Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Helkama Ambassador 150 cc Kokemuksia kenelläkään?

Aloittaja rorori, 05.05.11 - klo:21:26

« edellinen - seuraava »

rorori

Nyt olen moposkotterilla ajellut muutamia vuosia ja nyt on menossa toinen  mopo, ensimmäinen oli joku kiinanvalmiste,en muista edes nimeä ja tällä hetkellä allani on Solifer Speed joka on ollut minull noin  3 vuotta ja tyytyväinen olen, mutta  nyt iski himo isompaan ja päätin että minulle riittää pääkaupunki seudulla tuommoinen 150cc ja tilaa päräytin otsikon mukaisen vekottimen, parin viikon päästä kolahtaa kotiovelle mutta nyt olsi kiva tietää onko jollakin kokemuksia moisesta laitteesta ja lähinnnä jos löytyy joku noin 100-110kg ukonrähjäke joka tuommoisella olisi ajellut.

Se mikä kiinnostaisi olisi se että riittääkö tuolla vääntö ylämäessä vai tippuuko vauhti paljonkin ja muutenkin olisi kiva tietää kokemuksia, tehojahan tuommoisessa ei hirveästi ole mutta luulen että riittänee minulle. Ja sitten jos jollakin vielä olisi tietoa suurinpiirtein mitä tuommoiselle vakuutusmaksua tulisi vuodessa ja tarkoitan pelkkää liikennevakuutusta.

Linkki kyseiseen hepoon:
http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?langId=-11&storeId=10052&catalogId=13051&quantity=1&update=Y&orderId=2460010&orderItemId=17118468&productId=251601&catalogEntryId=251602&categoryId=13675&parent_category_rn=13674&top_category=13604&serviceQuantity1=1

Kiitokset kaikille vastaajille.

Hyviä ajokilometrejä toivottaen ja kesän kokoontumisajoa odotellessa.  ;D
En koskaan häpeä ottamaani kuvaa vaan häpeän sitä mitä en ole ottanut.

-Timo Niemi 2009-

jalat

Taajamassa varmasti riittoisa peli. Ja muutenkin sinne 80km/h vauhtiin asti. Satanen taitaa olla maximinopeus ja silloin saa jo huudattaa kaasua täysillä. Ei mennä enää pintakaasulla. Mutta eipä se vauhti ole enää edes miellyttävää skootterilla. Joten uskon että olet ihan tyytyväinen kun sen saat.

Itselläni oli 250cc maxiskootterissa liikenne + täyskasko yhteensä 360e tienoilla per vuosi.
Pelkkä liikenne olisi ollut jotain 260-300e tienoilla, jollen väärin muista. Joten uskon että sinne samaan hintaluokkaan se menee sinullakin.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

rorori

Tänään tuo komeus sitten tuli ja ensimmäinen koelenkki tehty.

Ajoin Helsingistä Lopelle ja kävin juomassa kupin kahvia, matkaa kertyi yhteensä n.150km.
Ei hyydy isompaankaan mäkeen vaikka tuota elonpainoa on siis noin 110kg.
Kokeilun vuoksi väänsin tupen ympäri ja vauhtia tuo ottaa sen noin 100km/h kuten "jalat" arvelikin mutta silloin ajo ei ole enää nautittavaa vaan sopiva vauhti on tuo noin 80-90km/h.

Sitä en ymmärrä kun vakuutusmaksu olikin jotakin muuta kuin olin odottanut eli koko vuoden vakuutus, siis pelkkä liikennevakuutus oli 583€ ja kyseessä Lähivakuutus, lähetin tarjouspyyntöja eri vakuutusyhtiöön ja suurinpiirtein samoissa mentiin jokaisessa yhtiössä.

Tyytyväinen kyseiseen peliin olen ainakin vielä ja huomenna kilometrejä varmaan kertyy taasen lisää ja tulevana kesänä erittäinkin paljon.

En koskaan häpeä ottamaani kuvaa vaan häpeän sitä mitä en ole ottanut.

