostamassa uusi vaijeri, 12e (saan sen 10e hintaan ;)) uudesta vaijerista ei ole paha. ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Poissa baukku

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 141
Uusi vaijeri on ihan jees,kun kaasukin palautuu kunnolla  :D
Vielä kun mulla oli vanha & rispaantunut vaijeri,niin hiukan ihmettelin kun kaverin kemmu palautti kaasun aina silmän räpäyksessä  ;D

Nyt palautuu munkin skobassa kaasu ihan kunnolla,ja aika paljon köykäsempi vääntääkin. Aika hakusessa oli alkuvaiheessa tuntuma kun kokoajan meinas vääntää heti kaasun tappiin  :) Kyllä siihen on nyt jo alkanut tottumaan.
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

Poissa Jamppa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 186
Näin kesäisin tulee ajeltua paljon ja kirjoiteltua vähemmän, mutta päivitetäänpä nyt tilannetta tuon kinroadin suhteen.

Sen moninaisista vaiheista olen kirjoitellut tähän ketjuun aiemmin. Hommasin skootterin kone-glansilta 18.3 ja reklamoin samana päivänä kuljetusvaurioisista alakatteista sekä ruosteisesta rungosta. Koska ko. laitos oli keväällä hirveän säätämisen jälkeen suurinpiirtein ajokuntoinen, ajoi äitimuori sillä jo työmatkaakin muutaman viikon ajan. Huomasin sitten jossainvälissä sattumalta vielä uuden ongelman: ilmanputsarissa oli vuoto jonkatakia epäpuhtaudet pääsivät ilmanputsariin:


20.5 sain sitten viimein soiton, että uudet katteen ovat saapuneet. Ne olivat tosin väärän väriset (piti olla maalattu musta, tuli hopeiset). Sovimme että lähetän mopon heille huoltoon jossa vaihtavat katteet ja korjaavat ruostevauriot.

Mopo oli huollossa kolme viikkoa ja takaisin se saatiin 16.6. Eli noin kolme kuukautta yhteensä meni. Kirjoitanpa tähän vielä mitä olivat huollossa saaneet aikaiseksi.

Plussat ja miinukset:
+ Koko ilmanputsari oli vaihdettu uuteen
+ "kaasuttimen säätökansi" kypäräboksista oli vaihdettu pyytämättä (siitä oli "saranan" toinen muovitappi valmiiksi katki)
+ Ruostevaurioinen tavarateline vaihdettu tai maalattu

+- Katteet oli vaihdettu, mutta ne irvistävät yhä joistain kohdin ja pari pientä lohkeamaa löytyi. (Skootterista tuli lisäksi aika ruma puna-musta-hopea -sekasikiö, mutta itsepähän kelpuutin hopeat katteet.)
+- Mainitsin että variaattorista kuuluu/tuntuu jotain jurinaa 35-50km/h mittarinopeuksissa -> tälle ei tehty mitään, koska ei kuulemma kuulunut mitään.
+- Mainitsin huonosta etujarrusta -> tälle ei tehty mitään, eli kai se sitten on vaan ominaisuus (antaisin tämän etujarrulle arvosanan 6 ja kymco agilityn jarrulle 9)

-- Ruostevaurioita ei oikeasti korjattu, maalia oli vain ruikkastu hieman näkyviin kohtiin, maali irtoaa yhä palkkien toiselta puolelta ja ruosteiset paikkoja löytyy yhä, pitkä miinus tästä :(
- huolto kesti tarpeettoman kauan
- Miinuksiin voisin lisätä sen, että soittaminen kyseiseen liikkeeseen on yleensä ollut pitkä projekti. Pahimmillaan aloitin soitot aamulla ja vasta iltapäivällä sain jonkun kiinni, muutoin puhelin hälytti aikansa kunnes katkesi automaattisesti. Yleensä vastannut henkilö ohjasi puhelun toiselle henkilölle mutta siirto meni vastaajaan. Sanottakoon kuitenkin, että kun jonkun sai kiinni, niin palvelu oli aina ystävällistä.

