Kirjoittaja Aihe: Peugeot elystar kipinä hukassa  (Luettu 1838 kertaa)

Poissa simoniz

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Peugeot elystar kipinä hukassa
« : 28.11.10 - klo:10:51 »
Peugeot -03 Elystar 50. Kipinä hävisi skootterin seisoessa pari viikkoa. Puola on uusittu eikä vieläkään kipinää. Sytytystulppia kokeiltu lähes "repullinen". Puola oli aika hintava ja seuraava osa (varmaan joku CD-boxi) alkaa jo lähennellä 300 euroa.
Johtosarjat mitattu ja kaikki niiltä osin kunnossa. Käynnistyksen estosta kuuluu maahantuojalta kahta versiota: Jos esto on päällä ei käynnisty. Toinen versio: Jos esto on päällä, käynnistyy mutta ei ota kierroksia. Avain tunnistetaan joten en usko vian löytyvän käynnistyksen estosta. Jarruvalojen katkaisin myös OK, antaa tiedon starttireleeltä eteenpäin. Virrankin pitäisi riittää 11.82V.
Olisi kiva saada vinkkejä millä laitteen saisi toimimaan, muuten ovat piikkipyörät turha hankinta.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 9184
Vs: Peugeot elystar kipinä hukassa
« Vastaus #1 : 28.11.10 - klo:11:28 »
Osien summittaisen ostamisen sijaan kannattaa tutkia toiminnan oikeellisuus. Onko puristuksia, onko bensasaanti kunnossa, antaako kipinää ja oikeaan aikaan? Onko jossain sulakkeita?
Siitä asti kun tajusin jokaisen tulkitsevan asiat omalla tavallaan, olen ollut epävarma siitä mitä olen heille sanonut.

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 860
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Peugeot elystar kipinä hukassa
« Vastaus #2 : 28.11.10 - klo:11:53 »
Onko tuo 11.8 V mitattu akulta? Ja missä tilanteessa, startatessa vai onko kyseessä ns lepojännite? Jos lepojännite niin akku on aivan tyhjä.Täyteen varatun ehjän akun lepojännite muutamia tunteja lataamisen päättymisen jälkeen on väh. 12,7 V ja jopa 13 V
  Tuleeko puolan ensiöpuolelle virtaa(+jännite) käynnistettäessä?? em on syytä mitata ennen muita toimenpiteitä

Poissa simoniz

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Peugeot elystar kipinä hukassa
« Vastaus #3 : 29.11.10 - klo:09:21 »
No joo. Ennen puolan ostoa vikaa kyllä etsittiin kytkentäkaaviota seuraten ja kaikki oireet viittasivat sytytyspuolaan. Diagnoosia vahvisti myöskin se että jos työmatkan n.15km ajoi täydellä kaasulla, se tiesi aina tulpan vaihtoa. Puolakin kun kulkeen "fransmannissa" sytytysyksikön nimellä eikä edes näytä perinteiseltä puolalta. Aiheeseen antaa "lisämakua" Peugeotin ruiskutusjärjestelmä,polttoainepumppu, ajonesto ym elektroniikka. Kaikki olisikin helpompaa jos kyseessä olisi ns perinteinen 2-T moottori, polttoaine+kaasutin ja kipinä. Tuntuu nämä nykyajan "vehkeet" vievän sormen suuhun tämän ikäiseltä ukolta.(ikää jo yli puolensataa vuotta)
Tuo akun volttimäärä saattaisi kyllä vaikuttaa asiaan. Onkin syytä ladata akku "täyteen" ja jatkaa harjoituksia. Kiitoksia vinkeistä, palaan asiaan kunhan asia etenee.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 9184
Vs: Peugeot elystar kipinä hukassa
« Vastaus #4 : 29.11.10 - klo:09:51 »
Olikin ns. digivehje. Niissä voi olla vikana myös "kaatunut tietokone" eli resetointia kaipaava logiikka. Akku liittyy asiaan myös eli ilman sen oikeaa jännitettä se ei toimi.
Aina ennen puolan hankintaa kannattaa varmistaa että se saa virtaa ja oikeaan aikaan. Se kun ei ole vikaherkkä paikka. Siihen kyllä tarvitaa välineet, joita voi tehdä itsekkin. Kiinalaistfen CDI ketjussa voi olla apuja.