-Timo Niemi 2009-

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

rorori

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.05.11 - klo:22:23
Miten tuo tuulilasi toimi. Pyörteileekö?

Hyvin tuo toimii, ainakin helkatin monta ötökkää tuo ehti kerätä eli parempi siinä kuin minun rintapielessä,.  ;D

En ymmärrä ihan mitä tarkoitat tuolla "pyörteilyllä".

Minulla ei ole ollut aikaisemmin missään skodessa tuulilasia mutta nyt kun ensimmäistä kertaa tuommoisella ajoin niin voin sanoa että hyvähän tuo on, selkeästi tuntee sen että rinnan ja vatsan kohdalla on vähemmän viimaa, mutta sitten taas tietysti hartioissa tuntuu, mutta siinä oli varmaan aika paljon myös jännitystä mukana ja nyt on hartiat hieman kipeät mutta kun oppii ajelemaan rennommin niin tuo varmaan paranee.
En koskaan häpeä ottamaani kuvaa vaan häpeän sitä mitä en ole ottanut.

-Timo Niemi 2009-

jalat

Kannattaa kilpailuttaa kaikki kodin vakuutukset. Könttänä saa varmasti paremmat vakuutustarjoukset. Itse vaihdoin kerralla kaikki ifiin ja sain ihan tajuttoman hyvät vakuutukset. 250cc skobassa oli täyskasko ja liikennevakuutus 380e ja 600cc custom pyörässä 350e. Nyt pitäisi laittaa tää uus 250cc skoba vakuutuksiin. Ensiviikolla kerron mikä siihen tulee vuosimaksuksi. Taidan ottaa tähän pelkän liikennevakuutuksen ja jättää kaskon pois.

Ja mitä tulee vauhteihin, niin sama pätee kaikkiin maxeihin jotka on alle 400cc.
Eli 80kmh on vielä mukavaa, mutta sen yli menee jo työskentelyksi. Ei ole enää hauskaa.
Vaan eipä näitä ole tarkoitettukaan niihiin vauhteihin :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Pyörteily saattaa aiheuttaa tärinää päähän. Mikä aiheuttaa niskojen jännittämistä tahtomattaan. Saattaa vaivata särkynä ja sen semmoisena. Jos kovasti täristää päätä, niin vaihtoehtoja modaukselle on parikin.

A) laminair-lip lippa tuulilasin yläosaan ohjaamaan pyörteen pään yli (google kertoo)
B) tuulilasin alaosassa pitäisi olla aukko (tai porata aukkoja) että osa tuulesta pääsee tuulilasin taakse ja sillätavoin pienentää pyörteilyä. Tästäkin on hyviä kokemuksia netissä. Tosin raaskiiko porata reikiä, on toinen asia :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Jousimies

Kun kerottte niitä liikennevakuutuksen vuosimaksuja, niin muistakaa myös mainita paljonko bonuksia on kyseessä. Se vaikuttaa ratkaisevasti vuosimaksun hintaan..

rorori

#8
Minulla bonukset vakuutuksen ottaessa 20% eli lähtokuopassa.

En ensimmäisten kilometrejen aikana ainakaan huomannut "tärinää" päässä siis ajosta johtuvaa, muuten tuntuu että päässäni on paljonkin ylimääräistä toimintaa ja ehkäpä tärinä on yksi niistä ;)

Ensimmäinen asia jonka huomasin tuossa tuulilasissa oli se että siinä on kaksi suurta ilmanottoaukkoa alareunassa ja siitä se ilma pääsee kiertämään sinne lasin taakse.

Se mitä huomasin eilisen reissun jälkeen oli se että matkamittari näyttää mitä sattuu, eli trippimittari toimii ihan ok ja näytti eilen noin 150 km mikä on juurikin se matka mitä Lopelle ja takaisin on mutta itse matkamittari näytti  lukemaa 40 vai onkohan se kilometrejä vai mahdollisesti ajotunteja en tiedä, otan selvää, ajallisesti tuo voisi pitää paikkansa, siis jos tuo tarkoittaisi noin 4 tuntia.