Huollon jälkeen äitmuori kävi mopolla onnistuneesti töissä jonkinaikaa (tosin ei kuulemma uskaltanut ajaa yli 35km/h koska sitten alkaa kuulumaan jotain jurinaa). Viime viikonloppuna uskaltautui kuitenkin ensimmäisen hieman pitemmän reissun sillä tekemään, mutta sepä otti ja sammui kesken ajon reilun 30km päähän eikä lähtenyt enää käyntiin. Peräkärryn kanssa se oli sitten pois haettava.

Tutkailin senjälkeen laitosta ja kun avasin ilmanputsarin, niin sieltä tuli varmaan reilu desi bensaa maahan. Kuivasin putsarin jonkajälkeen mopo lähti käyntiin, mutta kävi jotenkin huonosti. Purin ja putsasin jälleen kaasarin ja tarkistin erityisesti neulaventtiilin toiminnan (kohokammion pohjalta löytyi muuten yhä sitä mustaa mujuaa, tosin vähemmän kuin viimeksi).

Bensapinnan tason olin säätänyt huollon ohjeen mukaan (koho vaakasuoraan kaasuttimen kurkun kanssa, kun neulaventtiili sulkee bensantulon). Olisi ollut hyvä tietää bensapinnan taso milleinä jotta sen voisi tarkemmin mitata, mutta huoltomies ei sitä tiennyt. Kaikki näytti olevan kunnossa, mutta muutaman kilometrin koeajon jälkeen ilmanputsarissa oli taas bensaa siinä määrin, että suodatin oli likomärkä.

Lopetin sen rassauksen toistaiseksi, mutta kokeilen vielä jossainvälissä vaihtaa uuden neulaventtiilin, bensansuodattimen ja bensaletkut (jotka jäi keväällä vaihtamatta).

Bonusvikana takajarruvalon kytkin temppuaa, eikä mopo yritäkään startata ennenkuin heiluttelee takajarrukahvaa useamman kerran (sille tarttis kans tehdä jotain). Niin ja onhan tuosta jo ajovalon polttimokin kerinnyt palaa...

Poissa tommi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1979
Tuo kaasarin tulviminen on aika yleinen vika kinuskeissa. Itsekin olen sen kokenut, parikin kertaa reissun päällä jolloin mopo ei lähtenyt enää käyntiin. Ensiapua voi antaa tien päälläkin kopauttelemalla jollain kaasarin kylkeen jolloin tukos toivottavasti lähtee pois neulaventtiilistä. Jos ei auta niin kaasari irti kaulasta ja ravistelee reippaasti samalla käännellen ylösalas. Jos sekään ei auta niin pohja irti ja neulaventtiilin putsaus. Viimeksi riitti pelkkä ravistus kun mopo sammui korpeen. Vanhasta muistista tiesin heti mistä oli kyse.

Bensapinnan taso on aika kinkkinen juttu. Jos laittaa kohon vaakatasoon kurkun kanssa niin kaasari saattaa tulvia herkästikin. Mieluiten hieman alle. Jouduin juuri itse tappelemaan tulvivan kaasarin kanssa ja aikamoista säätöä oli kohojen kanssa ennenkuin sain kaasarin tiiviiksi.

Kun kaasari on vaakatasossa niin puhaltamalla kohokammioon pitäisi ilman kulkea juuri ja juuri. Jos kulkee ihan reippaasti niin vaarana on että kaasari tulvii turhankin usein. Kannattaa säätää sopivan ahtaaksi. Näin koholla on enemmän "liikkumavaraa" kammiossa.