Tyylimme voi kuullostaa tylyltäkin olematta tarkoitus.
Siitä asti kun tajusin jokaisen tulkitsevan asiat omalla tavallaan, olen ollut epävarma siitä mitä olen heille sanonut.

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 4805
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Peugeot elystar kipinä hukassa
« Vastaus #5 : 29.11.10 - klo:11:47 »
No joo. Ennen puolan ostoa vikaa kyllä etsittiin kytkentäkaaviota seuraten ja kaikki oireet viittasivat sytytyspuolaan. Diagnoosia vahvisti myöskin se että jos työmatkan n.15km ajoi täydellä kaasulla, se tiesi aina tulpan vaihtoa.
Oliko tulppa tämän jälkeen nokisen musta, vai normaalin värinen? Koska kyseessä on ruisku, voi vikakin johtua useammasta eri asiasta. Riittävä akun jännite on perusedellytys ruiskun toimintaan. Se, että tulppia palaa voi viitata kuitenkin CDI:n / puolan lisäksi myös muihin vikapaikkoihin. Tässä kuitenkin on ilmeisesti erillinen puola, eikä paketti jossa puola ja cdi on liitetty yhteen (kuten monessa Piaggiossa)?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa simoniz

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Peugeot elystar kipinä hukassa
« Vastaus #6 : 01.12.10 - klo:12:15 »
 Tulppa oli aina ulospäin ihan OK. Muistaakseni kun viimeksi n.2kk:ta sitten puolalle tulevia johtoja mittailin toiseen kyllä tuli virta startatessa, ja toinen johto on maissa niinkuin mielestäni pitääkin olla. Sekin osaltaan vahvisti puola diagnoosia.
No kunhan saan akun ladattua on ehkä lisää kerrottavaa. Puola on erillinen yksikkö ja cd-boxi löytyy erillisenä.
Johtosarjan kaivettuani esiin totesin Ranskalaisten harrastavan ns. tukkimiehen liitoksia. Silloin luulinkin löytäneeni vian liitoksista, kunnes huomasin niiden olevan "tehtaan" jäljiltä. No onhan liitokset kyllä katteiden alla suojassa mutta 22 vuotta autokorjaamossa työskenneltyäni tuollaisia liitoksia ei mielestäni pitäisi olla missään liikkuvassa ajoneuvossa. ( toisaalta nythän skootteri ei ole liikkuva ajoneuvo :))
Ihme että vielä irtoaa huumoria asian tiimoilta. Kunhan akkuun saan virtaa luulisin asian lähtevän etenemään.

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 860
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Peugeot elystar kipinä hukassa
« Vastaus #7 : 01.12.10 - klo:13:36 »
Lainaus:"Diagnoosia vahvisti myöskin se että jos työmatkan n.15km ajoi täydellä kaasulla, se tiesi aina tulpan vaihtoa"
Eli tulpan vaihto vain varmuuden vuoksi ?? Jos se oli ulkoisesti kunnossa !! Kulkiko se tuon 15 km ok ja oli sitten seuraavassa käynnistyksessä ongelmaa ?
Olet varmaan tietoinen että tulpan maadoituksesta on huolehdittava kipinöintiä tutkittaessa sytytysjärjestelmän vaurioitumisvaaran vuoksi. Em hommasta ei ole mulla omia vahinko-kokemuksia mutta joka manuaalissa sitä toitotetaan. Tutkisin(+mittaus) erityisen tarkkaan tulpanhatun ja siihen tulevan ns sytytysjohdon. Mitä kärkiväliä pidät tulpassa?  Kertomasi puolasta(uusi) puoltaa sen toimivuutta mutta voishan senkin(vanha) vastukset helposti mitata.
Noista ruiskuvehkeiden käynnistyksestä tiedetään yleisesti että vaativat timmin akun koska sähköpumppu nostaa pa-paineen ennen käynnistystä. Suomen talvessa asia korostuu 200 %
Samoin kuin ajon/varkaudenesto laitteiden kyky tyhjentää akku talvella jopa parissa viikossa. Jos mahdollista niin kannatta kytkeä em virransyöjä irti talveksi.
Tämmöstä tää on,toinen odottaa vastauksia ongelmaansa ja saakin joukon kysymyksiä vastattavakseen  :) :)
No kyllä se siitä käyntiin lähtee..