Se mikä minua ihmetyttää on myös tuo takuuhuoltojen tiheys, eli ensimmäinen huolto pitäisi tehdä 300km jälkeen mikä tarkoittaa sitä että minun täytyisi viedä ilmeisesti Helkama huoltoon jo huomenna koska uskon että tuo 300km täyttyy tämän viikonlopun aikana.

Seuraava huolto on sitten 1000km jälkeen ja siitä eteenpäin aina tuhannen kilometrin jälkeen, ja jokaiseen huoltoon kuuluu mm. moottoriöljyn sekä vaihteistoöljyn vaihto ja jotta takuu pysyy voimassa niin se on tehtävä liikkeessä eli ei voi itse vaihtoa tai huoltoa tehdä.

Koska ostin tuon skootterin työmatkoja ja kuvausreissuja varten niin tuo 1000km tulee ajettua vajaassa kuukaudessa kun työmatkaakin kertyy päivittäin n.40km ja siihen muut ajelut päälle joita tulee kesän aikana paljon koska aion kaikki reissut ajaa skodella ja auton laitan seisomaan.

Sitä en tiedä kummanko mittari lukeman perusteella tuo täytyy sitten huoltaa eli trippimittarin vaiko sen matkamittarin mukaan joka siis näyttää tällä hetkellä lukemaa 40.

Muistaisin että Soliferin moposkootterin ensimmäinen huolto maksoi noin 100€ mihin kuului tuo öljyjen vaihto ja uskoisin että myös Helkaman huollot on samaa hinta luokkaan ellei enemmänkin, ja jos siis haluan että takuu pysyy voimassa niin tuon Helkaman huoltaminen tulee maksamaan minulle kuukaudessa noin 100€ ja nyt ensimmäisen kuukauden aikana noin 200€ eli ei taida pysyä tuossa takuu vaan alan sitä ensimmäisen huollon jälkeen huoltamaan itse kuten tein Soliferinkin kohdalla, tosin meinaan kysyä Helkamalta ensin että pitääkö tuo huoltojen tiheys paikkansa, ja jos pitää niin kysyn asiaa myös kuluttajaoikeusneuvojalta koska tuohan on ihan selkeä lisäkulu jota ei mainita missään vaiheessa kun kauppoja tehdään eikä myöskään mainoksissa vaan asian saa selville vasta kun skootterin on tullut pihalle ja ohjekirjan on saanut käteensä.

Tosin voi olla että ohjekirja ei pidä paikkansa koska sieltä löytyy seuraava kohta:
Toivomme ymmärrystäsi mikäli osa ohjekirjan sisällöstä(kuvat ja kirjalliset kuvaukset) eivät täydellisesti täsmää skootteriisi. Mikäli eroavaisuuksia ohjekirjan ja skootterin välillä on, niin ne johtuvat pienistä teknisistä muutoksista joita skootteriin on saatettu tehdä ohjekirjan valmistumisen jälkeen
Siis voi olla että tuo ohjekirjan sisältö ja siten myös huoltoväli ei pidä paikkansa.

Miten on muiden kohdalla, mimmoiset ovat takuun vaatimat huoltojen välit muilla arvon palstalaisilla?

Olihan tässä taas aamuksi juttua....
En koskaan häpeä ottamaani kuvaa vaan häpeän sitä mitä en ole ottanut.

-Timo Niemi 2009-

rorori

#9
Tänään sain laitettua takaboxin kiinni, ostin tarkoituksella pienen version boxista, en tarvitse kuljettaa tuolla muuta kuin kameran ja objektiivit joten ei hirveästi tarvitse tilaa.



Jos joku haluaa katsoa lisää kuvia tuosta Helkamasta niin niitä löytyy: http://timoniemi.kuvat.fi/kuvat/Helkama/
En koskaan häpeä ottamaani kuvaa vaan häpeän sitä mitä en ole ottanut.