Poissa Jamppa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 186
Ok, kiitos vinkeistä. Kunhan saan aikaiseksi käydä tuon rojektin kimppuuni, niin täytyy tarkista tuo bensapinta vielä kertaalleen. Helpottaisi kyllä hieman, jos tietäisi oikean bensapinnan tason milleinä mitattuna vaikka tiivistepinnalta kohon korkeinpaan kohtaan.

Kymco agilityyn bensapinnan taso löytyy huoltokirjasta, mutta kinroadin Walbro PD19J kaasuttimeen en ole tietoa löytänyt. Kymcossa on sen verran erilainen kaasutin, että se tieto ei taida päteä walbrossa (vaikka molemmat keihin CVK kopioita ovatkin).

Kymcon kaasuttimessa esim. kohokammion tiivistepinnan taso on sivulta katsottuna kurkkuun nähden lähes suorassa, kun walbrossa se on vinossa. Walbrossa kohon akseli on ruuvilla kiinni, kun kymcon versiossa se on alumiinitappien päissä ilman ruuvia. Kaasuttimen kalvo on halkaisijaltaan sama, mutta kymcossa se luistiosa (jossa neula) on halkaisijaltaan pari milliä leveämpi ja 8mm pidempi. Lisäksi ainakin se pieni ACV kalvo siinä kaasuttimen kupeessa on erilainen (kymcossa kalvon tappi on jokusen millin pitempi ja hieman paksumpi, tuo virijavaran kalvo EI käy kymcon vakiokaasuttimeen). Tuollaisia pieniä eroja noihin on tehty, jotta osat ei varmastii kävisi toisiinsa...
« Viimeksi muokattu: 03.07.09 - klo:23:37 kirjoittanut Jamppa »

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5794
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa Jamppa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 186
Tänään rassasin taas tuota kone-glanssin tuulikelloa. Putsasin kaasuttimen taas huolellisesti, säädin bensapinnan ja vaihdoin varmuudenvuoksi uuden neulaventtiilin. Koska kohokammion pohjalta löytyi yhä mustaa murua, vaihdoin myös bensansuodattimen ja bensaletkut. Uuden bensaletkun merkki oli muuten "gates", eli tietääkseni laatumerkki.

Kyllä se tuon operaation jälkeen lähti taas hyvin käyntiin, ja ajelin sillä varmuudenvuoksi useammankymmentä kilometriä jonkajälkeen tarkistin ilmanputsarin -> se oli nyt kuiva, eli tulvimisongelma taisi tulla kuntoon.

Kylmänäkin se lähtee taas ihan hyvin käyntiin, mutta joutuu avittamaan kaasulla muutaman sekunnin ajan, ennenkuin käy tyhjäkäyntiä. Vaikuttaisi kuitenkin aika hyvältä, MUTTA: nyt ei enää sammu, jos vääntää seosruuvin kiinni :( Huoh... no antaa toistaiseksi taas olla, kyllähän se nyt kuitenkin kulkee, eli edistystä on tapahtunut :)

Lainaus käyttäjältä: Samppa
Laitahan Jamppa huoltokokemuksia myös tuonne:
Ok, kirjoitin sinne tästä huoltotapauksesta lyhyesti, ja laitoin linkin tähän ketjuun (jos vaikka joku haluaisi lukea asiasta enemmän).

Poissa karkulainen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2098
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Poissa baukku

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 141
Aika herja toi video ainakin aluks, kaikkee jenkkiarmeijamainoskikkoja siinä :D
Ihan jännähän tommosta olis kokeilla,helppo asentaa ja näin. Hintakin aika siedettävä,olettaen että se sitten toimii :)
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

Poissa Riggu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 159
  • Solifer Speed
Bongasin eilen huvittavan löydön Subaru autokaupasta:

Sehän on Subaru kiinan skootteri, pelkät subaru tarrat liimattu, muuten sama mopo kuin Solifer XTR50 tai Fude Sport :D
Ovela veto, hintaa en tosin kattonut, tai onkohan tuo edes myynnissä.
Solifer Speed -08