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 4805
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Peugeot elystar kipinä hukassa
« Vastaus #8 : 03.12.10 - klo:11:07 »
Jos nyt oikein ymmärsin ja luin, niin kipinää ei tulppaan tule enää sen 15km:n täydellä kaasulla ajetun työmatkan jälkeen? Eli joku hajottaa tulpan joko johtuen täysistä kierroksista tai lämpenemisestä (tai nämä edesauttavat asiaa). Onko kone muuten täysin vakio? Jos tuo tulppa olisi ollut nokisen musta, olisin epäillyt ehkäpä enemmän sytkäpuolen katkomista tai itse ruiskua / seosta. Ei taida tämä vehje olla niin fiksu, että edellyttää tietyn akkujännitteen kipinän aikaansaamiseksi (eli ei varmaankaan ole ohjattu).

Toisaalta, lähtisin kyllä edelleen liikenteeseen CDI-boksista tai puolasta. CDI-boksin oireilu alkaa yleensä "lämpimänä" ja poistuu joskus sen jäähdyttyä. Tietysti, kuten viisnelonen kirjoitti, väli puola -> tulppa on varmasti tsekattu moneen kertaan. Onhan kaikki maadoitukset tsekattu? Eihän Elystarissa ole mitään näkymättömissä eli hyvässä piilossa olevaa pääsulaketta?

Varkaudenestojärjestelmä asettaa omat haasteensa, koska meillä ei ole tarkaa tietoa sen toimintatavasta Elystarin osalta.
« Viimeksi muokattu: 03.12.10 - klo:11:10 kirjoittanut Samppa »
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa simoniz

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Peugeot elystar kipinä hukassa
« Vastaus #9 : 08.12.10 - klo:11:08 »
 Itsenäisyyspäivä on vietetty. En vapaapäivien aikana suonut ajatuksen puolikastakaan "pösölle". Kärsiköön yksin tallissa.
Akussa alkaa olla riittävästi jännitettä, joten herkuttelen vielä hetken ennen kokeilua.
Seuraavassa vastauksia: 15 km:n ajon jälkeen kipinä oli tulpassa todella heikko ja vaihdon jälkeen ajo oli harmitonta. Kunhan vain muisti rajoittaa kaasun käyttöä.
Muuten laite on vakio, ainoastaan kuulopuheiden mukaan kevyemmät rullat variaattorissa. (saattaa pitää paikkansa sillä täydellä kaasulla suotuisissa olosuhteissa vauhti nousee lähelle 80km/h.)
Tulpan johto kuin myöskin tulpan hattu on mitattu vastusmittarilla useaan otteeseen joten se puoli on OK.
Pääsulake on tarkastettu useaan otteeseen ja aina se vaan on ehjä. Toisaalta jos pääsulake olisi palanut voisi olettaa että kaikki virrat olisivat "hukassa".
Samoin maadoitus on useaan otteeseen tarkastettu ja aina sekin puoli on ollut OK.

Jos kipinää ei akun latauksen jälkeen löydy, saattaa olla jonkun ajan kuluttua myynnissä Peugeot ilman kipinää remonttitaitoiselle.
Sen olen päättänyt että luonto ei anna myöten kiikuttaa skootteria paikalliseen merkkikorjaamoon, saatesanoin: laittakaa peli kuntoon.
Kysymyshän on kuitenkin ihmisen keksimästä laitteesta.
Paikallinen merkkiedustaja/ varaosamyyjä arvioi CDI-boxin hinnaksi 270-300 euroa. Tilaustavaraa ja mielestäni aika "kallista" kokeilua. Boxia ei oteta liikkeeseen takaisin jos vika ei sattuisikaan olemaan siinä. Toisaalta ymmärrän kauppiasta koska kauppahan se on joka kannattaa.
Kiitokset taas motivaation lisäämisestä. Palailen asiaan kunhan asia puoleen tai toiseen etenee.

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 4805
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Peugeot elystar kipinä hukassa
« Vastaus #10 : 08.12.10 - klo:11:14 »
Kyllä Pösöönkin luulisi löytyvän tarvikeosabokseja, koska näitä löytyy mm. Yamahaan ja Piaggioon (maksaa muutamia kymppejä). Minkä merkkinen CDI-tossa on?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.