-Timo Niemi 2009-

Coastside

Kiinantuonnin erityispirteitä on että tuode myydään halvalla, hyvin kevyellä infralla, kuten marketin kodinkoneosaston tiloissa ja henkilökunnan "asiantuntemuksella". Jättävät käyttämättä netin suomat mahdollisuuden jakaa infoa tuotteesta ja huollosta. Vertailuksi suomimopojen alkutaipaletta siivitti kiertävät kouluttajat/myyjät ympäri suomen.

Tulot otetaan huolloilla ja varaosilla joille niillekkin on kevyt myyntiverkosto. Tuonti alkaa keskittyä kuten varaosien mallit ja yhtenäiset hinnat osoittavat. Verkkokaupan sivuilla on mainintoja tukuista tilaamisen aih. viiveistä, jotka osa jättää mainitsemattakin.
Ostaja on tuurin armoilla miten synkän vikahistorian saa ajokilleen, johtuen valmistajasta ja myös huollon laadusta täällä.

Toivotaan nyt onnea tässä tapauksessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Katsoin juuri tuon oman uuden 250cc skootterin manuaalia joka tuli mukana. Siinäkin luki että 1000km välein pitäisi vaihtaa moottoriöljyt. Mutta luulempa että se oli pienempimoottorisen mutta katteiltaan samannäköisen skootterin manuaali. Kuvassa pakoputki oli erilainen.

Yleensä näissä 250cc vehkeissä on se öljynvaihtoväli 3000km. Voisin kuvitella että 150cc laite menee ihan samalla 3000km vaihtovälillä. Ei muutakun motonetista hakemaan sopivan viskositeetin omaavaa delvaccia 20 litran pänikkä hintaan 59e ja siinä sinulla on öljyt muutamaksi vuodeksi.

Itse aion vaihtaa öljyt 3000km välein.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

viisnelonen

Taitaa olla Helkama 150 cc ilman öljynsuodatinta kun noin tiuhaan öljyä vaihdattavat.  Kuten Jalat tuossa totesikin niin muilla yleensä (=suodatin) 3000km ylöspäin. Paljon säästää kun itse tekee. Öljythän voi vaihdattaa muuallakin kuin ns merkkihuollossa takuun raukeamatta mutta entä muut työt: venttiilin välykset jne. Toi peräöljyjen vaihto tonnin välein on käsittämätöntä, paitsi se eka tonni.
Vuoden, parin jälkeen on Rororin käsitys huoltojen, korjausten ja takuun yhteydestä laajentunut huimasti, ainakin jos sen aikaa vehkeellä kulkee. Toivon että kerrot kokemuksistasi ajan myötä lisää sillä ko skodu kiinnostanee monia edullisen hankintahintansa vuoksi ja epäilenpä että olisi ti miehelle passeli jos varaosien hintataso ja saatavuus on totuttua fude-luokkaa.
Lycka till ja kivaa skodukesää..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

rorori

Sen verran korjaan omaa kirjoitustani että ilmoitin väärin noiden vaihteistoöljyjen vaihtotiheyden eli sitä ei tehdä tonnin välein kuten moottoriöljyjen vaan vaihteistoöljyt vaihdetaan 300km, 3000km,6000km,9000km,12000km jälkeen eli vaihteistoöljyjen osalta tuo 3000km on ohjekirjan mukainen vaihtotiheys.

Moottoriöljyt vaihdetaan 300km ja sen jälkeen tonnin välein.

Öljynsuodattimen PUHDISTUS tehdään 300km,4000km,8000km,11000km jälkeen eli puhdistusväli on 4000km.

Sytystulppa vaihdetaan aina 2000km jälkeen.

Venttiilinvälykset säädetään 300km,1000km,3000km,5000km,8000km,12000km jälkeen.

Nokkaketju säädetään 1000km,4000km,8000km,12000km jälkeen.

Kaasutin puhdistetaan 300km jälkeen ja sitten tarkistetaan,puhdistetaan,rasvataan,säädetään 4000km,8000km,12000km jälkeen.

lmansuodatin pudistetaan aina 2000km jälkeen ja vaihdetaan aina 5000km jälkeen.

Akku tarkistetaan,puhdistetaan,rasvataan,säädetään tonnin välein paitsi 5000km välein akku VAIHDETAAN.

Polttoainesuodatin vaihdetaan aina 1000km välein.

Jarrujärjestelmä tarkistetaan,puhdistetaan,rasvataan,säädetään tonnin välein niin ja tietysti itse päivittäin.

Rengaspaineita ei tarkisteta kuin 300km huollossa ja ohjekirjan Huolto-ohjelman mukaan sen jälkeen niille ei tarvitse tehdä mitään edes päivittäistä tarkistusta ei tarvita.

Variaattorin hihna tarkistetaan,puhdistetaan,rasvataan,säädetään 1000km jälkeen ja sitten vaihdetaan 5000km,10000km jälkeen.

Pakokaasun kierrätysjärjestelmä tarkistetaan ja säädetään säännöllisesti välttääksesi ilman saastumisen. Pakokaasun kierrätysjärjestelmän läppä vaihdetaan 2000km välein ja ensimmäisen kerran 1000km kohdalla venttiilien säädön yhteydessä.

Ohjekirjasta vielä sen verran että onpas hieman outo kapistus, jos joku kenellä ei ole mitään tietoa koneista,skoottereista,eikä tekniikasta, ostaa kyseisen skootterin ja tuon ohjekirjan mukaan sitä tankkaa,lisää öljyä tai tekee mitä tahansa niin metsään menee ja kovaa.

Ohjekirjassa ei ole mainintaa missä sijaitsee bensatankki,öljyn mittatikku, öljyn täyttöaukko, mutta sitten on siellä hyvä maininta moottoriöljyistä eli seuraavan:

[VAROITUS Kun öljyn merkkivalo syttyy lisää tai vaihda öljyt välittömästi. Ilman öljyä ajettaessa moottori vahingoittuu nopeasti/i]

Se mikä tuossa on sinänsä hassua on se että skootterissa kun ei taida olla tuota öljyn merkkivaloa,voihan sitä tietysti odotella jos se syttyy ja kun ohjekirjasta ei saa tietoa ja opastusta miten ja mistä öljyn määrä tarkisteaan, joten joku tietämätön saattaa ajatella että kyllä siellä öljyä on kun ei merkkivalo vielä pala, no ei tietenkään pala kun sitä ei ole...

Olihan taas aamuksi paljon juttua.

Olen itse skootteriin tyytyväinen ja tuolla ilolla tulen ajamaan vaikkakin sitä hieman kritisoin mutta se on ehkäpä kohdistettu maahantuojaan tuo kritiikki, eli asioista pitäi ilmoittaa ja ohjekirjojen tulisi olla semmoisia mistä saa ohjeita ja opastusta turvalliseen ja pitkäaikaiseen skootterilla ajoon, nyt sitä tietoa ei saa ainakaan Helkaman ohjekirjasta.
En koskaan häpeä ottamaani kuvaa vaan häpeän sitä mitä en ole ottanut.

-Timo Niemi 2009-

rorori

Mitä tulee noiden huoltojen hintaan.

Sain RICARS Oy:ltä ensimmäisenä vastauksen kun kyselin huoltojen hintoja usemmalta yritykseltä, RICARS tarjoaa mielestäni erittäinkin hyvään hintaa huoltoja eli ensimmäinen huolto siis tuo 300km:n huolto on 60€ ja seuraavat huollot maksavat 80€. Hinnat sisältävät öljyt. Mielestäni tuo on ihan asiallinen hinta huollolle ja heihin tulen ilmeisesti kallistumaan kun huoltopaikkaa valitsen.
En koskaan häpeä ottamaani kuvaa vaan häpeän sitä mitä en ole ottanut.

-Timo Niemi 2009-